Zomerspel 2024

Een zomers spellenfestijn nabij Gent.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Zomerspel
Matroos

Zomerspel 2024

Bericht door Zomerspel »

Afbeelding

Beste spelliefhebber

Zot van spellen of gewoon op zoek naar een leuke uitstap?
Kom dan op 4 en 5 mei naar de Gemeentehallen van Merelbeke!

Tientallen recente en vertrouwde bordspellen wachten vol ongeduld op nieuwsgierige en enthousiaste spelers.

Onze speluitleggers popelen om je wegwijs te maken.

Geniet van een hapje en een drankje, snuister in de winkel of tweedehandsstand, ontdek je nieuwe favoriete spel … Laat je verwonderen op Zomerspel!

En speciaal dit jaar blijft een selectie aan spellen en events op zaterdag open tot 20u!

Wat valt er te beleven?

Afbeelding

Belangrijke info
• Zomerspel gaat door op 4 en 5 mei in de Gemeentehallen in Merelbeke (Gent).
• Tickets bestel je via onze website of aan de kassa: https://zomerspel.be/tickets/
• Inschrijven voor de activiteiten kan via het inschrijvingsformulier. https://forms.gle/2Vnr1RkKg6QtFJky5
• Volg onze website of Facebookpagina https://www.facebook.com/profile.php?id=61553807037748 voor updates.

Met vriendelijke groeten
Het Zomerspel-team
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Zomerspel 2024

Bericht door Bart »

Vandaag en morgen is er Zomerspel in Merelbeke (B). Omdat het toch geen zomerweer is, kan je maar beter onderdak vinden op een leuke spellenbeurs.

We kijken uit naar ervaringen van forumgebruikers.
Afbeelding
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Zoals elk jaar ‘s ochtends vroeg gepakt en gezakt klaar voor Zomerspel. De beurs waar ik elk jaar echt wel weer naar uitkijk.

Eerst en vooral een dikke pluim voor de vrijwilligers! Zonder jullie geen zomerspel.

Eerlijk is eerlijk, voor mij persoonlijk was dit een enorm zwakke editie. 10 jaar? Dat moet een feest zijn! Dat was het niet. Inkleding, waar zomerspel zo in uitblonk, was bijna niet te zien. Of je, moet de opgehangen ballonnen meetellen. Nu was het een sporthal zonder ziel.
De indeling van de zaal was enorm chaotisch. Het leek wel 1 groot plein. Je zag vaak niet waar standen begonnen of eindigen. Het was en koud en rumoerig.
Catering: sorry als de helft van je eten op is voor 17 u dan klopt er iets niet. Zeker niet als je een laat avond opening hebt. Prijzen zijn ok, duur, maar dat betaal je overal. Dus ga ik niet over zeuren.
Het systeem van de tweede hands is werkelijk verschrikkelijk. De eerste tien in de rij hebben de mogelijkheid rustig rond te lopen en de winkel leeg te kopen. Ben je wat later dan kan je het doen met gedeukte monopoly’s en spellen die echt niemand wil.

Had ik een leuke dag. Gho ja best wel, was ik enorm teleurgesteld ja dat ergens ook.
Na 10 edities ben ik bang dat ik volgend jaar zomerspel links laat liggen. Wat wel heel jammer is.
Afbeelding
Bart51
Grote Dienaar

Bericht door Bart51 »

Van de vorige negen edities heb ik er maar twee meegemaakt; hoog tijd dus om de tiende verjaardag te gaan meevieren op Zomerspel in Merelbeke. Omdat ik door werkgerelateerde verplichtingen pas om halftwee ’s middags kon vertrekken, had ik nog getwijfeld om te gaan. Doordat de beurs pas om acht uur ’s avonds de deuren zou sluiten, heb ik toch beslist om nog tot Merelbeke te rijden. En spijt heb ik er niet van.

