Verkiezing Speelgoed van het jaar 2024

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Piet
Beheerder
Contacteer:

Verkiezing Speelgoed van het jaar 2024

Bericht door Piet »

Speelgoed van het Jaar viert dit jaar een jubileum. Al voor de 50e keer wordt het kwaliteitslabel toegekend aan een uitgebreid assortiment speelgoed. Daar is vanzelfsprekend ook plaats voor een aantal gezelschapsspellen.
In 17 categorieën zijn 3 stukken gekozen door de vakjury. Die mogen het label Speelgoed van het Jaar 2024 dragen. Vanaf 10 september is het aan het brede publiek om de laureaten te verkiezen.

De prijs Speelgoed van het Jaar gooit geen grote ogen binnen het spellenwereldje; dat is gekend. Het gaat immers om een prijs waar uitgevers hun materialen zelf moeten voordragen. Bovendien hangt er een flink prijskaartje vast aan winst. Het zorgt ervoor dat een heel aantal uitgevers van kwaliteitsvolle spellen niet deelnemen aan deze verkiezing.
Ondanks deze bedenking is het toch goed om eens te gaan kijken welke spellen in de lijst gekomen zijn.

Kinderspellen
Dit lijstje zal niet zo vertrouwd zijn voor de meeste BSM-lezers.
  • Raptor Race - Flexiq (2-5 spelers vanaf 6 jaar)
  • Gigantosaurus: The Adventure Game - MNKY Entertainment (2-4 spelers vanaf 3 jaar)
  • Kattenkwaad - Megableu (2-4 spelers vanaf 6 jaar.
Familiespellen tot 12 jaar
Ook hier zien we enkele spellen die niet zo vertrouwd zijn bij het veelspelerspubliek.
  • Battle Royale - Identity Games (2-4 spelers vanaf 8 jaar)
  • Drakenherders - 999 Games (2-4 spelers vanaf 8 jaar)
  • Break-Out - Smart Games (1 speler vanaf 10 jaar)
Familiespellen vanaf 12 jaar
Een merkwaardige categorie. Het gaat om drie goede spellen die prima te spelen zijn met spelers vanaf 10 of zelfs jonger. Maar goed, een mooi lijstje.
  • Harmonies - Libellud/Asmodee (1-4 spelers vanaf 10 jaar)
  • Royale: Party at Louis' - Jolly Dutch (1-4 spelers vanaf 8 jaar)
  • Sky Team - 999 Games (2 spelers vanaf 12 jaar)
Kidult, 18+
Kidults zijn adult kids, volwassen spelers, dus. Dit lijstje loopt ver uiteen maar het zal duidelijk zijn dat deze spellen daarin thuishoren. Maar een categorie partyspellen zou voor enkele titels ook passen.
  • Medical Mysteris - Identity Games (1-4 spelers vanaf 14 jaar)
  • Hitster Summer Party - Koninklijke Jumbo (2-10 spelers vanaf 16 jaar)
  • Koehandel Festival - Ravensburger (2-5 spelers vanaf 10 jaar)
Duurzaam
Hoe men er bij komt om dit spel in deze categorie op te nemen, weet ik niet. Ik ben wel benieuwd naar dit spel.
  • Witty Witches - Jorta (2-6 spelers vanaf 7 jaar)
Kennerspellen
Bij de kennerspellen zien we titels die hier perfect passen.
  • Intarsia - 999 Games (2-4 spelers vanaf 10 jaar)
  • Wyrmspan - 999 Games (1-5 spelers vanaf 14 jaar)
  • Forest Shuffle - Lookout/Asmodee (2-5 spelers vanaf 10 jaar)

Stemmen kan tot 10 november op de site van Speelgoed van het Jaar.
Bijlagen
SvhJaar2024.png
(184.82 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
BibKamp318
Garnaal

Re: Verkiezing Speelgoed van het jaar 2024

Bericht door BibKamp318 »

