Ik herinner me dat er destijds ook al veel kritiek was op de leesbaarheid van de regels van Morgenland. Wat dat betreft was het niet representatief voor de kwaliteit van spelregels in het algemeen in die tijd.
Zelf heb ik niet de indruk dat die nu in het algemeen beter of slechter worden geschreven dan voorheen.
Heb ook jij een hekel aan het lezen van spelregels?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
- Lord Leuber
- Party Animal
Re: Heb ook jij een hekel aan het lezen van spelregels?
Voor de duidelijkheid, ik wilde inderdaad niet de suggestie wekken dat spellen destijds altijd prut regels hadden. Genoeg oude spellen die ik zonder probleem zo op tafel heb gezet. Meer een beetje het afvragen of een echt dramatisch geval als Morgenland iets van het verleden is of nog steeds voor kan komen; waarschijnlijkl wel, met hoeveel spellen er uit komen, en ik kan ook wel een paar relatief recente gevallen bedenken als First Martians of Robin Hood and the Merry Men. Maar dat voelt dan toch weer anders als in daar is een groot pakket regels niet helemaal consistent opgebouwd. Bij Morgenland had ik echt zoiets van "hoe kun je van een relatief simpel regelpakket een zo groot mogelijke puinhoop maken."
- Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Contacteer:
Mijn vermoeden is dat het bij kleine uitgevers makkelijker mis kan gaan. Helder schrijven, zeker spelregels, is een vak apart. Grote uitgevers kunnen zich het permitteren daar mensen voor in dienst te nemen, kleine minder. Al gaan grote jongens ook wel eens de mist in. Zo vond ik de regels van Theetuin maar matig gestructureerd, terwijl Albi ook weer niet heel klein is.
- MickyS
- Garnaal
In mijn beperkte beleving van vroeger, waren spelregels toen onvolledig en abstract. Spelregels nu zijn academisch, omvangrijk en niet vanuit spelperspectief geschreven. Mijn favoriete spellen hebben de neiging geschreven te zijn voor personen die een doctoraat in Engelse literatuur hebben.Peter Hein schreef: wo 09 jul 2025, 10:55 Ik herinner me dat er destijds ook al veel kritiek was op de leesbaarheid van de regels van Morgenland. Wat dat betreft was het niet representatief voor de kwaliteit van spelregels in het algemeen in die tijd.
Zelf heb ik niet de indruk dat die nu in het algemeen beter of slechter worden geschreven dan voorheen.
Ik speelde gisteren een solo potje Age of Innovation. Daarin zit een actie 'send a scholar'. Een actie waarbij je een poppetje in een kolom, 2 of 3 stappen omhoog zet. Dit is voor de automata omschreven als;
Wat hier boven staat:1. Condition: Automa can advance in a Discipline.
2. Valid Options: All Disciplines without a marker on Level 12.
Remember: Automa doesn't need a key to advance to
Level 8 ofa Discipline.
3. Tiebreaker: Depending on the icon shown on the Support
card, Automa will either try to advance per the Round
Score tile or Catch-up.
a. Round Score tile: The Discipline matching the
color of the Automa icon on the current Round Score
tile. If this isn't a valid Discipline, use the Catch-up
tiebreaker.
b. Catch-up:
I. The Discipline where Automa's marker is at 0.
II. The Discipline where Automa's marker is closest
to your marker; it can be on the same Level or
above or below you.
II. The Discipline where Automa's marker is closest
to the highest marker; it can be on the same
Level or above or below the highest marker.
III. Directional Selection.
4. Execute:
a. Place an available Automa Scholar on the highestvalued Scholar space below the chosen Discipline
and advance Automa's marker the corresponding
number of Levels.
b. If Automa has no more available Scholars, or if
there's no empty Scholar space available below the
chosen Discipline, advance Automa's marker 1 Level
in that Discipline without placing a Scholar.
Plaats een scholar in de kolom waarbij de automata het dichtst bij jou pion staat. Gebruik het richtingsicoon op de automata kaart als tiebreker.
Mijn grote wens, als iemand die digitale leermiddelen maakt, is dat spelregeltekst gestandaardiseerd wordt en leesbaar voor elk niveau.
"Rock over London. Rock on Chicago."
- The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Wauw, da's wel echt een zot voorbeeld.
Ik herinner me ook nog de spelregels van Catan die in Almanak-formaat geschreven waren, compleet onbruikbaar om een spel van 0 mee te ontdekken vond ik in die tijd, maar dat was dan ook wel het eerste 'gamers game' dat ik als 18-jarige in handen kreeg.
