Spellengek Top-100: tel mee af naar 1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spellengek Top-100: tel mee af naar 1

Bericht door Bart »

Zelfs op zondag presenteert Peter Hein ons de volgende tien spellen in dit fijne, leuke spellenklassement:

Spellengek Top-100 van de Lage Landen 2024: 80-71
Afbeelding

Labels:
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

100-91
Gespeeld: 2 (My City, Gloomhaven)
In bezit: 1 (My City)
In top 20: -

90-81
Gespeeld: 1 (Take 5!)
In bezit: 1 (Take 5!)

80-71
Gespeeld: 3 (Roll for the Galaxy, Machiavelli, Boonanza)
In bezit: 2 (Machiavelli, Boonanza)
In top 20: 1

Totaal
Gespeeld: 6
In bezit: 4
In top 20: 1 (Roll for the Galaxy)

Yay, eindelijk een spelletje uit mijn top 20 in de lijst: Roll for the Galaxy pas geleden voor het eerst gespeeld... en daarna nog een paar keer. Niet een mega bijzonder spel... maar het blijft hangen. Weet niet precies waarom, maar ik blijf er aan denken en heb gewoon zin om het vaker te spelen. Om die reden heeft dit spel dan ook mijn lijstje bereikt. Deze ga ik zeker nog veel vaker spelen.
Machiavelli... ik heb hem en gespeeld... vind er echt niets aan, sorry.
Boonanza heb ik alweer een paar jaar. Vermakelijk spel... en inmiddels gezien. Denk niet dat deze de tafel nog (vaak) zal bereiken. Er zijn vele andere, naar mijns inziens, vermakelijkere alternatieven.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Wat gaat dat hard met die top 100. Er zit wat ons gezin betreft voor elk wat wils in tot nu toe. Leuk dat Cubirds erin staat bijvoorbeeld. Was meteen aanleiding om dit bijna vergeten spelletje weer eens te spelen. Boonanza is er ook zo een. Ik ben er zelf wel klaar mee maar omdat dochter 2 het leuk vindt, spelen we het nog met enige regelmaat. Voor Next Station geldt hetzelfde eigenlijk, net als voor Take 5!. Interessant om te zien dat deze spellen dus voor sommigen echt zó goed zijn dat ze een top 20 waardering krijgen.
Machiavelli was ooit echt een topper in huis, nog voor de kinderen kwamen, maar spelen we intussen echt nooit meer. De Crew was erg leuk, maar na die eerste versie hadden we dat ook wel weer gehad. Slagenspelletjes zijn toch behoorlijk uit geraakt bij ons. 'Vroeger' was er ook niks anders natuurlijk.
Op de lijst van 'nog te proberen' staan zeker Clans of Caledonia en Knarr. De eerste blijf ik standvastig zoeken op de tweedehands markt en die tweede komt ook nog wel eens in huis na de stevige aanbevelingen van ene zekere achtenswaardige spellengek.
Kom ik op de laatste in de lijst tot 71 en mijn eerste uit de eigen top 10: Roll for the Galaxy. Op het gevaar af mijn alias weg te geven, maar de "lol van Roll" is aanstekelijk en verslavend en ik beleef er een kinderlijk genoegen aan dat niet alleen door het prima spelsysteem maar ook door die kinderlijke bekers en kleurige dobbels wordt veroorzaakt.
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

On verra ...

80 - 71
Gespeeld: 6 (Roll for the Galaxy, Five Tribes, Machiavelli, Boonanza, Sky Team, De Crew: Missie Diepzee)
In bezit: 5 (Roll for the Galaxy, Machiavelli, Boonanza, Sky Team, De Crew: Missie Diepzee)
Gestemd: 1 (Sky Team)