Eigenlijk de 51ste keer tenzij ze een jaar hebben overgeslagen
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
meer info: http://spelhamels.blogspot.be en https://www.facebook.com/spelhamels
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Ik dacht ook al zoiets. Maar er staat 50 jaar. En niet 50e uitreiking of verkiezing. Dus klopt het wel... :think:
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Duiker »

Speelgoed van het jaar. En een 18+ categorie. Als ik denk aan 18+ speelgoed denk ik toch vooral aan andere dingen. Maar goed, hoe meer categorieën, hoe meer geld ze binnen kunnen harken.
Keep Exploring Games
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Duiker schreef:Speelgoed van het jaar. En een 18+ categorie. Als ik denk aan 18+ speelgoed denk ik toch vooral aan andere dingen. Maar goed, hoe meer categorieën, hoe meer geld ze binnen kunnen harken.
Vind het zelf ook een rare categorie. Bij Hitster, 30 seconds enzo snap ik nog dat leeftijd kennis met zich meebrengt over vorige deccenia.

Maar waarom Koehandel Festival als 18+?
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Aan deze 'gekochte' prijs hecht ik niet zoveel waarde. Je ziet ook dat alleen de grote uitgevers zijn 'genomineerd' (lees hebben het geld ervoor over want deze prijs zorgt voor extra promotie).
Laatst gewijzigd door WTULTC op di 10 sep 2024, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Contacteer:

Bericht door Duiker »

Jep, en de prijs om genomineerd te mogen worden is echt bizar hoog, zelfs voor grotere uitgeverijen. En zelfs het winnen ervan helpt je niet als je bij bv de Intertoys wil liggen met je spel.
Keep Exploring Games
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Uit mijn bericht kon je ook al begrijpen dat ik de waarde van de nominaties eerder beperkt vind.
Maar wat bijzonder is: een kleine uitgever zoals Jolly Dutch doet toch mee. Ik kan mij voorstellen dat er een zeer grote hap uit het marketingbudget opgesoupeerd is met één nominatie.
xkneepkens
Grote Dienaar
Contacteer:

Bericht door xkneepkens »

Piet schreef: wo 11 sep 2024, 09:02 Uit mijn bericht kon je ook al begrijpen dat ik de waarde van de nominaties eerder beperkt vind.
Maar wat bijzonder is: een kleine uitgever zoals Jolly Dutch doet toch mee. Ik kan mij voorstellen dat er een zeer grote hap uit het marketingbudget opgesoupeerd is met één nominatie.
Het is voor ons ook elk jaar een moeilijke keuze: wil je inderdaad spellen insturen voor deze prijs, wetende dat bij winst er significante kosten aan verbonden zijn?

Dit jaar hebben we de keuze gemaakt wel Royale in te sturen, wel met de gedachte dat wij de kwaliteit van de prijs de afgelopen jaren enorm zien stijgen. Zo worden er inmiddels ongeveer even veel spellen beoordeeld voor Speelgoed van het Jaar (SvhJ) als voor de Nederlandse Spellenprijs (NSP), zijn bij beide prijzen er drie categorieën (die relevant zijn) en moet je voor beide prijzen (inmiddels) als uitgever actief je spel insturen. Bij beide prijzen zijn er kosten verbonden, alleen zit er een factor 15/20 verschil tussen.

De NSP heeft duidelijk meer waarde voor veel-spelers en zijn de categorieën ook meer gericht op veel-spelers (met kenners en expert categorieën). Alleen is het bereik van de NSP voor de 'normale' consument significant minder. Wij werken er actief aan mee om het bereik van de NSP te vergroten, ondanks dat we (nog) nooit zijn genomineerd omdat we de prijs wel belangrijk vinden voor de Nederlandse spellenwereld (al vinden wij natuurlijk dat er meer aandacht zou moeten komen voor spellen van eigen bodem in plaats van geïmporteerde titels, inmiddels is het aanbod van 'echt' Nederlandse spellen groot).

