Spel-o-Polis 2025: jullie indrukken

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spel-o-Polis 2025: jullie indrukken

Bericht door Bart »

Een zonnige middag in Sint-Niklaas. Spel-o-Polis 2025 is volop bezig. Ondanks de aangename winterzon is het hier gezellig druk. Sinds vanochtend 10 uur komen spelers toe om op de vele speeltafels spellen te ontdekken. Hier en daar bekende gezichten. Fijne babbels tussendoor.

Waar deze ochtend er nog veel keuze was om een speeltafel te kiezen, moet je nu wat wachten of selectiever zijn.

Aan de tweedehandsstand is het aanschuiven.

Graag vernemen we jullie indrukken en ervaringen over Spel-o-Polis.

spel-o-polis.jpg
Bijlagen
IMG_3379.jpg

Labels:
Morri
Jakkiebak!

Re: Spel-o-Polis 2025: jullie indrukken

Bericht door Morri »

Intussen terug van deze relaxte, fijne beurs. Ik kom hier absoluut graag.

Het was druk, maar we (een vriend en ik) hebben genoeg kunnen spelen. De tweedehands stand was zeer druk, en de kast met tombola-prijzen was indrukwekkend.

Vriendelijke vrijwilligers en demoérs, alles goed georganiseerd.

Ik kan niks bedenken wat ik anders had willen zien. Topbeurs! Volgend jaar kan ik er hopelijk ook weer bij zijn.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Heerlijke dag gehad weer! We waren er al om 9.20 uur, de parkeerplaats was toen al zo goed als vol! Binnen was er al veel bedrijvigheid en toen we stonden te wachten, kwamen we er achter dat we al bijna in de rij voor de tweedehands stonden. We hebben eigenlijk nog nooit daar gekeken, ook niet op andere beurzen, maar lazen soms van mensen dat ze bijzondere vangsten hadden. Dus nu toch maar aangesloten. En jawel....Rats of Wistar nog gesealed voor 35 euro! Dat vonden we wel een mooie prijs, dus die is mee naar huis.

Daarna een bezoek aan Adriaensen en ook daar werden nog 2 spellen aangeschaft, en wel 2 die we vorige week voor het eerst speelden op Spelfaire: Spectacular en Knarr. Dus even naar de auto om de aanwinsten op te bergen en dan kan het spelen beginnen!

We beginnen met Tír na nÓg, die we eerder voorbij hebben zien komen als kickstarter. We hebben toen erg getwijfeld, maar niet gedaan vanwege de prijs in verhouding tot speelmateriaal (veel kaarten). Dus nu eens kijken of we spijt gaan hebben. Het is een leuk spel, je gaat 3 rijen van 5 kaarten maken, die hebben een getal en een kleur. En per rij heb je een manier van score en daarnaast heb je ook de kleur nog op het eind als grootste gebieden vormen. Op zich niets spannends. De kaarten krijg je door een speelstuk te plaatsen steeds tussen 2 kaarten. Er zijn wat kaarten met speciale acties, maar verder niet heel veel bijzonders. Leuk spel, maar geen spijt dat we het niet aangeschaft hebben.

Na een broodje en een rondje wandelen, willen we graag weer spelen en we gaan kijken bij Wyrmspan. We vinden Wingspan erg leuk en zijn benieuwd hoe we deze vinden. De demoër ter plekke is erg creatief en zo kunnen wij aan een tafel spelen waar al 2 spelers bezig zijn. Het klinkt allemaal erg bekend. Wat ik leuk vind is dat je niet steeds minder acties hebt, maar dat je juist nog kans hebt op extra. En natuurlijk niet het gedoe met dobbelstenen, meer zelf de controle op welke middelen je krijgt. Ook het bordje met bonusspoor vind ik leuk, doet een beetje denken aan de Azië uitbreiding van Wingspan. We hebben paar rondjes gedaan om beeld te krijgen. Dit is er zeker een die we in de gaten houden, wie weet komen we die ook nog eens voor een mooi prijsje tegen.

Hierna is het tijd voor WIndmill Valley, als Nederlanders moeten we die natuurlijk wel gespeeld hebben. En goed nieuws voor Wilders, in dit spel kan je met guldens betalen!
Leuk spel, leuk mechanisme met tandwielen en thema past goed.

We gaan hierna weer op zoek en zien dat de tafel met Kelp vrij is. Deze spelen we niet helemaal. We vinden het concept interessant, dat je elk andere mogelijkheden hebt. Maar vooral de speler met de haai vond het wat saai qua acties. Ziet er wel prachtig uit.

