Flop 7

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Flop 7

Bericht door JeVo »

Wie kan mij uitleggen waarom BombBusters en Flip7 voor deze spellenprijs zijn genomineerd?

Flip7 is mij zo zwaar tegen gevallen, geen spelvorm, geen keuzes, veel te veel geluk door de actiekaarten.
En ja geluk moet erin zitten in een push-your-luck spel, maar hiervoor kan ik maar een oordeel over bedenken:
Steek er je BBQ maar mee aan.
(Quote al zin heel lang in gebruik bij Erwin voor een ander spel)

Dus als ik mag stemmen +1 voor BombBusters.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever

Labels:
JeVo
Standaard moderator

Re: Flop 7

Bericht door JeVo »

Eigenlijk ben ik dus heel erg teleurgesteld in de spelervaring van Flip7.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

De eerste keer dat ik het speelde had ik hetzelfde gevoel, maar de latere keren kreeg het een vibe a la blackjack. De spanning van nog een kaart omdat je ècht moet scoren deze ronde. Omdat je ècht een zevende wil voor de flip7.

Er zit weinig autonomie in, maar als de spelers er een beetje voor in zijn kan het wel een leuke activiteit aan tafel zijn,
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ik vind Flip 7 ook wel vergelijkbaar met blackjack. De combinatie van een beetje tellen welke kaarten er al uit zijn, toch nog een kaart willen om bij te blijven, eigenlijk die zevende willen hebben en niet te vergeten het snelle rammen op tafel... "Hit!"... "Stay"... Geen prijswinnaar en al helemaal niet de "greatest cardgame of all time", maar gaat zeker wel mee op vakantie.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Volgens mij is nog niet bekend wie er genomineerd zijn voor de Nederlandse spellenprijs. Staat nog niets op hun site en volgens mij is het daar ook nog een aantal maanden te vroeg voor.

Flip 7 is push your luck ala Can't Stop (pak ik nog een kaart of stop ik net zoals dobbel ik nog een keer of stop ik). Dan vind ik Can't stop leuker en Flip 7 eigenlijk niet vernieuwd genoeg.

Bomb busters wil ik graag nog een keertje spelen.
Afbeelding
JeVo
Standaard moderator

Bericht door JeVo »

Het is niet de NSP, maar de rode pion van SdJ!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Spiel das Jahres verwacht ik inderdaad betere titels van of het is een mager spellen jaar.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: di 08 jul 2025, 18:02 Spiel das Jahres verwacht ik inderdaad betere titels van of het is een mager spellen jaar.
Of we hebben een andere smaak en/of doelgroepfocus dan deze zeer deskundige jury.

Flip 7 is volgens mij wereldwijd een hit en verkoopt als een tierelier. Ik hoor en zie daarnaast enthousiaste verhalen van mensen die het gespeeld hebben. Ik ga dit op afstand niet mager vinden.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Voor verwende veelspelers is Flip 7 misschien een niemendalletje, maar dat is een verwaarloosbaar klein groepje ten opzichte van mensen die het echt leuk vinden. Dat is namelijk bijna iedereen. Het is makkelijk te begrijpen waarom: het speelt snel, in grote groepen, zorgt voor spanning en leedvermaak en misschien nog wel het belangrijkste: je kunt beginnen met spelen zonder het eerst uit te moeten leggen. Want geloof me, mensen die zelden of nooit spelletjes doen hebben een niet te onderschatten afkeer van regeluitleg. Dat vinden ze ongeveer net zo leuk als een wortelkanaalbehandeling of het invullen van de belastingaangifte. Die willen direct kunnen spelen zonder eerst secondenlang naar een uitleg te moeten luisteren. Ik ken zulke mensen en daar speel ik vrijwel nooit spelletjes mee. Flip 7 ging zonder problemen, en ze vonden het nog leuk ook.

Flip 7 is dus eigenlijk veel te groot voor zo’n lullig prijsje als de Spiel des Jahres. :lol:
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Ik snap het wel. De Nederlandse versie is nog niet uit maar hier in mijn locale spellenwinkel is de Engelse versie niet aan te slepen.
En met een grote groep is het een vermakelijke bezigheid.
Afbeelding
murzim
Veenboer

Bericht door murzim »

Gisterenavond voor de eerste keer met mijn kinderen gespeeld (14, 13 & 10) en meteen een tweede potje gespeeld alhoewel het al na tienen was.

Vanmorgen moest ik terug aan thuiswerk, waren de kinderen al met z’n drieën Flip 7 aan het spelen ipv opnieuw achter de gamecomputer te kruipen. Dit dus… gebeurt zeer zelden dat mijn kinderen eigenhandig een spel oppakken en verkiezen boven gamen.

Dus de nominatie voor Spiel des Jahres, wat toch een familieprijs is, lijkt me terecht. Bomb Busters viel trouwens ook erg in de smaak bij mijn oudste zoon. Mag van mij ook zeker winnen.
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Erwin schreef: di 08 jul 2025, 20:26 Of we hebben een andere smaak en/of doelgroepfocus dan deze zeer deskundige jury.
Zonder wat te zeggen over de terechtheid van de nominatie voor Flip 7 (heb zelf erg gelachen de eerste keer maar betwijfel hoe lang ik het leuk blijf vinden), het is wel een jury die Faraway en Endeavor: Deep Sea in dezelfde categorie plaatst...
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

En de winnaar is.....Bomb Busters
Afbeelding
Plaats reactie