Ik ga op reis en ik neem mee... (editie 2025)

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Ik ga op reis en ik neem mee... (editie 2025)

Bericht door Bart »

Niet iedereen heeft al vakantie. Waarschijnlijk dacht ik er daarom niet eerder aan om een nieuwe jaargang van dit draadje op te starten.

Fervente spelers vertrekken immers nooit op vakantie zonder minstens één kaart- of bordspel in de bagage. En wij zijn een klein beetje nieuwsgierig.

Daarom keren jaarlijks onderstaande vragen terug:
  • Stop je gezelschapsspellen in je koffer of rugzak?
  • Welke spellen reizen mee en waarom?
  • Kies je eerder voor compacte, korte spellen? Of gaat net dat geweldige spel mee, waarvoor je anders te weinig tijd hebt?
  • Hoe verpak je ze, zodat ze ongeschonden mee terugkomen?
  • Welke reisbestemming kies je dit jaar? Waarom?
  • Blijf je dit jaar thuis? Welk spel moet dan absoluut op tafel komen?
  • ...
Jerome
Gouverneur

Re: Ik ga op reis en ik neem mee... (editie 2025)

Bericht door Jerome »

In een Clever-doosje komen blaadjes van alle vier de edities, plus de varianten. Van alle dobbelstenen heb ik een setje samengesteld waarmee alle combinaties gemaakt kunnen worden. Verder in dat doosje: Geven of Nemen en Keer op Keer 1 en 2, plus een paar varianten. Van alle scheurblaadjes neem ik er een stuk of zes of acht mee, zodat we het met z’n tweeën drie of vier keer kunnen spelen. Iemand opperde al om de blaadjes te lamineren maar al met al heb ik er meer dan ooit gebruikt zullen worden. Misschien dat de laatste velletjes toch nog in het plastic gaan, als die ooit aangesproken worden.

Een ander doosje is Railroad Ink Blue, waarin vier minidoosjes met uitbreidingen gepropt zijn. Ook hier slechts twee spelersbordjes om ruimte te besparen. Misschien neem ik Splendor Duel nog mee om nog iets van een ‘bordspelgevoel’ te hebben en ik kijk nog naar een of twee kaartspelletjes.

In de praktijk doen we te weinig spelletjes tijdens de vakantie om een tas vol mee te slepen. Maar dobbelen is leuk en kan bijna overal. De reis gaat deze zomer eerst naar de Hollandse kust om te zwemmen, dan het Duitse middelgebergte waar vooral gewandeld zal worden.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik ben al twee keer op vakantie geweest dit jaar.
Bij Snowgame is het de bedoeling dat je zelf spelletjes mee neemt. In de koffer gaat dan een soort van mini koffertje mee met daarin een stuk of 10 spelletjes zoals Qwixx, Point salade etc... en los ging ook Scout in de koffer mee.

Bij de (bordspellen)cruise hoef ik eigenlijk geen spellen mee te nemen want er gingen en stuk of 400 spellen vanuit de organisatie mee. Toch heb ik ook hier nog Scout meegenomen want die stond niet op de lijst.

Later in het jaar zal ik nog een keertje een midweekje weg gaan. Ook dan zal de kleine spelletjes koffertje meegaan.

Grote spellen neem ik niet mee.
Afbeelding
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Wij zijn alweer terug van vakantie en ik had diverse spellen mee.
Daarvan alleen gespeeld Cascadia en de Legende van Andor.
Cascadia heb ik herontdekt. Groot pluspunt was dat de tegels bleven liggen als het waaide.
Andor was nieuw. De eerste 2 sessies vond ik leuk. De 3e eigenlijk een afknapper en mag dus weg.
We live to survive our paradoxes
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Ik kan eigenlijk de tekst van vorig jaar kopiëren :lol:
We gaan met de buscamper op pad, we hebben 1 kastje gereserveerd voor bordspellen. Daar passen geen grote dozen in. En het spel moet op de tafel in de camper passen. Nu zijn we pas een paar dagen op pad geweest naar Luxemburg, best wat spellen meegenomen: Cubirds, Gloomhaven button&bugs, Kobito, Clever, Splendor Duel, Kintsugi, Qwikx kaartspel, Knarr, Skyteam, Explorers, Agricola 2 spelers, Dale of Merchants 3....niets gespeeld!
Ik denk dat dit ongeveer ook wel weer mee gaat komende zomervakantie. Misschien King of Tokyo Duel er nog bij. We gaan naar Engeland. Maar net als in Luxemburg is het een geocache vakantie met bijna elke dag dingen die georganiseerd worden, ook 's avonds. Dus ik verwacht niet heel veel te spelen.
Afbeelding
Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

siepie schreef: ma 14 jul 2025, 10:17 Misschien King of Tokyo Duel er nog bij.
Geen Cafe Baras? :wink:
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Wij nemen spellen meestal mee in een losse tas, en niet in de koffer.
Die tas krijgt een veilig plekje, zodat de spellen niet zoveel afzien tijdens de reis.
Tegelijk fungeert de tas als een limiet: alleen wat erin past, kan mee.

Dit jaar zat Dorfromantik erin, die hadden we nog niet eerder gespeeld.
Ideaal om 's avonds telkens een rondje te spelen en zo het spel verder te ontdekken.

Het eerste rondje vond ik gezellig: zo'n beetje coöperatief Cascadia, al mocht het wat uitdagender.
Naarmate er tegels en regels bijkomen stijgt ook de uitdaging en werd het elke keer leuker :)
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Wij nemen niet heel veel mee. Een spel voor de jongste. Een spel voor de oudste.

En voor onszelf een spel van middellange duur en van lange duur.

Dit keer ging mee:

Rudy Racer
Harmonies
Indian Summer
Ratten van Wistar.

Wij huren meestal via AirBnB een heel huis. Dus een spellen tafel (6 persoons tafel) is altijd wel aanwezig.
Plaats reactie