SvhJ is meer gericht op de massa markt i.p.v. de veel-spelers, zoals ook te zien is in de categorieën. Daarbij is het een prijs die breder is dan spellen, wat voor meer herkenbaarheid bij het grote publiek zorgt. Tel daar bij op dat het een veel groter marketing bereik heeft en het is interessant voor uitgevers die zich richten op de familie en familie+ markt. Plus er is rechtstreekse impact op relaties met grote retailers: doordat Royale nu wint bij SvhJ, komen we met een reeks spellen op de schappen van Top1Toys en waarschijnlijk ook andere ketens.

Wij lobbyen ook al jaren voor de aanpassing van de categorieën van de NSP: de prijs geeft aan dat de NSP bestaat "om de spelende consument een onafhankelijk waardeoordeel te bieden". Met dat doel voor ogen lijkt het ons logischer om juist een categorie te hebben die zich richt op de soort spellen die (qua aantallen) het meest verkocht worden. Dit zijn filler-games, spellen met een speeltijd tot 30 minuten en winkelprijs over het algemeen onder de 20 euro. Terwijl de Expert categorie slechts een klein aantal spellen kent per jaar en in een categorie gericht op veel-spelers die eerder geneigd zijn zelf uitgebreid onderzoek te doen (of het eerst te testen op een beurs). Maar goed, dat is natuurlijk ook gewoon heel duidelijk eigen belang omdat wij niet in de expert categorie zitten.

Lang verhaal kort: naar mijn/onze mening stijgt de kwaliteit van SvhJ, past de prijs bij de massa markt en helpt het ons binnenkomen bij grote retailers. Sturen we dit komend jaar Chartered: Building Amsterdam in bij de NSP met de hoop in de kenners of familie categorie genomineerd te worden? Ja. Sturen we Chartered in naar SvhJ? Nee.

Ik hoop bovenal dat de automatische negatieve reactie van veel-spelers over SvhJ wat gaat slijten en langzaam aan het inzicht komt dat het twee verschillende prijzen zijn voor verschillend publiek, maar beide met een (inmiddels) gedegen jury proces en een (even?) grote lijst om de nominaties/winnaars uit te kiezen.
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Uitgebreide reactie die een goed inzicht biedt - echt waar dit forum voor dient, als je het mij vraagt.
Ik snap nu wel de vele categorieën beter. De doelgroep is heel anders.
Een ouder die wat leuks wil voor de kinderen van x jaar, tov iemand die in het grote aanbod aan jongeren en volwassenenspellen de beste match zoekt om nog lang te kunnen spelen (want ja, het is niet alsof we elk jaar teveel nieuwigheden komen hé :-) )
Henri Jans
Jakkiebak!

Bericht door Henri Jans »

Ik denk dat een vierde categorie voor kleine kaartspelletjes zeker niet verkeerd zou zijn bij de NSP, die komen er op jaarbasis in het Nederlands denk ik meer uit dan expertspellen. De categorie Familiespellen zou dan meer gericht zijn op de bordspellen.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Henri, volgens mij post je dit in het verkeerde topic. De Nederlandse spellenprijs is een ander topic dat dit, maar op zich zou dat niet verkeerd zijn. Echter ook met kaartspellen heb je moeilijkheidsgraden.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

WTULTC schreef: wo 11 sep 2024, 13:38 Henri, volgens mij post je dit in het verkeerde topic. De Nederlandse spellenprijs is een ander topic dat dit, maar op zich zou dat niet verkeerd zijn. Echter ook met kaartspellen heb je moeilijkheidsgraden.
Henri reageert op het uitvoerige antwoord van Jolly Dutch (xkneepkens), waarvan ik de openheid overigens bijzonder waardeer.
Duiker
Gouverneur
Contacteer:

Bericht door Duiker »

xkneepkens schreef: wo 11 sep 2024, 10:27
Piet schreef: wo 11 sep 2024, 09:02 Uit mijn bericht kon je ook al begrijpen dat ik de waarde van de nominaties eerder beperkt vind.
Het is voor ons ook elk jaar een moeilijke keuze: wil je inderdaad spellen insturen voor deze prijs, wetende dat bij winst er significante kosten aan verbonden zijn?

