Spellengek top 100: 21-30

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Dagmar
Geheim Genootschap

Spellengek top 100: 21-30

Bericht door Dagmar »

Nieuwe ronde, nieuwe onthullingen! Met vandaag veel dalers, maar laat je humeur daar niet door beïnvloeden. Het zijn nog steeds toppers.

https://www.spellengek.nl/top-100-2025-21-30/

Labels:
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spellengek top 100: 21-30

Bericht door siepie »

Ah de volgende 10! En dit keer heb ik er 6 in bezit en ook 6 gespeeld.

De Taveernen van de oude stad
Deze nu een paar keer gespeeld en ik vind dit een leuk concept. Onder andere omdat er modules in de doos zitten waardoor je het steeds wat meer kan uitbreiden. We hebben ook de uitbreiding gekocht, maar nog niet gespeeld (dit zeg ik wel vaker merk ik). Doordat onze hobby een poosje op een laag pitje gestaan heeft, was dit ook weer een spel dat we enthousiast gekocht hadden, na proef spelen op Spellenspektakel jaren geleden, en daarna niet aangeraakt. Maar ondanks al het nieuwe geweld wat erbij is gekomen, vind ik deze echt nog leuk genoeg.

Clever
Iets dat ik ook wel vaker noem, een spel dat we niet zelf gekocht zouden hebben, maar gewonnen dus....Ja gewoon leuk, ik heb deze wel het vaakst online gespeeld. En dat werkte weer erg verslavend, want ik wil mijn score verbeteren. Deze maar weer eens meenemen op vakantie, is gewoon leuk tussendoortje.

Heat
Ja Heat, wat heb ik toch een verkeerde indruk gekregen de eerste keer. We hadden deze uitgelegd gekregen op Spel. Gingen daar spelen en het wilde maar niet landen bij mij. Jammer, want ik kijk graag Formule 1. Maar goed, niet een spel voor mij dan, dacht ik. Vervolgens wordt het razend populair. Uiteindelijk het toch maar eens een kans gegeven en wat een leuk spel! Wij spelen met 2, maar dan met volle grid aan auto's met de automa en wat werkt dat toch mooi! Natuurlijk de uitbreidingen erbij gekocht, de nieuwste moeten we nog spelen. Nog niet alle modules/extra's geprobeerd, maar ook net als bij Taveernen een mooi concept, dat je al gelijk extra's erbij hebt om het steeds wat meer uit te breiden.

7 Wonders Duel
Ik val in herhaling, dit vond ik teleurstellend. Met Splendor Duel was dit de topper voor 2 spelers. Splendor vind ik super en bij deze wil het niet zo. Misschien door de hoge verwachtingen. Ik ben niet geneigd om nu gelijk voor de nieuwe LOTR te gaan, omdat ik niet veel met dat thema heb.

Ticket to Ride Europe
Klassieker toch? Wat kan je hier nog verder over zeggen. Met die doelen die je moet behalen op een landkaart deed het mij gelijk Risk vibes geven en dat was positief want daar had ik goede jeugd herinneringen aan.

El Grande
Tja weer eentje die al jaren in de kast staat hier. Vorig jaar op Zomerspel maar eens geprobeerd. Met 2 denk ik niet zo leuk, misschien krijg ik nog een keer een kans met meer spelers, maar zal niet mijn eerste keus zijn.

De overige titels ken ik van naam, heb ik weleens voorbij zien komen in reviews en dergelijke. Maar roepen niet direct iets op bij me dat ik ze wil spelen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

