Spellengek Top 100 2025: 71-80

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Lord Leuber
Party Animal

Spellengek Top 100 2025: 71-80

Bericht door Lord Leuber »

(omdat het kan)

De Spellengek Top 100: 71-80

Nooit van gehoord: Leven in de Amazone, LotR Duel (OG Duel ken ik wel); Clank heb ik geloof ik wel eens de naam voorbij zien komen, verder geen idee. Trouwens ook nooit van DSV games gehoord.

Port Royal, Lost Cities, Keer op Keer ken ik wel, misschien wel een keer gespeeld, of misschien was het keer op keer 2 oid. Kan er verder weinig over zeggen.

Om negatief te beginnen dan maar: nee, ik heb Earth niet gespeeld, maar het gaat ook niet gebeuren, en ja, dat is vanwege het illustere trio AN/TM/WS. Voor de liefhebbers zal het vast wel anders genoeg zijn, is het ook niet eerlijk om die drie op 1 hoop te gooien, etc., maar voor mij is het prima zo. Als ik doorheb dat een spel in deze tableaubuilder hoek zit richt ik me gewoon op andere spellen. Ik ga Earth nooit een kans geven.

Want, er zijn zo veel andere spellen die ik wel leuk vind. Zoals Love Letter. Al talloze keren gespeeld en nog verveelt het niet. De intonatie en houding bij het spelen van een kaart, de keuze die je bij een Wachter maakt om je eigen kaart te camoufleren, de hoop dat de ander daar niet doorheen kijkt... schitterend. Had op mijn lijstje kunnen staan.

Of Maracaibo, mooi spel van Pfister, een van z'n zwaardere. Slechte Pfisters zijn dungezaaid wat mij betreft, en hooguit heb ik hier hetzelfde als bij Teotihuacan - verdient meer speelsessies.

Wat ik wel vaker gespeeld heb is Tzol'kin, en het is een Luciani/Tascini natuurlijk. Ok, het gebeuren met de tandwielen had ook anders geïmplementeerd kunnen worden en is eigenlijk vooral een gimmick, maar dat geeft niet. Tzol'kin is een fijne workerplacement met veel afwegingen en altijd schaarste aan de resource kant (iig zo voelt het). Dat dan in combinatie met de altijd scherpe afweging: ja, de meeste acties zijn beschikbaar, maar wil je er daadwerkelijk voor betalen of toch wachten tot hij weer goedkoop voorbij draait (of pakt de ander 'm dan meteen?).

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Spellengek Top 100: 71-80

Bericht door Pura Vida »

Nu met een linkje naar de volgende 10 spellen uit de top 100. You're welcome my Lord!

Wederom geen spellen uit mijn eigen top 20. Of ja, toch: Earth. Omdat ik mijn lijstje dit keer online heb ingevuld weet ik niet precies meer wat ik heb gedaan :-) Earth is flink gedaald inderdaad, licht verrassend. Earth is helegaar geen solitair spel trouwens, ik heb het tot nu toe altijd met echte mensen gespeeld, maar dat terzijde. Of het nou het beste in zijn soort is, weet ik niet, of nou ja, ik denk van niet eigenlijk, maar wij hebben er dus wel al vaak plezier aan gehad.
De kaartspellen Lost Cities en Loveletter doen het heel erg goed hier in huis, maar zijn door mij net te dun bevonden voor een topnotering. Beide kennen wel een tamelijk geniaal ontwerp: minimale middelen (enkele kaarten) met maximaal resultaat (10 minuten lol). Van Keer of keer kan ik dat minder zeggen. Dat spelletje deed het ook best, maar sinds we het hebben laten liggen in de trein, hebben we het eigenlijk nooit meer gemist.
De spellen van Pfister sla ik uit principe over. Die man leeft nog in het koloniale tijdperk en is een levend anachronisme. Over leven gesproken, Leven in de Amazone is een grote verrassing inderdaad. Misschien heeft de fanbase van DSV massaal gestemd? Met Cascadia in huis voel ik de behoefte niet zo om dit spel te proberen. Krijgt wel een topnotering op BGG trouwens, wat wel iets zegt.
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door siepie »

Ah ik dacht al waar blijven de volgende 10!

