Sea Salt & Paper

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
xanthie
Garnaal

Sea Salt & Paper

Bericht door xanthie »

Zee, Zout en Papier

Ik kan het niet helpen. Het ligt ongetwijfeld aan mij. Maar iedere keer als ik de titel van dit spelletje zie, denk ik automatisch aan blad steen schaar. Ik weet het, het klinkt onnozel, maar het is zo. Gelukkig heeft Sea Salt & Paper veel meer te bieden dan een simpel potje blad steen schaar. Klaar? Hier gaan we.
seasaltpaper1.jpg
Sea Salt & Paper zit in een handig doosje en bestaat uit 58 kaarten: 34 actiekaarten (krab, boot, vis, haai en zwemmer), 16 verzamelkaarten (schelp, octopus, pinguïn en matroos), 4 bonuskaarten (vuurtoren, school, kolonie en kapitein) en 4 zeemeerminnen.

De opzet van het spel is eenvoudig. De kaarten worden geschud (alle 58 dus) en er wordt een gesloten trekstapel in het midden van de tafel gelegd. De bovenste twee kaarten worden omgedraaid en open naast de trekstapel gelegd. Dit zijn dus 2 aflegstapels. Een startspeler wordt willekeurig aangeduid (Hé, misschien kan een potje blad steen schaar hier helpen) en hopakee we kunnen beginnen.

Een speler heeft in zijn beurt de keuze uit drie mogelijkheden. Ofwel pakt hij een kaart, ofwel speelt hij een koppeltje actiekaarten ofwel beëindigt hij de ronde.

Een kaart pakken is kinderlijk eenvoudig. De speler kiest ofwel een van de bovenste kaarten van een van de 2 aflegstapels (let wel hij mag de aflegstapel niet bekijken) ofwel trekt hij 2 kaarten van de trekstapel. Eén kaart van de twee neemt de speler op de hand, de andere kaart legt hij bovenop 1 van de 2 aflegstapels. Is 1 van de 2 stapels leeg, dan moet hij de kaart op deze lege stapel leggen.

Een speler kan er ook voor kiezen om actiekaarten te spelen. Actiekaarten worden altijd als paar gespeeld, leveren een punt op op het einde van een ronde en genereren een actie. Met twee krabben mag je een aflegstapel bekijken en een kaart uit de stapel op de hand nemen. Twee boten zorgen ervoor dat je nog eens aan de beurt bent. Met twee vissen mag je de bovenste kaart van de trekstapel op de hand nemen. Een haai en een zwemmer vormen ook een koppel (dus niet twee haaien of twee zwemmers) en zorgen ervoor dat je een kaart mag stelen van een andere speler.

Niet gebruikte paren van actiekaarten die je op het einde van een rand nog in jouw hand hebt, leveren ook nog 1 punt op. Alleen heb je dan geen gebruik gemaakt van de actie.

De derde mogelijke optie die je in jouw beurt hebt, is een ronde beëindigen. Je mag deze optie slechts kiezen als je al minstens 7 punten hebt (handkaarten en gespeelde kaarten samen). Een ronde kan je op twee manier beëindigen. Je kan een ronde gewoon stoppen. Dit betekent dat alle spelers hun punten tellen. De punten worden per speler opgeschreven. Heeft een speler een bepaalde puntenaantal (afhankelijk van het aantal spelers. Met 2 spelers is dit 40 punten, met 3 spelers is dit 35 punten, met 4 spelers is dit 40 punten) bereikt, dan stopt het spel en wint de speler met de meeste punten.

Een tweede manier om een ronde te beëindigen is LAATSTE KANS roepen. Je legt dan al jouw kaarten op tafel en telt jouw punten. Je wedt hiermee dat je straks de meeste punten zal hebben. Hierna krijgen alle andere spelers nog een beurt. Daarna worden de punten geteld. Als je inderdaad dan de meeste punten hebt (mag een ex aequo zijn) ontvang je die ronde als enige punten. De andere spelers verliezen hun punten en krijgen als troostprijs enkel nog 1 punt per kaart van de kleur waarvan die speler er het meeste heeft. Ook jij krijgt die bonus. Verlies je de weddenschap dan krijgen de andere spelers gewoon hun punten. Jij krijgt dan enkel 1 punt per kaart van de kleur waarvan je er het meeste hebt.