Na een vriendelijke ontvangst maakte ik eerst een verkenningsronde. Wat de sfeer opsnuiven en bevriende speluitleggers en kennissen van dichtbij of veraf groeten. Even de wachtrij spotten bij de tweedehandsstand (veel te lang om aan te schuiven), even een blik in de winkel van Spelgezel werpen (op het einde terugkeren), even kijken naar nieuwe en al gekende spellen ... altijd leuk. Omdat ik zelf al heel wat keren voor White Goblin Games uitgelegde en ik daar dus wel wat mensen (die ondertussen zelfs vrienden geworden zijn) ken, bewaarde ik die stand tot op het einde van mijn verkenningsrondje. Het weerzien met enkele oudgedienden was hartelijk en na de verplichte inleiding, wou ik toch aan tafel gaan zitten om te doen waarvoor ik eigenlijk gekomen was: enkele nieuwe spellen testen.

Ik ging zitten aan de tafel van de korte en makkelijke kaart- en dobbelspelletjes. Al snel vervoegden een mama en haar zesjarige dochter mij. Het eerste spel dat we speelden was 5 torens. In dit spel liggen 5 kaarten (waarde van de kaarten van 15 tot 0) in het aanbod en mag je bieden op het aantal kaarten dat je wil nemen om te bouwen in je (vijf verschillende) torens. Je begint met de hoogste kaart en de volgende kaart moet lager zijn, de volgende weer lager enz. Kaart 8, 9 en 0 zijn speciaal. Op een 8 mag elke willekeurige kaart gelegd worden, een 9 mag je op elk willekeurig getal leggen, behalve op een 0, want die sluit de toren af.
Ik werd vakkundig ingemaakt door moeder en dochter, maar toch kon ik dit vlotte bied- en bouwspelletje wel smaken. Eenvoudige en duidelijke regels, snel te spelen, mekaar een beetje dwars zitten in het bieden ... Leuk.

Naast de vijf torens lagen er ook een kip, een koe en een koning. In dit kaartspelletje liggen er acht groepen van drie kaarten in het aanbod. Gezamenlijk aftellen: Kip, Koe, Koning en door het tonen van een aantal vingers, maak je duidelijk welke stapel je graag wil. Als er twee of meer spelers dezelfde stapel willen, wordt er een kaart van afgehaald en moeten die spelers opnieuw kampen. Wanneer je de kaarten krijgt, maak je setjes en scoor je punten. Na een eerste telronde verdwijnen wat kaarten en speel je verder tot de stapel op is.
Dochterlief (6 jaar) had nogal snel door waar de punten te rapen vielen. De drie volwassenen (speluitlegster Joke was er ondertussen bij komen zitten) hadden best wat moeite om voldoende weerstand te bieden. Ook dit kaartspel vond ik leuk, grappig, ideaal om te starten of af te sluiten op een spelavond of te spelen met minder doorgewinterde spelers die geen boodschap hebben aan urenlang uitleg en spelen van één enkel spel. Het beviel de dochter zo goed dat ze meteen om een tweede ronde vroeg, wat we graag toestonden. Ook de tweede keer vonden we het nog leuk; dat zal ook wel zo zijn voor de volgende keren dat we het spel zullen spelen.
Ondertussen was Christophe (Spot het spel) komen aanwandelen en wilden moeder en dochter afscheid nemen en vertrekken. Maar ... niet zonder nog even bij de winkel langs te lopen en de kip, de koe en de koning mee te nemen naar huis om daar papa proberen te overtuigen dat spelletjes spelen wél leuk is.

Samen met Christophe en Joke speelde ik nog Alles of Nixx, Blokken en Quando.
In Alles of Nixx dobbel je met drie dobbelstenen die een kleur of een cijfer vertegenwoordigen. Als actieve speler moet je die drie dobbelstenen gebruiken, als niet-actieve speler moet je er minstens twee gebruiken, zo niet zet je een kruisje bij het rijtje van de mislukte worp (max. drie mislukte worpen zijn mogelijk, dan speleinde). De waarde of de kleur van de dobbelstenen moet je aankruisen op het centrale veld met getallen of de rand met kleuren. Is het spel aan de voorkant afgelopen, dan draai je het scoreblad en speel je nogmaals hetzelfde spel. Punten van beide partijtjes worden opgeteld en bepalen wie de winnaar wordt.

