Wingspan vs Everdell?

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Wingspan vs Everdell?

Bericht door Peter Hein »

Afgelopen maand speelde ik voor het eerst Wondrous Creatures (lees hier meer). Ik vond het een leuk spel, dat ik erg op Wingspan en Everdell vond lijken.

Dat zette me aan aan het denken: Wingspan en Everdell hebben zeer veel gemeen. Een natuurthema met bijpassende fraaie vormgeving en een grotendeels identiek spelidee: grondstoffen verzamelen, die uitgeven om kaarten te kunnen spelen en die kaarten leveren je dan weer punten en de mogelijkheid om bepaalde doelen te halen voor nog meer punten. Voor Wondrous Creatures geldt dit overigens ook allemaal.

Maar hoe populair Everdell ook is, het legt het in alles af tegen Wingspan. Ik vind het allebei leuke spellen, maar ook een beetje inwisselbaar. Ik begrijp dat verschil in populariteit dus ook niet zo. Zijn hier Wingspanfans die uit kunnen leggen waarom ze dat toch (veel) leuker vinden dan Everdell? Wat heeft Wingspan wel en Everdell niet? Uiteraard bedoel ik alleen de basisspellen, wat je van de uitbreidingen vindt telt hier even niet mee.

wingspan_everdell.jpg
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Re: Wingspan vs Everdell?

Bericht door siepie »

Oh wauw...ik had hier zelf nog helemaal niet zo naar gekeken. Voor mij zijn het 3 verschillend genoeg spellen. Ik heb nog geen voorkeur, omdat ik Everdell en Wondrous Creatures nog te weinig gespeeld heb daarvoor. Ik las net ook je bevindingen over Wondrous Creatures, dat van dat het lang kan duren, zeker bij meer dan 2 spelers, heb ik toevallig pas geleden van een collega ook gehoord.
Nu ga ik zeker er op letten als ik de volgende keer deze spellen weer speel, zoek de overeenkomsten :lol:

Off topic, maar over Wingspan gesproken, ik zat te wachten bij de vogel gallerij dat je zou zeggen dat je die kende door Wingspan te spelen :lol:
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester

siepie schreef: zo 02 feb 2025, 22:03 Off topic, maar over Wingspan gesproken, ik zat te wachten bij de vogel gallerij dat je zou zeggen dat je die kende door Wingspan te spelen :lol:
Haha nee, zo ad rem ben ik niet!
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Wingspan neemt de echte vogelwereld als basis die een verscheidenheid kent waar de fabeldieren van Everdell niet tegenop kunnen. Voor mij is dat verschil 1. De kaarten van Wingspan interacteren ook bijna allemaal met elkaar en geven diverse keuzes voor verschillende motortjes tijdens je spel. Bij Everdell zoek je synergieën tussen bepaalde kaarten maar die kaarten staan meer op zichzelf, of in setjes van twee: verschil 2. Derde verschil is de soepelheid van spelen die bij Wingspan heel groot is en bij Everdell toch wat minder, met meer rekenwerk in het begin.
Samengevat Wingspan populairder dan Everdell: verscheidenheid en diversiteit is groter; meer verschillende machientjes die kunnen gaan werken en meer keuzemogelijkheden tussen strategieën; soepelheid van spelen is groter.
Afbeelding
Fauconnier
Joker

Bericht door Fauconnier »

Everdell >>>>> Wingspan voor mij. Enkel en alleen al voor de grotere interactie die je hebt in de bezetting van bepaalde posities op het bord en de kaarten die in de markt liggen.

Bij Wingspan is de enige vorm van interactie de doelen behalen en de drie kaarten die in de markt liggen.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Fauconnier schreef: ma 03 feb 2025, 09:27 Everdell >>>>> Wingspan voor mij. Enkel en alleen al voor de grotere interactie die je hebt in de bezetting van bepaalde posities op het bord en de kaarten die in de markt liggen.

Bij Wingspan is de enige vorm van interactie de doelen behalen en de drie kaarten die in de markt liggen.
Dat laatste klopt helaas niet en is ook geen antwoord op de vraag, want die was waarom Wingspan populairder lijkt te zijn dan Everdell. :) Check dit draadje over interactie in Wingspan. Wel een mooie aanzet voor een vierde verschil tussen beide spellen die ik nog niet meteen zag gisteren. Het blokkeren van plekken op het bord is wel een verschil, wat nog een extra reden kan zijn voor de grotere populariteit van Wingspan, want veel mensen ervaren dit misschien als irritant. Dit verschil in interactie wordt in Wingspan weer goedgemaakt door de hoeveelheid kaarten die op een positieve manier op elkaar reageren. Waarmee de populariteit van Wingspan misschien nog een duwtje in de rug krijgt. Voila: verschil nummer 4.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester

Nou denk ik inderdaad niet dat Wingspan gespeend is van interactie, maar die is daar toch wel aanzienlijk kleiner dan in Everdell. Niet alleen bij de actievelden, ook bij de doelen. Bij Wingspan levert een tweede of derde plek nog wel wat punten op, bij Everdell is het alles of niets.

Dat zou inderdaad een deel van de verklaring kunnen zijn. Gezien de populariteit van automa's en andere solovarianten krijg ik het idee dat veel spelers interactie ook een beetje spannend vinden. Dan is Wingspan wel zo veilig.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Wingspan heeft voor mij een fijnere flow en Everdell is echt een workerplacement vergelijkbaar met Stenen Tijdperk.
Voor mij wint Wingspan het eenvoudig vanwege de flow.

