Spellengek top 100: 11-20

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Lord Leuber
Party Animal

Re: Spellengek top 100: 11-20

Bericht door Lord Leuber »

:thumbup:

Discussie ook altijd leuk! Daar is het forum ook voor natuurlijk.

Ik zal het 11-20 deel ook nog doornemen, El Grande is bij mij wel iets meer afgevallen helaas (meestal 2P spelen helpt niet), maar andere klassiekers eruit zeker niet!

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ook deze 10 heb ik allemaal gespeeld.
Kwakzalvers, leuk spel. Ik heb het zelf ook met alle uitbreidingen, maar bij mij zit het al een aantal jaar in folie (destijds als vergoeding gekozen).
Ticket to Ride, de versie waarmee het allemaal begon heb ik juist niet in huis :lol:
Stenen Tijdperk, speel ik graag en ben ik ook goed in. Ik heb wel het idee dat je kaarten te sterk zijn, dus een strategie dat je veel hout produceert en daarmee de kaarten koopt en maar enkele hutjes bouwt is vaak voor mij de winnende.
Catan, de belangrijkste actie doe je aan het begin. Je eerste 2 huisjes plaatsen. Dat bepaalt eigenlijk vaak wie wint of verliest. Ik kan niet begrijpen waarom deze zo hoog staat.
Carcassonne, speel ik nog steeds graag. Een heel klein beetje geluk met het trekken van de tegels moet je wellicht hebben, maar er zit wel degelijk een tactiek bij en als je het heel vies wilt spelen kun je de tegenstanders wel degelijk flink dwarszitten of juist hun stad afpakken.
Splendor, blijft een fijn spel. Eigenlijk is het een soort van race spel.
Puerto Rico, wil ik ieder jaar minimaal 1x spelen en dat is dit jaar al weer gelukt. Blijft een topper!
Skye team, tot nu maar 1x ergens kunnen spelen maar ik was er wel van onder de indruk geraakt en snap daarom de flinke stijging in de lijst. Ik begrijp ook goed waarom hier uitbreidingen op komen/zijn.
Dominion, leuk al is het spel bij naar boven verhuist. Enig minpuntje vind ik het vele geschud.
Arnak, een spel dat het voor mij meer van de looks moet hebben. Voor mij is het niet veel meer dan eerst je uitrusting bij elkaar verzamelen om vervolgens de gevaren te kunnen verslaan.

20-11
Gespeeld: alle 10 :D
In bezit: 7 (niet: Ticket to Ride, Sky team en Arnak)
In top 20: 2 (Carcassonne en Puerto Rico)

30-21
Gespeeld: alle 10 :D
In bezit: 6 (niet: Concordia, Heat, El Grande en Orleans)
In top 20: 4 (it's a Wonderful World, De Crew, 7 Wonders Duel en Ticket to Ride Europa)

40-31
Gespeeld: 6 (niet: Spirit Island, Vulticulture, Faraway en Dune: Imperium)
In bezit: 4 (Agricola, Splendor Duel, Pandemie en Brass: Birmingham)
In top 20: 1 (Pandemie)

50-41
Gespeeld: 5 (Istanbul, Meadow, Wyrmspan, Hitster en Sea Salt en Paper)
In bezit: 1 (Istanbul)
In top 20: -

60-51
Gespeeld: 5 (Raja's, Qwixx, Scout, Dixit en Patchwork)
In bezit: 5 (Raja's, Qwixx, Scout, Dixit en Patchwork)
In top 20: 2 (Scout en Patchwork)

70-61
Gespeeld: 8 (niet: Pixies, Root)
In bezit: 7 (7 Wonders, Just One, Boonanza, Machiavelli, Regenwormen, De Crew Diepzee en Sagrada)
In top 20: 2 (7 Wonders, in de top 10 en heft zelfs jarenlang op 1 gestaan) en Just One

80-71
Gespeeld: 6 (niet: Clank! Catacombs, Maracaibo, LOTR duel en Leven in de Amazone)
In bezit: 4 (Love Letter, Keer op Keer, Lost Cities, Earth)
In top 20: 1 (Earth)

90-81
Gespeeld: 6 (niet: Lords of Waterdeep, Obsession, Teotihuacan en Planet Unknown )
In bezit: 3 (Codenames, Paleo en Rovers vd Noordzee)