In Blokken dobbel je met twee dobbelstenen en moet je de waarde ervan invullen op je scoreblad. Je kunt die waardes invullen in een leeg wit veld of een leeg geconnecteerd met een ander veld. Vier velden samen vormen een zone van twee op twee die op het einde van het spel allemaal gevuld zullen zijn met cijfers van 1 tot 6. Op die manier probeer je een paar, twee paar, een mix, vier dezelfde, een kruis ... te vormen. Kun je alle figuren vormen, dan krijg je er nog een bonus bovenop. Elk figuur levert een aantal punten op en wie opgeteld de meeste punten scoort, wint het spel.

In Quando krijg je dubbelzijdige kaarten op hand. Een speler speelt in zijn beurt een aantal kaarten uit (van 1 tot ...) of drie opeenvolgende kaarten of drie dezelfde kaarten. Na zijn speelbeurt neemt hij een nieuwe (dubbelzijdige) kaart van de trekstapel. De waarde van de kaart is zichtbaar, vind je dat die waarde te hoog ligt, dan mag je beslissen (zonder eerst te spieken) om de kaart omgekeerd in je hand te steken (met de waarde van de achterkant op de kaart dus). Dat kan beter zijn of slechter. Je streeft ernaar om zo weinig mogelijk punten te scoren. Vind je op een bepaald moment dat je puntenwaarde voldoende laag is, dan klop je op tafel en mogen de andere spelers nog een rondje spelen. Wie de laagste score heeft, wint de ronde.
Van de drie hierboven beschreven spelletjes, vond ik Alles of Nixx de leukste. De andere waren zeker niet slecht, maar vond ik net iets minder. Complexloos dobbelplezier, snelle beurten, fijn spelletje.

Na deze uitgebreide sessie bij White Goblin was het tijd om nog eens rond te kijken. Ik merkte Frederic Moyersoen op en hij mij. Vroeger hadden we al eens een paar keer staan babbelen op verschillende beurzen, vandaar. Moyersoen had twee goede redenen om op Zomerspel te zijn: 20 jaar Saboteur, dat gevierd wordt met een jubileumuitgave en de voorstelling van zijn nieuwe spel: Bite the Bullet: You are a legend. Meteen was ik benieuwd, want ik zag geen speldoos staan, wel twee boeken (spel + uitbreiding). Dit spel wordt gedrukt ‘on demand’ en vereist wat knip- en plakwerk voor je kunt gaan spelen.
Bite the Bullet is ontworpen om solo te gaan spelen, maar het kan ook met twee of vier spelers (teamverband) gespeeld worden.
Eerst had ik een heel lang gesprek met Moyersoen: over Bite the Bullet, over de geschiedenis van Saboteur, over het werk als spelauteur, over de spellenwereld, over hoe een spel tot stand komt, over goede en minder goede spellen, over de keuzes die een auteur of een uitgever maakt ... heel boeiend en heel onderhoudend allemaal.
Na een tijd kwamen Jurgen en Tom aanwandelen die Bite the Bullet wilden testen. Ik mocht mee aanschuiven ... Ik ga de beschrijving van het spel hier niet helemaal uit de doeken doen. Filip heeft de voorbije week een mooie recensie over dit spel geschreven en die kun je hier lezen.
Kort gezegd, Frederic en ik speelden tegen Tom en Jurgen. Door een formidabele actie kon ik twee tegenstanders op heroïsche wijze uitschakelen en wonnen we glorieus het spel.
Zoals Filip schrijft in zijn recensie: het is geen spek voor ieders bek. Ik weet nog niet of het spek voor mijn bek is. Wat ik wel weet, is dat het goed in elkaar zit, dat het een nieuw concept van spellen uitgeven is en dat Frederic Moyersoen een aimabel man is.

Na deze shootout-ervaring was het stilaan tijd om af te ronden. Nog even langs een paar mensen om afscheid te nemen, toch nog iets te kopen in de winkel en dan tevreden huiswaarts keren. Misschien moet ik volgend jaar toch minstens de volledige dag komen!

Alle foto's: Bart51 (Bart Descamps)
Pozman
Jakkiebak!