Kijk eens aan: de eerste hit van mijn persoonlijke stemlijst. Wat valt er verder nog te zeggen?
- Roll for the Galaxy: de dobbelvariant van 'Race ...' heeft vroeger wel op mijn stemlijst geprijkt, maar is er afgevallen. Het blijft echter een leuk en ingenieus spel (ondanks het ruimtethema): acties bepalen o.b.v. dobbelstenen en daarmee tevens bepalen welke acties uitgevoerd moeten worden. Kom er maar op;
- Five Tribes: één keer gespeeld en dat was genoeg voor mij. Op zich is het geen heel vervelend spel, maar het feit dat het analysis paralysis ("beurtanalyse") te veel naar mijn zin in de hand werkt, doet mij ertoe neigen dat er geen vervolgsessies zullen komen;
- Machiavelli: het bekendste verborgen-rollen-spel. Hilarische 'roast' over gezien op de site van 'the Dice Tower' ("In dit spel is het theoretisch mogelijk dat je nooit aan de beurt komt"). Tijd geleden dat ik dit speelde, maar heb er altijd wel de charme van ingezien. Ik vind het minder met 2 of 3 spelers en met meer dan 5 spelers duurt het me te lang. De trapjespsychologie ("Ik denk dat jij denkt dat ik denk ...) in Machiavelli is errug leuk;
- Boonanza: hier komen we bij nog een spelmechanisme waar ik geen affiniteit mee heb: handelen. Ik ben er gewoon onnoemelijk slecht in (waarschijnlijk gewoon te lief ...). De verplichting dat de volgorde van je handkaarten in beton gegoten is, is bijzonder origineel: je zou verwachten dat dit valsspelen in de hand werkt, maar dat valt 100% mee. De illustraties zijn buitengewoon geestig;
- Sky Team: één van mijn ontdekkingen van het afgelopen jaar. Het thema raakt natuurlijk kant noch wal (hoezo communiceren piloot en co-piloot niet met elkaar??), maar het levert wel een coöperatief spel op waarbij je op het puntje van je stoel zit en veel yesss-, opluchtings- en 'oh neeeee!!!'-momenten hebt. Ook leuk dat je het zo moeilijk en/of makkelijk kan maken als je zelf wilt met de verschillende vliegroutes en luchthavens;
- Next Station: London: flip-and-write die ik nog niet heb mogen spelen, dus ik kan er nog niet veel van zeggen. Ik verwacht dat dit in de toekomst vast nog wel een keer gaat gebeuren (hetzij in London, hetzij in een andere wereldstad ...);
- Sleeping Gods: wat ik eerder bij 'Gloomhaven' schreef, kan ik naadloos hiernaartoe kopiëren. Ik heb geen idee wat ik moet verwachten (legacy? sandbox? campaign?), het lijkt me een spel waar ik een extra grote tafel voor moet aanschaffen en een spel waarbij je verplicht bent om met een vaste groep spelers e.e.a. te ervaren. Ik verwacht niet dat me dit gaat lukken, dus ik laat deze passeren;
- Architecten van het Westelijk Koninkrijk: nog niet gespeeld, omdat ik geen mensen in mijn omgeving ken die het in bezit hebben. Daarnaast vind ik de illustraties van dit spel en aanpalige titels dusdanig afstotelijk (mijn mening ...) dat ik nog geen behoefte gevoeld heb om me hierin te verdiepen. Ik verwacht dat dit zo zal blijven;
- De Crew: Missie Diepzee: de tweelingbroer van coöperatief slagenspel 'De Crew' waar ik op gestemd heb. Het spel is in de basis hetzelfde, maar de opdrachten zijn meer gevarieerd; daardoor is deze variant meer voor de gevorderde slagenspeler. Beetje jammer is wel dat het kan voorkomen dat opdrachten mekaar tegenspreken/uitsluiten. Het verhaal waarmee de verschillende missies worden opgeleukt, is hemeltergend slecht: wij beperken ons tijdens het spelen tot het benoemen wat er moet gebeuren i.p.v. dat er een infantiel verhaaltje voorgelezen wordt;
- Carnegie: economisch spel (denk ik) dat zich afspeelt ten tijde van de Industriële Revolutie (denk ik) en zich handelt over de gelijknamige staalbaron (denk ik). U ziet dat dit stuk aan elkaar hangt van de aannames en dat ik er dus weinig tot niks van weet. Dat klopt. Dit zal wel zo blijven, want - hoe vernuftig de steampunk-spellen ook zijn - ik vind het tijdsgewricht van de Industriële Revolutie redelijk deprimerend overkomen (kolen, machines, fabrieken, etc.).

