Spellengek top 100 2025: 41-50

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Dagmar
Geheim Genootschap

Spellengek top 100 2025: 41-50

Bericht door Dagmar »

Het is veel te mooi weer om binnen te zitten. Gelukkig kan je deze lijst ook buiten lezen. En het is windstil dus daarna kan je ook best buiten een van deze spellen (of een andere) doen. Fijne zondag gewenst, allemaal!

https://www.spellengek.nl/top-100-2025-41-50/

Labels:
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Re: Spellengek top 100: 41-50

Bericht door pieter.schutz »

En gisteren lag bij Ducosim de top 50 al op de tafels?
Straks even inhoudelijk reageren :D
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Peter Hein »

pieter.schutz schreef: zo 11 mei 2025, 09:19 En gisteren lag bij Ducosim de top 50 al op de tafels?
Nee, dat was de top-50 van Ducosimleden. Dat is niet dezelfde als de top-100, weet ik uit betrouwbare bron.
Afbeelding
Annemie80
Sojaboon

Bericht door Annemie80 »

Alleen Meadow en Hitster in onze kast, de laatste was een cadeau. Best leuk voor een keer, maar eigenlijk teveel party en te weinig spel naar mijn zin. De hectiek aan tafel is precies wat ik niet zoek als ik een spel wil spelen: rust, reinheid en regelmaat past dan beter. :D
Meadow is prachtig en een leuk mechanisme, maar met 2 kan je pech hebben dat er echt niks fatsoenlijks ligt en je niet vooruit kan. Eens kijken of de uitbreiding wat voor ons is wellicht.

Wingspan hebben we kapot gespeeld en toch trekken de andere 2 me niet, het spel is goed zoals het is. Voor een nieuwe uitbreiding wordt het wel tijd.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Annemie80 schreef: zo 11 mei 2025, 10:19Wingspan hebben we kapot gespeeld en toch trekken de andere 2 me niet, het spel is goed zoals het is. Voor een nieuwe uitbreiding wordt het wel tijd.
Eens. Maar in de tussentijd zou je Finspan nog best eens kunnen proberen misschien.
Peter Hein schreef: zo 11 mei 2025, 09:34
pieter.schutz schreef: zo 11 mei 2025, 09:19 En gisteren lag bij Ducosim de top 50 al op de tafels?
Nee, dat was de top-50 van Ducosimleden. Dat is niet dezelfde als de top-100, weet ik uit betrouwbare bron.
Ik ben wel benieuwd naar die Ducosim top, maar je moet erbij geweest zijn dus?

Afijn, de nummers 50-41 dan (de aangebrachte linkjes brengen je trouwens naar draadjes op ons eigen BSM, dus geen zorgen)...Sleeping Gods en Pandemic Legacy pak ik even samen: ik heb niks met verhalen via een spel. Ik lees dan liever een boek. Dat kan iemand daarna dan nog lezen. Over Austria en Istanbul heb ik geen mening. Gemist destijds maar ik mis er niks aan. Meadow vind ik leuk. Had ik SETI nou wel of niet al in mijn top 20 gezet? Zou kunnen. Als je de eerste weken na aanschaf al meteen zo vaak speelt, is dat misschien wel gerechtvaardigd. Schitterend spel, dat op alle vlakken uitblinkt. Mijn enige topper in het rijtje van vandaag. Daar heb ik elders op deze site al genoeg over gezegd. Wyrmspan hebben we uiteindelijk ook nog best vaak gespeeld, maar dat is het huis weer uit. Niet ons thema, niet ons spel. Over Pfister en zijn Great Western trail zeg ik verder niks, want dan val ik in herhaling. Hitster is erg leuk. Iedereen heeft wel een periode in de muziekgeschiedenis waar je veel van weet. Mijn eigen zoons en ik zijn bijvoorbeeld een ijzersterk team. Urban meets R&R. Wel ken je op den duur de kaartjes wel. Gelukkig zijn daar nieuwe te koop.
Sea, salt & paper is een heel leuk kaartspelletje, wat iedereen in huis weleens meedoet. Uiteindelijk niet bovengemiddeld, in vergelijking met de vele andere korte kaartspelletje in handige kleine doosjes.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door maxitaxi777 »