Bericht door Pozman »

lordyazos schreef: Inkleding, waar zomerspel zo in uitblonk, was bijna niet te zien.
Ik denk dat financieel gezien dit héél verstandig is van hen: kost alleen maar geld en er gaat volgens mij geen enkele extra bezoeker door komen.
lordyazos schreef: Het was koud
Absoluut. Met dit weer was het geen verstandig idee om achteraan ook de poort te openen en zo een gigantisch trekgat te creëren. Dit was by far het grootste minpunt aan deze beurs. Als je je jas moet aanhouden aan de speltafels, dan is er toch iets fout denk ik.
lordyazos schreef: Prijzen zijn ok, duur, maar dat betaal je overal.
Duur? Serieus? € 5 inkom (in voorverkoop), € 2 voor een frisdank, € 2,5 voor een koffie en € 4,5 voor een hamburger deluxe (met guacamole). Ik vind dat eerlijk gezegd eerder aan de lage kant. Op café nog een cola voor € 2 vinden, dat is de dag van vandaag toch een challenge. Ik zou je sterk afraden om naar Spel te gaan als je dit al duur vindt :-).

Anyhow, my 2 cents. Het was geleden van de pirateneditie in de Eskimofabriek dat ik nog eens naar Zomerspel was geweest, dus wel al even :-). Ik ga naar een beurs om te spelen dus aankleding vind ik totaal onbelangrijk. Aan de meeste stands (die voor mij meer dan overzichtelijk genoeg waren, gezien het beperkt aantal stands) had je genoeg plaats om te zitten en had je geen sardien-in-een-tonnetje - gevoel, dus zeker OK voor mij. Ook goeie uitleg gehad aan de verschillende stands op Coney bij Happy Meeple (door de eigenaar dan noch) na.

Wat me wel opviel was dat het spelaanbod wel eenzijdig licht familiespel bleek te zijn. Dat vind ik wel eens leuk, maar als liefhebber van het zwaardere spel had ik toch graag wel minstens 1 langer, moeilijker spellen kunnen spelen. Buiten Bitoku misschien heb ik niet echt zo'n spel gezien (tenzij misschien de wargames, maar dat interesseert mij geen fluit). Die stand met wargames leek mij sowieso dan ook een miscast want was vaak helemaal leeg.

's Morgens kon je nog vrij een tafeltje kiezen. In de namiddag was het al meer de tafel nemen die vrij is, maar er was zeker voldoende plaats.

Met die lichte kost veel kunnen spelen (11 spellen in totaal), waarbij Harmonies en Captain Flip de leukste waren en Sixto, Coney en Wandelende Torens de grootste tegenvallers.
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Ik was alleen op zondagnamiddag op de beurs. Zoals gewoonlijk kwam ik niet verder dan wat babbeltjes doen met bekenden.

Wat de zaal betreft: ik vind die niet zo mooi of gezellig, waardoor ik mij kan aansluiten bij lordyazos. De thematische inkleding die je hier vroeger zag was geweldig. Naar mijn idee was dat geen grote kost maar wel enorm veel werk. Dus: een thema met veel decor miste ik wel wat.
De zaalindeling was echter wel goed: de uitgever volop in het midden van de zaal met rondom themapleinen, winkel en tweedehands, bar,... Prima.

Het spelaanbod was inderdaad zoals Pozman aanhaalt: gericht op gezinnen. Ik heb het gevoel dat uitgevers op deze beurzen steeds meer mikken op het brede publiek omdat er vlotter omzet gedraaid wordt. Als je een tafel 'koopt' voor het hele weekend waarop een lang spel ligt, zal het terugverdieneffect waarschijnlijk niet zo goed zijn.

Fijn dat er op Zomerspel toch weer wat titels lagen die nog niet eerder te zien waren op Belgische beurzen. Ik bezorg wat foto's.
Afbeelding
Star Wars: Bounty Hunters, Zygomatic/Asmodee
Afbeelding
Harmonies, Libellud/Asmodee
Afbeelding
Forever Home, DSV Games
Er lag nog wel veel meer nieuws, maar ik geraakte er niet om alles te bekijken.

