Nieuw spellenmagazine

Waar en wat valt er te lezen in de spellenmagazines

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Behoefte aan een nieuw Spellenmagazine

Peiling eindigde op do 22 dec 2005, 19:20

ja, zeker!
19
73%
Kweet niet
6
23%
Nee te ver gezocht
1
4%

Totaal aantal stemmen: 26

delia
Party Animal

Bericht door delia »

ik kocht hem bij de Dekamarkt (supermarkt).
De plaatselijke tijdschriftenzaak had hem niet....
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik zou het geweldig leuk vinden als er een goed, kritisch spellenblad op de Nederlandse markt zou komen. Doe mij maar een abbonnementje!

Ik denk alleen dat er niet genoeg mensen zijn die lid van zo'n blad zouden worden om het levensvatbaar te houden. Gelukkig zijn er genoeg goede websites te vinden waar wel eerlijke informatie te vinden is.

De enige manier om een blad levensvatbaar te maken is als er veel reclame in zou komen. En natuurlijk schrijf je geen slechte artikelen over sponsoren dus wat heb je dan nog aan het oordeel dat een spel geweldig en een goede koop is. Daarom vertrouw ik ook meer op het oordeel van spellenwebsites waar ze ook durfen te schrijven dat een spel niet leuk is. Dan weet je dat als ze schrijven dat het wel wat is, je het ook echt kan geloven.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Dagmar schreef:De enige manier om een blad levensvatbaar te maken is als er veel reclame in zou komen. En natuurlijk schrijf je geen slechte artikelen over sponsoren dus wat heb je dan nog aan het oordeel dat een spel geweldig en een goede koop is. Daarom vertrouw ik ook meer op het oordeel van spellenwebsites waar ze ook durfen te schrijven dat een spel niet leuk is. Dan weet je dat als ze schrijven dat het wel wat is, je het ook echt kan geloven.
Hrm. Dan worden die regeltjes 'Met dank aan de uitgever voor het beschikbaar stellen van een recensieexemplaar' toch wel wat ... prangender :D.

Maar even serieus: als je je integriteit zo te grabbel gooit, hoef je ook geen blad te maken, dan kan je het evengoed bij de advertenties laten. Als recensent moet je je natuurlijk ook bewust zijn van de macht van je pen---en dat houdt dus in dat je elk commentaar, positief en negatief, zult moeten onderbouwen. Op die manier heeft iedereen er wat aan. Punt is natuurlijk wel dat de uitgever niets met het commentaar kan dóen, want Nederland kent maar zeer weinig uitgevers die spellen van Nederlandse auteurs uitgeven. The Gamemaster, Splotter Spellen, Lauwers Games, en dan weet ik het niet meer.

Daarom: gewoon een PDF-uitgave. Dan vervallen de druk- en verspreidingskosten waardoor de noodzaak tot adverteren ook niet meer aanwezig is.
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Het verschil tussen een recensie exemplaar voor een website en een gesponsord blad is dat een website niet financieel afhankelijk is van de uitgever en een blad wel. Zonder reclame inkomsten zou de prijs zo hoog worden dat niemand het blad meer zou willen kopen.

En ook Nederlandse uitgevers kunnen volgens mij best iets met het commentaar doen. Als de meningen op verschillende websites dezelfde kant op gaan (positief dan wel negatief) dan kan dat een hulp zijn bij het bepalen van de volgende titels die op de markt gebracht worden. Of voor het bepalen hoeveel exemplaren van een spel bijgemaakt moeten worden als de eerste druk op is!
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

cymric schreef: Hrm. Dan worden die regeltjes 'Met dank aan de uitgever voor het beschikbaar stellen van een recensieexemplaar' toch wel wat ... prangender :D.
De “gevoeligheid� ligt niet bij recensie-exemplaren, maar bij de afhankelijkheid van advertentie-inkomsten. Als de advertenties een omvangrijk deel van de omzet bepalen, is een blad per definitie commercieel afhankelijk van de uitgevers. Als de onafhankelijkheid van de redactie is geborgd, en de uitgevers zich integer gedragen, hoeft dit echter geen probleem op te leveren.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Als zo'n blad enkel online zou blijven dan kun je nu ook al redelijk terecht: voor de recensies ga je naar bordspel.com of anderspel.nl, een interview met een spelauteur vind je hier...

