Huh? Dat kan ik me echt totaal niet herinneren. Het is toch gewoon ieder voor zich bouwt een engine op met inkomsten in de diverse categoriën en probeert zo veel mogelijk te scoren qua milestones, T en O2 stijging, etc.?Alterno schreef: do 15 mei 2025, 13:47Terraforming Mars: je moet samenwerken om het spel te beëindigen,
Spellengek top 100: 10-1
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Lord Leuber
- Party Animal
Re: Spellengek top 100: 10-1
Labels:
- Alterno
- Grote Dienaar
- Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer
Het spel eindigt pas als de temperatuur, het zuurstofgehalte en alle oceanen op peil zijn. Dat doe je echt niet alleen. Is mijn (wat opgerekte) definitie van samenwerken: je werkt aan drie gezamenlijke doelen.Lord Leuber schreef: do 15 mei 2025, 15:59Huh? Dat kan ik me echt totaal niet herinneren. Het is toch gewoon ieder voor zich bouwt een engine op met inkomsten in de diverse categoriën en probeert zo veel mogelijk te scoren qua milestones, T en O2 stijging, etc.?Alterno schreef: do 15 mei 2025, 13:47Terraforming Mars: je moet samenwerken om het spel te beëindigen,
- Martyn F
- Spelauteur
- Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Spellengek top 100: 10-1
Alterno doelt op het feit dat het spel pas eindigt als Temperatuur en O2 een bepaalde waarde bereiken en alle oceaantegels gelegd zijn. Dat doe je een soort van samen. Maar niet op de coop manier.Lord Leuber schreef:Huh? Dat kan ik me echt totaal niet herinneren. Het is toch gewoon ieder voor zich bouwt een engine op met inkomsten in de diverse categoriën en probeert zo veel mogelijk te scoren qua milestones, T en O2 stijging, etc.?Alterno schreef: do 15 mei 2025, 13:47Terraforming Mars: je moet samenwerken om het spel te beëindigen,

Martyn F
Board game designer
Board game designer
- Pura Vida
- Kardinaal
De hoogste tien alweer. Allemaal uitstekende spellen. Maar eerst even voor Lord Leuber: Pandemic On the brink is van Lehmann (en Leacock), dus de gedachte is niet heel raar.
De spellen... Harmonies is een ontzettend leuk spelletje en ziet er ook nog eens prachtig uit. Dat artwork is een prijs waard. Geen top 20 bij ons geloof ik, maar veel plezier voor velen hier. Everdell ook geen top, maar wel een mooi en goed spel wat ons betreft, al tientallen potjes lang intussen. Azul is hetzelfde verhaal eigenlijk. Komt ook jaren later nog op tafel. El Dorado vinden we ook al leuk, ging alleen iets te snel terug naar nul speeltijd. Terraforming Mars speel je inderdaad samen naar het einde, Lord, maar je probeert er wel zelf de meeste punten uit te halen... staat bij ons op twee. Honderden potjes alweer, dus ja... Forest Shuffle wordt door Peter Hein al leuk omschreven: onevenwichtig belastingformulier. Ik snap er ook zelf niks van, maar dit is gewoon zo'n ontzettend leuk kaartspelletje. Ons beste slechte spel in huis staat gewoon in mijn eigen top 10. Cascadia, ook in eigen top. Blijft leuk. Ook met Landmarks. Pittig puzzelen op drie niveaus. Bourgondië staat niet op onze lijst. Heel goed spel, echt best wel, maar ook wat saai en droog. Ark Nova is top, vooral met twee en nee, Peter Hein, niet alleen online (dit staat er alleen voor het rijm)... en Wingspan dan, daar is genoeg over gezegd door mij en intussen ook nog vriendelijk geciteerd. We blijven het spelen. @Wiljan, bedoel je dat dierentuintje in Overloon?
Peter Hein en Dagmar, dank jullie wel voor het organiseren van deze leuke tiendaagse!