Hoe verdien je nu punten? Wel zoals gezegd, je krijgt 1 punt per paar actiekaarten (gespeeld of niet). De verzamelkaarten brengen punten afhankelijk van het aantal kaarten van die soort in jouw hand. Twee schelpen scoren bijvoorbeeld 2 punten. Eén pinguïn levert 1 punt op. Op iedere verzamelkaart staat duidelijk vermeld hoe ze punten scoren. Bonuskaarten zorgen voor extra punten. De vuurtoren zorgt ervoor dat iedere boot 1 punt opbrengt. De kapitein levert 3 punten op voor iedere matroos.

De zeemeerminnen zorgen ervoor dat je 1 punt krijgt per kaart van de kleur waarvan je er het meeste hebt. Heb je meerdere zeemeerminnen dan levert ook de kleur waar je de op-een-na-meeste punten kaarten van hebt, enzoverder

Slaag je erin om alle 4 de zeemeerminnen in één ronde in jouw bezit te hebben dan win je meteen Sea Salt & Paper.

Een volgende ronde start door alle kaarten terug te verzamelen, te schudden en een nieuwe trekstapel te maken. Als een speler het beoogde puntenaantal bereikt heeft, eindigt Sea Salt & Paper.
seasaltpaper2copyrightDoctorMeeple.jpg
Copyright Doctor Meeple

Sea Salt & Paper is eigenlijk kinderlijk eenvoudig qua regels (zie mijn opmerking hieronder over de Nederlandse uitgave) maar je hebt toch een aantal potjes nodig om de finesses van het spelletje te ontdekken. Heel wat spelers reageren lauwtjes tijdens de eerste ronden van een potje en snappen niet altijd wat de bedoeling is. Maar gaandeweg snappen ze hoe het spelletje in elkaar steekt en ontdekken ze de leuke en verrassende wendingen die Sea Salt & Paper biedt.

Dit is een van de spelletjes die ik na meerdere potjes steeds leuker en leuker vind. Je bent natuurlijk afhankelijk van de kaarten die je trekt, maar ik heb geleerd niet op zoek te gaan naar die ene kaart die je nodig hebt om in jouw strak plan punten te scoren. Beter is om handig gebruik te maken van iedere kaart die je trekt en daar de mogelijkheden van te onderzoeken hoe die kaart jou van nut kan zijn. Er zijn vele wegen naar de overwinning. Actiekaarten leveren punten op. Verzamelkaarten ook maar vergeet niet dat er van iedere soort verzamelkaart weinig kaarten in omloop zijn (er zijn bijvoorbeeld maar 2 matrozen en je moet ze alle twee hebben om punten te scoren). Bonuskaarten versterken bepaalde kaarten en zeemeerminnen zorgen ervoor dat jouw setje gekleurde kaarten ook punten opleveren. Maar ook hier zijn er van bepaalde kleuren weinig kaarten in omloop.

Handig hierbij is dat er overzichtskaartjes zijn die aangeven hoeveel kaarten er van iedere kleur zijn. Alsook staat op alle kaarten vermeld hoeveel kaarten er van die soort zijn.

Sea Salt & Paper is uitdagender dan het op het eerste zicht lijkt. Hoe meer potjes je speelt, hoe leuker je dit spelletje zal vinden. Ik kan het zeker aanbevelen.

Ik ben heel blij met de Nederlandse uitgave van Sea Salt & Paper. Ze hebben namelijk meteen een van de problemen van de originele versie van Bombyx opgelost. In de originele versie zitten er Franse en Engelse spelregels die nogal summier zijn. Alles staat erin, maar de regels waren voor mij niet meteen duidelijk en zorgden bij onze eerste potjes voor verwarring. De Nederlandse regels zijn uitgebreider, gestructureerder en van meer voorbeelden voorzien. Dus een enorme verbetering in vergelijking met de originele versie.

Laatst gewijzigd door xanthie op wo 15 jan 2025, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Pura Vida
Kardinaal

Re: Sea Salt & Paper

Bericht door Pura Vida »

Leuke recensie en inderdaad een verslavend geinig spelletje. Bij ons in huis constateer ik wel bij sommigen een speelstijl die wat moeizaam werkt bij dit spel, namelijk het gewoon maar door sparen totdat iemand anders 'stop' of 'laatste kans' roept. Daar is lastig tegen te spelen, merk ik, en het spel wordt er niet beter van. Iemand anders dezelfde ervaring? Of is het overal 'stop!' en 'laatste kans! wat de klok slaat?
Afbeelding
MADG0BLIN
Stamhoofd
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door MADG0BLIN »

