Bij het bijhouden van de top 100 konden jullie al zien dat 14 spellen uit mijn persoonlijke top 20 de lijst hebben gehaald. Kun je daaruit opmaken dat ik een ‘gemiddelde’ bordspelspeler ben? Wellicht, maar ik heb zoals je dadelijk in mijn top 20 kunt zien toch wel een bepaalde voorkeur. Spellen met weinig downtime beginnen steeds meer de overhand te nemen. Ook lange spellen ben ik niet echt van. Ik heb het eventjes nagekeken, maar heel de top 20 heb ik toevallig ook in 2023 gespeeld. Al was het bij Carcassonne wel de mist versie (overigens een erg goede coöperatieve standalone versie).
Mijn criteria om in mijn top 20 terecht te komen zijn vrij simpel:
1. Geen elle lange speelduur. Maximaal 2 uur en liefst met kortdurende beurten.
2. Goede mix aan spellen, waarbij zowel spellen die ik met iedereen kan spelen als de wat tactischere spellen voor de liefhebber in de lijst staan.
Daar gaan we:
1
Wingspan Met mijn ex heb ik hiervan wel meer dan 600 fysieke potjes gespeeld. Voornamelijk tegen de autorazzia en dan maakte we het nog extra moeilijk doordat een dichte kaart voor de autorazzia zelfs 7 punten waard is (dat is meer dan het maximum volgens de spelregels). We kregen er geen genoeg van. Het is zo’n goed gestroomlijnd wat heerlijk wegspeelt en de tekeningen op de kaarten zijn ook nog eens prachtig. Ik ben ook overstag gegaan voor de big box (wel de originele, want die van 999Games met de lelijke rode streep wil je dan toch niet hebben?)
2 tm 10
De Crew De eerste versie wel te verstaan, want daar begon het allemaal mee. Nog steeds denk ik: “Waarom heeft dit niemand eerder bedacht?”. Het principe is zo simpel en als je met echt goede slagenspelspelers aan tafel zit is dit al helemaal super want die weten dat geen communicatietoken gebruiken ook een vorm van communicatie is.
Cascadia Wat een heerlijk puzzeltje. Scores liggen meestal dichtbij elkaar en rond de 100 punten. De uitbreiding is niet perse nodig en had ik mijn bedenken bij, maar als ik deze voor een mooi prijsje kan kopen zie ik die ook nog wel in mijn collectie verschijnen (alles pas in ieder geval in een doos).
It’s a Wonderful World Voor Geronimo heb ik deze wel eens uitgelegd op een beurs, maar zelf ben ik ook helemaal weg van dit spel. Je speelt allemaal tegelijkertijd een kaart. Daarbij moet je goed nadenken over de productiefase en welke kaarten je niet gaat bouwen maar je wel gelijk 1 grondstof oplevert.
7 Wonders Heel wat jaren stond dit nummer 1 in mijn top 20. Nu inmiddels al een aantal jaren niet meer, maar ik speel het nog wel heel graag. Ik heb vrijwel alle uitbreidingen en de metalen munten ervan die ik ook gebruik bij andere spellen. Jammer dat de nieuwe druk anders is. Persoonlijk vind ik die minder mooi.
Puerto Rico Een klassieker die ik graag speel en die ik minstens 1x per jaar op tafel wil krijgen. Het meest profiteren van andermans acties vind ik goed gevonden.
7 Wonders architects Deze ben ik steeds meer gaan waarderen. Waarom? Omdat je dit spel met vrijwel iedereen kan spelen, met een grotere groep kun spelen en het redelijk snel gaat. Eigenlijk is het eerder een soort van race wie als eerste zijn wonder afbouwt, maar dan hoef je nog niet gewonnen te hebben.
Patchwork Knap in zijn eenvoud! Pak ik nu stofje of toch later en hoe valt dat dan voor mijn tegenstander.