We naderen alweer het einde van deze top 100. Net als met vakanties gaat de eerste helft nog lekker langzaam, gevoelsmatig, met elke dag het vooruitzicht van nog veel meer. Maar ergens halverwege gaat het ineens heel snel en onstaat al de voorgevoelde melancholie van de thuisreis. Maar we zijn er nog. De nummers 30 tot en met 21 dan... Taveernen is een erg leuk spel, maar gaat na een potje of 10/20 toch een beetje vervelen. Is de deur weer uit. Clever, van dezelfde maker, is een blijver hier. Voor ons de beste in het genre van snelle puzzelige dobbelspelletjes. Clever 2 en 3 zijn de deur weer uit (allebei stom) en nummer 4 komt er dus sowieso niet in.
It's a wonderful world is een breinbrekende 7 Wonders. Toch zeker 50 potjes leuk. Crew idem maar is nu wel klaar bij ons. Heat was een potje heel leuk, maar geen behoefte vaker te spelen.
TTR Europa is een klassieker die nog weleens gespeeld wordt ook nog. Geen topnotering bij ons in huis, maar blijft een erg leuk spel. 7 Wonders Duel staat volgens mij ook in mijn eigen lijstje. Ik ga volgend jaar toch beter zelf bijhouden wat ik instuur.
Concordia is een topper bij ons. Heerlijk spel dat nog regelmatig in vlaagjes gespeeld wordt. De aanvullende kaarten helpen daarbij, vooral de twee setjes die met twee spelers heel goed werken: Gallia/Corsica en Aegyptus/Creta.
Ook Orléans staat in onze eigen top 20. Vooral met de tweede uitbreiding is dit een fantastisch spel met elke ronde meer keuzes. El Grande tot slot: ook erg goed, jaren in mijn eigen top. Maar eerlijk: ik krijg het niet meer tafel en dat heeft een reden: er zijn betere spellen in huis. Mooier, minder chaotisch, leuker om te doen. El Grande blijft nochtans een plekje houden in dat deel van mijn hart dat naar spellen uitgaat.

Ik waag me niet aan voorspellingen, maar constateer wel dat een van de lievelingsspellen van de Grote Organisator dezes moet zijn gestegen en flink ook. Ik juich dat graag toe. Of is dit intergalactische kaartspel uit de top 100 verdwenen? In dat geval huil ik een beetje met hem mee.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Deze 10 heb ik allemaal gespeeld. Deze spellen hebben inmiddels hun sporen wel verdiend in spellenland.

Taveernen van de oude stad, leuk mechanisme om de dobbelstenen via een dienblad door te geven aan je tegenstanders. Ik speel het standaard met de uitbreiding kamer te huur (daarvan gebruik ik de kamers en de wijn-module)
It’s a wonderful world, plek 4 uit mijn persoonlijke top 20 die bij mij inmiddels ook boven 7 Wonders staat in mijn lijst. Heerlijk om goed te plannen met de blokjes.
Clever, dit dobbelspel speel ik graag. Ik vind deze originele nog steeds de beste van de serie. Juist omdat deze het meest gestroomlijnd is.
De Crew, mijn nummer 2 uit mijn persoonlijke top 20. Waarom? Omdat ik er nog steeds verbaast over ben dat niemand eerder met het idee is gekomen om een coöperatief slagenspel te maken en deze gewoon super goed is. Ik zie wel gebeuren dat als onze spellengeneratie in het bejaardenhuis zit dat er ipv geklaverjast gaat worden de Crew op tafel komt.
Concordia, ooit 1x gespeeld en ik weet nog dat ik het zeker niet slecht vond maar het uiterlijk doet het spel helaas niet veel goed. Zonde want ik heb van die ene ervaring wel genoten.
Heat, op de laatste bocht na goed. Waarom? Omdat vervuilende kaarten dan toch niet veel meer uitmaken.
7 Wonders: Duel, ook eentje uit mijn top 20 (11e plek). De uitbreidingen maken het leuk naast dat je op meerdere manieren kunt winnen. Wellicht gaat de LORD-versie daar verandering in brengen.
Ticket to Ride Europa, ook deze staat in mijn top 20 (17e plek). Met 4 of 5 personen een heerlijk spel en al die verschillende uitbreidingen zorgen veel variatie. Helaas komt het vanwege de vele nieuwe spellen nauwelijks meer op tafel.
El Grande, niet vaak gespeeld helaas maar ik was wel onder de indruk van spel waarbij je landjepik belangrijk is.
Orleans, deze zou ik eigenlijk nog wel graag aan mijn collectie toe willen voegen. Origineel spel zo met die fiches om je ‘bag’ te draften.