De volgende editie van Zomerspel vindt plaats op 17 en 18 mei 2025. Vul jouw agenda aan.
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Ik zit al een aantal jaren niet meer in de organisatie van Zomerspel maar ik heb nog steeds contact met de andere organisatoren en daardoor kan ik een aantal zaken verduidelijken:

Deco:

De decoratie werd een aantal jaren gedaan door een 6-7 tal enthousiastelingen. De laatste jaren was er slechts 1 persoon die 90% van al het werk van de deco op haar nam. Gratis en voor niets btw. Dat was bijna een part time job. Heel haar huis lag steeds vol met decorstukken voor de komende editie. Helaas had ze dit jaar niet meer de tijd om al die decorstukken te bouwen. Voor wie er aan twijfelt, daar kruipt gigantisch veel tijd in aangezien zo goed als alles zelf wordt gemaakt. En dit door 1 persoon! Aangezien er dit jaar om die reden geen thematische inkleding zou zijn besloot Zomerspel om toch wat aankleding te voorzien door middel van massaal veel kleurrijke vlagjes, mooie banners, een hele grote opblaasbare meeple en een fotobooth voor een grote taart. Het klopt dat de hal vrij lelijk en kaal op zichzelf is maar ik vind wel dat ze hun uiterste best hebben gedaan om er -met alle middelen die ze dit jaar voor handen hadden- iets moois van te maken. Ik had een kale hal verwacht dit jaar dus ik was aangenaam verrast dat er toch nog meer deco was dan ik had gedacht. Ik snap wel dat bezoekers die deze editie qua inkleding vergelijken met voorgaande jaren (zeker een vijftal jaar terug) ontgoocheld zijn. Het voordeel van de inkleding van dit jaar is dat ze dit elk jaar kunnen recupereren. De decorstukken van de voorgaande jaren waren zo groot dat deze na Zomerspel niet konden worden gestockeerd, dus dit werd afgebroken of weg geschonken. Een jaar lang een pand huren om grote decorstukken te stockeren was veel te duur.

Zaal:

De Eskimo fabriek is een veel mooiere zaal dan de zaal in Merelbeke, dat klopt zeker maar ze is ook veel groter en ze kost x keer zo veel. Dat was niet betaalbaar. Daarom werd gekozen voor de goedkopere locatie van Merelbeke.

Speelzones en spelaanbod:

Vroeger waren er op Zomerspel geen uitgever standjes maar werd de zaal ingedeeld in een familie zone, een expertzone en een thematische zone (met respectievelijk familiespellen, euro's en thematische spellen). Een aantal jaren geleden werd er toch gekozen om met uitgever standjes te werken. De uitgever wil uiteraard graag reclame maken in zijn stand, wat begrijpelijk is. Dat brengt ook met zich mee dat de uitgever zelf bepaalt welke spellen hij meeneemt terwijl vroeger Zomerspel zelf de selectie qua spellen maakte. Zoals Piet terecht aanhaalt, focussen uitgevers meer op familiespellen omdat die doelgroep nog steeds groter is en omdat je dan veel meer spellen kan uitleggen op dezelfde tijd. Toch waren er wel redelijk wat spellen die niet echt voor families zijn bedoeld, zoals Bitoku, Sabika, Expeditions, Atiwa, Het Witte Kasteel, Dune Imperium Uprising, Disney Lorcana, Valda, Tikal, Ratten van Wistar, Cthulhu Death May Die, Elder Sign, Arboreta, Earth, Final Girl, 20 Strong, Blood on the Clocktower en ISS Vanguard. Dus de hardcore spellen speler kwam toch ook nog aan zijn trekken vond ik. Hoewel ik moet toegeven dat er vroeger in verhouding meer expertspellen aanwezig waren.

Prijzen:

In voorverkoop betaal je voor:

Een ticket voor een jongere (6 tem 18 jaar): €3
Een ticket voor een volwassene: €5
Een familieticket (2 volwassenen en 3 kinderen): €12

Dat is niet veel geld en dat geld wordt bovendien opnieuw in Zomerspel gepompt. Zomerspel is een vzw en van dat inkomgeld gaat geen enkele euro in de zakken van de organisatoren. Dat geld dient om Zomerspel elk jaar opnieuw mogelijk te kunnen maken. Idem dito voor de inkomsten van de Food en drinks.