King of Tokyo Heeft 10 jaar in de top 100 gestaan, maar ik heb hiervan behoorlijk veel. Het komt nog geregeld op tafel. Vroeger meer. Toen was het standaard na de friet bij mijn ouders een potje King of Tokyo.
Bunny Kingdom 2 Garfield spellen acter elkaar. Puur toeval, want dit spel heeft ooit een editie de top 100 wel gehaald. Ook hier speel je gelijktijdig de kaarten. Je moet op het bord echt wel opletten dat een speler niet al vroegtijdig een grote fief krijgt die veel opbrengt aan punten. De overweging of je dus voor jezelf gaat of toch een keertje je tegenstander dwars gaat zitten is heerlijk en na afloop heb je zo’n geweldig mooie schattig vol bord met konijntjes. Ik begrijp nog steeds niet dat dit spel niet in het Nederlands is verschenen, want dan had dit spel echt een grote hit kunnen zijn en was het niet zoals nu bij veel spelers onder de radar gebleven.
11 tm 20
7 Wonders Duel Ook de 2 persoonsspelers versie heeft mijn top 20 gehaald. De uitbreidingen zorgen voor meer keuzes. Zijn niet echt nodig maar toch.
For Sale Dit spel vind ik in zijn eenvoud geweldig! Eerst een bied ronde en vervolgens een verkoopronde. Hoe simpel wil je het hebben, maar met name de verkoopronde zorgt vaak voor hilarische momenten want daarbij moet je je tegenstander inschatten. Een doos duur verkopen is nog nooit zo leuk geweest natuurlijk.
Wizard Stond deze niet in de lijst? Volgens mij is het naast de Crew toch een van de beste slagen spellen. Ik heb vernomen van mensen dat ze dit een geluksspel vinden, maar daarmee ben ik het niet eens. Er zit wel degelijk een tactiek in. Zeker als je kaarten telt.
Azul Topper in het abstracte segment. De eerste versie vind ik nog steeds de beste gezien deze zo gestroomlijnd is. Ook hier zit wel degelijk tactiek in. Ik probeer altijd eerst rijtjes en kolommen zo op te bouwen dat je er een tegel in kunt laten ‘ploffen’ die dan een stuk of 8 punten op levert.
Skye Heerlijk spel! Zorg ervoor dat je tegeltjes zo waardeert dat andere spelers of ze te duur kopen of ze helemaal niet kopen zodat je zelf kunt leggen. Zorg zelf dat je wel genoeg geld overhoudt om bij andere te kunnen kopen en na die fase is het puzzelen. Enig minpuntje is te weinig munten als je met 5 speelt, maar dit heb ik inmiddels opgelost doordat ik een zakje extra munten te hebben gekregen van 999Games.
Everdell De looks van dit spel zijn prachtig en het speelt ook nog eens fijn weg. Wel met maximaal 3 spelers want anders duurt het te lang.
Ticket to Ride: Europa Vrijwel alle ttr's zijn goed, maar hiermee begon het allemaal voor mij. Inmiddels heb ik hiervan de speciale editie in huis.
Pandemie Ik houd van coöperatieve spellen en Pandemie blijft geweldig. Ook Pandemie Rising Tide speel ik graag. Deze is thematisch erg sterk. Denk wellicht het meest thematisch sterkste spel ooit.
Carcassonne Hiermee begon de spellenhobby voor mij. Een neef van mij introduceerde dit spel ruim 20 jaar geleden en we speelde het toen vrijwel elke keer op verjaardagen etc. Een jaartje geleden is de coöperatieve standaloneversie De Mist uitgekomen die ook erg goed is!
Just One Een goed partyspel mag in mijn lijst zeker niet ontbreken en met vrijwel iedereen die ik speel is dit zo’n hit gebleken dat ze het zelf aan gingen schaffen. Ik hoop nog steeds dat Asmode inziet wat voor grote hit ze in handen hebben en eindelijk de Duitse uitbreiding ook in het Nederlands gaan uitbrengen zodat je nog meer kaartjes hebt en je het spel zelfs met 9 kunt spelen. Dit spel zie ik namelijk niet snel uit de schappen verdwijnen, want voor mijn gevoel is dit de nieuwe 30 seconds (vind ik zelf een vreselijk spel, maar doet het al jarenlang goed) onder de partyspellen.
