Vrienden van 999

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Edwin84
Elfenkoning

Vrienden van 999

Bericht door Edwin84 »

Denk dat meerdere forumbezoekers dit nieuwtje al voorbij hebben zien komen.
999 Games heeft hun assortiment uitgebreid met Engelstalige titels van andere uitgevers.

Dit assortiment wordt uitgebracht onder de noemer "Vrienden van 999".

https://www.999games.nl/spellen/vrienden-van-999

Dit wordt niet door iedereen gewaardeerd. Met name de aankondiging Seti te gaan verkopen met korting in de week dat Seti bij "de Spelletjes Vrienden" uitkomt en het feit dat ze ook "vrienden" in hun naam gebruiken kan niet altijd op sympathie rekenen.

Ben het hier deels wel mee eens. Ook al zou geen opzet in het spel zijn (pun intented), ze hebben sowieso de schijn tegen.

Wat vinden jullie hiervan?

Labels:
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Vrienden van 999

Bericht door maxitaxi777 »

Hmm, ik snap bij Exit: The Hunt through Amsterdam vooral niet waarom deze niet door 999 zelf wordt gelokaliseerd? Met Codenames Engelstalig wordt wellicht gemikt op een gemengd publiek waarvoor de Nederlands versie niet voldoet, maar er wordt de indruk gewekt dat deze topper nu speciaal naar Nederland wordt gebracht, terwijl dit met de door WGG verspreide versie natuurlijk al jaren het geval is… zij het in het Nederlands. Dus dan heb je het meer over de indruk/verwoording van het brengen van een Engelstalige titel als Codenames door 999.

Daarentegen kun je via menig webshop in Nederland en België heel makkelijk aan Engelse en Duitse titels komen, dus ik zie hier weinig rol weggelegd voor een Nederlandse uitgever, waar het uitdrukkelijk geen lokalisaties betreft. Maar het is een vrije markt dus het is toegestaan en de tijd gaat leren of het marktaandeel toevoegt. Voor SETI minder fijn voor de spelletjesvrienden, waarbij ik er wel vanuit ga dat het daar een lokalisatie betreft, dus voor een NL versie koopt menigeen ongetwijfeld bij hen. Wie een Engelse versie wil(de), had allang kunnen toeslaan toch. Dus hier specifiek zie ik het extra nadeel niet zo.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Ik moest vooral lachen om de reacties. De spelletjesvrienden hebben een grote schare fans en die pikken niks. Tja, het komt ietwat vreemd over, maar het is inderdaad een vrije markt en als 999 hier toegevoegde waarde van in ziet moeten ze dat vooral doen. Ik denk dat het weinig toevoegt, want kan elders voordeliger aan zo'n spel komen. De ophef van de fans vond ik wat overdreven, want als mensen Nederlandse versie willen dan kopen ze toch niet bij 999 en zoals gezegd elders kan je de Engelse goedkoper vinden.
Overigens kreeg Geert van DSV gisteren in hun wekelijkse bordspelshow er een vraag over en gaf aan er geen probleem mee te hebben. Hij zag het ook als een compliment dat 999 Seti dus een goed spel vindt.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Sympathiek is het in ieder geval niet. Bij Codenames (zie verder naar onderen) kan ik het nog enigszins begrijpen als White Goblin zelf geen Engelse versie uitbrengt en dit spel moet het wel hebben van de taal dus hier in Nederland is daar vast wel een markt voor.

Echter relatief taalonafhankelijke spellen hoef je als een andere uitgever niet in het Engels uit te brengen. Dat voelt inderdaad verkeerd.

Titels die nergens anders op de Nederlandse markt worden verkocht en je zoekt als Nederlandse uitgever deze niet te vertalen dan mag je ze wat mij betreft op deze manier wel zo verkopen. Denk bijv. aan Scout (populair, maar geen NL-uitgever) en een spel waarvan ik hoop dat een Nederlandse uitgever hem gaat op gaat pakken Rome in a day (is wel van een Russische auteur, maar echt een top spelletje). Voor zulke spellen zou het ideaal zijn als deze via deze manier al is het in een kleine oplage wel makkelijker beschikbaar komen hier.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Dus codenames is geen probleem en Seti wel? Staat toch ook tekst op de kaartjes?
Wellicht had het meer met timing te maken aangezien onverwacht de Nederlandse versie afgelopen zaterdag al is uitgekomen.

Overigens brengen ze het ook niet uit, ze verkopen het via hun website.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik heb zelf niet veel met DSV, vind hun marketingconcept niet mijn ding dus ben geen fan van ze. Echter als je gewoon puur kijkt naar dat een concurrent de tijd heeft genomen om een spel in het Nederlands uit te brengen (dat dus te vertalen) en je gaat het zo ongeveer gelijktijdig gewoon zonder iets te veranderen het in het Engels uitbrengen op dezelfde markt lijkt mij niet getuigen van sportief gedrag. Als uitgever weet je dat vertalen tijd en geld heeft gekost en dan komen de kosten van de licentie er nog bij. Deze kosten zullen voor 999Games een stuk lager zijn geweest. Immer op de doos prijkt gewoon de naam van de originele uitgever (dus geen 999Games logo met de lelijke rode streep gelukkig) en ze hebben het spel niet hoeven te vertalen (ik ken verder SETI niet overigens).

