Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Edwin84
Elfenkoning

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door Edwin84 »

Lucky Jack schreef:Cuba incl. El Presidente. Na 4 jaar maar weer eens uit de kast getrokken. Dit blijft toch wel een erg plezierig spel. Het ziet er nog steeds fantastisch uit en het wordt op het scherpst van het snede gespeeld. Dat maakt ook wel dat misstappen eigenlijk ongeoorloofd zijn en als je taktiek niet werkt kun je eigenlijk onmogelijk nog corrigeren. Daardoor had niet iedereen een leuke avond. Ik gelukkig wel, daardoor toch :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Vond dat altijd een heel leuk spel. Kende ik eerder dan Puerto Rico. Vond Puerto Rico daardoor jaren later helaas tegenvallen.

Wel was 1 ding altijd irritant. Op opbieden in de politieke fase, niet winnen maar wel je geld kwijt. Leidde vaak tot situaties dat maar 2 mensen geld boden en de rest niks.
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

MickyS schreef: ma 01 jul 2024, 08:54 Friesche Velden

:ster: :ster: :ster: :ster: :ster:

Misschien is dit dan toch wel mijn favoriete spel.
Ik heb het 1x gespeeld in k snapte de lol niet. Wat is er zo geniaal aan? Ik kon alles doen en daarmee ook niks voor mijn gevoel. Ik miste sturing.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Joel22 schreef:

Ik heb het 1x gespeeld in k snapte de lol niet. Wat is er zo geniaal aan? Ik kon alles doen en daarmee ook niks voor mijn gevoel. Ik miste sturing.
Hoe kun je nou alles doen? In het midden heb je soort technologie sporen. Als je je gereedschap voor turf steken verbeterd ben je slechter in andere facetten. Je kunt kiezen je meer te richen op het houden van dieren en voedsel planten ofwel meer op de handel met de wagens.

Ook zijn een groot deel van de acties geblokkeerd in de zomer/winter die je wellicht net nodig hebt op het moment.
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Lucky Jack »

Edwin84 schreef: za 13 jul 2024, 15:48
Lucky Jack schreef:Cuba incl. El Presidente. Na 4 jaar maar weer eens uit de kast getrokken. Dit blijft toch wel een erg plezierig spel. Het ziet er nog steeds fantastisch uit en het wordt op het scherpst van het snede gespeeld. Dat maakt ook wel dat misstappen eigenlijk ongeoorloofd zijn en als je taktiek niet werkt kun je eigenlijk onmogelijk nog corrigeren. Daardoor had niet iedereen een leuke avond. Ik gelukkig wel, daardoor toch :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Vond dat altijd een heel leuk spel. Kende ik eerder dan Puerto Rico. Vond Puerto Rico daardoor jaren later helaas tegenvallen.

Wel was 1 ding altijd irritant. Op opbieden in de politieke fase, niet winnen maar wel je geld kwijt. Leidde vaak tot situaties dat maar 2 mensen geld boden en de rest niks.
Mja, als je je geld zou mogen terugnemen wordt het ook wel een beetje betekenisloos. En ook in het echte leven kan een omkoping soms vruchteloos zijn (denk ik :angel: ).

Wat wel een beetje betekenisloos in Cuba is, is de markt. Die optie wordt in onze groep echt maar amper gebruikt. Wat wel grappig is, is dat in bijv. De Kathedraal uit dezelfde tijdsperiode, de markt ook al zo'n dooddoener is.
Afbeelding
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

Joel22 schreef: za 13 jul 2024, 17:34

Ik kon het stukje 'sturing' de eerste keer er ook niet uit halen. De lol in zo'n spel is dan ook de verschillende strategieën ontdekken en verkennen. De gebouwen die je kunt kopen dicteren vaak je strategie. En dan wordt het een puzzel waarin je probeert zoveel mogelijk te kunnen bouwen binnen je strategie.

In andere woorden: 'Tijdens het opzetten van het spel heb ik blauwe tegel A neergelegd. Die gaat goed samen met rode tegel B en groene tegel C. Deze tegels bevorderen allemaal het fokken van dieren. Dit betekent dat ik stallen moet bouwen. Dit betekent ook....'.

Op zo een manier over een spel denken vind ik heerlijk. Je koopt één spel, maar van de 30 keer dat ik hem speel heb ik 30 keer totaal iets anders gedaan.
"Rock over London. Rock on Chicago."
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ark Nova (zie voor uitgebreid verslag elders op het forum) en Clever 4ever. Die laatste had ik ook nog nooit eerder gespeeld en was eigenlijk de enige Clever die ik nog niet had gespeeld. Leuke variant met veel opties en heel veel combinaties. Daardoor ook iets minder gestroomlijnd dan het origineel die ik omdat die wat sneller doorspeelt nog steeds het best vind.
Afbeelding
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

Pura Vida schreef: di 09 jul 2024, 09:58 Eerste potjes Darwin's Journey met zijn tweeën. De derde speler is nog wat weigerachtig. Eerste indrukken: thema is goed verwerkt in het spelbeeld, maar wel tamelijk abstract verder. De typische 'Darwin soorten' die je op de eilanden vindt, zijn erg leuk natuurlijk. Luciani cs heeft zijn onderzoek wel gedaan. Geen droog spel, integendeel. Eerste twee ronden zijn tergend (logisch dat er mini-uitbreidingen zijn die wat meer actieruimte geven) en laatste drie ronden spelen heel lekker. Met twee spelers raakt het museum maar moeizaam vol, wat betekent dat de 'boekjes' van de evolution track toch wat minder waard zijn. Vervelend? Valt mee. Denk ik. Gaan we zeker vaker spelen.

