Top 10 2024 Pura Vida

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Pura Vida
Kardinaal

Top 10 2024 Pura Vida

Bericht door Pura Vida »

Mijn eigen toplijstje van het afgelopen jaar. Alleen de eerste 10. Voor de plekken 11 tot en met 20 komen namelijk teveel spellen in aanmerking. Mijn criteria zijn speeltijd in 2023/24 en speelplezier. Er zijn dus dit jaar spellen afgevallen die op zich best in een top thuishoren, maar die eenvoudigweg te weinig speeltijd hebben gekregen. Viticulture was er zo een, of Orléans, of Puerto Rico. Uitstekende spellen, maar ik zie ze qua speeltijd niet snel terugkeren in mijn eigen top 10. Concordia staat er ook niet tussen, maar die keert wel weer eens terug. Laatst weer gespeeld: heerlijk spel en smaakte meteen weer naar meer.

10. Cascadia: de soepelheid van dit spel is zó groot; dat alleen al is een topnotering waard wat ons betreft. Verder pakt dit spelletje eigenlijk altijd spannend uit, dat wil zeggen dat het tot de laatste tegel belangrijk is wat de ander heeft liggen en mogelijk nog wil, wat je zelf pakt en waar je het aanlegt. Puntenverschillen zijn uiteindelijk minimaal.
9. Earth: de verrassing van vorig jaar voor ons en meteen tientallen keren gespeeld. Thematisch helemaal raak voor ons en het speelt gewoon heel fijn.
8. Roll for te galaxy: De rol = lol variant op Race. Wat een gaaf spelletje. Ik heb niks toe te voegen aan mijn eigen citaat dat de Spellengek site heeft gehaald.
7. Race for the galaxy: pittig, snel, spannend, elke keer anders en dat met iets meer dan 100 kaarten. Geniaal kaartspel. “Beste tableaubouwer”? Eens, tot 2019, want toen kwam mijn nummer 1 uit.
6. Scythe: aangeschaft een dag voor de eerste Coronalockdown van 2020. Dat heeft onze spelbeleving ernstig maar positief gekleurd. Wat kwam die binnen zeg. Bloedstollende potjes gespeeld. Meer dan 250 intussen.
5. Brass Birmingham: Ik vond de doos zo somber en had niks met het thema, maar mijn vrouw vond dit wel een aardig verjaarscadeau. Ze heeft gelijk gekregen. Ik ken geen spel met zo'n enorm goede economische verwevenheid tussen de spelers.
4. Gaia Project: Het stevigste spel dat ik ken. Strategischer heb je ze niet, elke beurt moet tellen richting je laatste ronde. Interactie is subtiel maar fenomenaal.
3. Ark Nova: je moet even door de administratie en beginperikelen heen, maar wat er na enkele potjes tevoorschijn komt is een spannende en interactieve race die in een uur voorbij kan zijn. Geen lang en zwaar spel dus, integendeel, maar een soepele hink-stap-sprong naar kruisende markers.
2. Terraforming Mars: dit spel heeft de X factor. Iedereen die we het spel voorstellen, zegt ‘wow’ en wil nog een keer. Fantastische tableaubouwer met een heel sterk thema en onmiskenbaar grappige kaarten.
1. Wingspan: dit spel veroverde het hart van heel ons gezin. We gaan graag de natuur in, genieten van de vogels om ons heen en spelen graag een bordspel. Wingspan was dus midden in de roos voor ons en bijna te goed om waar te zijn. Het uitpakken destijds, in maart 2019, was een waar plezier. Het spelen was een grote verrassing: thematisch omdat we zoveel eigenschappen herkenden, en speltechnisch omdat het gewoon zo lekker in elkaar zit. Toen eind 2019 ook nog de Europese vogels erbij kwamen, was het duidelijk: dít was ons favoriete spel. De lockdown in maart 2020 schroefde de speeltijd helemaal op: we waren met zijn zessen thuis en het samen wandelen en samen spelen was eigenlijk een dagelijks feest. Ook na vijf jaar en talloze nieuwe spellen erbij die strijden om tafeltijd, blijft dit onze vaste verslaving voor een rustige avond samen. Wingspan geeft elke keer weer vrolijkheid en troost, spanning en zelfs een beetje liefde.

Pura Vida!
(Alias Jasper)
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Re: Top 10 2024 Pura Vida

Bericht door WTULTC »

Ark Nova binnen een uurtje? Dat kan denk ik alleen maar met 2 spelers die het goed kennen. Ik heb het zelf nog niet gespeeld, maar wil het zelfs maar met 1 andere speler spelen om het te leren kennen.