Nu zijn het nog maar 9 spellen, maar ik ben benieuwd wat 999Games van plan is met dit concept en of ze wel meer rekening gaan houden met Nederlandse uitgevers die een bepaalde titel in het Nederlands gaan uitbrengen.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Oke maar waarom is het dan bij Seti zo'n probleem en niet bij Codenames?
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Lastige vraag, deze. Op het eerste gezicht ziet het eruit als een 'take that' van 999. Want natuurlijk weten ze bij 999 dat DSV met SETI komt. Misschien wilden ze het zelf wel binnenhalen, gezien het feit dat ze Theetuin ook brengen en best doorhadden dat SETI een hit zou worden.
Maar misschien zit het ook heel anders, ik weet het niet. Ik ken de bedrijfsopzet van 999 niet goed genoeg, van DSV ken ik hem al helemaal niet, ik ken hun verdienmodellen niet, hun relatie tot elkaar niet enzovoort.
Ik kende DSV tot voor kort slechts als een webwinkeltje met recensies erbij, maar ze groeien in hoog tempo uit tot een grote spellenproducent, zo lijkt het, als je alle (aangekondigde) titels bekijkt. Ik kan slechts speculeren hoe ze dat doen. Wel weet ik dat het bij SETI alleen om de spelregels en de hulpkaarten gaat waar verschil zit tussen een NL en een ENG versie. Dat maakt een NL productie relatief eenvoudig. Krijgen we wel weer de vraag hoe ze de vertaling hebben geregeld. Want dat is wel een vak dat vaak een beetje ondergeschoven wordt naar mijn smaak.
Kortom, ik heb hier geen mening over denk ik. De prijs waarvoor 999 SETI aanbiedt, is wel aantrekkelijk trouwens. Maar laten we wel wezen: iedereen kon dit spel al op de kop tikken in Nederland, meestal voor rond die prijs. In die zin is 999 geen spelbreker.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

siepie schreef: do 24 apr 2025, 10:31 Oke maar waarom is het dan bij Seti zo'n probleem en niet bij Codenames?
Codenames is natuurlijk een spel waar het om taal draait. Bovendien is dat spel al jarenlang op de markt. Als White Goblins er een Engelstalige markt in zag in Nederland dan hadden ze deze titel al lang zelf hier in het Engels uitgebracht lijkt mij. Voor hen is het blijkbaar niet interessant genoeg om deze hier in het Engels uit te brengen.

Met SETI is dat wel anders. Het is een compleet nieuw spel waarvan 999Games wist dat deze bij een concurrent in het Nederlands uitkomt. Dan kun je het toch niet maken om deze hier in het Engels te gaan uitgeven? Zeker niet als maar een paar kaartjes in het Engels zijn. Is het dan netje om relatief goedkoop (licentiekosten zijn lager en geen vertaling) mee proberen te liften op de populariteit van het spel? Stel de NL-versie raakt bij DSV uitverkocht. Waar gaan de klanten dan naar toe om toch een versie te kunnen kopen? Precies, naar 999Games. Zeker met de huidige leveringsproblemen voor een 2e druk gaan mensen wellicht niet wachten tot dat deze weer beschikbaar komt bij DSV en dan gaan ze voor de Engelse versie. Wat vind je daarvan?
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Contacteer:

Bericht door Duiker »

Ik vind het een vreemde actie van 999, en daar hou ik het bij.
Keep Exploring Games
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Mensen die niet om de taal geven hebben het spel al lang aan kunnen schaffen toch? En ook de Spelletjesvrienden hebben zelf de Engelse versie verkocht, net als de Engelse Saltfjord bijvoorbeeld. Geen idee hoe het zal lopen en hoe snel het uitverkocht raakt.
Ik denk dat het probleem puur is de timing. Want wat je al zegt, Codenames is dus geen probleem want al langer op de markt. En White Goblin heeft niet zo'n fanclub als DSV die overal op reageren :lol:
Maar nogmaals, Geert van DSV had er zelf geen moeite mee, dus wie zijn wij dan om er een probleem van te maken? Voorlopig allemaal gratis reclame voor 999!
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

siepie schreef: do 24 apr 2025, 11:31 [...]En ook de Spelletjesvrienden hebben zelf de Engelse versie verkocht[...]
Dit is wel een rake, vind ik. Waarom zou 999 niet mogen doen wat DSV zelf ook doet?
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Natuurlijk mogen ze dat. Maar de timing en de naam "vrienden" van 999 komt wat onsympathiek over.
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Timing is ongelukkig maar Seti in Nederlands kwam onverwacht vroeger uit. 999 heeft nu zelf gereageerd.

Even over ‘Vrienden van 999’
We zien dat ons nieuwe label Vrienden van 999 wat vragen oproept. Daarom willen we je graag wat meer vertellen over hoe dit is ontstaan—en waarom we het hebben gelanceerd.
Bij 999 Games krijgen we vaak de vraag of we ook Engelstalige spellen kunnen aanbieden. Bijvoorbeeld van spelers die samen met internationale vrienden willen spelen. Met Vrienden van 999 geven we die spellen—die goed passen bij waar wij als 999 voor staan—een eigen plek in ons assortiment.

Waarom juist nu?
Vanwege de vele vragen zijn we begonnen met het toevoegen van Engelse spelregels aan spellen zoals Bokken Schieten en Pick a Pen. Het voelde logisch om ook andere sterke Engelstalige titels aan ons aanbod toe te voegen. Vrienden van 999 is daar een mooi vervolg op.

Over SETI—en de timing
We begrijpen heel goed dat het gek kan voelen dat we dit juist nu aankondigen, kort na de Nederlandstalige release van SETI door De Spelletjesvrienden. We willen daar eerlijk over zijn: we waren hier al maanden mee bezig en de planning stond al vast. Maar we snappen dat het alsnog rot kan overkomen—en dat vinden we oprecht jammer. We hebben veel respect voor het werk van andere uitgevers.

Meer mooie spellen voor iedereen
Onze insteek is simpel: hoe meer mensen van goede spellen kunnen genieten, hoe beter. Binnen dit label bieden we originele Engelstalige versies aan van spellen die we zelf graag spelen. Niet omdat we iets of iemand willen omzeilen, maar omdat we merken dat deze versies echt waarde hebben voor spelers die daar bewust voor kiezen.

Waarom een apart label?
We willen verwarring voorkomen. Deze spellen komen niet uit onze eigen stal, maar komen van partners binnen ons netwerk. Daarom hebben we ze een apart label gegeven. Zo weet je precies wat je kunt verwachten: spellen die we met plezier selecteren, maar die niet van onszelf zijn.

Tot slot
We doen dit uit liefde voor spellen. En we luisteren graag naar wat jij vindt—of dat nou positief is of kritisch. Samen zorgen we ervoor dat de spellenwereld nog leuker wordt.
— Het team van 999 Games
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

siepie schreef: do 24 apr 2025, 12:07 Timing is ongelukkig maar Seti in Nederlands kwam onverwacht vroeger uit. 999 heeft nu zelf gereageerd.

Even over ‘Vrienden van 999’
We zien dat ons nieuwe label Vrienden van 999 wat vragen oproept. Daarom willen we je graag wat meer vertellen over hoe dit is ontstaan—en waarom we het hebben gelanceerd.
Bij 999 Games krijgen we vaak de vraag of we ook Engelstalige spellen kunnen aanbieden. Bijvoorbeeld van spelers die samen met internationale vrienden willen spelen. Met Vrienden van 999 geven we die spellen—die goed passen bij waar wij als 999 voor staan—een eigen plek in ons assortiment.

Waarom juist nu?
Vanwege de vele vragen zijn we begonnen met het toevoegen van Engelse spelregels aan spellen zoals Bokken Schieten en Pick a Pen. Het voelde logisch om ook andere sterke Engelstalige titels aan ons aanbod toe te voegen. Vrienden van 999 is daar een mooi vervolg op.

Over SETI—en de timing
We begrijpen heel goed dat het gek kan voelen dat we dit juist nu aankondigen, kort na de Nederlandstalige release van SETI door De Spelletjesvrienden. We willen daar eerlijk over zijn: we waren hier al maanden mee bezig en de planning stond al vast. Maar we snappen dat het alsnog rot kan overkomen—en dat vinden we oprecht jammer. We hebben veel respect voor het werk van andere uitgevers.

Meer mooie spellen voor iedereen
Onze insteek is simpel: hoe meer mensen van goede spellen kunnen genieten, hoe beter. Binnen dit label bieden we originele Engelstalige versies aan van spellen die we zelf graag spelen. Niet omdat we iets of iemand willen omzeilen, maar omdat we merken dat deze versies echt waarde hebben voor spelers die daar bewust voor kiezen.

Waarom een apart label?
We willen verwarring voorkomen. Deze spellen komen niet uit onze eigen stal, maar komen van partners binnen ons netwerk. Daarom hebben we ze een apart label gegeven. Zo weet je precies wat je kunt verwachten: spellen die we met plezier selecteren, maar die niet van onszelf zijn.

Tot slot
We doen dit uit liefde voor spellen. En we luisteren graag naar wat jij vindt—of dat nou positief is of kritisch. Samen zorgen we ervoor dat de spellenwereld nog leuker wordt.
— Het team van 999 Games
:thumbup:
Afbeelding
Plaats reactie