De Food en drinks prijzen vond ik persoonlijk heel schappelijk. Vergeet niet dat je op een beurs/festival bent en niet in de Albert Heijn of Colruyt.

Koude in de zaal:

Op zaterdag was het inderdaad frisjes. Zondag was het zalig t-shirt weer.

Zaterdag was het inderdaad beter geweest om de achterste poort te sluiten want daar kwam veel kou naar binnen. Ik vermoed dat dit niet werd gedaan omdat de persoon die de hamburgers bakte buiten achter die poort stond. Maar om nu te zeggen dat het zo koud was dat je met de jas aan moest spelen, dat is toch wat overdreven vind ik.

Tweedehands:

De reden waarom ze niet iedereen tegelijkertijd tijd in de tweedehands binnen laten is om diefstal tegen te gaan. Als er tezelfdertijd een massa mensen tussen al die spellen lopen, dan is het voor een dief veel makkelijker om een buit te slaan. Dat is sneu voor de brave meerderheid maar zoals het spreekwoord zegt: "soms moeten de goede het met de slechte bekopen."

Ik heb de tweedehands stand zelf pas zaterdagavond rond 19u bezocht en toen vond ik nog CO2 van Vital Lacerda voor 20 euro. Dat lijkt me toch een koopje aangezien de winkelprijs vaak rond de 80 euro ligt.

Voor de rest hoor je over tweedehands verkoop vaak slechts twee soorten menigen:

De blije mensen die een koopje konden doen en de verongelijkte mensen die het koopje aan hun neus zagen voorbij gaan. Ik ben blij voor de eerste groep en ik vind het jammer voor de tweede groep maar veel valt daar niet aan te veranderen.

Verder wil ik in naam van mijn vrienden alle Zomerspel bezoekers en alle vrijwilligers bedanken. Jullie waren -zoals altijd- fantastisch!
Boukeloe
Locomotief

Bericht door Boukeloe »

Als winnaar van het gratis ticket werd door Bart gevraagd een verslagje te maken, bij deze.

De eerste editie van Zomerspek ging gepaard met mijn toetreden tot de bordspellenwereld. Een 100-tal spellen (en wat frustraties van vrouwlief verder) was het al tijd voor editie 10.

Mijn compagnon en ikzelf kwamen zondag kwartiertje op voorhand toe, parking totaal geen probleem om dit uur. Zaal stipt op tijd open en verkenningsrondje gemaakt.

Vrij snel plaatsgenoot bij ‘Blitzkrieg: WO2 in 20 minuten’. En na een kwartier was het doek al gevallen en won nazi Duitsland het pleit. 2 fronten van de 5 werden Blitzkrieggewijs te vlot ingenomen door mijn vriend wiens nazi sympathieën mij toch wat zorgen baren… Top uitleg wel van de vrijwilliger van Jumping Turtle Games!

Vervolgens richting Asmodee voor een Star Wars IP (‘Star Wars: Bounty Hunters”). Op zich plezant tussendoortje dat meegespeeld werd door de uitlegger. We vonden het wat sushi go met star warswasabi en zeer beperkte player interactie. Al vermoede we wel dat dat deze vlot over de toonbanken zal gaan.

Tijd om de buit op de halen bij de Spelgezel. War of the ring the card game kwam binnen, grote broer the boardgame werd bedankt om niet bewezen diensten. Als filler mocht Sea, salt & pepper mee. Evenals Harmonies die blijkbaar zeer gewild was en ik volgens de winkelier beter verborgen hield.

Na 3 aanvallen afgeslagen te hebben tot bij de wagen, was het al bijna middag, waardoor het aanneembaar was om aan de drank te gaan. Na enkele verwoede pogingen een pint ((Spelbreker) te tappen, mochten we zowaar zelf proberen een deftige pint te tappen. De verwoede pogingen kregen we er gratis bij.

Ondertussen was er een 2de compagnon toegekomen en waagde we ons aan een potje ‘Atiwa’. Op zich een plezant spel, maar naast de tableau de zoveelste worker placement game.

