BGG Catalog vs BGStats

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Dennis77
Veenboer

BGG Catalog vs BGStats

Bericht door Dennis77 »

Ik ben van plan om per 1 januari statistieken bij te houden. Dat wilde ik vorig jaar ook al doen, alleen deed ik het toen handmatig. Niet handig en makkelijk te vergeten. Pas in het afgelopen jaar kwam ik er achter dat je daar natuurlijk gewoon apps voor hebt…

Nu zijn er twee die mijn aandacht hebben. BGG Catalog en BGStats. Als er nog meer zijn waar ik van af moet weten hoor ik dit ook graag. Voordeel aan BGG Catalog is dat het gratis is. Ik heb het even getest en het werkt op zich prima. Maar iedereen lijkt de voorkeur te geven aan BGStats. Nu wil ik best 6€ voor de app betalen, mits ik het ook ga gebruiken.

Lang verhaal kort: wat biedt BGStats dat BGG Catalog niet heeft? En is dit het verschil de 6€ waard?

Alvast bedankt voor je reactie!
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: BGG Catalog vs BGStats

Bericht door Lucky Jack »

Ik heb geen ervaring met de BGG app, maar wél met BGStats en daar ben ik na 5 jaar nog altijd zeer tevreden over. Sterker nog, ik word eigenlijk altijd nog weer blij als ik de app opstart.

BGStats:

- is gebruiksvriendelijk
- heeft een prettige interface
- heeft volledige connectie met BGG; je upload direct je gelogde spellen naar BGG en andersom kun je spellen direct vanuit de BGG database toevoegen aan je collectie.
- met de 'deep statistics' uitbreiding zijn de mogelijkheden voor statistieken schier eindeloos
- is een Nederlands product
- heeft nog altijd zeer regelmatig updates
- heeft een goede support. Ik heb eens om 23:00 een mailtje gestuurd en kreeg zelfs binnen een half uur een berichtje terug.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Lucky Jack schreef: ma 30 dec 2024, 13:36 Ik heb geen ervaring met de BGG app, maar wél met BGStats en daar ben ik na 5 jaar nog altijd zeer tevreden over. Sterker nog, ik word eigenlijk altijd nog weer blij als ik de app opstart.

BGStats:

- is gebruiksvriendelijk
- heeft een prettige interface
- heeft volledige connectie met BGG; je upload direct je gelogde spellen naar BGG en andersom kun je spellen direct vanuit de BGG database toevoegen aan je collectie.
- met de 'deep statistics' uitbreiding zijn de mogelijkheden voor statistieken schier eindeloos
- is een Nederlands product
- heeft nog altijd zeer regelmatig updates
- heeft een goede support. Ik heb eens om 23:00 een mailtje gestuurd en kreeg zelfs binnen een half uur een berichtje terug.
Ik onderschrijf dit alles van harte en volledig.
Afbeelding
liefde_is
Veenboer

Bericht door liefde_is »

Ik ben een tevreden gebruiker van BGGcatalog

Als ik lees wat de voordelen zijn voor bgstats is het grootste verschil dat het bij problemen iets langer duurt voordat het opgelost is (tja gratis, maar afgelopen jaar was er even 1 probleem na een update in BGG en na een dag op 3 was dat opgelost)

En BGstats kan je spellen uit boardgamearena ook ophalen, maar die behoefte heb ik niet.

BGcatalog is niet Nederlands en heeft minder mogelijkheden voor statistieken (al zit er meer in dan wat ik gebruik) uitgebreide statistieken zijn uiteraard gewoon nog via diverse andere sites uit je gegevens op BGG te halen omdat ook BGGcatalog gekoppeld is aan BGG

Je kan in BGG catalog ook al je spellen bijhouden, je scores en je potjes met locatie (en nog veel meer)
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Hebben ze allebei score blokken die je kunt invullen?
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Lucky Jack »

Edwin84 schreef: wo 01 jan 2025, 15:59 Hebben ze allebei score blokken die je kunt invullen?
BGStats heeft spel-specifieke score blokken. Ook houdt de app in het scoreblok rekening met de uitbreidingen die je speelt (bijv. in Wingspan wel/geen nectar). De scores worden automatisch uitgerekend o.b.v. de tussenstanden die je hebt ingevuld.

Wat de scoreblokken nog nét niet kunnen is zelf punten toekennen (bijv. Cascadia; grootste gebied krijgt 3 punten of in Clever; aantal vossen x laagste score) Dit moet je nog wel handmatig uitrekenen en invullen. Maar dat moet je op een papieren scoreblok natuurlijk ook.
Afbeelding
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Ik had uiteindelijk de gok maar genomen en BGStats aangeschaft. Ik lees wel veel complimenten, maar niet echt vergelijkingen. Ik heb ze nu beide en ga ze een tijdje beide gebruiken. En dan zie ik vanzelf welke het meest bevalt.

Één ding is wel een belangrijk verschil: BGG Catalog heeft reclame. Niets is natuurlijk écht gratis. Dat stoort me in ieder geval wel. BGStats oogt mede daardoor veel rustiger.

In ieder geval bedankt voor de berichtjes!
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Ik heb beide een tijdje geprobeerd, een aantal opmerkingen die ik merkte.

BGG catalog is gratis, en daardoor ook onvermijdbaar voorzien van reclames (inclusief tracking cookies).
BGG catalog heeft veel tijd nodig om te synchroniseren als je op een andere manier potjes hebt toegevoegd (via de website of juist via bgstats). BGstats lijkt dit automatisch te doen op de achtergrond, maar bgg catalog moet het handmatig.
BGG catalog heeft wel leuke functies voor campaigns/sessies (bijvoorbeeld DnD, Descent, legacy spellen)
De challenges in BGstats zijn veel uitgebreider mogelijk (maar gebruike je dat ook?)

Uiteindelijk is vooral de aanwezigheid van scoresheets in bgstats mijn grootste trekker, en bgstats wordt heel actief ontwikkeld.
Afbeelding
Plaats reactie