Ik herinner me ook nog de spelregels van Catan die in Almanak-formaat geschreven waren, compleet onbruikbaar om een spel van 0 mee te ontdekken vond ik in die tijd, maar dat was dan ook wel het eerste 'gamers game' dat ik als 18-jarige in handen kreeg.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
- JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Maar daarom zat er nog een regelvel bij catan, stap voor stap je eerste spel spelen.The Iced One schreef:Wauw, da's wel echt een zot voorbeeld.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
Ik heb Morgenland zo’n 25 jaar geleden vertaald.Peter Hein schreef: wo 09 jul 2025, 10:55 Ik herinner me dat er destijds ook al veel kritiek was op de leesbaarheid van de regels van Morgenland. Wat dat betreft was het niet representatief voor de kwaliteit van spelregels in het algemeen in die tijd.
De Duitse uitgever Hans im Glück bedankte Kosmos voor het gebruik van het regelconcept van De Kolonisten van Catan. Helaas waren ze zo dom alleen de introductie en de almanak over te nemen en waren ze het eigenlijke regelboekje vergeten.
Om het spel te begrijpen moest je een puzzelrit door de almanak uitvoeren. Daarin stonden de regels niet in een leesbare volgorde, maar moest je alles nazoeken op alfabetisch geordende trefwoorden.
De Duitse redacteur werd pissig toen ik hem op dit gebrek wees. Ik was een verwende veelspeler, die maar wat zat te zeuren. Van het normale publiek kregen ze dit soort kritiek niet. Jammer voor hem dat de Spiel des Jahres jury blijkbaar ook verwend was.
999 Games had er ook geen boodschap aan. In de Nederlandse Almanak stonden de teksten niet eens in alfabetische volgorde, waardoor de regels nog onoverzichtelijker worden.
Ik heb toen maar een samenvatting van de regels op mijn oude site gezet.
https://www.bordspeler.eu/bordspeler.nl ... tikel.html
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Contacteer:
Bij Catan was dat perfect opgezet: introblad + beknopte regels + details in de Almanak. Een topproduct, perfect om dit toentertijd voor het grote publiek best pittige spel goed te introduceren.The Iced One schreef: wo 09 jul 2025, 14:21 Wauw, da's wel echt een zot voorbeeld.
- Lord Leuber
- Party Animal
Voor de alle volledigheid mijn gemopper ging absoluut niet over de vertaling, maar dat was wel duidelijk denk ik. Sterker nog, dank voor de link met de Nederlandse regels waarmee je het spel kunt spelen, die ga ik uitprinten en in de doos stoppen.
Hoe je bent uitgemaakt voor een verwende veelspeler destijds snap ik al helemaal niet. Ik zou mezelf ook wel als een veelspeler zien. Het idee is dan juist lijkt me dat je regels eerder onder de knie hebt? Omdat je al veel ervaring hebt uit andere spellen. Dus zou je minder moeite moeten hebben met de aanpak in Morgenland. Maar “zelfs” ik kom er als veelspeler al niet uit.
Hoe beginnende spelers die net overgestapt waren uit Ganzenbord en Monopolie dit spel destijds zo uit de doos hebben kunnen spelen kan ik mij niet voorstellen eigenlijk.
Hoe je bent uitgemaakt voor een verwende veelspeler destijds snap ik al helemaal niet. Ik zou mezelf ook wel als een veelspeler zien. Het idee is dan juist lijkt me dat je regels eerder onder de knie hebt? Omdat je al veel ervaring hebt uit andere spellen. Dus zou je minder moeite moeten hebben met de aanpak in Morgenland. Maar “zelfs” ik kom er als veelspeler al niet uit.
Hoe beginnende spelers die net overgestapt waren uit Ganzenbord en Monopolie dit spel destijds zo uit de doos hebben kunnen spelen kan ik mij niet voorstellen eigenlijk.
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Contacteer:
De focus van je terechte gemopper was me duidelijk.Lord Leuber schreef: wo 09 jul 2025, 20:20 Voor de alle volledigheid mijn gemopper ging absoluut niet over de vertaling, maar dat was wel duidelijk denk ik. Sterker nog, dank voor de link met de Nederlandse regels waarmee je het spel kunt spelen, die ga ik uitprinten en in de doos stoppen.
De toenmalige redacteur van HiG was een arrogante eikel, die niet met kritiek kon omgaan. Geheel in tegenstelling tot de fijne contacten bij andere uitgevers in die jaren. Bij Amigo hadden ze een jaar eerder zelfs de regels van Union Pacific omgegooid op basis van mijn advies. Best kicken dat het spel later dat jaar de Essener Feder won (een spellenprijs voor de beste regels).