Dat waren was dan mijn top 20. Vooral een mix van tactische en wat familiespellen. De lange strategische spellen ben ik niet van. Ook al heb ik gezien mijn schaakachtergrond daar wel het inzicht voor (ik win ze zelfs regelmatig als ik dan toch overstag ga om ze 1x te doen).
Van de spellen uit de top 100 heb ik er 72 gespeeld en 42 in bezit. Best wel veel eigenlijk.
Top 20 2024 van WTULTC
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- WTULTC
- Elfenkoning
Top 20 2024 van WTULTC
Laatst gewijzigd door WTULTC op ma 13 mei 2024, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Edwin84
- Elfenkoning
Re: Top 20 2024 van WTULTC
Hier ziet ik meer overlap met wat ik zelf ook graag speel op een aantal spellen na. Gevarieerde top 20. Zal geen feedback geven op de spellen waar ik het helemaal mee eens ben, maar wel de spellen die mij tegenvielen.
Wingspan: Viel bij ons tegen vanwege het geluk van de kaarten aan het begin van het spel die de opbouw van je motor bepalen.
The Crew: Zeker een leuk spel, maar de hype nooit zo begrepen waarom mensen dit blijven spelen. Het is leuk en zit grappig in elkaar maar niet meer dan dat voor mij.
It's a Wonderfull World: Ligt denk ik aan de mensen waarmee je speelt. Speel zelf namelijk graag dit soort spellen waarbij iedereen tegelijk kiest wat hij gaat doen. Maar deze zorgde bij onze spelenclub voor teveel AP bij een aantal mensen.
7 Wonders Architects: als je de gewone 7 Wonders te complex vindt of teveel symbolen vindt bevatten snap ik dat je uitwijkt naar Architects. Maar als je 7 Wonders gewend bent vindt ik deze te simpel met te weinig boeiende keuzes.
TTR Europa: Op zich een prima spel, maar voor hoe lang het duurt gebeurt er gewoon te weinig en kun je elkaar te weinig blokkeren. Zeker met de stations. Leuk om met spelers een keer te doen die het spel voor het eerste spelen, maar zal deze nooit zelf voorstellen. Te saai.
Everdell: Snap buiten hoe mooi het spel eruit ziet de hele hype niet. Missies waarbij je 2 of 3 specifieke kaarten uit een deck nodig hebt? Een markt die zich met 2 spelers zeer traag ververst waardoor er 8 kaarten liggen (soms dubbele) die niemand wil hebben). En uitbreidingen die slechts 1 of 2 mechanismes toevoegen, 1 deck kaarten of minder, een nieuwe grondstof en voor iedere speler een houten poppetjes+ een uitbreidingsbord dat meer moet kosten dan menig volledig basisspel. Als ik de Everdell uitbreidingen tegenover een Ark Nova Waterwereld of Lords of Waterdeep uitbreiding zet is het te duur voor wat je krijgt. Wellicht dat deze uitbreidingen noodzakelijk zijn om mijn kritiek op het basisspel op te lossen?
Wingspan: Viel bij ons tegen vanwege het geluk van de kaarten aan het begin van het spel die de opbouw van je motor bepalen.
The Crew: Zeker een leuk spel, maar de hype nooit zo begrepen waarom mensen dit blijven spelen. Het is leuk en zit grappig in elkaar maar niet meer dan dat voor mij.
It's a Wonderfull World: Ligt denk ik aan de mensen waarmee je speelt. Speel zelf namelijk graag dit soort spellen waarbij iedereen tegelijk kiest wat hij gaat doen. Maar deze zorgde bij onze spelenclub voor teveel AP bij een aantal mensen.