Pura Vida schreef: zo 11 mei 2025, 10:35Sleeping Gods en Pandemic Legacy pak ik even samen: ik heb niks met verhalen via een spel. Ik lees dan liever een boek. Dat kan iemand daarna dan nog lezen.
Sleeping Gods is geen legacy, dus het laatste gaat daarvoor gelukkig ook gewoon op :). Alleen je moet zeker van het verhalende aspect houden in spelvorm; daar haken meer mensen op af en ik snap beide kanten eigenlijk.
Pura Vida schreef: zo 11 mei 2025, 10:35Over Pfister en zijn Great Western trail zeg ik verder niks, want dan val ik in herhaling.
Is het je toch weer niet gelukt er echt 'niks over te zeggen' :lol:. Geweldig spel trouwens, staat al jaren in mijn top 20 en enkele jaren terug zelfs bovenaan! Nu ben ik er iets meer op uitgekeken; maar dat zegt meer over mij dan over het spel.
Pura Vida schreef: zo 11 mei 2025, 10:35Hitster is erg leuk. Iedereen heeft wel een periode in de muziekgeschiedenis waar je veel van weet. Mijn eigen zoons en ik zijn bijvoorbeeld een ijzersterk team. Urban meets R&R. Wel ken je op den duur de kaartjes wel. Gelukkig zijn daar nieuwe te koop.
Meerdere fans in mijn omgeving (inclusief :wave:) hebben hier niet op gestemd; dat is eigenlijk vooral omdat we het meer als activiteit ervaren dan als spel. Vergelijk het met 30 Seconds; beleven we de meest hilarische avonden mee, maar ook daar stem ik nooit op. Daarentegen stem ik wel op Just One; de grens tussen een spel en een activiteit is blijkbaar dun en ik probeer de vinger erop te leggen waar dat verschil hem dan precies in zit. Eigenlijk weet ik het zelf niet zo goed, dus waarschijnlijk belanden Hitster en 30 Seconds volgend jaar toch op mijn lijstje, of Just One niet meer :P.
Iris_

Bericht door Iris_ »

Pura Vida schreef: zo 11 mei 2025, 10:35 Over Austria en Istanbul heb ik geen mening. Gemist destijds maar ik mis er niks aan.
Weet je dat zeker? Ik vind Grand Austria hotel een fantastisch spel, staat bij mij in de top 10. Van de eurogames zelfs op de eerste plek!

Niet moeilijk om te leren en ontzettend thematisch. Veel kaarten, je kan mooie combinaties maken en dice drafting. Je hebt maar 7 rondes de tijd en je komt altijd wel iets te kort (voedsel, kamers, geld, vooruitgang op de emperor track). Niet te veel poespas, geen onnodige toevoegingen, echt een aanrader!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Inmiddels begint het voor mij al duidelijk te worden dat ik mijn score van vorig jaar van het aantal spellen dat ik gedaan heb en in bezit heb waarschijnlijk niet ga verbreken, maar dat maakt niet uit.

Ook van deze 10 heb ik de helft gespeeld. Heel eerlijk gezegd ben ik ook niet echt geïnteresseerd in de andere spellen, want daar zitten een aantal legacy titels tussen zoals Sleeping Gods en deze Pandemie (geef mij maar de gewone Pandemie) en de andere 3 titels zijn behoorlijk stevig. Seti mag dan nu wel heel populair (wellicht zelfs gehyped zijn), maar het thema etc spreekt mij niet aan. Wellicht dat ik het net zoals Ark Nova 1x wil spelen om het af te kunnen strepen, maar dat is het dan ook wel.
Dan de andere 5 spellen die ik wel heb gespeeld.
We beginnen met Istanbul. In het verleden heb ik op dit 'race'spel want dat is het eigenlijk zelfs gestemd. Het staat nog steeds in mijn kast en speel ik altijd we graag.
Meadow is inmiddels lang geleden dat ik die heb gedaan. Iets met natuur en een lange rij dieren kan ik mij nog herinneren. Te weinig indruk op mij gemaakt volgens mij.
Wyrmspan, lang niet zo leuk als Wingspan omdat het een stuk minder vloeiend verloopt qua acties vind ik. De verzonnen draken zijn ook niet mijn ding.
Hitster, een keertje gespeeld. Wel leuk (zeker als je in het echt ook een keertje met de introrally van Radio 2 hebt meegedaan), maar helaas ontbreekt mijn type muziek.
Sea salt en paper, geinig kaartspelletje maar niet hoogstaand. Scout (wat in een vergelijkbaar doosje zit) is vele malen beter maar heeft geen Nederlandse uitvoering en bekendheid gehad waardoor het waarschijnlijk lager staat.