Pura Vida schreef: zo 25 aug 2024, 13:21 Leuke recensie en inderdaad een verslavend geinig spelletje. Bij ons in huis constateer ik wel bij sommigen een speelstijl die wat moeizaam werkt bij dit spel, namelijk het gewoon maar door sparen totdat iemand anders 'stop' of 'laatste kans' roept. Daar is lastig tegen te spelen, merk ik, en het spel wordt er niet beter van. Iemand anders dezelfde ervaring? Of is het overal 'stop!' en 'laatste kans! wat de klok slaat?
Hoe bedoel je dit?
Dat zijn toch ook de enige 2 manieren op de ronde te beeindigen?
Ik merk wel dat het echt soms afhankelijk is wanneer ik het roep. Soms heb kan ik met 2 zwemmer / haai combo de hand van de ander uitdunnen waardoor ik vaak zekerder weet dat ik win, dus zodra ik kan dan laatste kans roep.

Erg leuk spelletje, bevalt hier ook goed.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

MADG0BLIN schreef: ma 26 aug 2024, 10:58
Pura Vida schreef: zo 25 aug 2024, 13:21 Leuke recensie en inderdaad een verslavend geinig spelletje. Bij ons in huis constateer ik wel bij sommigen een speelstijl die wat moeizaam werkt bij dit spel, namelijk het gewoon maar door sparen totdat iemand anders 'stop' of 'laatste kans' roept. Daar is lastig tegen te spelen, merk ik, en het spel wordt er niet beter van. Iemand anders dezelfde ervaring? Of is het overal 'stop!' en 'laatste kans! wat de klok slaat?
Hoe bedoel je dit?
Dat zijn toch ook de enige 2 manieren op de ronde te beeindigen?
Ik merk wel dat het echt soms afhankelijk is wanneer ik het roep. Soms heb kan ik met 2 zwemmer / haai combo de hand van de ander uitdunnen waardoor ik vaak zekerder weet dat ik win, dus zodra ik kan dan laatste kans roep.

Erg leuk spelletje, bevalt hier ook goed.
Dat zijn de enige twee manieren om een ronde te beëindigen inderdaad, maar als je tegen 'spaarders' speelt, stopt het pas als je zélf " "stop" roept, of "laatste kans". Dat kan tamelijk lamlendig uitpakken. Ik vind het een leuk tussendoortje hoor, zeker, maar dit is wel een klein nadeel ervan.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Pura Vida schreef: ma 26 aug 2024, 11:14 Dat zijn de enige twee manieren om een ronde te beëindigen inderdaad, maar als je tegen 'spaarders' speelt, stopt het pas als je zélf " "stop" roept, of "laatste kans". Dat kan tamelijk lamlendig uitpakken. Ik vind het een leuk tussendoortje hoor, zeker, maar dit is wel een klein nadeel ervan.
Spaarders zijn erg kwetsbaar voor een snelle laatste kans. Als je dat agressief speelt (zeg, zodra je zeven punten hebt) zullen ze vaker wel dan niet nat gaan. Ik speelde ook ooit een potje tegen een groepje dat alleen maar spaart en 'stop' zegt, en vrijwel nooit 'laatste kans', en liet weinig van ze heel.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: wo 28 aug 2024, 09:08
Pura Vida schreef: ma 26 aug 2024, 11:14 Dat zijn de enige twee manieren om een ronde te beëindigen inderdaad, maar als je tegen 'spaarders' speelt, stopt het pas als je zélf " "stop" roept, of "laatste kans". Dat kan tamelijk lamlendig uitpakken. Ik vind het een leuk tussendoortje hoor, zeker, maar dit is wel een klein nadeel ervan.
Spaarders zijn erg kwetsbaar voor een snelle laatste kans. Als je dat agressief speelt (zeg, zodra je zeven punten hebt) zullen ze vaker wel dan niet nat gaan. Ik speelde ook ooit een potje tegen een groepje dat alleen maar spaart en 'stop' zegt, en vrijwel nooit 'laatste kans', en liet weinig van ze heel.
Helemaal waar en dat werkt goed c.q. is het leukst, maar dat lukt alleen als je zelf inderdaad nét even de goede kaarten kunt pakken. Waarmee het spelletje toch een beetje plat wordt in mijn beleving. Maar zoals gezegd: Sea, salt & paper is leuk zat voor even snel tussendoor. Je gooit de kaarten op tafel en je begint.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Ja precies. Het is precies wat xantie zegt: hoe vaker je het speelt, hoe meer subtiliteiten je ontdekt. Ik vind het wel het beste met twee. Dat geeft net meer controle, zowel over jezelf als over de kaarten die je tegenstander kan trekken...
Afbeelding