Goed, dit was deel 3. Ik hoop dat er wat meer mensen hun wedervaren met de lijst hier gaan delen, want het is niet mijn bedoeling om als enige dit draadje te kapen.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

80-71
Gespeeld: 7 (niet: Sky team, Sleeping Gods, Carnegie)
In bezit: 3 (Machiavelli, Boonanza en De Crew Diepzee)

90-81
Gespeeld: 6 (niet: Hadrian’s Wall, Marrakesh, Knarr en Gloomhaven: Jaws of the Lion)

100-91
Gespeeld: 7 (niet: Gloomhaven, Blood rage en ttr Legacy)
In bezit: 4 (My City, Jaipur, Alhambra en Brugge)

Totaal:
Gespeeld: 20
In bezit: 8

Meest benieuwd van de 10 spellen die ik tot nu toe nog niet heb gespeeld is Sky Team. Ik heb er al een paar filmpjes van gezien en het lijkt mij een geweldig spel dat thematisch goed in elkaar zit.

De Crew Diepzee vind ik trouwens geweldig, maar ik heb op spelidee gestemd en daarom op de eerste Crew gestemd waarvan ik verwacht dat die nog voorbij gaat komen in de lijst.

Er is een vrij duidelijke trend te zien in de spellen die ik niet heb gespeeld. Dat zijn voornamelijk lange spellen (2 uur of meer). Ik ben niet zo geïnteresseerd in die spellen en als ik ze al doe dan is het voor mij een eenmalige beleving. De keren dat ik de kans krijg om ze te doen is meestal op de club, maar regelmatig komt het voor dat ik dan juist degene ben die spellen uitleg omdat ik aardig wat spellen ken.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Alterno schreef: [...] Goed, dit was deel 3. Ik hoop dat er wat meer mensen hun wedervaren met de lijst hier gaan delen, want het is niet mijn bedoeling om als enige dit draadje te kapen.
Ho ho, ik deed ook mijn best hoor (vlak boven/onder jouw eigen post) :D , dus je bent niet alleen. Ook niet als het gaat om je afkeer van legacies trouwens. Leuk leesvoer weer, dus blijf dat vooral doen. En je uitdaging aan de anderen om vooral ook eigen ervaringen te delen staat natuurlijk als een huis. Ik zag Wiljan en Sinedia ook al voorbij komen :thumbup:
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar

Bericht door Alterno »

Pura Vida schreef:
Alterno schreef: [...] Goed, dit was deel 3. Ik hoop dat er wat meer mensen hun wedervaren met de lijst hier gaan delen, want het is niet mijn bedoeling om als enige dit draadje te kapen.
Ho ho, ik deed ook mijn best hoor (vlak boven/onder jouw eigen post) :D , dus je bent niet alleen. Ook niet als het gaat om je afkeer van legacies trouwens. Leuk leesvoer weer, dus blijf dat vooral doen. En je uitdaging aan de anderen om vooral ook eigen ervaringen te delen staat natuurlijk als een huis. Ik zag Wiljan en Sinedia ook al voorbij komen :thumbup:
OK, goed, sorry, niet slaan aub: viel me gewoon op dat er minder reacties geschreven werden dan eerdere jaren.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Hier volgen weer tien spellen om vingers en duimen van af te likken, om te verguizen, of ergens tussenin, naargelang je persoonlijke voorkeur. We horen graag waar jouw voorkeur ligt.