50-41
Gespeeld: 5 (Istanbul, Meadow, Wyrmspan, Hitster en Sea Salt en Paper)
In bezit: 1 (Istanbul)
In top 20: -

60-51
Gespeeld: 5 (Raja's, Qwixx, Scout, Dixit en Patchwork)
In bezit: 5 (Raja's, Qwixx, Scout, Dixit en Patchwork)
In top 20: 2 (Scout en Patchwork)

70-61
Gespeeld: 8 (niet: Pixies, Root)
In bezit: 7 (7 Wonders, Just One, Boonanza, Machiavelli, Regenwormen, De Crew Diepzee en Sagrada)
In top 20: 2 (7 Wonders, in de top 10 en heft zelfs jarenlang op 1 gestaan) en Just One

80-71
Gespeeld: 6 (niet: Clank! Catacombs, Maracaibo, LOTR duel en Leven in de Amazone)
In bezit: 4 (Love Letter, Keer op Keer, Lost Cities, Earth)
In top 20: 1 (Earth)

90-81
Gespeeld: 6 (niet: Lords of Waterdeep, Obsession, Teotihuacan en Planet Unknown )
In bezit: 3 (Codenames, Paleo en Rovers vd Noordzee)

100-91
Gespeeld: 5 (niet: Hadrian’s Wall, Darwin’s Journey, Underwater Cities, Paladijnen en ttr Legacy)
In bezit: 1 (Andor)

Totaal
Gespeeld: 35
In bezit: 21
In top 20: 5 (Scout, Patchwork, 7 Wonders, Just One en Earth)
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Iris_ schreef: zo 11 mei 2025, 14:56
Pura Vida schreef: zo 11 mei 2025, 10:35 Over Austria en Istanbul heb ik geen mening. Gemist destijds maar ik mis er niks aan.
Weet je dat zeker? Ik vind Grand Austria hotel een fantastisch spel, staat bij mij in de top 10. Van de eurogames zelfs op de eerste plek!

Niet moeilijk om te leren en ontzettend thematisch. Veel kaarten, je kan mooie combinaties maken en dice drafting. Je hebt maar 7 rondes de tijd en je komt altijd wel iets te kort (voedsel, kamers, geld, vooruitgang op de emperor track). Niet te veel poespas, geen onnodige toevoegingen, echt een aanrader!
Met dat missen bedoelde ik meer dat wat je niet speelt, je ook niet kunt missen. Ik geloof meteen dat beide spellen hun plek op tafel verdienen, maar er is maar zoveel speeltijd. Daarbij is Austria van Luciani, en dat gaat hier niet zo goed eigenlijk. Jammer, want wat ik van hem heb gespeeld is inderdaad uitermate thematisch en speltechnisch best wel geniaal. Maar ook zo... hoe zeg ik dat nou... tergend...?
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

Pura Vida schreef: zo 11 mei 2025, 15:59
Iris_ schreef: zo 11 mei 2025, 14:56

Met dat missen bedoelde ik meer dat wat je niet speelt, je ook niet kunt missen. Ik geloof meteen dat beide spellen hun plek op tafel verdienen, maar er is maar zoveel speeltijd. Daarbij is Austria van Luciani, en dat gaat hier niet zo goed eigenlijk. Jammer, want wat ik van hem heb gespeeld is inderdaad uitermate thematisch en speltechnisch best wel geniaal. Maar ook zo... hoe zeg ik dat nou... tergend...?
Klopt, is behoorlijk 'tight' inderdaad. Ik vind dat juist wel wat hebben, echt een uitdaging. Net zoals bij Lorenzo il Magnifico. Daar kun je natuurlijk ook op afknappen.
Iris_

Bericht door Iris_ »

41-50:

Gespeeld: 4
Meadow, Hitster, Grand Austria hotel en Wyrmspan

Meadow is oké, maar ik word er niet erg enthousiast van. Zeker geen spel voor de top 20. Hetzelfde geldt voor Wyrmspan, ik geef de voorkeur aan Wingspan.

In bezit: 4
Hitster, Grand Austria hotel en Sleeping gods

Ik heb de varianten Pandemic en Great western trail New Zealand in de kast staan. Sleeping gods helaas nog niet gespeeld. Vorige week kwam de reprint van Tides of Ruin binnen. Wil het spel met deze atlas erbij spelen. Ben benieuwd, ik hoop dat het spel voldoende 'spel' bevat en niet alleen maar een ervaring is.

Favoriet:
Niet verrassend, Grand Austria hotel.

Liever niet:
Pandemic Legacy! De reguliere Pandemic pas één keer gespeeld, maar die vond ik ook maar zo zo. Tot nu toe pas twee legacyspellen (deels) gespeeld: My city en Clank Legacy. Ik denk dat ik hierna wel klaar ben met legacy. Iedere sessie veranderen de spelregels, niets voor mij in ieder geval.
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

Veels te mooi weer vandaag om een lang stuk te schrijven over de tien spellen die vandaag gepresenteerd zijn; vandaar dat mijn bijdrage wat op zich liet wachten.