Dit jaar hebben we de keuze gemaakt wel Royale in te sturen, wel met de gedachte dat wij de kwaliteit van de prijs de afgelopen jaren enorm zien stijgen. Zo worden er inmiddels ongeveer even veel spellen beoordeeld voor Speelgoed van het Jaar (SvhJ) als voor de Nederlandse Spellenprijs (NSP), zijn bij beide prijzen er drie categorieën (die relevant zijn) en moet je voor beide prijzen (inmiddels) als uitgever actief je spel insturen. Bij beide prijzen zijn er kosten verbonden, alleen zit er een factor 15/20 verschil tussen.

De NSP heeft duidelijk meer waarde voor veel-spelers en zijn de categorieën ook meer gericht op veel-spelers (met kenners en expert categorieën). Alleen is het bereik van de NSP voor de 'normale' consument significant minder. Wij werken er actief aan mee om het bereik van de NSP te vergroten, ondanks dat we (nog) nooit zijn genomineerd omdat we de prijs wel belangrijk vinden voor de Nederlandse spellenwereld (al vinden wij natuurlijk dat er meer aandacht zou moeten komen voor spellen van eigen bodem in plaats van geïmporteerde titels, inmiddels is het aanbod van 'echt' Nederlandse spellen groot).

SvhJ is meer gericht op de massa markt i.p.v. de veel-spelers, zoals ook te zien is in de categorieën. Daarbij is het een prijs die breder is dan spellen, wat voor meer herkenbaarheid bij het grote publiek zorgt. Tel daar bij op dat het een veel groter marketing bereik heeft en het is interessant voor uitgevers die zich richten op de familie en familie+ markt. Plus er is rechtstreekse impact op relaties met grote retailers: doordat Royale nu wint bij SvhJ, komen we met een reeks spellen op de schappen van Top1Toys en waarschijnlijk ook andere ketens.

Wij lobbyen ook al jaren voor de aanpassing van de categorieën van de NSP: de prijs geeft aan dat de NSP bestaat "om de spelende consument een onafhankelijk waardeoordeel te bieden". Met dat doel voor ogen lijkt het ons logischer om juist een categorie te hebben die zich richt op de soort spellen die (qua aantallen) het meest verkocht worden. Dit zijn filler-games, spellen met een speeltijd tot 30 minuten en winkelprijs over het algemeen onder de 20 euro. Terwijl de Expert categorie slechts een klein aantal spellen kent per jaar en in een categorie gericht op veel-spelers die eerder geneigd zijn zelf uitgebreid onderzoek te doen (of het eerst te testen op een beurs). Maar goed, dat is natuurlijk ook gewoon heel duidelijk eigen belang omdat wij niet in de expert categorie zitten.

Lang verhaal kort: naar mijn/onze mening stijgt de kwaliteit van SvhJ, past de prijs bij de massa markt en helpt het ons binnenkomen bij grote retailers. Sturen we dit komend jaar Chartered: Building Amsterdam in bij de NSP met de hoop in de kenners of familie categorie genomineerd te worden? Ja. Sturen we Chartered in naar SvhJ? Nee.

Ik hoop bovenal dat de automatische negatieve reactie van veel-spelers over SvhJ wat gaat slijten en langzaam aan het inzicht komt dat het twee verschillende prijzen zijn voor verschillend publiek, maar beide met een (inmiddels) gedegen jury proces en een (even?) grote lijst om de nominaties/winnaars uit te kiezen.
Ik vind het echt stoer dat jullie dat wel aandurven! Wij maken intussen niks meer wat op speelgoed lijkt - bordspellen voor volwassenen kan ik echt geen speelgoed noemen - maar als ik dat wel nog deed zou ik het niet aandurven.
Keep Exploring Games
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

@Jolly Dutch: duidelijk verhaal. Bedankt om jullie insteek te belichten.

Wat mij persoonlijk doet denken dat SvhJ minder waardevol is: veel uitgevers willen het financiële risico niet nemen. Ik ben er aan de andere kant wel van overtuigd dat er een degelijke jury achter de nominaties zit.
Plaats reactie