30-21
Gespeeld: alle 10 :D
In bezit: 6 (niet: Concordia, Heat, El Grande en Orleans)
In top 20: 4 (it's a Wonderful World, De Crew, 7 Wonders Duel en Ticket to Ride Europa)

40-31
Gespeeld: 6 (niet: Spirit Island, Vulticulture, Faraway en Dune: Imperium)
In bezit: 4 (Agricola, Splendor Duel, Pandemie en Brass: Birmingham)
In top 20: 1 (Pandemie)

50-41
Gespeeld: 5 (Istanbul, Meadow, Wyrmspan, Hitster en Sea Salt en Paper)
In bezit: 1 (Istanbul)
In top 20: -

60-51
Gespeeld: 5 (Raja's, Qwixx, Scout, Dixit en Patchwork)
In bezit: 5 (Raja's, Qwixx, Scout, Dixit en Patchwork)
In top 20: 2 (Scout en Patchwork)

70-61
Gespeeld: 8 (niet: Pixies, Root)
In bezit: 7 (7 Wonders, Just One, Boonanza, Machiavelli, Regenwormen, De Crew Diepzee en Sagrada)
In top 20: 2 (7 Wonders, in de top 10 en heft zelfs jarenlang op 1 gestaan) en Just One

80-71
Gespeeld: 6 (niet: Clank! Catacombs, Maracaibo, LOTR duel en Leven in de Amazone)
In bezit: 4 (Love Letter, Keer op Keer, Lost Cities, Earth)
In top 20: 1 (Earth)

90-81
Gespeeld: 6 (niet: Lords of Waterdeep, Obsession, Teotihuacan en Planet Unknown )
In bezit: 3 (Codenames, Paleo en Rovers vd Noordzee)

100-91
Gespeeld: 5 (niet: Hadrian’s Wall, Darwin’s Journey, Underwater Cities, Paladijnen en ttr Legacy)
In bezit: 1 (Andor)

Totaal
Gespeeld: 51
In bezit: 31
In top 20: 10 (It's a Wonderful World, De Crew, 7 Wonders Duel, Ticket to Ride EuropaPandemie, Scout, Patchwork, 7 Wonders, Just One en Earth)
Afbeelding
Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Martyn F »

Orleans vind ik ook erg tof. Vooral met wat uitbreidingen erbij en dan niet alle tegels gebruiken.

Waarom Taveernen zo hoog scoort snap ik niet. Ik had het al heel snel gezien met dat spel.
Martyn F
Board game designer
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Pura Vida schreef: di 13 mei 2025, 08:27 Ik waag me niet aan voorspellingen, maar constateer wel dat een van de lievelingsspellen van de Grote Organisator dezes moet zijn gestegen en flink ook. Ik juich dat graag toe. Of is dit intergalactische kaartspel uit de top 100 verdwenen? In dat geval huil ik een beetje met hem mee.
Voorspellen wat de hoogste binnenkomer is lijkt mij ook niet zo moeilijk.
Ik denk dat ik hem gisteren nog heb gespeeld (is tevens ook een NK spel) maar het staat niet in mijn top 20 omdat ik hem teveel vind lijken op andere spellen.
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

Voordat ik begin aan de lijst met subtoppers, toch nogmaals het vriendelijke verzoek om geen pogingen te doen om de bovenste 20 spellen van deze lijst te 'spoilen': a) omdat ik graag verrast word en b) omdat er een groot aantal nieuwe inschrijvers zijn, inschrijvers die waarschijnlijk nog geen idee hebben hoe de voorkeuren binnen het huidige Nederlandstalige gebied liggen.
Goed, dat gezegd hebbende ....

Gespeeld: 9 (alles m.u.v. De taveernen van de oude stad).
In collectie: 8 (Clever, De crew, Concordia, Heat, 7 wonders duel, Ticket to ride Europe, El grande, Orléans)
Op gestemd: 2 (Heat, Ticket to ride Europe)