Daarna werd een poging gewaagd om ‘Dune: Imperum’ te spelen, maar na geduldig wachten lieten we deze dan ook maar voor wat het was.

Hierna werd bij Geronimo wel een gedreven uitlegger gevonden om ons ‘Akropolis’ aan te leren. Goede uitleg, direct vertrokken en goed bevonden door ons alle 3. Was voor een aantrekkelijk prijs te koop op de beurs ook, maar gezien overdaad in de kasten en aanwezigheid van soortgelijke spellen, vond hij geen weg mee naar huis (vooralsnog…).

Gezien de compagnons reeds hun aandacht lieten vallen op ‘Vale: Race of the Gods’, werd deze onderworpen aan een test. Opnieuw een zeer gedreven uitlegger en dito designer wezen ons wegwijs door het spel. In ronde 5 (van de 6) bereikte mijn runes (1 van de 4 grondstoffen)strategie ongekende hoogtes en werd het spel beëindigd. Onze sympathie naar Bannan deed ons bijna overstag gaan voor een aankoop, maar hij sprong er niet niet genoeg uit, zelf niet gesigneerd op voorstel van de maker.

De 3de man verliet het strijdtoneel en er werd opnieuw plaatsgenoot in de stand van Jumping Turtle voor ‘Furnace’. Een engine-builder met een bied-twist. De uitlegger vervoegde ons dan ook, en slaagde er ook in de mooiste vuile fabriek te maken in 4 vlotte beurten. Mooie artwork maar persoonlijk veel te duur voor de hoeveelheid spel. Zelfde mening ben ik toebedeeld voor Blitzkrieg trouwens.

18 uur naderende en gezien het ons visueel aansprak besloten we te eindigen bij Geronimo met ‘After us’. Ondanks de prachtige artwork (Vincent Dutrait) waren we gewoon een solitaire multiplayer aan het spelen waar het thema wat opgesmeten was. Lag het aan mijn pieken of aan de stoelen en tafels die langzamerhand verdwenen, maar we speelde deze los van elkaar aan sneltempo weg en de lijnen voortkomende uit mijn kaarten combinaties stuwde mij naar een snelle overwinning.

Super dag dus gehad en blij al deze spellen gespeeld te hebben. Niets ‘nieuws’ onder de zon wat mij betreft, al wordt dit steeds moeilijker ook evident. Goed dat er dergelijke beurzen zijn waar je de spellen kan testen/spelen.

Zelf had ik geen probleem met de zaal. Ik snap ook dat alles betaalbaar moet blijven en de locatie en open setting van de zaal vond ik net aangenaam. Aankleding is leuk maar geen must. 80% van de tijd kijk ik toch op een spel.

Kort verslag werd wel lang verslag… amen.
Laatst gewijzigd door Boukeloe op ma 06 mei 2024, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.
spothetspel
Locomotief

Bericht door spothetspel »

Hierbij een korte impressie van de 10de editie! Zeker geslaagd!
Skallagrim
Veenboer

Bericht door Skallagrim »

Boukeloe schreef: Als winnaar van het gratis ticket werd door Bart gevraagd een verslagje te maken, bij deze.

Daarna werd een poging gewaagd om ‘Dune: Imperum’ te spelen, maar in deze hoek van de zaal waren de uitleggers liever lui dan moe. Na geduldig wachten lieten we deze dan ook maar voor wat het was. Het kan ook aan de mini’s gelegen hebben…
Dude

Ik was de uitlegger van Dune Imperium. Ik heb daar letterlijk zaterdag van 9 tot 20u en zondag van 9u30 tot 18u. staan uitleg geven daar bijna zonder pauzes + afbraak stoelen en tafels zondagavond. Bedankt dus om mij lui te noemen. Ik was in pauze mss om te eten later in de namiddag, want ik heb met honger uitleg staan geven op de middag.
Er is ook een groep gaan zitten bij Dune op het moment dat ik uitleg beginnen geven was bij een ander spel. Ik heb hen gevraagd even te wachten tot ik klaar was met de uitleg. Maar zij zijn vertrokken voor ik klaar was.
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Ik heb twee keer uitleg gekregen van Thomas (Skallagrim) en dat was twee keer dik in orde :thumbup:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Boukeloe, het is Geronimo en niet Geranimo. Dat je het 1x verkeerd schrijft kan ik nog begrijpen, maar tot 2x toe... Dan heb je gewoon de naam van de uitgever (waar ik ook voor demo) gewoon niet goed. In het verleden heb ik voor Geronimo ook enthousiast Akropolis uitgelegd. Heerlijk spel om uit te leggen. Ook omdat het zo'n fijn en goed spel is vind ik zelf.

