Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Peter Hein schreef: zo 16 mar 2025, 22:20
Inmiddels zou ik me met veel geduld en een woordenboek misschien wel door een Franstalig regelboek kunnen werken, maar toch liever niet.
Daarvoor zou je Google lens kunnen gebruiken. Dan maak je een foto van de pagina die je vertaald wil hebben en wordt het voor je vertaald. Is niet 100% betrouwbaar, maar geeft toch een goede weergave.
Dit soort technologie zou voor de uiteindelijk verdwijning van lokale vertalingen pleiten.
Er is natuurlijk niets mis met een vertaling, mits dit degelijk gebeurd. Ik zie helaas te vaak dat regels onduidelijk en/of slecht vertaald worden. Ik vind het ook zonde om een spel te openen en dan 4 regelboeken in 4 talen aan te treffen.
Ik zou er goed mee kunnen leven als de voertaal voor spellen Engels is, met de optie om een vertaalde versie van de regels is te downloaden. Zeker als dit in kosten zou schelen.
Ik ga alleen voor een Engelse uitvoering als er geen tekst in het spel zelf voorkomt én ik heel zeker weet dat ik een Nederlandse vertaling kan uitprinten. Is dat niet mogelijk dan koop ik het gewoon niet. Mijn Engels is matig en het kost me gewoon teveel moeite. Nederlands is dan ook altijd mijn eerste keus. En daar is gelukkig (voor mij) keuze genoeg in
Peter Hein schreef: zo 16 mar 2025, 22:20
Inmiddels zou ik me met veel geduld en een woordenboek misschien wel door een Franstalig regelboek kunnen werken, maar toch liever niet.
Daarvoor zou je Google lens kunnen gebruiken. Dan maak je een foto van de pagina die je vertaald wil hebben en wordt het voor je vertaald. Is niet 100% betrouwbaar, maar geeft toch een goede weergave.
Dit soort technologie zou voor de uiteindelijk verdwijning van lokale vertalingen pleiten.
Er is natuurlijk niets mis met een vertaling, mits dit degelijk gebeurd. Ik zie helaas te vaak dat regels onduidelijk en/of slecht vertaald worden. Ik vind het ook zonde om een spel te openen en dan 4 regelboeken in 4 talen aan te treffen.
Ik zou er goed mee kunnen leven als de voertaal voor spellen Engels is, met de optie om een vertaalde versie van de regels is te downloaden. Zeker als dit in kosten zou schelen.
Zoals je zelf al aangeeft is de vertaling nooit helemaal betrouwbaar, dus hierdoor gaan lokale vertalingen denk ik niet verdwijnen. Maar het is wel handig voor spellen die nooit in het Nederlands uitgekomen zijn, anders gaat hoe dan ook mijn voorkeur naar de Nederlandse versie uit. En dat een spel meerdere taalregelboeken heeft is volgens mij juist om kosten te besparen. Alleen Engels regelboek toevoegen aan spel zou absoluut niet mijn voorkeur hebben. Denk dat daarin ook niet de grootste productiekosten zullen zitten.
Google Translate is verre van foutloos. En zeker met een taal die niet net zoals het Nederlands een Germaanse taal is, gaat het vaak mis. Ik noemde eerder al het Franse spel. We hebben deze met Google translate geprobeerd te vertalen, maar dat was echt niet voldoende om het spel te kunnen spelen. Je mist denk ik ook veel cultuur, Google translate vertaalt toch te veel nog letterlijk.
Mijn Engels is zeker wel goed genoeg om spelregels door te komen, ook van de expert spellen. Ondanks dat, merk ik regelmatig dat als ik de regels door moet spitten, ik dan toch liever in het Nederlands lees. Komt ook bij, dat ik het wel kan waarderen dat een uitgever de moeite neemt om een spel te vertalen.
Als een spel zelf taalonafhankelijk is mogen er van mij Engels spelregels bij zitten.
Tegenwoordig vraag je aan chatgtp gewoon om die te vertalen.
Voor kortere stukken tekst kan je ook Yandex gebruiken, die ik beter vindt dan Google.
Ik heb voor de lol eens drie vertalingen van een stukje Engelse spelregels op een rijtje gezet.