De taveernen van de oude stad: wederom een spel in de lijst waarvan ik bewust ben van het bestaan, maar wat er niet in geslaagd is om mijn interesse te wekken. Enige indicatie die ik heb, is het feit dat een van mijn zonen deelgenomen heeft aan een sessie en het spel maar 'zozo' vond;
It's a wonderful world: een paar keer gespeeld en me er ook best mee vermaakt, maar om te stellen dat dit een 7 Wonders-killer is gaat mij te ver. Vooral het feit dat je erg afhankelijk bent van de grondstoffen die voorbij kunnen komen (je bouwt een kaart met veel blauwe blokjes en de kaarten die blauwe blokjes verstrekken blijven afwezig), maken dat ik liever naar 7 Wonders grijp. Het mechanisme om vooraf te bepalen waar je een kaart voor gaat gebruiken (grondstof of gebouw) ben ik nog steeds niet over uit of ik dat nou positief of maar 'meh' vind. Lastige materie, deze;
Clever: Yahtzee in de 21e eeuw. Prima spel, vooral doordat niet gebruikte dobbelstenen beschikbaar komen voor de mede-/tegenspelers. De laatste tijd te weinig gespeeld, omdat er andere spellen zijn die er beter in geslaagd zijn mijn aandacht te trekken. Ik zou dit ook niet direct aan iemand presenteren die enkel met Yahtzee is opgegroeid; voor die mensen is Qwixx uitgevonden; daarna is Clever een serieuze optie;
De crew: de oudere broer van de diepzee-variant en - in mijn ogen - een fiezeltje minder qua waardering, vanwege de opdrachtkaarten: deze zijn allemaal hetzelfde, hooguit de volgorde qua vervullen zorgt voor wat variatie/uitbreiding. Wat niet wil zeggen dat dit een slecht spel is, integendeel: het bedachte concept is geniaal in zijn eenvoud, maar ik opteer toch voor de onderwaterversie met gevarieerde opdrachten. Overeenkomst tussen beide spellen: het campaign-verhaal is tranentrekkend slecht;
Concordia: mijn uitzondering op mijn regel dat ik verre blijf van spellen met een teleurstellende doosopdruk. Ik kan me niet meer herinneren hoe ik erbij kwam om deze toch eens te proberen, maar ik heb er bepaald geen spijt van. Een redelijk zwaar spel met regels die op een dubbelzijdig A3-papier passen: kom daar eens om. Lang geleden dat deze mijn speeltafel heeft beroerd: toch maar weer eens afstoffen;
Heat: deze blijf ik leuk en spannend vinden door het drafting- (ik speel eigenlijk nooit zonder gepersonaliseerde uitbreidingen) en het deckbuildingprincipe (make the most van je hand met kaarten). Daarnaast de inschatting of je kan slipstreamen, het doorlopende gevecht met de heatkaarten in je stapel en de werkelijk fantastische automa-racewagens maken dat ik dit spel bijzonder vaak en graag mag spelen;
7 Wonders Duel: ik heb deze een tijd links laten liggen doordat ik meer gecharmeerd was van de grote broer. Nadat een spellenkennis op BoardGameArena het had geleerd (van mij) het helemaal grijs gespeeld, ten eerste omdat zij er helemaal idolaat van was en ten tweede omdat ik er ook de positieve aspecten van zag (vooral het feit dat je constant op je hoede moet zijn voor het feit dat je tegenstander het spel - op twéé manieren - voortijdig winnend uit kan maken). Enige maanden terug echter kwam LOTR: duel for Middle-Earth uit en - zoals ik eerder al schreef - die vind ik 100x meer gestroomlijnd (vooral op het gebied van de gele kaarten, de prijs van te kopen grondstoffen en de ontvangsten als je een kaart aflegt). Komt ook nog bij dat ik een bijzonder groot liefhebber ben van het Tolkien-universum;
Ticket to ride: Europe: van de myriaden aan varianten op het Ticket-to-ride-universum blijft dit toch wel degene die in huize Alterno het meest op tafel komt. Niet omdat ik dit de beste kloon vind (alhoewel de tunnels en veerboten mij zeer kunnen bekoren), maar omdat mijn huisgenoten hier het meeste plezier aan beleven. De USA-variant vind ik net niet uitdagend genoeg; ik ben meer fan van de Nederland en de Scandinavië-versie (die laatste is geméén!). Verder ook Zwitserland, Azië en Afrika gespeeld, maar Europa verschafte mij meer plezier;
El grande: "Easy to learn, difficult to master", een term vaak gebezigd bij abstracte spellen, maar kan net zo goed bij deze gemunt worden (alhoewel ik de oerversie uit de vorige eeuw heb en die is ook behoorlijk abstract). Komt weinig op tafel hier, omdat het spel het beste met vier of vijf spelers speelt, maar blijf goede herinneringen houden aan eerdere sessies. Één zorgpuntje: als gelijk in het begin een scorekaart verschijnt, loop je kans op een runaway-leader-syndroom. Verscheidene malen meegemaakt;
Orléans: het bekendste spel dat gebruikmaakt van het zg. bagbuilding-principe. Ik zie er de merits van, maar speel het spel amper, omdat ik 18 ronden te lang vind duren. Het geponeerde idee om dan wat minder gebeurtenistegels te gebruiken is een optie (waarom ben ik daar nooit opgekomen?). Ook heb ik beide uitbreidingen in mijn bezit en daarvan heb ik ook nog lange niet alle mogelijkheden verkend. Dit spel moet hier maar weer eens een kans krijgen (bucketlist).