Gespeeld: 2 (Istanbul; Sea, salt & paper)
In collectie: idem.
Op gestemd 1 (Sea, salt & paper).

Twee maar!?!?!?!? Wat heb ik gemist de afgelopen tijd?
Sleeping gods; wat ik een paar dagen terug over 'Gloomhaven' schreef, kan ik 1 op 1 kopiëren naar 'Sleeping gods': is het coöperatief of competatief? Legacy? Scenario's? Kan/moet je het spel saven als ware het een videogame? Is het herspeelbaar? Ik heb weinig info, dus heb er ook nog geen onderbouwde mening over. Kudo's voor de doosopdruk; die wil ik wel bij mij aan de muur;
Istanbul: kijk, dat vind ik nou toevallig; deze heb ik een paar weken terug nog op tafel gehad en me er prima mee vermaakt. Ik speel wel bij (grote) voorkeur met een random opstelling en (voor de grotere afwisseling) standaard met de koffie-uitbreiding; de brieven-uitbreiding heb ik nog niet aangedurfd. In de basis hebben we het hier over een race om als eerste 5 of 6 robijnen te verzamelen; dit doe je door verschillende tegels te bezoeken. Het systeem met de onderknuppels die je achterlaat en ophaalt en vooral het idee van het criminele neefje ("verzin uw eigen voorbeeld") heeft mij altijd erg gecharmeerd. Wel met minimaal drie spelen;
Pandemic Legacy: Seizoen 1: ik zit in het Pure-Vida-kamp (of hij in de mijne) v.w.b. de legacy-spellen. In het verleden heb ik de term 'wegwerpcultuur' hieraan gekoppeld en ik heb in het afgelopen jaar geen reden gezien om dit te veranderen. Ook het feit dat je verplicht een vaste groep moet charteren die elke sessie beschikbaar moet zijn, doet mij hier verre van blijven (want dat gaat nl. in mijn kring nooit lukken);
Grand Austria Hotel: ken ik alleen uit deze lijst en heb nooit de kans gehad/gezocht/gegrepen om deze te spelen, dus qua spel kan ik hier niet over meepraten. Waar ik wel een mening over heb, is de boxcover: die vind ik niet mooi; misschien is dat wel de belangrijkste reden waarom ik in dit hotel nog geen kamer geboekt heb;
Meadow: ook weer zo eentje die al jaren in de lijst bivakkeert en waar ik echt nul interesse voor kan opbrengen. Voor de mensen die het tegendeel ervaren: mijn welgemeende excuses. 't Is wat 't is;
SETI: dit spel heb ik voorbij zien komen in verscheidene aankondigingen, recensies, filmpjes en beursverslagen. Blijkbaar is het óf het beste spel sinds de uitvinding van het gesneden brood (ja, OK, dat is geen spel, maar jullie snappen de analogie...) óf een hype van heb-ik-jou-daar. Ik kijk deze nog even aan, te meer omdat ik eerder probeer mijn collectie wat in te krimpen;
Wyrmspan: oh, hier heb ik een ongefundeerde mening over, nl. 'uitmelken van een winnend concept'. Waarom moet dit spel er zijn? Opnieuw: noem mij koppig, noem mij eigenwijs of principieel of zelfs autistisch, maar ik weiger dit te spelen; ik houd het bij de voorganger, 'Wingspan'. De vergelijking met de combinatie 'Terra mystica/'Gaia project' komt in mij op, maar die twee zijn tenminste nog door dezelfde mensen ontworpen;
Great western trail: ik verwijs u door naar mijn commentaar bij 'Meadow' en 'Grand Austria hotel', want hetzelfde geldt voor deze telg. Het spel slaagt er niet in mijn interesse te wekken;
Hitster: is dit een spel of een activiteit? Geen idee en geen mening, want nog niks mee gedaan. Het idee om een partyspel met muzieknummers te kruisen vind ik wel origineel, maar ik weet niet goed of het iets voor mij is;
Sea, salt & paper: op gestemd omdat het één van de weinige spellen is die ik met mijn - niet geïnteresseerd in spellen - jongste zoon kan spelen. Veel spel in een klein doosje: ideaal voor op de campingtafel. Aanwezige geluksfactor, soms een fikse portie bluf, maar eigenlijk altijd een aangenaam tijdverdrijf. Ik ben niet van de origami, maar om deze kunstvorm te gebruiken voor de kaarten vind ik van een originaliteit op Olympisch niveau.