Ik zie nu op internet al een aantal filmpjes verschijnen waarbij Wingspan wordt vergeleken met Finspan en welke daarvan dan de beste is. Ook daar wint Wingspan het vaakst. Finspan wordt wel vaak als beter dan Wyrmspan gezien en dat vind ik niet zo gek want dat drakenthema en het gedoe met die grotten heb ik niet als leuk ervaren. Naar Finspan ben ik dan meer benieuwd al zal daar de spelersinteractie (dat je elkaar dwars kunt zitten) er nauwelijks zijn. Terwijl die bij Wingspan natuurlijk wel aanwezig is ivm je de dobbelstenen kiest uit het vogelhuisje. Ligt er voor beide niets dan is het vaak afwachten wie de langste adem heeft en zich niet in kan houden om toch iets te pakken uit het dobbelhuisje. Ja, dit vind ik ook mooi aan Wingspan.

Everdell moet het ook hebben van de looks, maar qua flow vind ik het veel minder fijn spel dan Wingspan.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

De vergelijking Wondrous Creatures vs Everdell zie ik meer. Dat zijn beide hybrides van worker placement en tableau building.

Wingspan en Everdell liggen voor mij meer uit elkaar omdat Wingspan een tableaubuilder is zonder het worker placement element. Wat dat betreft lijkt Wingspan net zoveel op 7 Wonders vind ik.
Peter Hein
Burgemeester

"Worker placement" is gewoon een variant van actieselectie. In Wingspan doe je dat ook. De workers in kwestie zijn dan de blokjes die je bij bepaalde acties plaatst. Het verschil met bv Everdell en Stenen Tijdperk is dat al die actievelden op je eigen bord staan. Daar heb je dus geen strijd om, wel om de grondstoffen en kaarten die je daarmee kunt pakken. Het geeft minder directe interactie, maar verder is het verschil niet zo groot.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Je stuur je workers bij Everdell en Stenen Tijdperk naar een gezamenlijk actiebord, waarbij plaatsen geblokkeerd kunnen worden door je tegenstanders. Dat is wel heel wat anders dan bij Wingspan waarbij tegenstanders jouw acties niet kunnen blokkeren.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester

Dat is inderdaad een verschil. Voor mij geen fundamenteel onderscheid, maar misschien vinden sommige mensen dat soort directere interactie helemaal niks en geven ze daarom de voorkeur aan Wingspan.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Peter Hein schreef: ma 03 feb 2025, 14:32 "Worker placement" is gewoon een variant van actieselectie. In Wingspan doe je dat ook. De workers in kwestie zijn dan de blokjes die je bij bepaalde acties plaatst. Het verschil met bv Everdell en Stenen Tijdperk is dat al die actievelden op je eigen bord staan. Daar heb je dus geen strijd om, wel om de grondstoffen en kaarten die je daarmee kunt pakken. Het geeft minder directe interactie, maar verder is het verschil niet zo groot.
Dat ben ik niet met je eens. Bij actie selectie maak je de keuze uit een aantal acties die elke beurt beschikbaar zijn en elk spel ook hetzelfde. Dit is niet anders dan dat je bij 7 Wonders kiest uit Wonder bouwen, kaart verkopen of kaart spelen.

Het grote verschil met worker placement in Everdell is dat er schaarste is en een gebruikte locatie geblokkeerd is. Niet alleen dat, de beschikbare velden waar je de werkers plaats verschilt van spel tot spel en je kunt zelfs in jouw dorp kaarten bouwen die nieuwe actielocaties geven. Dan heeft Everdell nog het mechanisme dat je eerder naar het volgende seizoen kan, waardoor de beurten a-synchroon lopen. Dat is toch wel wezenlijk anders.

In Wingspan is het aantal blokjes voor elke speler gelijk en elk spel heb je evenveel acties. Bij Everdell kun je naast de werker plaatsen ook kaarten bouwen wat je geen werker kost. Als je goedkope kaarten bouwt of een efficiënte motor wordt je beloond met meer acties.
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Ik snap de noodzaak tot deze vergelijking niet helemaal, want buiten kaarten (ik heb volgens mij geen bordspellen in bezit zonder kaarten) en het natuurthema hebben beiden maar weinig met elkaar gemeen. Desondanks draag ik beide spellen een warm hart toe. Wingspan maakt bij mij aanzienlijk meer speeluren, maar dat komt vooral omdat mijn vrouw hem zo leuk vindt.

Ik denk Wingspan populairder is door:

- een laagdrempelig thema waar iedereen per definitie mee bekend is
- een simpeler spelverloop heeft (de seizoenen i.c.m. beperkte locaties voor je werkers zijn vergen echt wel wat planning)
- onderschat dit punt niet: de prijs. Wingspan heeft een adviesprijs van €54,99 en Everdell €79,95. Ook bij een leuke aanbieding blijft Everdell te duur om 'even' te proberen. Wingspan zie ik soms voor minder dan €30 voorbij komen.
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Hier in huis krijg ik Everdell niet op tafel en Wingspan met gemak. Mijn man heb ik nooit enthousiast gekregen voor Everdell, maar Wingspan gaat er bij hem in als de bijbel in een ouderling.

Ik vind ze beide leuk, al heb ik ook een voorkeur voor Wingspan.

Minpunten van Everdell tov Wingspan: geluksfactor bij het vinden van de partner-kaart die je gratis mag bouwen (ik weet niet meer wat de termen zijn), wat langere speelduur (korte spellen komen vaker op tafel), kleine letters (het is de leeftijd) waardoor het lastig is om te zien wat een kaart doet en het kost meer tijd om klaar te zetten.

En over smaak valt uiteindelijk niet te twisten.