Restjes klinken misschien als kliekjes, spruitjesgeur en sufgekookte bloemkool, maar daarmee doe je deze restjes echt te kort. Je leest er in welke spellen uit de Spellengek Top 100 zijn gekukeld, waar je een mooi overzicht kan vinden om te printen zodat je lekker af kan vinken welke spellen je voor je verjaardag moet vragen en een handige tool waarmee je ziet hoeveel van de spellen je al gespeeld hebt of zelfs in je kast hebt staan (in mijn geval 78 gespeeld en 61 in de kast).
https://www.spellengek.nl/top-100-2025-de-restjes/
Spellengek top 100 2025: de restjes
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
-
siepie
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Spellengek top 100: de restjes
Die site van Bert is leuk! Alleen Castles of Burgundy komt bij mij niet goed door. Het plaatje is van de speciale versie maar linkje naar BGG is van het origineel.....en ik het de SE. Maar wel gaaf om zo in 1 keer alles te zien.
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Dat is het verschil tussen BGG en de top-100. Ik tel verschillende uitvoeringen als hetzelfde spel, BGG telt ze apart.siepie schreef: vr 16 mei 2025, 09:05 Die site van Bert is leuk! Alleen Castles of Burgundy komt bij mij niet goed door. Het plaatje is van de speciale versie maar linkje naar BGG is van het origineel.....en ik het de SE. Maar wel gaaf om zo in 1 keer alles te zien.
-
siepie
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Ja dat wist ik, het was meer voor mezelf dat ik nu even goed op moest letten.Peter Hein schreef: vr 16 mei 2025, 09:34Dat is het verschil tussen BGG en de top-100. Ik tel verschillende uitvoeringen als hetzelfde spel, BGG telt ze apart.siepie schreef: vr 16 mei 2025, 09:05 Die site van Bert is leuk! Alleen Castles of Burgundy komt bij mij niet goed door. Het plaatje is van de speciale versie maar linkje naar BGG is van het origineel.....en ik het de SE. Maar wel gaaf om zo in 1 keer alles te zien.
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Ook leuk om de restjes te lezen! Wederom bedankt voor de organisatie, Peter Hein en Dagmar
. Ik kijk alweer uit naar volgend jaar, maar dat duurt nog even, haha.
De tool van Bert geeft bij mij trouwens steeds aan de data niet te kunnen laden. Daarbij verwacht ik dat aantal gespeeld ook niet zal kloppen, of er misschien zelfs mee te maken heeft; ik log namelijk geen plays. Alles wat ik een cijfer heb gegeven, heb ik gespeeld; zo kun je er ook naar kijken maar dat zal de tool wellicht niet doen?
De tool van Bert geeft bij mij trouwens steeds aan de data niet te kunnen laden. Daarbij verwacht ik dat aantal gespeeld ook niet zal kloppen, of er misschien zelfs mee te maken heeft; ik log namelijk geen plays. Alles wat ik een cijfer heb gegeven, heb ik gespeeld; zo kun je er ook naar kijken maar dat zal de tool wellicht niet doen?
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
leuk deze tool! En leuk om de 'restjes' te lezen.
96 gespeeld. Deze uit de top 100 heb ik niet gespeeld:
brass birmingham: dit zou nog wel eens op tafel kunnen komen, maar zal er niet alles aan doen om het voor elkaar te krijgen.
sleeping gods: hiervan verwacht ik geen plays te gaan krijgen. Hoewel ik campaign games leuk vind doorgaans, zijn de mechanieken hierin geloof ik niet diegene die me helemaal aanspreken met dobbelstenen etc.
leven in de amazone: deze verwacht ik nog wel binnenkort te spelen, wellicht op de spellencruise al!
clank catacombs: deze speel ik graag een keer mee als iemand het heeft, maar ik ken niemand bij wie dat zo is. Dus de play van deze zou nog wel even op zich kunnen laten wachten.
55 in bezit, en daarvan mogen er wel een paar weg denk ik. Tijd om voor andere spellen ruimte in de kast te maken.
En wat een leuk idee de spellengek spellendag! Ik noteer het in de agenda (maar bekijk later ivm energie of het gaat lukken), ben benieuwd over de verdere berichtgeving er van.
96 gespeeld. Deze uit de top 100 heb ik niet gespeeld:
brass birmingham: dit zou nog wel eens op tafel kunnen komen, maar zal er niet alles aan doen om het voor elkaar te krijgen.
sleeping gods: hiervan verwacht ik geen plays te gaan krijgen. Hoewel ik campaign games leuk vind doorgaans, zijn de mechanieken hierin geloof ik niet diegene die me helemaal aanspreken met dobbelstenen etc.
leven in de amazone: deze verwacht ik nog wel binnenkort te spelen, wellicht op de spellencruise al!
clank catacombs: deze speel ik graag een keer mee als iemand het heeft, maar ik ken niemand bij wie dat zo is. Dus de play van deze zou nog wel even op zich kunnen laten wachten.
55 in bezit, en daarvan mogen er wel een paar weg denk ik. Tijd om voor andere spellen ruimte in de kast te maken.
En wat een leuk idee de spellengek spellendag! Ik noteer het in de agenda (maar bekijk later ivm energie of het gaat lukken), ben benieuwd over de verdere berichtgeving er van.
~ Always look on the bright side of life ~

-
Bert_
- Website beheerder
Wow Humske, 96 gespeeld - da's echt wel enorm!
Wat zijn voor jou de favoriete plekken om nieuwe spellen te testen: beurzen, spellenclub, testkansen in een winkel, ... ?
Op een vakantie in Duitsland ontdekten we een winkel die op zondag echt helemaal vol zat met gezinnen die kwamen spelen, dat zag er heerlijk gezellig uit.
Ik kom aan 43 gespeeld en 23 in bezit. Gespeeld ligt iets hoger in realiteit, van toen ik nog geen stats bijhield.
Ben best tevreden met hoeveel nieuws ik kan ontdekken in combinatie met voldoende bestaande favorieten te kunnen spelen.
Zo'n top 100 geeft altijd inspiratie natuurlijk, dan komt er weer heel wat op de "te ontdekken" lijst
Momenteel huizen daar (onder andere) deze titels: Paladijnen, Leven in de Amazone, Wondrous Creatures en Castles of Burgundy. Van die laatste vind ik de nieuwe versie enorm mooi, maar veel te groot, dus die komt hier niet snel in de kast.
Wat zijn voor jou de favoriete plekken om nieuwe spellen te testen: beurzen, spellenclub, testkansen in een winkel, ... ?
Op een vakantie in Duitsland ontdekten we een winkel die op zondag echt helemaal vol zat met gezinnen die kwamen spelen, dat zag er heerlijk gezellig uit.
Ik kom aan 43 gespeeld en 23 in bezit. Gespeeld ligt iets hoger in realiteit, van toen ik nog geen stats bijhield.
Ben best tevreden met hoeveel nieuws ik kan ontdekken in combinatie met voldoende bestaande favorieten te kunnen spelen.
Zo'n top 100 geeft altijd inspiratie natuurlijk, dan komt er weer heel wat op de "te ontdekken" lijst
Momenteel huizen daar (onder andere) deze titels: Paladijnen, Leven in de Amazone, Wondrous Creatures en Castles of Burgundy. Van die laatste vind ik de nieuwe versie enorm mooi, maar veel te groot, dus die komt hier niet snel in de kast.
-
WTULTC
- Elfenkoning
De meeste spellen leer ik kennen bij de spellenclubavonden. Zeker vlak na Spiel hebben zij al een groot aantal spellen die hier dan nog niet eens zijn verschenen (of uiteindelijk helemaal niet verschijnen).
Ook soms als ik bij of met mensen afspreek die toevallig een spel hebben wat ik nog niet eerder heb gespeeld.
Ook soms als ik bij of met mensen afspreek die toevallig een spel hebben wat ik nog niet eerder heb gespeeld.
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
Ik heb een hele kring van vrienden en familie om me heen en bijna iedereen speelt wel een spelletje met me. Nieuwe spellen testen doe ik graag op een beurs, maar ook vaak dus op privé spelavonden met vrienden. Ik heb diverse groepjes vrienden die regelmatig nieuwe spellen kopen (en ikzelf natuurlijk ook) en daardoor de kans veel uit te proberen.Bert_ schreef: di 20 mei 2025, 10:29 Wow Humske, 96 gespeeld - da's echt wel enorm!
Heel soms kom ik op een spellenclub achtig iets zoals de speldag in utrecht of spellenraaf in Ravenstein. Vroeger wel ooit bij Moenen & mariken (winkel in Nijmegen) begonnen op de spelavonden daar, maar inmiddels is mijn netwerk zo groot (en energie een stuk minder) dat ik het vooral bij de privé gelegenheden houd.
~ Always look on the bright side of life ~