Spellengek Top-100 van de Lage Landen 2024: 70-61
Afbeelding
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

91-100
Gespeeld: 6 Mille Fiori, My City, Jaipur, the Isle of Cats, Alhambra en Brugge
In bezit:5 alle bovenstaande spellen behalve Alhamra
In top 20: geen

81-90
gespeeld: 8 Hadrian's Wall, Hanzesteden, Knarr, Clans of Caledonia, Calico, Terraforming Mars A.E., take 5 en Cubirds
in bezit: 8 alle gespeelde spellen uit deze lijst staan ook in mij kast
in top 20: 2: Hadrian's Wall en Clans of Caledonia

71-80
gespeeld: 4 Machiavelli, Boonanza, Next Station London en Architecten van het Westelijk Koninkrijk.
Ik behoor dus blijkbaar tot de minderheid die zowel Paladijnen als Burggraven van het W.K. beter vindt dan Architecten...
in bezit: Boonanza, Next Station London, Architecten van het Westelijk Koninkrijk en De Crew Missie Diepzee. Deze laatste staat dus ongespeeld in de kast te wachten tot ik de andere versie uitgespeeld heb. Ik ben nu bij missie 45. Dus dat gaat hopelijk niet zo lang meer duren.
Top 20: 1 Next Station London.

61-70
gespeeld: 6 Keer op keer, Dixit, Lost Cities, Sagrada, Meadow en Sea, Salt & Paper.
in bezit: bovenstaande 6 spellen, waarvan ik Meadow de leukste vind, maar de anderen ook goed kan waarderen.
Top 20: geen
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Pura Vida schreef: Voor Next Station geldt hetzelfde eigenlijk, net als voor Take 5!. Interessant om te zien dat deze spellen dus voor sommigen echt zó goed zijn dat ze een top 20 waardering krijgen.
Ha ha, daar ben ik dus mede schuldig aan. De reden is echter eenvoudig: aan het einde van de avond gaan we graag nog even aan tafel zitten om iets te spelen. Doordeweeks zal dat geen Viticulture zijn maar iets dat niet te lang duurt en waar je ook je hoofd niet over hoeft te breken. In het weekend mag het al iets zwaarders zijn.

Wees gerust, Wingspan staat ook in mijn lijstje. :wink:
Afbeelding
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

100-91

Gespeeld: 5 (My City, Gloomhaven, The Ilse of Cats, Flamme Rouge, Brugge)
In bezit: 2 (My City, Brugge)
In top 20: 2 (Gloomhaven en m'n nummer 1: Brugge)

90-81

Gespeeld: 5 (Marrakesh, Knarr, Clans of Caledonia, Calico, Take 5!)
In bezit: 1 (Clans of Caledonia)
In top 20: 0 (Maar Clans of Caledonia had er prima in gekund)

80-71

Gespeeld: 6 (Roll for the galaxy, machiavelli, boonanza, architecten van het westerlijk koningkrijk, de crew)
In bezit: 3, de crew, machiavelli, Roll for the galaxy
In top 20: 2, roll for the galaxy + de crew, maar dan het origineel. de diepzee versie is in de eerste instantie meer variabel, maar de originele blijft na 100+ beter overeind.

70-61

Gespeeld: 7 (Tapestry, Keer op Keer, Teotichuan, Dixit, Lords of Waterdeep, sagrada, sea salt and pepper)
In bezit: 0
In top 20: 0
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Van deze 10 heb ik wederom de meest zware titels niet gespeeld. Het meest benieuwd ben ik naar See, salt en paper. Ik had deze in maart kunnen spelen bij Snowgame, maar uiteindelijk ben ik daar niet aan toegekomen. Lost Cities en Sagrada hebben in het verleden mijn top 20 wel eens gehaald. Tapestry was voor mij eenmalig. Ik vond dat nou niet echt een geweldig spel. Het moet voor mijn gevoel het meer van de looks hebben.