De spellen... Harmonies is een ontzettend leuk spelletje en ziet er ook nog eens prachtig uit. Dat artwork is een prijs waard. Geen top 20 bij ons geloof ik, maar veel plezier voor velen hier. Everdell ook geen top, maar wel een mooi en goed spel wat ons betreft, al tientallen potjes lang intussen. Azul is hetzelfde verhaal eigenlijk. Komt ook jaren later nog op tafel. El Dorado vinden we ook al leuk, ging alleen iets te snel terug naar nul speeltijd. Terraforming Mars speel je inderdaad samen naar het einde, Lord, maar je probeert er wel zelf de meeste punten uit te halen... staat bij ons op twee. Honderden potjes alweer, dus ja... Forest Shuffle wordt door Peter Hein al leuk omschreven: onevenwichtig belastingformulier. Ik snap er ook zelf niks van, maar dit is gewoon zo'n ontzettend leuk kaartspelletje. Ons beste slechte spel in huis staat gewoon in mijn eigen top 10. Cascadia, ook in eigen top. Blijft leuk. Ook met Landmarks. Pittig puzzelen op drie niveaus. Bourgondië staat niet op onze lijst. Heel goed spel, echt best wel, maar ook wat saai en droog. Ark Nova is top, vooral met twee en nee, Peter Hein, niet alleen online (dit staat er alleen voor het rijm)... en Wingspan dan, daar is genoeg over gezegd door mij en intussen ook nog vriendelijk geciteerd. We blijven het spelen. @Wiljan, bedoel je dat dierentuintje in Overloon?
Peter Hein en Dagmar, dank jullie wel voor het organiseren van deze leuke tiendaagse!
- siepie
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
- Contacteer:
Met dank aan Peter Hein kan ik nu toch mijn stemlijstje er naast leggen. En wat blijkt van de top 10 had ik er maar liefst 6 op mijn lijstje staan
3 in mijn top 10.
- WTULTC
- Elfenkoning
@ Pura, Nee... Die in Overloon is wat groter en ook mooi.
Ik bedoel Zie-zoo in Volkel. Ligt zo ongeveer letterlijk bij de vliegbasis. Momenteel zijn ze aardig aan het verbouwen. Het is de enige zorg dierentuin van Nederland (werken oa mensen met autisme), maar het meest bijzonder zijn wel de dieren die ze namelijk in de meeste Nederlandse dierentuinen niet hebben zoals Baardgieren, Kea (behoorlijk wat vogels), Rode honden, Manen wolf (ontlasting ruikt naar wiet, heel bijzonder als je bij dat verblijf in de buurt komt), sneeuw geit en sneeuwpanter en nog vele anderen. Een uniek dierentuintje dat ik eigenlijk gewoon met mijn abonnement steun. Ik ben zelfs een keertje een Belgische vrouw tegen gekomen die foto's maakte een een abonnement heeft. Het is vanaf België toch al minstens een uurtje rijden. Parkeren is trouwens gratis, dat zie je bij de meeste dierentuinen niet. Op de website kun je het dieren aanbod zien. Zitten heel bijzondere tussen en ook aardig wat vogels die uit Wingspan komen. Zie https://www.dierenparkziezoo.nl/
Mocht je ooit van plan zijn om er naar toe te gaan (en je dus in de buurt bent) laat het mij weten. Ik laat je graag de dierentuin zien en na afloop kunnen we wellicht nog een spelletje spelen.
Ik bedoel Zie-zoo in Volkel. Ligt zo ongeveer letterlijk bij de vliegbasis. Momenteel zijn ze aardig aan het verbouwen. Het is de enige zorg dierentuin van Nederland (werken oa mensen met autisme), maar het meest bijzonder zijn wel de dieren die ze namelijk in de meeste Nederlandse dierentuinen niet hebben zoals Baardgieren, Kea (behoorlijk wat vogels), Rode honden, Manen wolf (ontlasting ruikt naar wiet, heel bijzonder als je bij dat verblijf in de buurt komt), sneeuw geit en sneeuwpanter en nog vele anderen. Een uniek dierentuintje dat ik eigenlijk gewoon met mijn abonnement steun. Ik ben zelfs een keertje een Belgische vrouw tegen gekomen die foto's maakte een een abonnement heeft. Het is vanaf België toch al minstens een uurtje rijden. Parkeren is trouwens gratis, dat zie je bij de meeste dierentuinen niet. Op de website kun je het dieren aanbod zien. Zitten heel bijzondere tussen en ook aardig wat vogels die uit Wingspan komen. Zie https://www.dierenparkziezoo.nl/
Mocht je ooit van plan zijn om er naar toe te gaan (en je dus in de buurt bent) laat het mij weten. Ik laat je graag de dierentuin zien en na afloop kunnen we wellicht nog een spelletje spelen.
