Earth Abundance is te koop. Wat eerste indrukken maar?
1. Meer dan 70 nieuwe kaarten. Waaronder eindelijk ook eilanden als Madagaskar en Vancouver Island. Een spel als Earth kan altijd extra kaarten gebruiken, prima dus. Er komt ook iets meer interactie met die kaarten mee. Vooral op het vlak van: ik krijg iets maar de anderen ook.
2. Zaadjes als extra speelmateriaal. Je kunt met die zaadjes gericht zoeken naar een bepaald soort kaarten, of ze inwisselen voor extra grond of blokjes of groei. Een soort jokertokens, zeg maar. Geinig, maar ze doen eerlijk gezegd niet veel met het spel. Lijken zelfs behoorlijk overbodig.
3. Je kunt blokjes nu bewaren als je ze niet kwijt kunt. Ronduit irritant vind ik dat eerlijk gezegd. Een van de leuke dingen van Earth vind ik juist die noodzaak tot plannen van al je acties. Daar hoort ook bij dat je probeert kaarten in je tableau te krijgen waar blokjes op kunnen.
4. Nieuwe speelborden voor zesde speler en voor teamplayer 2x2x2 of 3x3. Leuk als je in teams wilt spelen of graag een zesde speler aan tafel wilt. Voor de speeltijd maakt het nauwelijks uit dankzij al het parallele spelen, maar nodig was het voor ons allemaal niet.
Al met al ben ik niet heel enthousiast. Beetje duur voor slechts een pak extra kaarten.
(Edit: formele gegevens toegevoegd)
Earth: Abundance
Ontwerp: Maxime Tardif
Artwork: Conor McGoey
Uitgave: Geronimo Games, 2025
BGG link
Earth Abundance: eerste indrukken - recensie
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Pura Vida
- Kardinaal
Earth Abundance: eerste indrukken - recensie
Laatst gewijzigd door Pura Vida op ma 06 okt 2025, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Labels:
-
BordSpelGids
- Rooster Booster
- Persoonlijke Ondertitel: youtuber
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Earth Abundance: eerste indrukken
bedankt voor de update :p
Youtube bordspellen kanaal BordSpelGids - Reviews, top10’s spelregel en meer!
-
Carrie
- Veenboer
Oei, deze stond/ staat wel op de lijst om aan te schaffen als deze uit zou komen. Hebben net de fysieke versie van Earth gekocht en vanavond gespeeld. Erg leuk spel. Hadden het al eerder op BGA gespeeld. We houden ook erg van Wingspan en deze lijkt er op een aantal punten op. Jammer om te lezen dat deze dan tegenvalt. Hebben net de Animal Kingdom KS gebacked die later dit jaar uitkomt. Hopelijk gaat die beter bevallen.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Animal Kingdom doet meer met het spel, verwacht ik. Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Als je Earth erg leuk vindt, zijn de extra kaarten uit Abundance misschien wel goed genoeg om toch aan te schaffen. Bij ons zitten die kaarten er nu gewoon doorheen, dus in die zin is de uitbreiding alsnog geslaagd.Carrie schreef: vr 23 mei 2025, 21:49 Oei, deze stond/ staat wel op de lijst om aan te schaffen als deze uit zou komen. Hebben net de fysieke versie van Earth gekocht en vanavond gespeeld. Erg leuk spel. Hadden het al eerder op BGA gespeeld. We houden ook erg van Wingspan en deze lijkt er op een aantal punten op. Jammer om te lezen dat deze dan tegenvalt. Hebben net de Animal Kingdom KS gebacked die later dit jaar uitkomt. Hopelijk gaat die beter bevallen.
-
siepie
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Begrijp ik hieruit dat jullie nu enkel de kaarten gebruiken uit Abundance en niet de andere toevoegingen?Pura Vida schreef: za 24 mei 2025, 09:27
Animal Kingdom doet meer met het spel, verwacht ik. Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Als je Earth erg leuk vindt, zijn de extra kaarten uit Abundance misschien wel goed genoeg om toch aan te schaffen. Bij ons zitten die kaarten er nu gewoon doorheen, dus in die zin is de uitbreiding alsnog geslaagd.
Ik begrijp wel wat je bedoelt met die groene blokjes opslag, klinkt als een versimpeling van een niet al te moeilijk deel van het spel. Zou van mij ook niet hoeven.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Ook de zaadjes zijn beschikbaar, want gekoppeld aan een aantal kaarten. Die zaadjes doen zo weinig dat ze er prima bij passen, zo kun je het ook zien. Overig materiaal bestaat alleen uit kartonnen flapjes en bordjes. Dat zit veilig in het doosje achterin de kast.siepie schreef: za 24 mei 2025, 10:12Begrijp ik hieruit dat jullie nu enkel de kaarten gebruiken uit Abundance en niet de andere toevoegingen?Pura Vida schreef: za 24 mei 2025, 09:27
Animal Kingdom doet meer met het spel, verwacht ik. Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Als je Earth erg leuk vindt, zijn de extra kaarten uit Abundance misschien wel goed genoeg om toch aan te schaffen. Bij ons zitten die kaarten er nu gewoon doorheen, dus in die zin is de uitbreiding alsnog geslaagd.
Ik begrijp wel wat je bedoelt met die groene blokjes opslag, klinkt als een versimpeling van een niet al te moeilijk deel van het spel. Zou van mij ook niet hoeven.
-
siepie
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Bedankt voor het delen van je eerste indrukken! Ik zie dat op BGA je Abundance ook kan spelen, misschien een goed idee dat ik het daar eerst eens probeer. Dat hebben we met Earth zelf ook gedaan.