Ik herken wel wat Skallagrim zegt. Bezoekers vergeten nog wel eens dat demo'ers heel de dag spellen uitleggen. Ik kan je vertellen dat op het einde van de dag je daar best je stem van kwijt kunt raken. Je ook vermoeid begint te raken. Zeker als je bijv. ook nog met onderbezet bent als een demo'er niet is komen op dagen of zo ivm ziekte etc. Dat zien bezoekers niet, maar dat kan ook gebeuren. Als je zelf een keertje heb gemoed krijg je veel meer waardering voor die mensen denk ik. Bovendien als je het zoals ik al jarenlang doet weet je hoe je het beste een bepaald type spel gestroomlijnd kunt uitleggen.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: @ Boukeloe, het is Geronimo en niet Geranimo. Dat je het 1x verkeerd schrijft kan ik nog begrijpen, maar tot 2x toe... Dan heb je gewoon de naam van de uitgever (waar ik ook voor demo) gewoon niet goed.
Wat goed dat je deze vreselijke en dramatische gebeurtenis aan de kaak stelt. :lol:
Arjen T.
Veenboer

Bericht door Arjen T. »

Ik ben zaterdag met een maatje langs gegaan. Het was voor mij de eerste keer dat ik op Zomerspel was, vanuit Utrecht was het wel een eindje reizen. Maar het was de trip zeker waard.
Ja, tijdens de lunch was het wat fris met het open rolluik; tijdens het spelen aan de tafels hebben we daar gelukkig geen last van gehad. Als je het Spellenspektakel gewend bent, was het heerlijk hoeveel speeltafels er stonden. Waar je dan ook nog kon aanschuiven om te spelen dan. We hebben slechts 1 maal meten wachten op een spelletje (stapelstad), maar daar raakten we aan de babbel, en was dat nog best gezellig. En we konden zonder uitleg aan de gang, omdat we nog even met de voorgangers meegekeken hadden.
Verder hebben we een hoop kunnen spelen, er waren wat leuke verrassingen (After us was verrassend leuk), en toch ook wat die niet bij mij passen. Maar dat is dus het leuke aan zo'n beurs.
We've got a winner!
Henri Jans
Jakkiebak!

Bericht door Henri Jans »

Wij zijn op de zondag geweest. Hebben een geweldig leuke dag gehad! De zaal deed misschien wat koud aan (niet qua temperatuur overigens), maar daar is de entreeprijs ook naar en verder was alles uitstekend georganiseerd en dus niets meer dan complimenten aan de organisatie! En het heeft me als sfeer gevoelig persoon ook verder totaal niet gestoord. Het was er ook gemoedelijk. Weliswaar niet zo ruim opgezet als Zuiderspel, maar wat is ook deze beurs een verademing ten opzichte van het overvolle spellenspektakel waar het zoeken is naar een beschikbare speeltafel, wat verder overigens wel goed georganiseerd is, maar veels te druk is ondanks dat het vorig jaar al ruimer opgezet was. Doe mij dan maar zo'n relatief rustige kleinere beurs waar je ook lekker veel spellen kunt spelen. We hebben dan ook tal van spellen gespeeld en nog iemand als mummie ingepakt voor de White Goblin Games actie :D Verder waren er ook echt goede spel aanbiedingen op de beurs, dus de auto ging weer wat voller huiswaarts. Enige minpuntje was dat een aantal speluitleggers wel een pepermuntje hadden kunnen gebruiken :D Hun uitleg was overigens verder over het algemeen uitstekend! Als laatste puntje nog dat het ideaal was dat het eenvoudig bereikbaar is met ruime gratis parkeergelegenheid bij de ingang.
Afbeelding