Van deze 10 heb ik er 2 in bezit, althans 1 hier thuis en 1 ligt nog in de winkel te wachten....
Lost Cities staat hier in de kast en ik zal het misschien ooit ook gespeeld hebben :oops:
Leven in de Amazone ligt te wachten op een ander spel zodat het samen verzonden kan worden naar ons....Dus ook nog niet gespeeld. Het eerste spel van DSV Games dat in de lijst staat. Ik zag in de introductie al staan dat er spellen van de vrienden in de top 100 terecht zijn gekomen. In de comments op de website werd daar ook wel wat over opgemerkt. Nu moet ik zeggen dat ik het niet met alles eens ben. De vrees dat er fans gestemd hebben, fans van de vriendjes dan wel en niet zozeer van de spellen. Ik denk dat het wel los zal lopen. Want SETI en Endeavor Deep Sea werden als voorbeelden genoemd. Maar SETI is bij DSV pas net uit en Endeavor moet nog uit komen. Dus als hier op gestemd is dan is het toch zeker op basis van de Engelse versies? Zo ook deze, Leven in de Amazone is nog maar kort in het Nederlands uit. Dus of men is echt wild enthousiast en gelijk gaan stemmen, of er zijn mensen die deze al langer in het Engels kennen. Hoe dan ook....ik moet het nog gaan beleven.

De overige spellen ken ik alleen van naam. Oke Lord of the Rings: Duel for Middle-Earth kan ik een voorstelling bij maken omdat we 7 Wonders Duel hebben. Als ik daar op af moet gaan dan sla ik wel over. Ik heb niet direct iets met Lord of the Rings en ik vind 7 Wonders Duel tot nu toe nog niet zo geweldig dat ik er nog een versie van wil hebben.

Earth heeft wel de interesse hier in huis getrokken. Staat bij mij in elk geval op de lijst om op BGA eens te gaan proberen.

Ook Clank! Catacombs heeft mijn aandacht getrokken.

Nu alweer benieuwd naar de volgende 10. Tot nu toe pas 1 spel waar ik zelf op gestemd heb, dat was Calico.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Nu is de uitdaging aan volgende reacties om nog verder uiit elkaar te liggen dan wij twee (Pura en ik) zou ik zeggen, dus op de items Pfister en Earth.
Ik stel op zich voor om beide discussies niet per se nog eens over te doen trouwens :wink:
Ik had bewust wel in mijn post (respectievelijk) de termen thema (setting) en solitair weggelaten.
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Lord of the rings duel speelde ik met veel plezier, en Port Royal kwam toevallig nog dit weekend op tafel. Leven in de Amazone hoorde ik al goeie dingen over, en geheel in de trend trekken natuurspellen me wel. Die kan zeker op de "uit te proberen" lijst!
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

OK, de volgende tien nummers zijn gepresenteerd, dus ik mag/ga mijn licht erover doen schijnen. 's Kijken of ik meer in het Leuber- of meer in het Pure-Vida-kamp neerkom. Misschien sticht ik wel een Alterno-kamp.....

Gespeeld: 7 (Love letter, Keer op keer, Lost cities, LOTR: duel for Middle-Earth, Port royal, Tzolk'in, Earth).
In collectie: 7 (zie boven).
Op gestemd: 2 (LOTR: duel for Middle-Earth, Earth).