70-61
Gespeeld: 6 (Keer op keer, Tapestry, Dixit, Lost Cities, Sagrada, Meadow)
In bezit: 4 (Keer op keer, Dixit, Lost Cities, Sagrada)

80-71
Gespeeld: 7 (niet: Sky team, Sleeping Gods, Carnegie)
In bezit: 3 (Machiavelli, Boonanza en De Crew Diepzee)

90-81
Gespeeld: 6 (niet: Hadrian’s Wall, Marrakesh, Knarr en Gloomhaven: Jaws of the Lion)

100-91
Gespeeld: 7 (niet: Gloomhaven, Blood rage en ttr Legacy)
In bezit: 4 (My City, Jaipur, Alhambra en Brugge)

Totaal:
Gespeeld: 26
In bezit: 12
Laatst gewijzigd door WTULTC op di 07 mei 2024, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Mag ik erop wijzen dat dat spelletje dat kennelijk zo hoog scoort en dat iedereen wel wil proberen, ook ik, niet 'Sea salt en pepper' heet zoals ik vaak lees, maar Sea, salt & paper? De NL versie is er nu, dus ik ben al bijna halverwege onze spellenwinkel...
Sagrada, Dixit, Lost Cities, Meadow vind ik allemaal om totaal andere redenen en op andere momenten hartstikke leuke spelletjes. Tapestry is het huis weer uit, want we kregen snel genoeg van de enorme puntenverschillen, de lange speelduur en het nogal grillige spelverloop. Als ik zie dat er mensen zijn die dit 300 keer kunnen spelen, vind ik dat eigenlijk heel leuk. Misschien niet voor mij, maar toch een gaaf spel, denk ik dan.
Keer op keer heeft het lang uitgehouden hier, vooral op kampeervakanties, maar toen dit doosje eens - samen met heel veel andere spelletjes - per abuis in een trein is achtergebleven, hebben we hem niet opnieuw aangeschaft. Ik heb het nog niet gemist.
Afbeelding
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

100-91
Gespeeld: 2 (My City, Gloomhaven)
In bezit: 1 (My City)

90-81
Gespeeld: 1 (Take 5!)

80-71
Gespeeld: 3 (Roll for the Galaxy, Machiavelli, Boonanza)
In bezit: 2 (Machiavelli, Boonanza)
In top 20: 1

70-61
Gespeeld: 3 (Keer op Keer, Tapestry, Dixit)
In bezit: 2 (Keer op Keer, Dixit)
In top 20: 0

Totaal
Gespeeld: 9
In bezit: 6
In top 20: 1 (Roll for the Galaxy)

Geen spellen uit mijn top 20 erbij. en ook niet heel veel spelen dat ik ken.

Keer op Keer is een vermakelijk spelletje dat je makkelijk even tussendoor speelt. Dobbel blijft thuis de favoriet (bij mijn vrouw vooral), maar dit is wel lekker ter afwisseling.

Tapestry vind ik echt een heel leuk spel. Een vriend van me heeft dit en het komt dus soms op tafel... en speel het elke keer weer met plezier.
Ik hoor wel vaker van die grote puntverschillen Pura Vida (eigenlijk vooral op dit forum :) ), maar heb ik zelf nog niet zoveel last van gehad.

Dixit (Dixit Odessey eigenlijk) komt bij ons op werk eigenlijk elke bordspelavond weer op tafel. Is gewoon een van de betere groepsspellen en spreekt een grote groep aan.

Naast de spellen die ik ken hoor ik wel goede dingen over een aantal van de andere spellen die deze keer op de lijst staan. Wil die zeker graag nog eens spelen.
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar

Bericht door Alterno »

En we gaan verder ...