Origineel Santa Monica
Introduction: Players take the role of architects competing to design the most appealing beachfront in Santa Monica.
Game End and Goal: The game ends when one player has placed their 14th Feature Card (starting feature tiles do not
count). Complete the round. Then resolve Final Movement on all people. Then complete Final Scoring. The player with
most points is the winner!
Google translate
Santa Monica
Introductie: Spelers nemen de rol aan van architecten die strijden om het meest aantrekkelijke strand in Santa Monica te ontwerpen.
Einde van het spel en doel: Het spel eindigt wanneer een speler zijn 14e Feature Card heeft geplaatst (beginfeaturetegels tellen niet mee). Voltooi de ronde. Los vervolgens Final Movement op alle mensen op. Voltooi vervolgens Final Scoring. De speler met de meeste punten is de winnaar!
Chat GTP
Santa Monica
Inleiding: Spelers nemen de rol aan van architecten die strijden om het meest aantrekkelijke strandgebied in Santa Monica te ontwerpen.
Einde en Doel van het Spel: Het spel eindigt wanneer een speler zijn 14e Functiekaart plaatst (de starttegels tellen niet mee). De ronde wordt dan voltooid, gevolgd door de laatste beweging van alle mensen. Daarna vindt de eindscore plaats. De speler met de meeste punten wint!
Yandex translate
Santa Monica
Spelers nemen de rol aan van architecten die strijden om het meest aantrekkelijke strand in Santa Monica te ontwerpen.
Einde spel en doel: het spel eindigt wanneer een speler zijn 14e Feature kaart heeft geplaatst (Start feature tegels tellen niet mee). Voltooi de ronde. Los dan de laatste beweging op alle mensen op. De volledige eindscore. De speler met de meeste punten is de winnaar!
Ze lijken, ik heb het spel nog niet gespeeld, geen van drie perfect. Maar goed genoeg om te gaan spelen en na 1 keer spelen even de spelregels met de hand te verfijnen.
Deepl.com
Inleiding: Spelers nemen de rol aan van architecten die strijden om het meest aantrekkelijke strandfront in Santa Monica te ontwerpen.
Einde en doel van het spel: het spel eindigt als een speler zijn 14e speelfiguurkaart heeft gelegd (startfiches tellen niet mee). tellen niet mee). Voltooi de ronde. Voer dan de laatste beweging uit voor alle personen. Voltooi dan de eindscore. De speler met meeste punten is de winnaar!
Google Translate is alleen nog maar interessant als je een stuk tekst wilt vertalen om de boodschap te begrijpen.
Het is in officiële vertalingen al lastig om te zien of je een eigenschap van kaart moet of mag uitvoeren. Of je 3 kaarten moet spelen of maximaal 3 kaarten. Of als je met meerdere grondstof soorten je kan betalen je ipv 2 goud of 6 hout ook 1 goud en 3 hout mag gebruiken. Et. Etc.
Voor mij persoonlijk kan naast Nederlands zowel Engels als Duits. Jaren geleden was dit een must voor veel spellen. Vandaag ben ik blij dat diverse uitgevers spellen naar de Nederlandse markt willen brengen. Aantal voordelen hiervan reeds genoemd. Deze inspanning wil ik graag steunen. Dus als ik tijdig weet dat een spel in het Nederlands zal verschijnen, wacht ik graag nog even met de aankoop.
Uitbreidingen die al dan niet nadien in het Nederlands uitgegeven worden? De periode dat ik graag alle uitbreidingen kocht ligt gelukkig al enige tijd achter me. Door de omvang van de spellencollectie kies ik tegenwoordig liever een ander spel dan opnieuw een uitbreiding (maar een paar uitzonderingen op deze regel blijven van toepassing).
In onze club zijn de meningen verdeeld. De ene groep kiest er resoluut voor om de nieuwste spellen zo snel mogelijk in huis te halen. De andere groep prefereert spellen met Nederlandse spelregels.
Nederlands en Engels maakt mij zelf niet uit, maar ik denk dat een speluitgave wel succesvoller kan zijn als het ook in het Nederlands zou uitkomen ipv alleen in het Engels.