100-91
Gespeeld: 5 (niet: Hadrian’s Wall, Darwin’s Journey, Underwater Cities, Paladijnen en ttr Legacy)
In bezit: 1 (Andor)

Totaal
Gespeeld: 61
In bezit: 38
In top 20: 12 (Carcassonne, Puerto Rico, It's a Wonderful World, De Crew, 7 Wonders Duel, Ticket to Ride EuropaPandemie, Scout, Patchwork, 7 Wonders, Just One en Earth)
Afbeelding
Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Martyn F »

maxitaxi777 schreef:
Martyn F schreef: wo 14 mei 2025, 11:27 Ik ben op de meeste van deze titels ook wel uitgekeken. Maar dat komt denk ik vooral doordat ik wat zwaardere spellen prefereer. Maar zo ben ik niet begonnen.

Ik denk dat dat voor meer mensen op dit forum geldt.
Herkenbaar, van enkele jaren terug. Al is dat nu weer totaal gekeerd; ik heb geen zin meer in al die complexiteit qua spelregels, opzet, ontelbare onderdelen. Als een spel meer kan bewerkstelligen met minder, vereer ik dat elegante design. Er is geen goed of fout, begrijp me niet verkeerd, maar ik heb zelf ondervonden dat ik precies doormaakte wat jij beschrijft, en nu jaren later, sta ik weer op een ander punt :P.
Meer met minder vind ik ook aanbevelenswaardig. En met zwaarder bedoel ik niet per sé meer regels en uitzonderingen, maar meer diepgang.

Stenen Tijdperk voelt voor mij vooral als de held tijd grondstoffen graaien, zonder langere termijn strategie.

Een spel als Barrage of Underwater Cities bied mij dan veel meer. Met relatief weinig extra spelregels. Daar kan El Grande (wat vooral veel chaos is) of Catan wat mij betreft echt niet tegenop.
Martyn F
Board game designer
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Weinig regels? Zelf Barrage niet gespeeld, wel toen ik weg wilde gaan op spellenavond de uitleg bijgezeten om een beeld te krijgen. De uitleg was ruim een half uur.

Een Concordia of El Grande is veel sneller uit te leggen en gestroomlijnder.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ik zit in de trein te ‘werken’ dus alle tijd voor een stukkie over de Spellengek top 20-11. Mijn conclusie na het antwoord van Peter Hein op de ‘wegwerprant’ van vanmorgen: het wordt tijd voor een canon der spellengeschiedenis. Welke spellen doorstaan de tand des tijds? Want inderdaad: net als met boeken raken de meeste spellen in de vergetelheid. Maar niet alle. En wie bepaalt dan het canon? Lijkt me een leuke voor een nieuw draadje hier. Afijn. Veel klassiekers in dit een-na-laatste rijtje die duidelijk de tand des tijds wél hebben doorstaan, en veel stijgers onder deze klassiekers ook nog.
Kwakzalvers: paar keer geprobeerd, alweer jaren geleden, 2018? 2019?. Niks voor ons. Te priegelig en teveel regeltjes voor wat het is. Misschien wreekte zich ook dat ik het probeerde met tien- en twaalfjarigen, die razendsnel op het gehannes met die zakjes afhaakten en liever…. Orléans op tafel legden… kinderen blijven mij verrassen… over verrassingen gesproken: Ticket to ride hoger dan zijn Europese broer? Ongelooflijk. Wie speelt in Nederland nou nog die Amerikaanse versie? Serieus nieuwsgierig hoor! Het Stenen tijdperk wordt een enkele keer nog wel gespeeld. Leuk, nog steeds, maar in dit genre met veel poppetjes zijn er betere verschenen. Catan dan: deze klassieker verdient een hoge notering natuurlijk, en wat hebben we dit ooit vaak gespeeld. Eindeloze avonden waren dat, waarin eindelijk spellen als Risk en Diplomacy en Civilization ten grave werden gedragen. Maar een topspel in het hier en nu is het niet.
Carcassonne houdt zich wat dat betreft beter staande. Gekocht toen ik mijn vrouw net leerde kennen en heel vaak gespeeld met die twee eerste uitbreidingen er meteen bij. Intussen, meer dan twintig jaar later, een van de favorieten van zoon 2, met álle uitbreidingen in wisselende combinaties erbij. Lekker lang opbouwen? Uitbreidingen 1, 2, 5 en 9 erbij. Gemeen en afbrekerig (heel leuk af en toe!)? Uitbreidingen 1, 3, 4 en de Graaf erbij. En altijd de rivier natuurlijk, en de School… alles past ook fijn in die óók alweer eerste druk basisdoos, die tot de nok gevuld is met tegeltjes en meeples. Splendor is een hele mooie, vind ik. Geen topnotering, maar dat hebben we toch echt tientallen keren achter elkaar gespeeld. Altijd spannend naar het einde toe. Wie pakt dat 15de punt? Je ziet het aan ieders tableau: alles kan nog verkeren tot de laatste beurten. Schitterend spelletje.
Jarenlang stond Puerto Rico bij ons in de top 10. Intussen niet meer. Verdrongen door andere spellen, met name New Frontiers. Soms heb ik weleens heimwee naar die bordjes, die kartonnetjes en die kleine bruine schijfjes. Blijft een steengoed spel. Maar o.a. mijn eigen vrouw weigert het nog te spelen, om bekende redenen.
Over Sky Team kan ik kort zijn. Nooit gespeeld en geen behoefte aan. Zelfs op het laatste Spellenspektakel, waar ze goed uitpakten met dat spel in een heus vliegtuig, liepen wij eraan voorbij. Volgend jaar staat dit spelletje weer een stuk lager, is mijn voorspelling.
Dominion blijft op tafel komen, en als dat gebeurt, is het meteen flink wat keren achter elkaar. Allemansvriend in huis, want ik kan Dominion met allevier de kinderen én met ega spelen. Ooit Welvaart geprobeerd erbij te doen, maar dat leverde zoveel fluf op, dat die weer het huis uit is. De nummer elf in het lijstje, Arnak, hebben we minstens tien keer gespeeld voordat we het links lieten liggen of sterker: de deur weer uit deden. Misschien wel een prima spel, maar bij ons sloeg het een beetje dood. Als je het nou over deckbuilding hebt… speel dan gewoon Dominion. Oké, Arnak is meer dan dat natuurlijk, maar het voelde voor ons toch als een wisselkantoor voor dingetjes en punten in de jungle. (Goed geheugen, Alterno! Linkje is weer veilig naar een pagina op ons eigen BSM.)
Op naar de top 10! Gezien de grote verschillen met vorige edities tot nu toe, verwacht ik wel wat verrassingen.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Pura Vida schreef: wo 14 mei 2025, 17:53Ticket to ride hoger dan zijn Europese broer? Ongelooflijk. Wie speelt in Nederland nou nog die Amerikaanse versie? Serieus nieuwsgierig hoor!
Ik denk dat er behoorlijk wat mensen zijn die gewoon ticket to ride invullen als overkoepelende drager voor alle ticket to ride versies. Meer het spelsysteem van ticket to ride.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Even opletten dat ik niet te veel mijn eigen post over oudere spellen onderuit ga halen. 8)

Kwakzalvers: mijn vrouw vond het ook leuk, en we zijn vorig jaar in Quedlinburg geweest (en natuurlijk troffen we daar gelukkig ook een winkel aan die het hele Kwakzalvers pakket had staan). Ik vermaak me er wel mee, maar geen toptitel voor mij, daarvoor is het iets te veel toeval en te weinig interactie.

Ticket to Ride, zelfde commentaar als bij Europe.

Stenen Tijdperk is waarschijnlijk mijn favoriet onder de oude meuk. Je dobbelt zo veel dat je nooit het gevoel hebt dat 1 enkele slechte worp je hele spel om zeep helpt (zie Istanbul) en de worker placement afweging van "ik denk dat jij dat gaat doen dus ik blokkeer eerst hier" is weliswaar simpel maar daardoor toegankelijk wat het spel altijd leuk maakt als je het een tijdje niet gedaan hebt.

Catan: een stuk minder gedaan, want 2P minder geschikt. Zou het ook lager inschalen omdat de dobbelsteen iets meer kan huishouden hier. 30 jaar oud inmiddels! (toch?)