We eindigen de dag met een paar rondjes Sparks. Ook hier waren we wel benieuwd naar. Wederom een mooi spel om te zien. Hadden wat moeite met goed door hebben wat de icoontjes betekenen, niet gek natuurlijk als je het voor het eerst speelt. Een goed oordeel hebben we nog niet.

Het loopt al tegen het einde, dus na de omroep dat de winkel bijna sluit, gaan we nog 1 keer kijken of we nog een mooie aanbieding zien en ook bij de tweedehands doen we nog een rondje. We hebben geluk, in de zin dat het geld op de bank blijft nu :lol:
We kijken dan nog even bij Saltfjord, een spel dat we wel hadden willen spelen, maar we zijn al te vermoeid. Dus we kijken heel even mee aan de tafel, waar bekenden blijken te zitten. Dat laatste was dus wel grappig vandaag. We zijn weleens bekenden tegen gekomen op beurzen, maar dan waren het mensen die we van werk of iets kenden. Vandaag kwamen we dus 5 mensen tegen die we kennen van dit soort dagen. Overigens zagen we ook in elk geval nog ene Bart van Bordspelmania....maar het kwam er steeds niet van om even gedag te zeggen.

We hebben ons dus goed vermaakt, we hadden 8 spellen vooraf genoteerd om te spelen en daarvan 5 gedaan. Het was niet te druk, we kregen voldoende kans om overal te kijken. De vrijwilligers zijn allemaal super vriendelijk en behulpzaam. Vooral complimenten aan de mensen van de verschillende spellenclubs. Want uiteindelijk hebben we dus enkel Wyrmspan bij 999 gespeeld en de rest was allemaal bij de spellenclubs. Dit was onze tweede keer hier en ik weet nu al dat ik volgend jaar weer wil!
Afbeelding
spothetspel
Sojaboon
Contacteer:

Bericht door spothetspel »

Een korte blik op de Spel-O-Polis editie van 2025
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

De organisatie van Spel-o-Polis liet weten dat ze zeer tevreden zijn over de voorbije beurs. T.o.v. de vorige editie mochten ze 300 extra bezoekers verwelkomen.

Spel-o-Polis haalde ook de regionale pers: TV Oost maakte een reportage, en op de nieuwssites van het Nieuwsblad en deredactie.be (=vrt news) stond de beurs op de eerste pagina van de regio Oost-Vlaanderen.
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

IMG_3369.jpg
IMG_3371.jpg
IMG_3372.jpg
IMG_3373_.jpg
IMG_3374.jpg
IMG_3375.jpg
IMG_3377.jpg
IMG_3379.jpg
IMG_3380.jpg
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

IMG_3381.jpg
IMG_3382.jpg
IMG_3383.jpg
IMG_3384.jpg
IMG_3385.jpg
IMG_3386.jpg
IMG_3387.jpg
IMG_3388.jpg
IMG_3389.jpg
IMG_3390.jpg
IMG_3391.jpg
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Ik ben met mijn zoon van 22 jaar en dochter van 26 jaar geweest, de eerste is iemand die vrijwel nooit een spel speelt en de tweede speelt geregeld met mij mee. Het was gezellig! Er waren genoeg tafels en spellen aanwezig om ons mee te vermaken, en zeker genoeg vriendelijke mensen die ons een uitleg wilden geven.
We hebben het volgende gespeeld:
Captain Flip: zelf heb ik deze al vaak gespeeld (meestal via BGA) maar ik wilde wat kort en pakkends uitleggen en doen. In de categorie kort en pakkend, waar we vaak iets uit pakken (Pixies, Sea Salt & Paper, Castle Combo, Faraway, Pass Nicht, Hielenlikkers), spant deze wel de kroon. Voor mijn dochter te simpel, voor mijn zoon perfect want binnen 20 minuten ben je klaar:)
Fit to Print: deze had mijn dochter al gespeeld bij vriendin dus weer hadden weinig extra uitleg nodig. Mooie/leuke productie, ook een leuk idee, een krant samenstellen onder tijdsdruk. Prima spel, maar juist door die tijdsdruk val het lekker rustig puzzelen waar we zo van houden weg, en daarom is deze ondanks dat het prima is niets voor ons.
Tower Up: ik had deze al gespeeld tegen mijn broer, op Spel 2024, en toen vonden we hem al leuk. Ik wilde deze nog een keer proberen om te kijken of het in andergezelschap nog steeds net zo leuk zou zijn. En ja hoor, net zo leuk gelukkig en daarom aangeschaft. Leuk in dit spel is dat je elkaar weer eens lekker te lijf gaat op een gemeenschappelijk speelbord.