Als voorbeeld neem ik Bunny Kingdom. Ik vind dat zelf een zwaar ondergewaardeerd spel. Het is alleen in het Engels verschenen en de tekst op de kaarten (alleen bij de perkamenten) zijn Engels naast natuurlijk de regels. Ik denk echt dat dit spel veel bekender en groter had kunnen worden als hier een Nederlandse versie van was geweest. Het heeft immers de looks behoorlijk mee met al die konijntjes. Tevens is het ook nog een goed spel, maar ik denk dus dat deze veel beter verkocht had kunnen worden als er ook een Nederlandse uitgave van was geweest. Dat zie je bijv. met King of Tokyo. Die is toen er een Nederlandse uitgave van is gekomen een behoorlijke hit geweest. Er zijn zelfs meerdere herdrukken in het Nederlands van geweest. Alleen jammer daarbij is dat de Halloween uitbreiding nooit in het Nederlands is verschenen.
Bij taalonafhankelijk spellen maakt de taal mij helemaal niet uit, maar ik denk dat zo wel een aantal toppers onder de radar blijven voor het gewone publiek. Ik noem een Scout (top kaartspel) en vorige week heb ik Rome in a day ontdekt. Die laatste is echt een super leuk en kort spelletje, waarvan ik denk. Waarom heeft dit nog geen Nederlandse uitgever opgepakt? Is het nodig om in het Nederlands te verschijnen? Jazeker! Dat spel is hier volgens mij totaal niet te verkrijgen ivm het door een Russische auteur is ontwikkeld. Wellicht dat het nu gevoelig is voor Nederlandse uitgevers om met Russische auteurs in zee te gaan, maar iemand waarmee ik het spel heb gespeeld had dit op SPIEL 2024 gekocht en voor hem was het de hit van SPIEL en ik kon dat helemaal begrijpen. Makkelijke regels, snel en toch tactische beslissingen.
Ik snap volkomen dat Nederlandse uitgaves noodzakelijk zijn om een groot publiek te bereiken, dat wil zeggen op de Nederlandse/Vlaamse markt, want uiteindelijk heb je met Engelstalig potentieel een veel grotere markt. En inderdaad kan het ook helpen met de betaalbaarheid, al verschilt dat nog weleens.
Misschien kwam mijn vraag voort uit het feit dat ik dan zie dat er spellen in het Nederlands uitkomen die geen tekst op het spelmateriaal hebben, dus enkel de regels dienen vertaald te worden. En ik dan denk, richt je meer op spellen waarbij die taal wel belangrijk is. Maar ik heb al wat goede argumenten voorbij zien komen waarom het toch wel handig is dat ook die spellen een Nederlandse uitgave krijgen.
Ik ben zelf ook geen graadmeter denk ik, weet ik wel zeker eigenlijk. Ik vergeet daardoor soms dat Engels (want andere talen gaan mij ook te ver) niet door iedereen zo goed te volgen is.
Handig om weten: op BGG is een GL actief waar hobbie-vertalers melden dat ze een vertaling gemaakt hebben van de spelregels of een Player Aid of ... van een spel https://boardgamegeek.com/geeklist/1832 ... ranslation
Je kan op die GL Subscriben.
Of op de Files-sectie van een spel zelf.
Ik ga standaard voor de NL editie, als er eentje is.
Voor mezelf maakt het niet zoveel uit, maar ik merk dat het voor veel mensen toch een stuk toegankelijker is.
Voor een verkoop/ruil lijkt het me ook het handigste.
Kan me wel voorstellen dat ik een EN versie zou zoeken voor een leuk spel dat niet vlot in NL verkrijgbaar is, maar een Duitse versie zou ik me minder snel aan wagen.
Het NL aanbod is echter behoorlijk groot, dus die situatie komt niet zo snel voor.
Ik heb onlangs een starters-set van Magic: The Gathering aangeschaft. 2x 60 kaarten en volledig in het Engels. Ondanks dat ik redelijk goed vakjargon Engels van mijn werk kan vind ik het lastig om dit kaartspel te spelen. Dus voor mij een voorkeur in het Nederlands.
Dat is hetzelfde bij Im Jahr des Drachten, een Duitse versie van In het jaar van de Draak waarvan ik een Nederlandstalige handleiding heb gevonden.