70 - 61
Gespeeld: 7 (Keer op Keer, Tapestry, Dixit, Lost Cities, Lords of Waterdeep, Sagrada, Sea Salt & Paper)
In bezit: 4 (Keer op Keer, Tapestry, Lost Cities, Lords of Waterdeep)
Gestemd: 1 (Tapestry. Of ik heb een hele afwijkende smaak ... of juist een bijzonder doorsnee smaak en komen al 'mijn' spellen in de bovenste helft van de lijst aan bod)

Goed, laten we eens kijken waar we tegenaan lopen:
- Keer op Keer: in het verleden heb ik deze roll-and-write grijs gespeeld, mede doordat er een digitale uitvoering beschikbaar was. De laatste paar jaren is deze voor mij volkomen uit beeld geraakt en/of ondergesneeuwd door andere spellen;
- Tapestry: dit is mijn guilty pleasure. Het is een tablehog van jewelste, overdadig geproduceerd (kaarten, gebouwen), onduidelijk of het spel gebalanceerd is, een civilization-game die bij nader inzien dit niet waarmaakt ... en toch heb ik hier elke keer onnoemelijk veel plezier mee als ik dit speel. Soms snap ik mezelf niet, maar ik ben blij dat dit in de lijst staat, want dat betekent dat er meer mensen zijn die er hetzelfde over denken;
- Teotihuacan: spreek uit 'tejotiehoewakan'. Ik hoop dat dit spel nooit in het Nationaal Dictee terechtkomt (of misschien juist wel ...). Goed, deze wordt vaak in één adem genoemd (slechte woordkeus) met T'zolkin. Die laatste ken ik (kom ik op terug), deze niet en ik betrap mezelf erop dat ik ook geen interesse kan genereren. Wellicht komt dat ongemerkt toch door de band met T'zolkin;
- Underwater Cities: vorig jaar haalde ik de analogie met een bos wortelen tevoorschijn (zijnde: even nietszeggend). Deze kan ik ongewijzigd laten staan: het spel zegt me niks, doet me niks en ik voel ook geen enkele drang om daar verandering in te brengen;
- Dixit: de oermoeder v.w.b. 'Raad je plaatje'. Veel mensen kunnen hier heel blij van worden; ik val daar niet onder, heb ik gemerkt. Ik had dit in mijn collectie, maar ik heb mijn exemplaar overgedaan aan iemand die er bijzonder mee in haar nopjes is;
- Lost Cities: weer een fabricatie uit de koker van dr. Knizia, de derde inmiddels in deze lijst. Blijkbaar kan deze persoon goeie spellen bedenken.... Welnu, dat klopt: 'Lost Cities' lijkt super-eenvoudig (rijtjes oplopende cijferkaarten maken, zeg nou zelf), totdat je eraan begint; dan blijkt dat dit spel af en toe hele scherpe randjes en hartverscheurende dilemma's te bevatten. Opmerking: meneer Knizia heeft moeite om spellen aan thema's te linken....
- Lords of Waterdeep: als je de doos ziet, word je onnoemelijk op het verkeerde been gezet. Het lijkt een fantasy-ameritrash-D&D-spel, maar is een droge workerplacement. Een eenvoudige bovendien: dit lijkt mij de belangrijkste reden waarom dit spel - denk ik - in deze lijst verschenen is. Spel bezit ik, maar ik ben niet de eigenaar (verjaardagscadeau voor oudste zoon);
- Sagrada: ik heb het verhaal al eerder verteld (doorzichtige kleurendobbelstenen i.c.m. kleurenblindheid), maar het heeft er wel toe geleid dat ik dit spel niet meer bezit en nooit meer gespeeld heb; de afknapper (trauma?) was te groot;
- Meadow: wat ik hierboven stelde over 'Underwater Cities', kan ik kopiëren en plakken voor 'Meadow'. Ik kende het vorig jaar alleen van de (prachtige) boxcover en daar is in het afgelopen jaar hoegenaamd geen verandering in gekomen;
- Sea Salt & Paper: een spellensnackje (kaartspelletje om precies te zijn) waar ik pas een paar weken terug kennis mee heb gemaakt. deze kennismaking was de moeite waard: mooie illustraties (origami), een eenvoudig spelverloop met een bijzonder gemeen spelelement waarbij je het einde van een ronde zelf mag bepalen. Zeker de moeite waard, deze!

Goed, we zijn alweer door de 60-jes heen. Morgen bereiken we het 'point-of-no-return'. Bring it on!
Laatst gewijzigd door Alterno op vr 24 mei 2024, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie