Ik ga op reis en ik neem mee... (editie 2024)

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Ik ga op reis en ik neem mee... (editie 2024)

Bericht door Bart »

Volgens de kalender is de zomervakantie net begonnen. Helaas voelt het weer nog helemaal niet zomers aan.

Voor veel mensen start de vakantie met het klaarleggen en inpakken van de bagage. Wat gaat er mee? Badpak, zonnecrème, wandelschoenen, strandslippers, regenjas, zomerse kleding, ondergoed, tandenborstel en natuurlijk minstens één gezelschapsspel. (zie ook: 1 op 5 neemt altijd spel mee op vakantie)

Onze jaarlijks terugkerende vragen:
  • Stop je gezelschapsspellen in je koffer of rugzak?
  • Welke spellen reizen mee en waarom?
  • Kies je eerder voor compacte, korte spellen? Of gaat net dat geweldige spel mee, waarvoor je anders te weinig tijd hebt?
  • Hoe verpak je ze, zodat ze ongeschonden mee terugkomen?
  • Welke reisbestemming kies je dit jaar?
  • Blijf je dit jaar thuis? Welk spel moet dan absoluut op tafel komen?
  • ...

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Re: Ik ga op reis en ik neem mee... (editie 2024)

Bericht door WTULTC »

Beetje laat, maar Snowgame was al in maart en dus heb ik toen alle spellen op reis meegenomen. We gingen met een nachttrein dus alles moest voor het gemak ook nog passen in een grote reisrugzak. Daarin zat dit mini koffertje dat door de vele spellen best zwaar was geworden.

We gingen met zo'n 20 personen naar Ischgl naar een huisje waarbij. Mooi was om de volle tafel met spellen te zien om uit te kiezen, want iedereen nam zo een aantal spellen mee.

Dit zat in mijn befaamde Action soort van mini koffertje dat eigenlijk voor oplaadkabels etc is.:

Just One
Gesjaakt
Bang the Dice game
Point salad
Sushi go
Love letter
Wizard
Qwixx (diverse verschillende score briefjes)
Qwinto
Keer op keer
Clever
Dubbel so Clever (zonder regels)
Ganz schön Rolf (fan variant van Clever)
Laatst gewijzigd door WTULTC op vr 05 jul 2024, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Wij gaan op pad met onze buscamper en daar hebben we een kastje in gereserveerd voor bordspellen. Dus het vervoer is niet echt een probleem. De spellen moeten wel voldoen aan een aantal criteria, het formaat van de doos mag niet te groot zijn en het spel zelf moet op de tafel in de camper passen. We hebben inmiddels wel een ruim aanbod aan spellen die voldoen hieraan, dus we kiezen een selectie. Het verschilt dan ook per vakantie welke spellen en hoeveel spellen we meenemen.
De zomervakantie komt er alweer aan, ook voor ons, we gaan naar Engeland. Maar we gaan daar heen voor o.a. anderhalve week aan geocaching events. Dat betekent dat we weinig tijd hebben om te spelen. Maar we nemen wel wat mee voor het geval dat en voor op de heenweg. Waarschijnlijk gaan er solospellen mee, omdat ik sport wil kijken en mijn partner niet :D
Verder denk ik dat Happy Campers vast wel weer mee gaat, want is wel heel toepasselijk :lol: Calavera is ook een favoriet. Dit zijn spellen die we makkelijk pakken en snel kunnen spelen, dus past altijd wel.
Verder hebben we natuurlijk wat reisedities van favoriete spellen, Azul, Qwirkle en Carcassonne. Maar ook een spel als Splendor Duel voldoet aan onze criteria om mee te gaan.
Afbeelding
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Hier gaan in ieder geval mee:
Wingspan Azië
Pick a pen tuinen
Point Salad
Lost cities
Botanic
Clever
Bosbuit
Skyteam
En de stapel groeit vast nog verder...
Laatst gewijzigd door helena op ma 12 aug 2024, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

ik ga 10 dagen op spelvakantie met een groep van 15-20 enthousiastelingen, op dit moment op mijn lijstje om mee te nemen:
robo chaos
k2 met uitbreidingen
bruxxelles1893
deus
Russian railroads
las vegas
barrage + exp
pikoko
tzolkin
orleans met uitbreidingen
scout
terraforming mars the dice game
the great split
wyrmspan
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Een spelvakantie dat klinkt wel heel erg leuk. Hoe lang gaan jullie?
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Edwin84 schreef: za 06 jul 2024, 09:28 Een spelvakantie dat klinkt wel heel erg leuk. Hoe lang gaan jullie?
Ze zegt 10 dagen, dus dat zal wel kloppen misschien? Klinkt idd goed. Stevige spellen mee ook.
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

We gaan naar Frankrijk, regio Rhône-Alphes. Ik neem altijd een klein plastic bakje met spellen mee, dus we kiezen voor compacte , korte spellen. Geen grote spellen vanwege ruimtegebrek in de auto. Een plastic bak, omdat de spellen dan zeker heelhuids aankomen. Dit jaar wordt de selectie waarschijnlijk:

• Regenwormen
• Qwinto
• Similo
• Herbaceous
• Flip circus
• Silver & gold
• PANDA
Laatst gewijzigd door Iris_ op ma 07 jul 2025, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Iris_

Bericht door Iris_ »

humske schreef: za 06 jul 2024, 09:07 ik ga 10 dagen op spelvakantie met een groep van 15-20 enthousiastelingen, op dit moment op mijn lijstje om mee te nemen:
robo chaos
k2 met uitbreidingen
bruxxelles1893
deus
Russian railroads
las vegas
barrage + exp
pikoko
tzolkin
scout
the great split
wyrmspan
Op spelvakantie, heerlijk! :D
Ik kan me voorstellen dat je niet de enige spelfanaat bent die spellen meeneemt, genoeg spellen om uit te kiezen, ideaal!
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Pura Vida schreef:
Edwin84 schreef: za 06 jul 2024, 09:28 Een spelvakantie dat klinkt wel heel erg leuk. Hoe lang gaan jullie?
Ze zegt 10 dagen, dus dat zal wel kloppen misschien? Klinkt idd goed. Stevige spellen mee ook.
Oh wat slecht gewoon overheen gelezen
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

2 weekjes met het gezin uitwaaien op Texel.