Ik wilde deze in eerste instantie niet aanschaffen, vanwege de uiteenlopende kritieken. Maar op marktplaats werd een Franse versie voor een schappelijke prijs aangeboden.

Blij dat ik het gedaan heb, want het is een prima spel. Maar, net zoals de ontwerpers andere spellen, is de solo bot bijna niet te doen. Een a4tje aan tekst om uit leggen dat 'in principe' de bot zijn actie zo inricht dat hij er meeste profijt van krijgt.
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

Eerste keer Wingspan. En mijn zoon van 7 deed mee. Ik moet mij altijd weerhouden om niet teveel te hammeren op strategie en hem gewoon te laten spelen. Zonder al te veel hulp claimde hij de tweede plek uit drie. Heel trots en hopenlijk wil hij het vaker spelen!
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

MickyS schreef: ma 22 jul 2024, 14:01 Eerste keer Wingspan. En mijn zoon van 7 deed mee. Ik moet mij altijd weerhouden om niet teveel te hammeren op strategie en hem gewoon te laten spelen. Zonder al te veel hulp claimde hij de tweede plek uit drie. Heel trots en hopenlijk wil hij het vaker spelen!
Leuk om te lezen! Onze derde was ook 7 toen we het voor het eerst met hem speelden. Wingspan was toen net uit. Duurde wel even voor hij een potje won, maar zijn liefde voor bordspelletjes (en vogels) was wel stevig aangewakkerd (stukje growth mindset hielp hem ook). Onze oudste twee (toen 9 en 11) waren destijds direct fan. De jongste van onze 4 doet de laatste tijd ook opeens mee, maar zij heeft juist een beetje last van het feit dat de andere drie dit spel al wat beter kennen.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Wingspan met 3 personen tegen de autorazzia waarbij iedere dichte kaart 7 punten waard is voor de autorazzia. Nog redelijk makkelijk gewonnen.

Cascadia Landmarks met 4 personen. Waarvan 3 personen Cascadia goed kennen. Daarvan lag inclusief de uitbreiding de puntentelling nog super dichtbij elkaar van 119, 118, 116 en 104... Het mooie was dit potje dat ik het voor elkaar kreeg om 4 landmarks te plaatsen (het maximum). De laatste ronde moest ik dus perse het dier op het tegeltje leggen dat ik pakte. Was best intens of er dan precies iets kloppens voorbij komt al had ik nog dennenappeltjes.
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

WTULTC schreef: vr 26 jul 2024, 10:22 Wingspan met 3 personen tegen de autorazzia waarbij iedere dichte kaart 7 punten waard is voor de autorazzia. Nog redelijk makkelijk gewonnen.

Cascadia Landmarks met 4 personen. Waarvan 3 personen Cascadia goed kennen. Daarvan lag inclusief de uitbreiding de puntentelling nog super dichtbij elkaar van 119, 118, 116 en 104... Het mooie was dit potje dat ik het voor elkaar kreeg om 4 landmarks te plaatsen (het maximum). De laatste ronde moest ik dus perse het dier op het tegeltje leggen dat ik pakte. Was best intens of er dan precies iets kloppens voorbij komt al had ik nog dennenappeltjes.
het grappige is met landmarks erbij, dat je dus ook een overweging kan maken eens een keer een tegel te pakken zonder het dier erbij te nemen, om zo juist meer ruimte te creeren :).

zelf gisteren weer eens een potje tapestry! erg leuk weer.
en faraway is in de afgelopen weken al 6x gespeeld, met gisteren weer een potje. leuk spul zeg!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

humske schreef: vr 26 jul 2024, 11:55
WTULTC schreef: vr 26 jul 2024, 10:22 Wingspan met 3 personen tegen de autorazzia waarbij iedere dichte kaart 7 punten waard is voor de autorazzia. Nog redelijk makkelijk gewonnen.

het grappige is met landmarks erbij, dat je dus ook een overweging kan maken eens een keer een tegel te pakken zonder het dier erbij te nemen, om zo juist meer ruimte te creeren :).

zelf gisteren weer eens een potje tapestry! erg leuk weer.
en faraway is in de afgelopen weken al 6x gespeeld, met gisteren weer een potje. leuk spul zeg!
Ik heb weleens allevijf de herkenningspunten geplaatst inderdaad. 4 is alleen het maximum als je alle dieren wilt plaatsen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Zeker tegen het einde kan zo'n herkenningspunt soms meer opleveren dan het dier.
Tapestry... verkocht, maar intussen vraagt zoon 2 zich soms af waarom we dat ook weer hebben gedaan... :eh:
Faraway... ik wacht op de NL versie, die er toch bijna zal zijn... ben heel benieuwd.
Afbeelding
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Gisteren Parijs, de lichstad uit de kast gehaald. Na alle mooie beelden van Parijs op tv kon deze niet ongespeeld blijven. Het blijft een leuk, maar pittig spelletje :)
Afbeelding
wennepen
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler

Bericht door wennepen »

Wij speelden weer eens een gouwe ouwe: Lewis & Clark The Expedition. Een spel waar je bijna niemand meer over hoort, maar wat echt weer superleuk was om te spelen. Een handmanagement-worker placement racespel. Echt helemaal leuk. En mooie artwork van Vincent Dutrait.
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Het was alweer een tijdje geleden, maar Heat kwam eindelijk weer eens op tafel. Wat een fantastisch spel blijft dit toch! Het speelt zo soepel, maar je moet voortdurend keuzes maken over de risico’s die je wilt nemen. De Automa-racers doen zonder moeite mee, en bijna elke race eindigt in een spannende nek-aan-nek strijd tot de finish.

Ik had mij voorgenomen het niet te doen, maar na zo'n toffe avond kriebelt het toch wel weer een beetje om de Heavy Rain uitbreiding aan te schaffen.
Afbeelding