Je liefde voor Wingspan deel ik uiteraard. Destijds met mijn ex ook ruim 600 potjes gespeeld. Zelfs zoveel dat we met jou een onderlinge strijd hadden wie er meer had gespeeld. Inmiddels sta je denk ik vast weer boven mij want de relatie en daarmee de vele potjes Wingspan zijn helaas over. We kregen destijds zoveel liefde van Wingspan dat het s'avonds regelmatig zo laat werd dat we de liefde voor elkaar vergaten als je begrijpt wat ik bedoel.
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Kan me prima vinden in je lijst Jasper. Afgezien van Wingspan dan, sorry, ik weet hoe leuk je het vindt, maar ik had nooit uit mezelf zin om 'm te spelen. Waarschijnlijk omdat ik de interactie te laag vindt. Ik verveelde me altijd een beetje, het leukste vond ik die Wingspan app te gebruiken die de vogelgeluidjes nadeed als je met je telefooncamera over het plaatje gaat.... Maar dan gaan andere spelers alleen maar trager (of geirriteerder) van spelen, dus dat hielp ook niet.

En ik daag je uit dat ik een andere space opera dan je nr 4 op tafel zet!

Als je Ark Nova in een uur speelt ben ik jaloers op je. Dan zou het spel bij mij ook stijgen in de waardering.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

@Mike & Wiljan: dat uur AN lukt ook alleen met 2 hoor. Met 3 zijn we snel anderhalf uur onderweg. Maar dat vind ik nog prima te doen. En een ding daarover: we zijn geen haastige spelers hier in huis maar wel snelle beslissers. En meer dan honderd potjes verder.

@ Mike, dat zal wel Twilight Imperium zijn dan, die vervangende space opera voor GP? Daar heb ik al vaak watertandend naar zitten kijken, maar de kosten en de enorme speelduur houden me toch tegen. De tijden dat ik nachten doorhaalde met spellen zijn wel voorbij. Maar Evacuation staat op de lijst, dat is toch iets.
Afbeelding
lynyrdskynyrd
Garnaal

Bericht door lynyrdskynyrd »

Van deze 10 heb ik twee niet gespeeld. Roll for the galaxy en Gaia Project. Als Race for the galaxy goed is, waarom dan ook nog de 'dobbelsteenvariant"? Heb Terra Mystica wel gespeeld, en nog niet aan Gaia toegekomen. Als ik het goed heb begrepen lost Age of Innovation de "welke is beter" discussie op?
Earth viel de eerste keer wat tegen, en heeft moeite om weer op tafel te belanden.
Scythe en Brass bevielen goed, maar er zijn gewoon te veel spellen om uit te kiezen.
De overige 4 komen vaak op tafel, cascadia (wat een verademing na calico), ark nova, terraforming en wingspan hebben een giga kaartendeck waar elke keer nog weer nieuwe combo's uit voortkomen.
Wingspan, je houdt ervan, of niet. Er is geen tussenweg. Staat niet in mijn top20, maar sla een potje (of tig) niet af. De gepimpte versie (vogel miniaturen ipv blokjes) helpt wel mee,

Conclusie: Een lijst met spellen, waar ik graag bij aanschuif.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

lynyrdskynyrd schreef: zo 26 mei 2024, 10:57 Van deze 10 heb ik twee niet gespeeld. Roll for the galaxy en Gaia Project. Als Race for the galaxy goed is, waarom dan ook nog de 'dobbelsteenvariant"? Heb Terra Mystica wel gespeeld, en nog niet aan Gaia toegekomen. Als ik het goed heb begrepen lost Age of Innovation de "welke is beter" discussie op?
Earth viel de eerste keer wat tegen, en heeft moeite om weer op tafel te belanden.
Scythe en Brass bevielen goed, maar er zijn gewoon te veel spellen om uit te kiezen.
De overige 4 komen vaak op tafel, cascadia (wat een verademing na calico), ark nova, terraforming en wingspan hebben een giga kaartendeck waar elke keer nog weer nieuwe combo's uit voortkomen.
Wingspan, je houdt ervan, of niet. Er is geen tussenweg. Staat niet in mijn top20, maar sla een potje (of tig) niet af. De gepimpte versie (vogel miniaturen ipv blokjes) helpt wel mee,

Conclusie: Een lijst met spellen, waar ik graag bij aanschuif.
Roll naast Race: in principe niet nodig natuurlijk, maar het was bij ons in huis toch een instant hit. Die kinderachtige bekertjes, die enorme hoeveelheid dobbelstenen, het kwikzilversnelle spelen... Race is het betere spel maar met Roll meer lol. Voor nu dan.
Gaia Project vs Terra Mystica vs Age of Innovation: wij waren GP gewend en probeerden TM. Dat viel geweldig tegen eigenlijk. Op zichzelf een goed spel, maar wij zagen het niet meer. GP is gewoon beter. AoI ga ik niet eens proberen, van wat ik erover gelezen heb, lijkt me dat toch een stap terug. Ik wacht dan liever op de uitbreiding op GP die komend najaar dan eindelijk schijnt te komen.
Afbeelding
Plaats reactie