Ik heb me net een schnupperabo op Spielbox veroorloofd, en ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen. Over mijn motivatie om daaraan te beginnen kan ik kort en eerlijk zijn: de extras. Volgende maand kan ik mijn favoriete spelletje St.Petersburg uitbreiden met een paar extra kaarten. Wat er in de komende maanden meegeleverd wordt weet ik niet, maar ik laat me verrassen. Zonder die extras zou ik nooit het blad gekocht hebben, maar ik weet nu nog niet hoe de artikelen zijn.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Tsaar schreef:Zonder die extras zou ik nooit het blad gekocht hebben, maar ik weet nu nog niet hoe de artikelen zijn.
De gratis uitbreidingen en/of spellen zijn een leuke bonus, maar ik ga vooral voor de inhoudelijke kwaliteit van de recensies en andere artikelen. De laatste jaren legt Spielbox wat mij betreft topkwaliteit op de mat.

Ik wens je veel leesplezier.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Erwin schreef:Ik wens je veel leesplezier.
Dankjewel.

Ik zal na het eerst aangekomen nummer nog eens mijn mening verscherpen over dit onderwerp, en ook mijn stem in de poll uitbrengen.
Hoe dan ook zie je wel dat die extras klandizie lokken, en wie weet zet ik ooit nog mijn schnupperabo om in een permanent abonnement.
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

Bericht door De Struikrover »

Helaas heb ik tot nu toe nergens het blad Card & Boardgames kunnen vinden en behoefte aan een Duitstalig blad heb ik ook niet echt. Is er wellicht een Engelstalig alternatief waar ik gewoon doorheen kan bladeren in plaats van scrollen?
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

De Struikrover schreef:Helaas heb ik tot nu toe nergens het blad Card & Boardgames kunnen vinden en behoefte aan een Duitstalig blad heb ik ook niet echt. Is er wellicht een Engelstalig alternatief waar ik gewoon doorheen kan bladeren in plaats van scrollen?
Games International is een prima Engelstalig blad.
Hier vind je een voorbeeld:

http://www.pixelpark.co.nz/games_int/games_17.htm
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

Heb gisteren Card & Boardmagazine gekregen. Het is eigenlijk hetzelfde blad als je krijgt voor het Spellenspektakel en in niets te vergelijken met Speilbox. Het blijft allemaal wat vlak en een resensie gaat nooit verder dan een beschrijving. Als er een minpunt aangegeven wordt is het vaak de kwaliteit van een kaartje o.i.d. In de Spielbox wordt gewoon aangegeven wat men van het speelmechanisme vindt en daaraan wordt een waardering gekoppeld, eigenlijk zoals het hoort.
Misschien is het feit dat de 'spellenwereld' in Duitsland een echte bedrijfstak is wel de hoofdzaak dat het daar beter behandeld wordt. En dus kan daar een blad als Spielbox en de pdf uitgaven van Michael Knopf floreren....!
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Boes schreef: Misschien is het feit dat de 'spellenwereld' in Duitsland een echte bedrijfstak is wel de hoofdzaak dat het daar beter behandeld wordt. En dus kan daar een blad als Spielbox en de pdf uitgaven van Michael Knopf floreren....!
Ik betwijfel of de huidige kwaliteit van Spielbox iets te maken heeft met jouw “bedrijfstak argument�. De komst van de huidige hoofdredacteur is volgens mij de belangrijkste oorzaak voor de hoge kwaliteit van Spielbox. In de jaren ’90 stond ook Spielbox vol met brave beschrijvingen (waar de bedrijfstak overigens geen problemen mee had.....).

Volgens mij zit de Duitse bedrijfstak helemaal niet te wachten op pittige recensies. De Duitse branchevereniging is niet voor niets gestart met de website Gamemob.
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

Dat probeer ik ook wel te zeggen: In Nederland is de 'spellenwereld' klein en kan er misschien (??) geen onafhankelijk blad bestaan. Spielbox kan dat wel want daar is de markt veel groter. Ze zijn daar minder afhankelijk van advertentieinkomsten dan hier. Dat een hoofdredacteur daar een stempel in heeft is inderdaad afhankelijk van de koers die men vaart en de lijnen die zo'n man/vrouw uitzet.
Dat de Duitse bedrijfstak daar niet op zit te wachten weet ik niet want dat zou korte termijn politiek zijn. Teveel recensies de hemel in schrijven en er later achterkomen dat het toch niet zo goed is werkt ook niet. Vooral ook omdat er op internet veel publicaties verschijnen, forums die het onderwerp behandelen etc. Op de lange termijn gaat dat ze tegenwerken. En dan heb ik het, voor de goed orde, wel over de 'betere spellen'.
AnpuAnubis
Jakkiebak!

Bericht door AnpuAnubis »

weet iemand of je het ook online kan vinden, dat Card & Board magazine?
thanx
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

AnpuAnubis schreef:weet iemand of je het ook online kan vinden, dat Card & Board magazine?
thanx
Sinds het laatste nummer heet het Card & Board magazine, daarvoor Trading Card Magazine van Zpress. Verder geen internet verhaal erbij gevonden.