Love letter: ik blijf het een prestatie van formaat vinden (omgekeerd evenredig met het spelmateriaal) om met 16 kaarten met mooi artwork, een volwaardig spel te ontwikkelen. Heb het in het verleden regelmatig gespeeld en zal echt wel een paar rondjes meespelen als erom gevraagd wordt, maar voor mijn gevoel heb ik alle mogelijkheden wel gezien;
Keer op keer: deze Yahtzee-kloon heb ik in het verleden grijs gespeeld (vooral op het medium Brettspielwelt). Ik bezit het materiaal nog wel, maar het komt eigenlijk niet meer op tafel, omdat het bij ons thuis overvleugeld is door andere (niet roll-and-write) spellen. Wat niet wil zeggen dat ik dit een inferieur spel vind, integendeel;
Lost cities: als we het dan toch hebben over klassiekers .... Is het spannend om rijtjes kaarten met oplopende nummers neer te leggen? Antwoord: JA!! Vooral als je net aan een kleur wilt beginnen en je tegenspeler doet exact hetzelfde, dan weet je dat je in bent voor een clash. Ook de ergernis als je een gele 5 speelt en een gele 8 in handen hebt, zit te wachten ... en te wachten ... en denkt: "Geen 6 of 7 meer aanwezig', dus je speelt de 8 ... en trekt subiet een gele 6. Frustrerend, maar oh zo leuk;
Clank catacombs: ik bezit enkel de standaard Clank (is ook de enige Clank die ik speelde), maar uit de beschrijving lees ik dat deze afgeleide een oplossing lijkt te hebben voor de ik-ren-de-kerker-in-pak-de-eerste-de-beste-schat-en-maak-dat-ik-z.s.m.-weer-buiten-kom-strategie, nl. het moduleerbare bord. Voornoemde strategie heeft mijn plezier in Clank een behoorlijke knauw gegeven. Ik weet nog niet of ik deze variant een kans ga geven, maar als de kans zich aandient, dan wil ik wel een poging wagen;
Maracaibo: een spel wat al enige jaren in deze lijst vertoeft en waar ik hoegenaamd niet warm of koud van word. Op de een of andere manier weet Maracaibo mij niet te trekken als ware het een hobby of vakantieland die me niet kan 'pakken'. Ik twijfel ook ten zeerste of ik zou aanschuiven, mocht men het mij vragen;
Lord of the Rings: Duel for Middle-Earth: ik ben een LOTR-adept en vind 7 Wonders Duel best te pruimen: the best of both worlds, dus. Deze vind ik echter vele malen beter, vanwege het feit dat deze 7W-Duel-afgeleide minder gekunsteld is (denk aan het 'kopen' of het afleggen van kaarten) en meer spanning geeft door de race op het ringspoor en het geschuif met legers op het spelbord. 't Is niet voor niks dat ik erop gestemd heb: alleen die titel had wel wat korter gemogen;
Port royal: een heel fijne push-your-luck kaartspel waarbij je - door langer je geluk te beproeven - je tegenstanders steeds meer kans op wat lekkers geeft. De solo-/coöp-variant uit de uitbreiding is zeker het vermelden waard (en past in de basisdoos, alhoewel ik niet goed weet of dat een plus- of een minpunt is). Ideaal voor op de camping;
Tzolk'in: een heel bijzonder workerplacement-spel die een extra resource met zich meebrengt, nl. tijd (door die verdraaide/verdraaiende tandwielen). Nooit eerder gezien, maar ik weet niet goed of het nou een gimmick is of een geniale ingeving van de ontwerper. Ik speel het nooit meer, omdat ik het niet op tafel krijg (geen medespelers vind), ik het toch wel een complex geheel vind (succes als je dit moet uitleggen) en omdat ik niet echt snap wat nou het thema is: iets met Azteken en tempels en goden en gebouwen en mais en ... zou het toch een themaloos puntensprokkelspel zijn?;
Earth: Of 'Urt' zoals mijn betere helft het consequent noemt :lol:. Ik vind dit een leuk en goed spel: punt, einde discussie. Het thema is vriendelijk, de artwork is prachtig, het spelmechanisme is makkelijk en interactief (leentjebuur gespeeld bij Puerto Rico en Wingspan) en het speelt als een trein; kortom, ik kan me hier prima mee vermaken. Minpunten? Uiteraard: het is ondoenlijk om alle scoremogelijkheden in het oog te houden, net als de check of je tegenstanders niet de zaak lopen te flessen als ze hun actie(s) uitvoeren; het aantal acties kan op een gegeven moment ook behoorlijk overweldigend zijn en in de basis ben je toch behoorlijk op je eigen tableau bezig. Maar nogmaals: goed en leuk spel; ik snap dus ook niet waarom het zo gekelderd is in de lijst;
Leven in de Amazone: ik ben redelijk ongevoelig voor de cult-of-the-new, dus deze is enigszins een verrassing voor mij. Niet volledig, want ik had er via het medium 'The Dice Tower' er al lucht van gekregen. Het betreft hier een combinatie van Orleans (bag-building) en Cascadia (landschap bouwen incl. beestjes). Mijn eerste gedachte is: "Ik houd het wel bij Cascadia.".

En weer tien nummers afgevinkt. 't Gaat lekker.
Commentaar is welkom.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Gaan we het dit jaar per 10 spellen doen. Ik houd het oldschool overzichtje bij zoals ik andere jaren ook heb gedaan.

Van de 30 spellen die tot nu toe zijn voorbij zijn gekomen zie ik een aantal spellen voorbij zijn gekomen waar ik in het verleden mijn stem op heb uitgebracht zoals Love Letter, Lost Cities en Paleo.
Mooi dat deze spellen weer terugkomen in de lijst of er nog steeds instaan want bij mijzelf zijn ze net buiten de top 20 gevallen. 1 spel uit mijn top 20 (staat voor mij de eerste keer in mijn top 20 heeft inmiddels de lijst gehaald).