Goed, en dat waren er weer 10. Ik denk dat ik wel wat 'flag' ga krijgen. So be it.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Alterno schreef: zo 11 mei 2025, 19:18Goed, en dat waren er weer 10. Ik denk dat ik wel wat 'flag' ga krijgen. So be it.
Je bedoelt omdat het 'flak' is? ;-)

Zoals eerder, niet van mij; of eens, maar zo niet duidelijk waarom je het vindt.
Ik ga bij dit tiental er weer iets meer doorheen:

Sleeping Gods, nooit van gehoord.

Istanbul: Best wel vaak gespeeld, ook de nodige keren via app. Maar helaas begon het mij te irriteren na een tijdje. Mijn gevoel - deels waarschijnlijk onterecht - was dat een keer net een goede of slechte worp (er zijn een paar tegels waar je moet dobbelen) wel erg veel effect op de uitkomst kon hebben, juist omdat je zo weinig dobbelt. Vergeleken met een Stenen Tijdperk waar je zoveel gooit dat het meestal wel een beetje uitmiddelt. Daarnaast vond ik het vervelend dat je met 2 stenen achterstand kansloos bent, duidelijk zichtbaar, en toch nog een tijdje doorspeelt. In de meeste eurogames in zo'n situatie is dat voor mijn gevoel wat minder evident waardoor er meer neiging is om leuk door te gaan. Verkocht.

Pandemic Legacy: +1 op Alterno/Pura, met bij mij naast Legacy de bonus dat het ook nog coop is wat mij niet aanspreekt.

Grand Austria Hotel: +1 op Iris (al weet ik niet of het bij mij ook zo hoog staat :P ). Ik zou nog zeggen dat dit uit de Luciani/Tascini hoek juist een van de minder tergende titels is. Barrage is tergend, of bijvoorbeeld een Tabbannusi ook wel, en dan bedoel ik het gevoel dat je na de uitleg naar alles kijkt met een gevoel, hoe gaan we hier aan beginnen en gaat het lukken om ook maar iets van de grond te krijgen? GAH loopt meteen toch wat soepeler en de regellast is ook iets minder zwaar. Ik zou deze toch willen aanraden ook voor de niet L/T fans. O ja, artwork, hetzij op de box hetzij in het spel, speelt bij mij nauwelijks mee. Klemens Franz is deze dacht ik, dat is inderdaad wel een specifieke stijl waarvan ik me ook kan voorstellen dat het niet aanspreekt (maar Alterno, die Shem Phillips spellen zijn erger, toch?).

Meadow zegt mij niks

SETI - ok, ik kan niet zeggen nooit van gehoord want het was de laatste Spiel wel een grote release. Maar verder weet ik er niks van.

Wyrmspan: Hier ga ik graag voor een analoog op de Pura Pfister reactie, en die gaat straks ook komen bij de nr. 1 van deze lijst.

Great Western Trail: over Pfister gesproken. Dit zal zijn hoogst scorende titel zijn denk ik? Wat mij betreft terecht, ik vermaak me hier prima mee. Het enige is misschien, als ik eerlijk ben, dat de interactie toch eigenlijk niet torenhoog is hier.

Hitster, nooit van gehoord

Sea, Salt & Paper: toevallig net afgelopen koningsdag op een onbewaakt moment voor 1 euro opgepikt. Het eerste potje viel zeker in de smaak, maar zal vaker gespeeld moeten worden.
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

Lord Leuber schreef: ma 12 mei 2025, 07:30 Je bedoelt omdat het 'flak' is? ;-)
+1 voor Lord Leuber. Verdediging: ik ken deze uitdrukking alleen in gesproken woord, niet in geschreven.
Lord Leuber schreef: ma 12 mei 2025, 07:30 maar Alterno, die Shem Phillips spellen zijn erger, toch?
Check. Verschil is dat ik van Shem Phillips (correctie: de graphic designer. Shem Phillips heeft nl. ook bijvoorbeeld 'Ezra & Nehemiah' ontworpen ... met een andere graphic designer) ook de inhoud van de spellen gezien heb; van GAH niet.
Pozman
Jakkiebak!

Bericht door Pozman »

Gespeeld: 9
In Bezit: 6

Hitster nooit gespeeld, maar voel ook de nood niet. Pandemic Legacy 1 (super ervaring, maar uitgespeeld is uitgespeeld natuurlijk :-)), Sleeping Gods (na 12 sessies hadden we het gevoel het meeste wel te hebben gezien) en Wyrmspan (ik vind het origineel nog steeds beter) hebben de collectie verlaten.