That's all for now. Op naar de Olympus.
Annemie80
Sojaboon

Bericht door Annemie80 »

The crew spelen we vaak, maar dan toch de diepzee versie. Van deze hebben we de campagne eenmaal uitgespeeld.
7 wonders duel en Clever staan in de kast, daar is wel alles mee gezegd. Er zijn leukere dobbelspellen en duel-versies.. mwah. Dat 1 tegen 1 principe is toch minder favoriet.
Ticket to ride Europe spelen we nog wel, fijne instapper met kinderen of mensen die niet zoveel spelen.
Van El Grande hebben we de oude versie, klassieker, en erg leuk met meer spelers.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Martyn F schreef: di 13 mei 2025, 09:47 Waarom Taveernen zo hoog scoort snap ik niet. Ik had het al heel snel gezien met dat spel.
Dat heb ik ook. Ik snap de aantrekkingskracht ook helemaal niet.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Concordia: ik en mijn wekelijkse medespeler hebben zelf een keer een soort Top100 gedaan (opgezet zoals een voetbal WK dus met poulefases en dan 8ste finales etc. - alleen het uitrekenen van beste nummers 3 was vrij complex, dus volgende keer kiezen we voor de Nations League opzet). Dat heeft Concordia gewonnen. Wat ik mooi vind aan het spel is deels al genoemd - de extreem beperkte regelset tov de diepgang die het spel heeft, de manier waarop de interactie werkt, het mechanisme van de actiekaarten - soort van de klassieke Gerdts rondel, maar dit vind ik fijner. O ja, en de boxart natuurlijk, schitterend. Ik heb er een door Mac gesigneerde A0 poster van aan het plafond hangen.

Heat: leuk, maar voor mij persoonlijk (nog?) niet zo leuk. Maar ook pas 1x gedaan. Dus wie weet.

7 Wonders Duel: Zoals ik vele posities terug bij de LotR variant aangaf ken ik deze wel, en vind ik 'm ook leuk. Ik wil heel vaak geen kaartje pakken gezien wat ik daarmee de ander geef en die afweging is cool!

Ticket to Ride Europe: Prima spel. Ook met de app best veel plezier gehad. Of even kijken, ik vraag me af hoe veel ik Europe nu eigenlijk gespeeld heb nu ik bij Alterno over veerboten lees... :? Maar soit. Dan is dit alvast TtR in het algemeen.

El Grande veel gedaan, maar bij deze klassieker toch de nadruk op gedaan. Met 2 spelers begon deze toch wat minder in de smaak te vallen door de jaren heen en is dit dan een voorbeeld van een spel waarbij, bij ons, andere titels toch de voorkeur kregen.

Orelans: waarom vind ik dit toch leuk vraag ik me altijd af, want de interactie is niet zo hoog eigenlijk. En die uitbreiding die Pura aanraadt heeft mijn medespeler (die van ons twee Orleans in de collectie heeft) ook nog niet aangeschaft.

De andere vier ken ik niet, maar zo even afgaande op de beschrijving van Alterno ben ik niet meteen geïnspireerd om naar de winkel te rennen.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

oeps, 11-20 eerder gedaan dan deze. foei!

maar, de 1e op de lijst is taveernen! Echt wel een topper van een spel met de sfeer die ze neerzetten icm de mechanieke van het spel. Nu ik erover nadenk: grand austria hotel, taveernen. Misschien spreekt het thema mij ook gewoon bovengemiddeld aan ofzo :lol:

Een andere topper van dit lijstje is de crew, daar heb ik eerder al over gezegd wat ik er van vond.

En ook Orleans blijft meerdere keren gespeeld worden in een jaar. De ene keer de competitieve en de andere keer coop, blijft leuk!

En ja, concordia is ook een van mijn persoonlijke favorieten. Met wat nieuwe kaarten voor herspeelbaarheid (de basis kaart is wel uitgespeeld). Heerlijk lekker landjes ontdekken en huisjes plaatsen en opletten wat anderen doen zodat je hen met de juiste timing kan kopieren.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding