Keep Exploring Games brengt Nederlandse versie ‘Vantage’

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Keep Exploring Games brengt Nederlandse versie ‘Vantage’

Bericht door Bart »

Keep Exploring Games heeft aangekondigd dat het de Nederlandstalige versie zal uitgeven van Vantage, het nieuwste spel van Jamey Stegmaier van Stonemaier Games. Aan deze groots opgezette coöperatieve titel is ruim acht jaar gewerkt. De Nederlandse versie van Keep Exploring Games wordt verwacht in het tweede kwartaal van 2026. Zodra Vantage in pre-productie gaat kan een voorbestelling geplaatst worden.

Vantage.jpg

Vantage is een open wereld coöperatief avonturenspel voor 1 tot 6 spelers. Elke speelsessie staat op zichzelf en duurt gemiddeld een twee uur. Het is geen campagnespel. Toch biedt de spelwereld van Vantage een overweldigende inhoud: 21 missies, 126 startlocaties en 11 verschillende lotsbestemmingen. 'Vantage' kan je vertalen als uitgangspunt of perspectief.

De spelers beginnen op een intergalactisch schip dat neerstort op een onbekende planeet. Verspreid over het oppervlak van deze wereld, gaan ze elk apart op verkenning, terwijl ze toch met elkaar kunnen communiceren en elkaar kunnen ondersteunen.

Wat Vantage bijzonder maakt, is de manier waarop het spel de nadruk legt op ontdekking en vrijheid. Met bijna 800 onderling verbonden locaties verdeeld over 400 locatiefiches en meer dan 900 andere kaarten (zoals voorwerpen, informatie en gebeurtenissen), is de planeet een ware sandbox om te verkennen. Er zijn geen vaste scenario’s of campagnes: elke keer start je op een nieuwe plek met een unieke missie of lotsbestemming, wat elk spel fris en verrassend maakt.

Spelers beleven het spel vanuit een ‘first-person’ perspectief — alleen jij ziet wat er op jouw locatie gebeurt. Je mag informatie delen met anderen, maar je mag je locatie niet tonen of terugkeren naar een eerder bezochte plek. Elke beurt kies je uit verschillende acties: iets doen op je locatie, iets verzamelen of vernietigen, bewegen naar een andere locatie, of acties uitvoeren met je unieke personage of verzamelde voorwerpen. Wat een actie precies inhoudt, ontdek je vaak pas als je ervoor kiest, wat het spel een sterk gevoel van avontuur en mysterie geeft.

Vantage is een volledig zelfstandig spel en komt uit zonder uitbreidingen. De Nederlandse versie wordt op dit moment zorgvuldig vertaald. Met meer dan 300.000 woorden aan tekst is dit een uitzonderlijk project, en Keep Exploring Games neemt hier uitgebreid de tijd voor.

De Nederlandstalige Vantage staat gepland voor het tweede kwartaal van 2026. Zodra het spel in productie gaat, starten de pre-orders. Spelers die Vantage bij Keep Exploring Games vooruitbestellen, ontvangen als dank een gratis set metalen munten.

Meer inhoudelijke details blijven voorlopig geheim, zodat toekomstige spelers de wereld van Vantage zelf kunnen ontdekken — precies zoals het bedoeld is.

pic8751344[1].jpg

Vantage | Keep Exploring Games - 2026
  • spelauteur: Jamey Stegmaier
  • grafisch werk: Valentina Filic, Sören Meding en Emilien Rotival
  • aantal spelers: 1 tot 6
  • leeftijd: vanaf 14 jaar
  • spelduur: 2 uur

Labels:
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Re: Keep Exploring Games brengt Nederlandse versie ‘Vantage’

Bericht door pieter.schutz »

In eerste instantie dacht ik: "niets voor mij," maar na het filmpje te hebben bekeken van stonemaier ben ik wel erg benieuwd geworden. Ik denk dat het misschien wel iets wordt met mijn kinderen later als ze wat groter zijn. Het heeft wel iets weg van 7th continent, maar iets minder duister.
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

pieter.schutz schreef: wo 21 mei 2025, 11:17 In eerste instantie dacht ik: "niets voor mij," maar na het filmpje te hebben bekeken van stonemaier ben ik wel erg benieuwd geworden. Ik denk dat het misschien wel iets wordt met mijn kinderen later als ze wat groter zijn. Het heeft wel iets weg van 7th continent, maar iets minder duister.
Precies wat ik ook dacht Pieter: het concept van 7th Continent lijkt me leuk om te ontdekken, maar het duistere trekt me niet.
Mijn kleinzoon heeft Deep Rock Galactic, een dungeon crawler maar dan op een planeet, dat speel ik graag met hem.
Dus ik zie er naar uit en mijn ervaring is dat Keep Exploring Games altijd een goede Nederlandse vertaling aflevert.
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

7th Continent gaat vooral over survivallen, het is een vrij moeilijk spel waarbij je regelmatig 'af' bent. Ik vind dat niet zo leuk, ik huisregel altijd dat ik terug ga naar een 'save point' (camp) als ik daar afga.

Vantage heeft dat niet. Alle crewmembers hebben wel stats die naar 0 kunnen gaan, maar dat gebeurt veel minder snel dan in 7th C en bovendien is het niet automatisch game over als dat een keer wel mocht gebeuren.
Keep Exploring Games
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bedankt voor de verduidelijking.

Zo te zien is de vertaling wel een flinke klus :D
Succes!
Afbeelding
Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

Thanks! Dat gaat wel even duren ja. Vandaar dat we mensen die twijfelen tussen Engels en Nederlands willen verleiden met een set gratis metalen munten als ze hem bij ons gaan pre-orderen.
Keep Exploring Games
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Wat leuk dat jullie dit gaan uitgeven! Metalen munten erbij is een goeie zet. Die zijn volgens mij erg mooi.
pic8271213.webp
Ikzelf was niet meteen gegrepen door de aankondiging van Stonemaier, maar een NL versie klinkt eigenlijk wel aantrekkelijk. Als je in principe elk spel 'los' kunt spelen, ben ik om. Denk ik.
Afbeelding
Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

Ja je speelt 2-3 uur, hebt dan een deel van de wereld gezien. Maar je kunt op elke locatiekaart 4-6 opties doen, maar slechts 1 per keer. Ik denk serieus dat het in een mensenleven niet mogelijk is om dit spel 100% uit te spelen, door elke entry in de 7 storybooks en elk van de 900 itemkaarten te vinden. Voor Sleeping Gods staat ongeveer 100 uur om alle totems te vinden, voor dit spel kan je gerust een infinitysymbool zetten bij het 'uitspelen'.
Keep Exploring Games
Fregonar
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca

Bericht door Fregonar »

Het is inderdaad een ongelofelijk indrukwekkende prestatie van Jamey Stegmaier, de wereld waar hij acht jaar lang aan gebouwd heeft. Er zit zo ongelofelijk veel in dat zelfs Jamey zelf het niet allemaal kan onthouden. Ook hij beleeft nog plezier aan het spelen en aan het ontdekken van dingen die er in zitten. :-)
Obelix
Garnaal

Bericht door Obelix »

pieter.schutz schreef: wo 21 mei 2025, 11:17 Dus ik zie er naar uit en mijn ervaring is dat Keep Exploring Games altijd een goede Nederlandse vertaling aflevert.
Zeker weten! 😇
Obelix
Garnaal

Bericht door Obelix »

Duiker schreef: wo 21 mei 2025, 14:51 7th Continent gaat vooral over survivallen, het is een vrij moeilijk spel waarbij je regelmatig 'af' bent. Ik vind dat niet zo leuk, ik huisregel altijd dat ik terug ga naar een 'save point' (camp) als ik daar afga.

Vantage heeft dat niet. Alle crewmembers hebben wel stats die naar 0 kunnen gaan, maar dat gebeurt veel minder snel dan in 7th C en bovendien is het niet automatisch game over als dat een keer wel mocht gebeuren.
Dat onvergeeflijke vind ik juist geweldig aan 7th continent, geen huisregels hier. Mijn eerste vloek oplossen duurde tal van tientallen uren. Zelfs wanneer je het metaspel doorhebt (het beheren van je tools) blijft het een heel moeilijk spel, maar oh zo leuk.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Duiker schreef: wo 21 mei 2025, 15:24 Thanks! Dat gaat wel even duren ja. Vandaar dat we mensen die twijfelen tussen Engels en Nederlands willen verleiden met een set gratis metalen munten als ze hem bij ons gaan pre-orderen.
Ik ben denk ik wel om, als mijn vrouw ook mee is :D
Welke prijs moeten we ongeveer aan denken? Tipje van de sluier?
Afbeelding
Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

pieter.schutz schreef: wo 21 mei 2025, 21:08 Ik ben denk ik wel om, als mijn vrouw ook mee is :D
Ik heb ook interesse, maar wij hebben ook nog Sleepings Gods en Distant Skies liggen hier. :roll:

Dacht dat ik ergens gelezen had, dat het net iets onder de 100 euro zou zijn?

Had eigenlijk (eerst) de aankondiging van een Nederlandse versie van Creature Caravan verwacht bij Keep Exploring Games. :P Daar zat ik eigenlijk op te wachten. Weet dat ze minder vaak dit jaar spellen willen gaan uitgeven, maar dat leek me 'iets' minder vertaalwerk. :lol:
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Ik kan dit soort 'choose your own adventure'-achtige spellen (zoals ook Tales of the Arabian Nights en Agents of SMERSH) vaak wel waarderen. Aan de andere kant heeft Stegmaier tot nu toe nog geen spellen kunnen ontwerpen die ik uitzonderlijk vind. Een om in het oog te houden, en hopelijk kan ik eerst eens iemand anders zijn exemplaar uitproberen :D
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

Carrie schreef: do 22 mei 2025, 08:57
pieter.schutz schreef: wo 21 mei 2025, 21:08 Ik ben denk ik wel om, als mijn vrouw ook mee is :D
Ik heb ook interesse, maar wij hebben ook nog Sleepings Gods en Distant Skies liggen hier. :roll:

Dacht dat ik ergens gelezen had, dat het net iets onder de 100 euro zou zijn?

Had eigenlijk (eerst) de aankondiging van een Nederlandse versie van Creature Caravan verwacht bij Keep Exploring Games. :P Daar zat ik eigenlijk op te wachten. Weet dat ze minder vaak dit jaar spellen willen gaan uitgeven, maar dat leek me 'iets' minder vertaalwerk. :lol:
De prijs is nog niet bekend. Ik denk onder de 100 euro, maar niet ver eronder.

Creature Caravan viel tegen, geen spelerinteractie. En dat is toch echt een vereiste voor ons om een spel uit te geven.
Keep Exploring Games