Carcassonne: deze vond ik al minder leuk toen het nog niet zo heel erg oud was. Het spel ligt mij minder kennelijk; maar ik kan me goed voorstellen dat het nog steeds gespeeld wordt.

Splendor: heb ik maar 1 keer gedaan volgens mij. Vond het wel leuk dacht ik, maar niet omver geblazen en had niet de neiging het zelf aan te schaffen.

Puerto Rico: ook een klassieker waarvan ik de aantrekkingskracht nog begrijp, het zit als spel goed in elkaar (ook al is er een expertvoordeel, waardoor het aan te raden is alleen met spelers van enigszins gelijke ervaring te spelen).

Sky team: 1x gedaan , wel ok, maar coop natuurlijk.

Dominion: heel veel gedaan, vooral als tweede spel. Nu wel een beetje op uitgekeken eigenlijk. Wat mij betreft vooral ideaal om als app te doen op de telefoon, als je op de bus wacht of zo. (dwz ik doe dan zelf meestal collega deckbuilder Ascension). Dan mis je het gebrek aan interactie ook wat minder.

Arnak de enige uit dit lijstje die ik niet ken.
Lord Leuber
Party Animal

pieter.schutz schreef: wo 14 mei 2025, 23:38
Pura Vida schreef: wo 14 mei 2025, 17:53Ticket to ride hoger dan zijn Europese broer? Ongelooflijk. Wie speelt in Nederland nou nog die Amerikaanse versie? Serieus nieuwsgierig hoor!
Ik denk dat er behoorlijk wat mensen zijn die gewoon ticket to ride invullen als overkoepelende drager voor alle ticket to ride versies. Meer het spelsysteem van ticket to ride.
Dat blijkt zelfs ook uit 1 van de reacties bij de Spellengek entry, die gaat over de Legacy versie, Nordic en Zwitsderland. Ik zou het denk ik ook zo invullen trouwens, als ik TtR op de lijst had staan.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Weer 10 mooie titels, waarvan er 7 hier in de kast staan en zowaar ook alle 7 wel een keer gespeeld. De drie die ontbreken, ook niet gespeeld, gaan er ook niet komen vermoed ik.
Kwakzalvers omdat het me gewoon niets lijkt, ik snap ook niet dat dit heel hoog staat.
Ticket to Ride we hebben Europa en Londen, dus geen behoefte aan deze versie.
Splendor we hebben Duel versie.

Dan de spellen die we wel hebben....

Stenen Tijdperk
Vorig jaar had ik als doel (en eigenlijk nog steeds) om nu eens spellen te spelen die al jaren in de kast staan, maar waar we nog altijd niet aan toe waren gekomen. Dit was daar een mooi voorbeeld van. Absoluut een leuk spel. Ik heb er niet op gestemd, maar ik heb het ook pas 1 keer gespeeld.

Catan
Tja, vele varianten en uitbreidingen staan in de kast. Grootste probleem is dat we met 2 personen zijn thuis. Dus aan het begin van onze hobby gekocht en daar niet goed over na gedacht. Ik vind Catan tegenwoordig wel voelen als Monopoly, het is het spel dat mensen die weleens een bordspel doen, maar niet fanatiek, zullen noemen. Ik vind het zelf niet zo leuk. De dobbelstenen, het onderling ruilen/handelen waarbij je dan afhankelijk bent of de ander mee wil werken.

Carcassonne
Ook deze staat in vele vormen en met uitbreidingen hier in de kast, maar kan me een stuk beter bekoren dan Catan. Voor mij een spel dat altijd wel leuk blijft om weer eens te spelen. En ook makkelijk met nieuwe spelers.

Puerto Rico
Euh....15 jaar geleden gespeeld, wordt tijd dat ik deze weer eens probeer!

Sky Team
Na enige aarzeling, vanwege het niet mogen communiceren, deze aangeschaft. Slechts 1 keer nog maar gespeeld, maar dat ligt niet aan het spel. We hebben ne de uitbreiding gekocht, want deze gaat echt wel vaker gespeeld worden. Wat een leuk concept vind ik dit, echt een 2 speler thematisch co-operatief spel.

Dominion
Nadat ik deze ontdekte was ik ook gelijk fan. Het was een eerste kennismaking met deckbuilding. Nu een klassieker.