7 Wonders Architects: als je de gewone 7 Wonders te complex vindt of teveel symbolen vindt bevatten snap ik dat je uitwijkt naar Architects. Maar als je 7 Wonders gewend bent vindt ik deze te simpel met te weinig boeiende keuzes.
TTR Europa: Op zich een prima spel, maar voor hoe lang het duurt gebeurt er gewoon te weinig en kun je elkaar te weinig blokkeren. Zeker met de stations. Leuk om met spelers een keer te doen die het spel voor het eerste spelen, maar zal deze nooit zelf voorstellen. Te saai.
Everdell: Snap buiten hoe mooi het spel eruit ziet de hele hype niet. Missies waarbij je 2 of 3 specifieke kaarten uit een deck nodig hebt? Een markt die zich met 2 spelers zeer traag ververst waardoor er 8 kaarten liggen (soms dubbele) die niemand wil hebben). En uitbreidingen die slechts 1 of 2 mechanismes toevoegen, 1 deck kaarten of minder, een nieuwe grondstof en voor iedere speler een houten poppetjes+ een uitbreidingsbord dat meer moet kosten dan menig volledig basisspel. Als ik de Everdell uitbreidingen tegenover een Ark Nova Waterwereld of Lords of Waterdeep uitbreiding zet is het te duur voor wat je krijgt. Wellicht dat deze uitbreidingen noodzakelijk zijn om mijn kritiek op het basisspel op te lossen?
-
MikeBzonderpuntje
- Caballero
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Tja, zoals je inmiddels al door had zouden we op een spellendag we wat langer moeten mutsen dan de meeste mensen om een spel te vinden waar we allebei zin in hebben. (De Crew, King of Tokyo en Azul doe ik altijd wel mee).
Maar ik ben nog wel benieuwd naar Bunny Kingdom, die lijkt me best leuk. En wie weet kan ik Everdell ook nog wel verdragen? Maar inderdaad niet met 4, te lullig voor degene die dan achter de boom moet zitten....
Maar ik ben nog wel benieuwd naar Bunny Kingdom, die lijkt me best leuk. En wie weet kan ik Everdell ook nog wel verdragen? Maar inderdaad niet met 4, te lullig voor degene die dan achter de boom moet zitten....
-
Annemie80
- Sojaboon
Ik had Wingspan ook op 1, veruit ons meest gespeelde spel. Je kan de geluksfactor wat verminderen door te draften met de startkaarten. Dan ben je net wat lekkerder weg vaak en is het daarna zo'n fijn spel.Edwin84 schreef: Wingspan: Viel bij ons tegen vanwege het geluk van de kaarten aan het begin van het spel die de opbouw van je motor bepalen.
-
lynyrdskynyrd
- Garnaal
Zoals je zelf aan aangaf, een lijst met spellen die vlot wegspelen. Ik ken er 2 niet (Bunny Kingdom en Just one), maar spellen in 'deze' categorie komen makkelijk op tafel, en kosten geen moeite om uit te proberen. Dus wie weet.
Slagen spellen, graag. Dus De Crew en Wizard, helemaal goed. Klein probleem, als we met de juiste 4 zijn wordt het toch Klaverjassen. Spellen waar ik de "attractie" niet van begrijp (uiteraard smaken verschillen): 7 wonders architects (al prima verwoord door Edwin), patchwork (speel dan liever Nova Luna) en Everdull
(vind de mogelijkheden in het basis spel wel erg beperkt, voegen de uitbreidingen wel de nodige variatie toe)?
Coop is niet mijn ding, kan het niet verklaren, maar het boeit mij niet of er gewonnen of verloren wordt. (snap overigens wel waarom mensen wel graag coop spelen)
De overige spellen speel ik met plezier mee, en stel ik zelf ook voor op spelavonden.
Conclusie: Een toegankelijke TOP 20 met ruimte voor verbetering.