Naast Tower up heb ik een klein dobbelspelletje gekocht, Brilliant van Ravensburger. Beide spellen hebben we geregeld gespeeld in de afgelopen week, ze zijn meer dan prima!
Geronimoo
Sojaboon

Bericht door Geronimoo »

Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

@Geronimoo vwb Mythic Mischief: ik zag dat de tweede editie van dit geweldige spel bij Spel-o-Polis te spelen was. Wij hebben zelf de eerste editie (speelt zich af in de bibliotheek van de school ipv de tuin, wat als thema ons meer aansprak) en spelen het heel graag. Wel heb ik begrepen van een review toen deel twee uitkwam, dat niet elke factie even lekker speelt bij elkaar. Daardoor kan de balans erg verstoord worden. Misschien dat dit hier ook het geval was. Wij zijn dat in onze speelsessies met de facties waar wij mee gespeeld hebben nog niet tegengekomen. Wat elke factie kan vind ik juist logisch. Uiteraard vindt niet iedereen hetzelfde leuk. Wij hebben bijvoorbeeld ook Kelp gespeeld op Spel-o-Polis en daar vonden wij dan weer weinig aan. :D
marman
Rooster Booster

Bericht door marman »

Weer prima naar mijn zin gehad. Een kleine 1,5 uur rijden maar ruim op tijd aanwezig Op de parkeerplaats zelf was geen plekje meer. Gelukkig wat er genoeg plek te vinden op loopafstand dus dat kwam ook weer goed.

Gelijk naar de tweedehands hoek. Was nog niet open, maar gelukkig was het gezellig kletsen met medebordspel liefhebbers. Ik kwam er in ieder geval achter dat ik een zeer bescheiden hoeveelheid spellen heb vergeleken met anderen :lol:

Het was lekker rondsnuffelen en heb hier Atiwa (helaas met 1 missend vervuilingsfiche), Glass Road en Imperial Miners vandaan gehaald. Vooral om solo te gaan spelen.

Ik zag iemand met Scythe Art Connoisseur Edition en daar was ik wel een beetje jaloers op :shh: . Ben nog steeds benieuwd of het boek ook in de doos zat..

Hierna bij Adriaensen de uitbreiding City of Crowns en de Windmill van Dorfromantik opgehaald, deze had ik eerder bij hun besteld en konden ze meenemen naar Spelopolis.

En daarna lekker spelletjes spelen. In tegenstelling tot Utrecht was er hier wel plek aan tafel! Natuurlijk niet overal maar toch lekker kunnen spelen! Potje Arthropods gedaan. Speelde niet alles goed, maar was een leuk potje met een sympathieke maker. Hoop dat hij een succesvolle dag heeft gehad.

Ook lekker een potje Harmonies, Spectacular en King of Tokyo Duel gespeeld. En verder lekker rondgestruind, meegekeken en een klein kletspraatje met Bastiaan Nox. Was weer een erg leuke dag en genoot van de kleinschaligheid en toch ruim voldoende spellen. Zo goed als zeker volgend jaar weer.
------------------------
Inmiddels een paar potjes Glass road en Imperial Miners gespeeld. Ondanks dat het Engels is zijn ze gelukkig eenvoudig om te spelen. Van Imperial Miners heb ik een overzichtelijke vertaling gemaakt in het Nederlands om het wat makkelijker voor mijzelf te maken. Speelt net wat lekkerder.

Glass Road is na het spelen van Friesche Velden zo snel te spelen dat ik aan het begin dacht dat ik iets niet goed deed. Maar blijkbaar is het gewoon lekker snel te spelen dus mooi om op tafel te leggen als ik een half uurtje wil vullen.
Laatst gewijzigd door marman op wo 19 feb 2025, 22:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Vemake
Uno

Bericht door Vemake »

Spel-o-polis was pas de tweede spellenbeurs die mijn dochter (20) en ik bezochten. Voorheen enkel ervaring met spellenclubs en spelcafe.

