Landelijke spellenvereniging

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Nikkelzz
Uno

Bericht door Nikkelzz »

Hallo,

Ik mis nog een spellenvereniging naast Ducosim.

Dit topic is 13 jaar eerder ook gestart. Maar het is 2025, we hebben de corona achter de rug, er is veel nieuwe aanwas in spellenwereld.

Ik ben al een tijd lang fanatiek met het spelen van bordspellen en organiseer tegenwoordig ook een spellenmiddag in mijn eigen dorp.

Toch blijf ik wat missen.

Hoe zouden jullie aankijken tegen een landelijke spellenvereniging die ook spelweekenden verspreid door Nederland aanbied?
Ducosim klinkt voor mij heel groots en massaal en daar ben ik niet naar op zoek.

Ik zie bijvoorbeeld de bordspellencruise maar dat vind ik dan weer erg duur. Ik zou het graag toegankelijker willen maken.

Ik hoor graag of hier animo voor is.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Re: Landelijke spellenvereniging

Bericht door humske »

als je specifieke spelweekenden zoekt zijn er veel meer plekken waarop dat georganiseerd wordt. Volgens mij heeft de spelletjesvrienden weekenden, en amsterdice ook dacht ik en zo zullen er nog wel veel meer zijn. Zelf ben ik ook wel eens met een weekend van een groep uit utrecht mee geweest. Als je meer naar de lokale spellenverenigingen/clubs/avonden gaat kom je vanzelf mensen tegen die dit soort dingen doen en hoe meer in deze wereld, hoe vaker je zoiets tegenkomt :)
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Ducosim is een stuk minder groot dan je misschien denkt, en ik zou hier juist ook een mogelijkheid zien.
Ze hebben al een redelijk bereik, en ik denk dat ze het erg zouden toejuichen als iemand (jij?) dit onder de vleugels van de vereniging zou willen organiseren.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

pieter.schutz schreef: zo 26 jan 2025, 22:33 Ducosim is een stuk minder groot dan je misschien denkt, en ik zou hier juist ook een mogelijkheid zien.
Ze hebben al een redelijk bereik, en ik denk dat ze het erg zouden toejuichen als iemand (jij?) dit onder de vleugels van de vereniging zou willen organiseren.
Ja, dat lijkt me verreweg de meest kansrijke aanpak. Door dat bereik, bij o.a. uitgevers en spellenwinkels, hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Zoek je wel een vereniging? Je lijkt me eerder op zoek naar een organisatie die spelevenementen verzorgt.

Ik vind de spellencruise een prachtig initiatief, maar ik heb zelf weinig met cruises (een nacht varen van A naar B is prima, maar een week op een boot is mij teveel van het goede).

Ik heb meer behoefte aan de evenementen die in Duitsland worden georganiseerd. Daar doen ze het een lang weekend tot soms zelfs een week in een conferentiehotel met mooie speelzalen, waar uitgevers een bijdrage leveren aan het actuele spelaanbod. Vaak in een mooie omgeving, zodat je tussen de speelse bedrijven door een frisse neus kunt halen en van de natuur kunt genieten.

In Nederland heb ik dit niet echt in beeld. Er zijn wel activiteiten in vakantieparken of jeugdherbergen, maar dat lijkt mij wat minder gefaciliteerd dan een hotel. Maar wellicht mis ik het zicht op een en ander.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Lang geleden had je de BSM-dagen. Die werden dus georganiseerd door dit forum.
Ik kan mij er nog een leuke in Eindhoven herinneren. Wellicht is het leuk om die weer in het leven te roepen.
Alleen wie gaat die organiseren? Vergeet niet dat een locatie zoeken meestal het grote probleem is.

Dat is tevens ook het probleem om het landelijk te doen door een vereniging. Het bestuur daarvan kent mogelijk dan alleen geschikte plaatsen bij hen in de buurt. Tevens moet je wel weten hoeveel personen je ongeveer kunt verwachten gezien de grote ruimte die je af dient te huren? En hoe ga je de huur betalen of regel je iets met bijv. een kroeg met een zaal zodat die mooi omzet kan draaien van de consumpties?

Ik waag mij daar niet aan om het te organiseren. Maar goed, dat is ook omdat ik het niet mis. De afgelopen jaren zijn bij mij in de buurt inmiddels 3 clubjes opgericht die spelen in gemeenschapshuizen. Dat is een erg mooie ontwikkeling. Entree is bij alle 3 gratis. Ze worden namelijk gesubsidieerd onder de noemer "breng de gemeenschap met elkaar in contact dmv activiteiten".
Dit zorgt ervoor dat ze niet voor de ruimte hoeven te betalen en consumptieprijzen zijn ook nog vrij laag.
Afbeelding
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Ik sluit me aan bij wat Pieter en Peter schrijven.
Kijk of je bij Ducosim wat kan betekenen mbt uitbreiding van spellendagen/weekenden.
De structuur is daar al, zou minder moeite moeten kosten dan iets geheel nieuw opzetten.
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Knipoog schreef: wo 29 jan 2025, 10:08 Ik sluit me aan bij wat Pieter en Peter schrijven.
Kijk of je bij Ducosim wat kan betekenen mbt uitbreiding van spellendagen/weekenden.
De structuur is daar al, zou minder moeite moeten kosten dan iets geheel nieuw opzetten.
Ducosim heeft een groot gebrek aan handjes aan het bed. Tenzij er de afgelopen weken nieuwe aanwas is ingestroomd, heeft deze club geen capaciteit om dit soort nieuwe evenementen op te tuigen. De 'structuur' kan de huidige drie beurzen, die volgens een vast stramien worden georganiseerd, vermoedelijk maar net aan. Laten we niet te gemakkelijk denken over de extra werklast die onze leuke ideetjes Ducosim zouden bezorgen.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Contacteer:

Bericht door mazinho »

Aanvullend op het bericht van Erwin, een bericht dat ik eerder plaatste over de recente oproep van Ducosim: Gelezen in Spel! | De Toekomst van Ducosim: Jouw Hulp Nodig!
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Plaats reactie