- Lord Leuber
- Party Animal
Daar zit inderdaad wel wat rek inAlterno schreef: do 15 mei 2025, 17:49Het spel eindigt pas als de temperatuur, het zuurstofgehalte en alle oceanen op peil zijn. Dat doe je echt niet alleen. Is mijn (wat opgerekte) definitie van samenwerken: je werkt aan drie gezamenlijke doelen.Lord Leuber schreef: do 15 mei 2025, 15:59Huh? Dat kan ik me echt totaal niet herinneren. Het is toch gewoon ieder voor zich bouwt een engine op met inkomsten in de diverse categoriën en probeert zo veel mogelijk te scoren qua milestones, T en O2 stijging, etc.?Alterno schreef: do 15 mei 2025, 13:47Terraforming Mars: je moet samenwerken om het spel te beëindigen,
Dit is in mijn beleving namelijk geen samenwerken, maar tegenwerken. In de zin dat het een strategische keuze is. Je kunt kiezen een korte termijn te hanteren: snel, maar minder punten scoren en proberen snel de eindcondities te halen, of juist het omgekeerde, en dan ook bewust zo min mogelijk bijdragen aan de eindcondities. Er zijn wel meer spellen met deze component. Bij Stenen Tijdperk bijvoorbeeld heb ik denk ik wel eens een laatste huisje geblokkeerd en niet gekocht omdat ik dacht met een extra ronde meer punten te kunnen pakken. Terwijl er natuurlijk ook spellen zijn waarbij de spelduur vaststaat (Agricola bv) ongeacht wat je doet.
- Edwin84
- Elfenkoning
Heeft niks met samenwerken te maken. Het is een end-game trigger.Martyn F schreef:Alterno doelt op het feit dat het spel pas eindigt als Temperatuur en O2 een bepaalde waarde bereiken en alle oceaantegels gelegd zijn. Dat doe je een soort van samen. Maar niet op de coop manier.Lord Leuber schreef:Huh? Dat kan ik me echt totaal niet herinneren. Het is toch gewoon ieder voor zich bouwt een engine op met inkomsten in de diverse categoriën en probeert zo veel mogelijk te scoren qua milestones, T en O2 stijging, etc.?Alterno schreef: do 15 mei 2025, 13:47Terraforming Mars: je moet samenwerken om het spel te beëindigen,
Veel spellen hebben een regel zoals: het spel eindigt als de trekstapel met bouwkaarten op is.
Of zoals Life of the Amazonia: het spel eindigt als 4 diersoorten op zijn.
Ok spelers putten samen een gezamenlijke voorraad op maar de spellen ik ik aanhaal hebben ook niks coöperatiefs.
-
Annemie80
- Sojaboon
Harmonies is zo'n lekker puzzelspel. Het ziet er mooi uit, is toegankelijk, de regels zijn simpel, potjes zijn toch afwisselend vanwege de vele kaarten: ik vind dit de top 10 zeker waard.
Cascadia is mijn nummer 1, eigenlijk hetzelfde als bij Harmonies. Ik hou gewoon van lekker toegankelijk puzzelen.
Wingspan is ons meest gespeelde spel, met alle uitbreidingen en het duelbordje jagen we er in 30/40 minuten een potje doorheen. Vaste tactieken werken, maar de kaarten dwingen je toch steeds weer tot andere keuzes. Op plek 1, ik weet het niet, maar top 3 is terecht voor mij.
En het ultieme puzzelspel: Azul. Het origineel blijft het leukste, zomerpaviljoen is een.goeie tweede.
Als je mijn top 10 bekijkt is het puzzelen, puzzelen, puzzelen. En vooruit, beetje deductie, een woordspelletjes en een dobbelspel. Daar kan ik gerust een jaar op vooruit.
Het spel dat volgens mij mist in de top 100 en een plekje zou verdienen is Hadrian's wall. En The search for planet X mis ik ook.
Dan mag Regenwormen er wel uit. En Catan ook, er is zoveel mooiers.
Cascadia is mijn nummer 1, eigenlijk hetzelfde als bij Harmonies. Ik hou gewoon van lekker toegankelijk puzzelen.
Wingspan is ons meest gespeelde spel, met alle uitbreidingen en het duelbordje jagen we er in 30/40 minuten een potje doorheen. Vaste tactieken werken, maar de kaarten dwingen je toch steeds weer tot andere keuzes. Op plek 1, ik weet het niet, maar top 3 is terecht voor mij.
En het ultieme puzzelspel: Azul. Het origineel blijft het leukste, zomerpaviljoen is een.goeie tweede.
Als je mijn top 10 bekijkt is het puzzelen, puzzelen, puzzelen. En vooruit, beetje deductie, een woordspelletjes en een dobbelspel. Daar kan ik gerust een jaar op vooruit.
Het spel dat volgens mij mist in de top 100 en een plekje zou verdienen is Hadrian's wall. En The search for planet X mis ik ook.