Arnak
Ook pas 1 keer gespeeld, maar wederom ligt dat niet aan het spel. Ook deze gaat nog wel vaker op tafel komen.
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

carcassonne komt niet meer zoveel op tafel sinds ik 'gepensioneerd' ben van toernooi spelen. Al kwam ik dit jaar in de verleiding om toch weer met het NK mee te doen nu het - na jaren lobbyen - eindelijk 1 vs 1 was in álle rondes!
Maar ik ben nog elke keer blij als iemand het met me wil spelen, want het is en blijft gewoon een leuk spel. Ik sta dan op standje 'gezellig spelen' ipv 'toernooi spelen en tegels tellen etc' om het wel leuk te houden. Een keer met alle uitbreidingen gespeeld die ik heb, dan is het wel een dag vullend programma. Dat zal ik niet snel meer doen, maar hier en daar een keer een uitbreiding erbij is wel leuk. Of toch gewoon weer eens een keertje hard tegen hard basis tegen elkaar. :).

Carcassonne staat dan ook zeker in mijn top 20.

De andere spellen allemaal gespeeld uiteraard. Kwakzalvers al vaak gedaan, maar is een beetje in het slob geraakt kennelijk. Misschien weer eens voorstellen.

Sky team vind ik een top spel en al veel gedaan. de uitbreiding ook al in huis, al is die fysiek noog niet op tafel gekomen. wel al op bga.

Leuk om hier de discussie te lezen.
Pandemic legacy 1 staat bij mij wel in de top 20 (meen ik), en die is toch al heel wat jaartjes geleden uitgespeeld. Is het dan nostalgie? Moet een spel recent gespeelde plays hebben om het leuk te vinden en dus een notering in je top 20 te krijgen?
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

humske schreef: za 17 mei 2025, 10:00Moet een spel recent gespeelde plays hebben om het leuk te vinden en dus een notering in je top 20 te krijgen?
Je bepaalt helemaal zelf waarom je een spel in je eigen lijst met favorieten zet. Zolang je dat lijstje maar opstuurt. :wink:
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Peter Hein schreef: za 17 mei 2025, 11:11
humske schreef: za 17 mei 2025, 10:00Moet een spel recent gespeelde plays hebben om het leuk te vinden en dus een notering in je top 20 te krijgen?
Je bepaalt helemaal zelf waarom je een spel in je eigen lijst met favorieten zet. Zolang je dat lijstje maar opstuurt. :wink:
ja dat snap ik. Het zijn meer de vragen van: hoe doen andere dat? Wat zijn criteria die mensen hanteren voor zichzelf ?
Aangezien er wordt gesproken over oude spellen, getheoretiseerd of het door nostalgie komt of spellen in de lijst staan en dergelijke.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Annemie80
Sojaboon

Bericht door Annemie80 »

In deze tien toch de spellen waarmee ik de hobby in ben gerold: Catan en Carcassonne.
Van Catan hebben we alles, maar het 2 speler kaartspel hebben we stuk gespeeld. Catan komt nooit meer uit de kast. Eigenlijk zit er heel veel in dat ik niet leuk vindt: geluk, opbrengst blokkeren, achterstand niet meer in te halen.
Carcassonne best veel online gespeeld toen Bga nog niet bestond. Daardoor werd het op tafel te traag.

Puerto Rico was heel leuk, maar krijgt inmiddels ook geen speeltijd meer. Pas nog eens gespeeld op bga.

Dominion gekregen, maar kon ik nooit winnen. Partner is een Magic speler, tegen de tijd dat mijn deck wat werd, had hij gewonnen. Deck building blijk ik niet zo leuk te vinden.

Splendor kwam pas een jaar of 2 geleden in onze kast. Heerlijk, maar op een of andere manier hetzelfde als bij Dominion: terwijl mijn spel net lekker op gang komt, heeft partner al gewonnen. Maar, deze spelen we wel nog. Dus als iemand de juiste tactiek met mij wil delen??

Op Sky Team heb ik gestemd: spannend, afwisselend en heel anders dan alles wat ik kende. Benieuwd naar de uitbreiding, hoewel we de rode en zwarte scenario's nog niet kunnen winnen.