Wij arriveerden rond 9u30 en konden nog precies voor de deur (straatkant) parkeren. De rij om 2dehandsspellen aan te bieden konden we voorbij en zo waren we vlot binnen. Nog vlug een sanitaire stop en we konden de grote zaal verkennen.
Al meteen vonden we links in de zaal de stand van de spelletjes vrienden, toevallig hebben we op vakantie in de zomer hun magazijn in Doetinchem bezocht tijdens hun speldag. Ons eerste spelletje werd Forever Home, duidelijk uitgelegd door een van demo’ers, speelde heel vlot. Nu speelden we ‘vriendelijk’ naar elkaar toe (de dag was nog lang), maar ik zag wel wat mogelijkheden om elkaars plannen te dwarsbomen. Als we het vaker zouden spelen kunnen we het wsl ook tactischer aanpakken. Voor het tweede spel zagen we, op de tafel naast ons, de schattige detective hond op de cover van De dieren van Bakerstreet, ook hier weer een korte duidelijke uitleg en we gingen speuren. Dit is een spel buiten onze normale comfortzone, ‘samenwerken’ is niet echt ons ding. Maar na wat logisch denken en misschien een portie geluk toch vrij snel de eerste episode van dit spel kunnen oplossen.
Tijd om even de benen te strekken en de kledingstand van Polka-design te bekijken en eens door de stand van onze favoriete spelwinkel Adriaansen te lopen.
Ondertussen werd het drukker aan de vele tafels, maar we hadden geluk dat er net een plaatsje vrij kwam aan de tafel van Cascadia Rolling Hills, als fan van de gewone Cascadia stond deze op het lijstje om uit te proberen. Weer een zeer vriendelijke en vlotte demo’er die het spel kort en krachtig uitlegde. Speelde weerom heel vlot, amper onduidelijkheden, helemaal niet te vergelijken met de standaard Cascadia, behalve de dieren die terugkomen. Is wsl wel een spelletje dat in de collectie zal komen, we weten nog niet of we voor de Hills of de rover versie zullen gaan. We hebben maar 1 versie gespeeld maar ons laten vertellen dat beide versies gelijklopend zijn.
Vervolgens de andere tafels en de tweede zaal gaan bekijken. Maar eerst moest het hongertje gestild worden, ruime keuze pasta, broodjes, croque, gebak …. Na het lekkere, ter plaatse gesmeerde broodje zagen we dat de tijd voor de 2dehands spellen heel wat korter was geworden. Vrij snel was het aan onze beurt om het aanbod te ontdekken. Dochterlief vond Dogpark aan 40 euro (bij thuiskomst bleken er zelfs 2 uitbreidingen in te zitten) haar dag kon niet meer stuk.
Met hernieuwde energie konden we er weer tegenaan ! Het spel Living Forest lag nu voor ons op tafel, ook weer een voltreffer. Dochterlief bluste bosbranden als een volleerde brandweervrouw waardoor ze in een mum van tijd het spel won. Ik heb wsl nog wat herhalingen nodig om het spel wat tactischer te spelen maar ook dit spel komt op het verlanglijstje. Bij het verlaten van deze stand zagen we een vrij jonge demo’er bij het spelletje speculaas te popelen om zijn uitleg te mogen doen. Een grappig, eenvoudig tussendoortje niet echt iets dat we zullen aanschaffen maar we hebben wel gelachen met het doorgeven van de kaarten en net diegene eruit te halen die de ander wou.
Terug naar ons lijstje waar monkey palace nog opstond. Het was er vrij druk maar door mee aan te schuiven aan dezelfde tafel met twee vriendelijke heren konden we dit spel ook ontdekken. Het bouwen met de Lego viel ons wat tegen, vrij kleine stukjes op een kleine oppervlakte. Het ontbrak ons ook aan ruimtelijk inzicht om net de ‘puntenpakkers’ te kunnen bouwen op het gepaste moment. Blij om het een kans gegeven te hebben maar niet ons ding.
Ondertussen was het zoeken naar een ‘vrije’ tafel, even wat korte dobbelspelletjes gespeeld alles of Nixx, blokken, knister, sixties, quando Deze vonden we geen toppers maar mss omdat we thuis wel vaker Qwixx, Clever en Keer op keer op tafel laten komen.
Er stond nog een spel op het lijstje (Forest Shuffle) maar daar moesten we nog even wachten tot het vorige spel afgelopen was. In afwachting nog vlug een spelletje bidsprinkhanen gespeeld Mantis, leuk, snel, vooral omdat de demo’er moest meespelen (3 spelers) en dochterlief het hem best lastig maakte. (Stelen bij elkaar dus).
Dan het laatste spel van de dag Forest Shuffle, een hele boterham om de verschillende mogelijkheden te lezen. Wsl lag het ook aan onze vermoeidheid. Een beetje zoekende omdat we nog niet goed wisten welke tactiek / welke dieren of acties het meeste punten zouden opleveren. Een spel dat we zeker gaan aanschaffen om net vaker te spellen en zo de ‘puntenpakkers’ uit te zoeken. Gelukkig had de vriendelijke demo’er nog energie genoeg om de (ingewikkelde) puntentelling achteraf te doen.
Moe maar zeer tevreden over deze geslaagde dag waagden we nog een kans op de tombola maar helaas geen prijs voor ons.
Wij zijn overtuigd om nog meerdere spelbeurzen te bezoeken, hier in Sint-Niklaas komen we zeker terug. De drukte waar we zo voor vreesden viel heel goed mee, onze beurt afwachten hebben we in al die speljaren al wel geleerd en toch veel spellen kunnen afvinken op ons lijstje met te proberen spellen.
Plaats reactie