Slagen spellen, graag. Dus De Crew en Wizard, helemaal goed. Klein probleem, als we met de juiste 4 zijn wordt het toch Klaverjassen. Spellen waar ik de "attractie" niet van begrijp (uiteraard smaken verschillen): 7 wonders architects (al prima verwoord door Edwin), patchwork (speel dan liever Nova Luna) en Everdull
Coop is niet mijn ding, kan het niet verklaren, maar het boeit mij niet of er gewonnen of verloren wordt. (snap overigens wel waarom mensen wel graag coop spelen)
De overige spellen speel ik met plezier mee, en stel ik zelf ook voor op spelavonden.
Conclusie: Een toegankelijke TOP 20 met ruimte voor verbetering.
- WTULTC
- Elfenkoning
Leuke feedback!
Eventjes nog een toelichting op een paar opmerkingen die ik goed kan begrijpen.
Wingspan: Wij (destijds ex en ik) speelden altijd dat je in het begin 1 voedsel meer krijgt bij de start (waarvan er 1 dubbel mag zijn). Dit zorgt er vrijwel altijd voor dat je een vogel kunt spelen wat je ook in hand hebt je wel redelijk goed kunt starten.
7 Wonders architects: Ik snap de kritiek volkomen, maar hij is juist vanwege de snelheid dat je het uitlegt en speelt veel op tafel gekomen het afgelopen jaar. De keuzes zijn inderdaad niet zo boeiend en het is eerder een racespel geworden dan een deckbuilder (grondstoffen moet je immers inleveren als je voldoet aan de bouwvoorschriften). Toch wint lang niet altijd degene die als eerste zijn/haar wonder afbouwt waardoor het spel direct stopt.
TTR Europe: Is eigenlijk voor bijna alle TTR. Met het juiste spelersaantal vind ik het een heerlijk spel. Komt juist eerder te weinig op tafel.
Bunny Kingdom: Probeer het spel eens. Echt een verborgen pareltje vind ik het. Je speelt allemaal tegelijkertijd een kaart. Moet steeds een keuze maken en er ook voor zorgen dat een fief van tegenstanders niet te goed worden want deze kunnen maar liefst 4x worden geteld. Heerlijk die keuzes. Wel alleen met 4 spelers goed te spelen. Liefst met spelers die het spel ook al vaker hebben gespeeld.
Nova Luna heb ik gespeeld, maar vond ik niet veel aan.
Eventjes nog een toelichting op een paar opmerkingen die ik goed kan begrijpen.
Wingspan: Wij (destijds ex en ik) speelden altijd dat je in het begin 1 voedsel meer krijgt bij de start (waarvan er 1 dubbel mag zijn). Dit zorgt er vrijwel altijd voor dat je een vogel kunt spelen wat je ook in hand hebt je wel redelijk goed kunt starten.
7 Wonders architects: Ik snap de kritiek volkomen, maar hij is juist vanwege de snelheid dat je het uitlegt en speelt veel op tafel gekomen het afgelopen jaar. De keuzes zijn inderdaad niet zo boeiend en het is eerder een racespel geworden dan een deckbuilder (grondstoffen moet je immers inleveren als je voldoet aan de bouwvoorschriften). Toch wint lang niet altijd degene die als eerste zijn/haar wonder afbouwt waardoor het spel direct stopt.
TTR Europe: Is eigenlijk voor bijna alle TTR. Met het juiste spelersaantal vind ik het een heerlijk spel. Komt juist eerder te weinig op tafel.
Bunny Kingdom: Probeer het spel eens. Echt een verborgen pareltje vind ik het. Je speelt allemaal tegelijkertijd een kaart. Moet steeds een keuze maken en er ook voor zorgen dat een fief van tegenstanders niet te goed worden want deze kunnen maar liefst 4x worden geteld. Heerlijk die keuzes. Wel alleen met 4 spelers goed te spelen. Liefst met spelers die het spel ook al vaker hebben gespeeld.
Nova Luna heb ik gespeeld, maar vond ik niet veel aan.