80-71
Gespeeld: 6 (niet: Clank! Catacombs, Maracaibo, LOTR duel en Leven in de Amazone)
In bezit: 4 (Love Letter, Keer op Keer, Lost Cities, Earth)
In top 20: 1 (Earth)

90-81
Gespeeld: 6 (niet: Lords of Waterdeep, Obsession, Teotihuacan en Planet Unknown )
In bezit: 3 (Codenames, Paleo en Rovers vd Noordzee)
In top 20: -

100-91
Gespeeld: 5 (niet: Hadrian’s Wall, Darwin’s Journey, Underwater Cities, Paladijnen en ttr Legacy)
In bezit: 1 (Andor)
In top 20: -

Totaal
Gespeeld: 17
In bezit: 8
In top 20: 1 (Earth)
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

Pura Vida schreef: do 08 mei 2025, 11:17 Omdat ik mijn lijstje dit keer online heb ingevuld weet ik niet precies meer wat ik heb gedaan :-)
Je bent niet de enige! :D
Iris_

Bericht door Iris_ »

71-80
Gespeeld: 2 (Love letter en Lost Cities)
Keer op keer 2 wel gespeeld, was er vrij snel op uitgekeken.
In bezit: 1 (Lost cities)
Favoriet:
Lost cities!
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Iris_ schreef: do 08 mei 2025, 16:29
Pura Vida schreef: do 08 mei 2025, 11:17 Omdat ik mijn lijstje dit keer online heb ingevuld weet ik niet precies meer wat ik heb gedaan :-)
Kreeg je daar geen bevestigingsmail van? Of hoefde je heel geen e-mailadres in te vullen? Ik heb gemaild, vond ik toch praktischer en sneller mbt kleine aanpassingen tov vorig jaar :).
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dat is dan toch het voordeel dat ik hem nog steeds met Excel invul. Ik pak mijn lijst van vorig jaar. Pas deze aan. Spellen die de uit de lijst van zet ik bewust en aantal cellen lager zodat ik weet op welke spellen ik ooit heb gestemd... Daarnaast probeer ik ieder jaar ook de motivatie bij de spellen aan te passen. Excel blijft om die reden mijn favoriet qua aanlevering.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

maxitaxi777 schreef: do 08 mei 2025, 17:34 Kreeg je daar geen bevestigingsmail van? Of hoefde je heel geen e-mailadres in te vullen? Ik heb gemaild, vond ik toch praktischer en sneller mbt kleine aanpassingen tov vorig jaar :).
De plug-in die ik gebruik biedt die mogelijkheid helaas niet, ik heb daar helaas nog niks op gevonden.
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

maxitaxi777 schreef: do 08 mei 2025, 17:34
Kreeg je daar geen bevestigingsmail van? Of hoefde je heel geen e-mailadres in te vullen? Ik heb gemaild, vond ik toch praktischer en sneller mbt kleine aanpassingen tov vorig jaar :).
Ik bedenk me nu ook dat ik geen mail ervan heb verder en dus ook vergeten ben waar ik nu eigenlijk allemaal op gestemd heb.... :lol:
Was voor mij de eerste keer, dus ik ga dit volgend jaar anders aanpakken. :geek:
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Leven in de Amazone zo snel al zo hoog dan toch.

Ik vindt hem ook echt leuk al heb ik hem nog maar 1 keer gespeeld. Mooie mix tussen Dominion/Orleans met 4 verschillende valuta in je zak die je kunt kunt upgraden.

Daarnaast tegels die aanlegt en dieren op plaats zoals Cascadia maar dan aangevuld met missie kaartjes die kunt kopen en kaarten die je een éénmalige actie geven. Ziet er mooi uit.

Alles is wel lastig weer in de doos krijgen
Annemie80
Locomotief

Bericht door Annemie80 »

Ik geloof niet dat de leden van DSV een spel zo snel omhoog hebben kunnen stemmen. De spelletjesvrienden zelf hebben trouwens nooit opgeroepen om op hun spellen te stemmen, mocht iemand daarover twijfelen. Wel om te stemmen, want gewoon een hele leuke lijst ieder jaar.

Keer op keer 2 zou op mijn lijstje kunnen staan (als ik niet vergeten was waarop ik heb gestemd :D ), een van de fijnste roll and writes.
Lost cities en Port royal hebben we in de collectie, maar Port royal is niet zo mijn ding. Ik vermoed dat push your luck niet zo mijn mechanisme is. Lost cities blijft leuk, ook push your luck maar dan anders.
7 wonders komt zelden uit de kast, deze LOTR versie lijkt beter te zijn, maar ik hoef er geen twee van bijna hetzelfde.

Love letter zou ik wel eens willen spelen, het klinkt eigenlijk te simpel, maar komt toch weer in deze lijst terecht. Dat moet iets goed doen dus!