Ik kies de spellen die ik meeneem pas de avond van tevoren, maar ik verwacht iets in de richting van:

Wingspan
Earth
Viticulture
Orléans
Cascadia
Love Letter
Cartographers
Vos in het Bos

De spellen pak ik altijd met vershoudfolie in. Dan blijven de dozen mooi dicht en zijn ze beschermd tegen krassen.
Afbeelding
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Misschien ben ik de uitzondering hier maar als ik op vakantie ga neem ik 0 spellen mee. Ik wil dan juist even afstand nemen van spellen en in plaats daarvan musea en andere bezienswaardigheden bezoeken, wandelen, ontdekken, ontspannen, zwemmen, lekker uit eten gaan, enzovoort.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

sinead schreef: zo 07 jul 2024, 13:06 Misschien ben ik de uitzondering hier maar als ik op vakantie ga neem ik 0 spellen mee. Ik wil dan juist even afstand nemen van spellen en in plaats daarvan musea en andere bezienswaardigheden bezoeken, wandelen, ontdekken, ontspannen, zwemmen, lekker uit eten gaan, enzovoort.
Dat klinkt bijna alsof spelletjes spelen werken is, maar dat zal je niet bedoelen denk ik :D . Wij nemen ook graag afstand: van werk en school en van beeldschermen, zodat naast het wandelen, zwemmen, ontdekken en ontspannen ook tijd is voor spelletjes. Zal ook het gezelschap zijn waarmee we rondreizen: groot gezin.

Dit keer gaan we voor het eerst niet kamperen, dus is er ruimte zat in de auto voor:
Terraforming Mars
Wingspan (fanartpack als reiseditie mee)
Misschien nog een andere grote doos... :think:

... en verder veel kleintjes die gezamenlijk en zonder doos in een oude Scythe doos gepropt worden:
Clever
Race
Lost cities
Ohanami
Tichu
Bosbuit
Slynx
Zombie dice
Perudo
Sea, salt & paper
Deep sea adventure
Sushi go
Istanbul dobbel
Forest shuffle
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Iris_ schreef: za 06 jul 2024, 10:25
humske schreef: za 06 jul 2024, 09:07 ik ga 10 dagen op spelvakantie met een groep van 15-20 enthousiastelingen, op dit moment op mijn lijstje om mee te nemen:
robo chaos
k2 met uitbreidingen
bruxxelles1893
deus
Russian railroads
las vegas
barrage + exp
pikoko
tzolkin
scout
the great split
wyrmspan
Op spelvakantie, heerlijk! :D
Ik kan me voorstellen dat je niet de enige spelfanaat bent die spellen meeneemt, genoeg spellen om uit te kiezen, ideaal!

klopt! Iedereen neemt wel zo'n selectie mee, uiteraard zetten we t allemaal in google spreadsheet zodat we niet dezelfde zware dozen meenemen. en verzoekjes kunnen ook geplaatst worden. Dit is juist het moment om de wat zwaardere dingen ook eens op tafel te krijgen (al vallen die van mij nog mee qua zwaarte vind ik zelf). Maar ook lichte spelletjes gaan mee.

we zijn die week tussen de 15 en 20 mensen tegelijkertijd aanwezig met meer dan genoeg slaapkamers, een eetzaal waar ook de spellen gespeeld worden, een bar ruimte met tafels ook en een huiskamer met banken en rust. en een keuken waar je voor veel mensen kan koken en professionele afwasmachine ed. Echt voor groepen ingericht. vorig jaar was ik voor het eerst mee met deze groep en nu dus weer en toevallig op dezelfde locatie. Meestal wisselen ze elk jaar, maar omdat dit zo goed beviel gelijk nog een keer.

En meestal doen we ook een escaperoom, een wandeling en bezoeken van andere lokale bezienswaardigheden. iedereen kan een uitje organiseren en je kunt overal wel of niet mee gaan naar keuze natuurlijk.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Speel je dan ook veel overdag Humske of is vooral s'avonds na het eten?
Dienen je zelf eten te maken (om de beurt voor de groep)?

Bij Snowgame zit de catering erin, dus we hoeven gelukkig niet zelf te koken. Slapen is ook apart (meerdere slaapkamers).
Meestal is het skiën vanaf 9.00 u tot een uurtje of 15.00 (ligt aan de sneeuw/weercondities). Skiën kun je alleen doen of je gaat met een groepje op pad. Net wat je zelf wilt. In het skigebied kun je per toeval ook de andere weer tegenkomen om bijv samen wat in een skihut boven op de berg wat te gaan eten.

Indien de sneeuw/weercondities minder zijn dan zijn de eerste al om 12.00 u terug en wordt er de rest van de dag spelletjes gespeeld. Ook als je pas om 15.00 u of nog later terug komt wordt er regelmatig nog voordat het eten op tafel staat een spelletje gedaan. Erg leuke combinatie vind ik zelf. Eerst actief bezig zijn met je lijf tijdens het skiën en vervolgens mentaal met een spel.
Afbeelding