- BordSpelGids
- Jakkiebak!
- Persoonlijke Ondertitel: youtuber
- Contacteer:
Ik zie harmonies maar overal naar boven komen, ik denk dat ik echt eens moet zorgen dat ik dit spel kan testen!
Het lijkt me ook wel een leuke.
Maar misschien helpt de lage prijs voor het spel ook wel heel wat bij de populariteit
.
Maar misschien helpt de lage prijs voor het spel ook wel heel wat bij de populariteit
Youtube bordspellen kanaal BordSpelGids - Reviews, top10’s spelregel en meer!
- Alterno
- Grote Dienaar
Maar Hadrian's wall stáát in de top100! Weliswaar slechts op 99, maar 't staat erin.Annemie80 schreef: do 22 mei 2025, 20:41 Harmonies is zo'n lekker puzzelspel. Het ziet er mooi uit, is toegankelijk, de regels zijn simpel, potjes zijn toch afwisselend vanwege de vele kaarten: ik vind dit de top 10 zeker waard.
- Alterno
- Grote Dienaar
Hmmz, misschien voer voor een andere discussie, maar ik kreeg een beetje jeuk van de woordkeuze in deze posting.BordSpelGids schreef: do 22 mei 2025, 23:00 Ik zie harmonies maar overal naar boven komen, ik denk dat ik echt eens moet zorgen dat ik dit spel kan testen!
Maar misschien helpt de lage prijs voor het spel ook wel heel wat bij de populariteit.
In mijn beleving zijn spellen om te spelen. Als iemand een spel wil gaan testen, dan vraag ik me toch serieus af waarom je dan aan een spel begint.
- BordSpelGids
- Jakkiebak!
- Persoonlijke Ondertitel: youtuber
- Contacteer:
Ik vind dat persoonlijk niet zo een vreemde verwoording, er zijn spellen die je leuk vind en er zijn bordspellen die je niet leuk vind. En het spel wat de ene persoon fantastisch vind vind de andere maar niets. En dat is het leuke aan de hobby, er is voor iedereen wat wils. En inderdaad ik heb dit bordspel nog niet kunnen spelen / Testen of het in de smaak valt.Alterno schreef: vr 23 mei 2025, 08:40
Hmmz, misschien voer voor een andere discussie, maar ik kreeg een beetje jeuk van de woordkeuze in deze posting.
In mijn beleving zijn spellen om te spelen. Als iemand een spel wil gaan testen, dan vraag ik me toch serieus af waarom je dan aan een spel begint.
Een spel spelen in mijn ogen is dan al eerder als je het kent of al hebt gespeeld.
Bvb als een van mijn vrienden langs komt voor een bordspel avond en we staan voor de kast.
Dan zeggen we ook van Oe... zullen we deze nieuwe anders een testen. eens uit proberen.
(misschien is dit ook een taalverschil met nederlands / Vlaams? of antwerps
Youtube bordspellen kanaal BordSpelGids - Reviews, top10’s spelregel en meer!
- Edwin84
- Elfenkoning
Ik lees testen ook als een keer proberen met een demo op een beurs of bij vrienden die het spel al hebben.Alterno schreef:Hmmz, misschien voer voor een andere discussie, maar ik kreeg een beetje jeuk van de woordkeuze in deze posting.BordSpelGids schreef: do 22 mei 2025, 23:00 Ik zie harmonies maar overal naar boven komen, ik denk dat ik echt eens moet zorgen dat ik dit spel kan testen!
Maar misschien helpt de lage prijs voor het spel ook wel heel wat bij de populariteit.
Bevalt het na een keer spelen beslis je of je het wil kopen.
- Alterno
- Grote Dienaar
Goed punt, het taalverschil: 'testen' in de zin van 'uitproberen of ik het leuk vind', ja, daar kan ik in meegaan.Edwin84 schreef: vr 23 mei 2025, 09:09Ik lees testen ook als een keer proberen met een demo op een beurs of bij vrienden die het spel al hebben.Alterno schreef:Hmmz, misschien voer voor een andere discussie, maar ik kreeg een beetje jeuk van de woordkeuze in deze posting.BordSpelGids schreef: do 22 mei 2025, 23:00 Ik zie harmonies maar overal naar boven komen, ik denk dat ik echt eens moet zorgen dat ik dit spel kan testen!
Bevalt het na een keer spelen beslis je of je het wil kopen.
Ik vertaal 'testen' (beroepsmisvorming) als in 'kijken of er geen fouten in zitten': in dat geval vind ik dat je de bordspellenhobby niet juist benadert.

.