Erwin schreef: wo 13 aug 2025, 11:40
Bart schreef: ma 11 aug 2025, 23:12
Jerome schreef: ma 11 aug 2025, 23:02
En sinds wanneer is het gewoon geworden dat een moderator berichten mag inkorten naar eigen inzicht?
Heb ik iets gemist?
Dat gebeurt zelfs op BGG. Net daarom zijn er moderators.
Terug naar het onderwerp.
Ik respecteer de oproep tot een focus op spellen, maar dit berichtje heeft toch een procesmatige reactie nodig.
De moderatoren proberen hier op een vriendelijke en nette manier de sfeer te bewaken. Dank en waardering hiervoor!
Maar het aanpassen van berichten is tricky. Als je deze grens over gaat, kun je onbedoeld zorgvuldig opgebouwde teksten verminken, waardoor een ander verhaal ontstaat. Dit roept de schijn van manipulatie op. Moet je niet willen. Als een bericht ongepaste passages bevat, zou ik het volledig wissen.
Ik zou ook een beetje oppassen met de vergelijking met BGG. Die moderatoren zijn politiek gedreven. Alles wat in hun politieke straatje past wordt aanvaard, kritische andere geluiden worden gemakkelijk gewist of verbannen. Ik realiseer me dat ze daar vaak te dealen hebben met extreme reacties uit de viesrechtse MAGA-hoek (domrechts is voor mij een te milde kwalificatie), wat stevig optreden rechtvaardigt. Maar ik heb geen vertrouwen in hun objectiviteit (welk vertrouwen ik wel heb in de hier actieve moderatoren). Spiegel je niet aan BGG, zou ik adviseren.
In het kader van de transparantie: ik ben vanaf mijn tienerjaren links georiënteerd. Ik heb een pesthekel aan viesrechts populisme (en xenofobe haatzaaiers in het bijzonder). Maar de ethische hysterie en vaak misplaatste morele superioriteit uit extreemlinkse hoek trek ik ook niet.
Over moderatie en afkeer tegen rechts populisme zijn wij het geloof ik eens, voor wat het waard is (niet veel). Maar die "misplaatste morele superioriteit van extreem links" begrijp ik niet helemaal. Dreigt weer off topic te gaan, waarvoor excuus, maar ik hoor dat verwijt aan "links" vaker en vraag dan altijd om voorbeelden. Dan volgt er vaak een litanie over "woke" gezeur over homorechten of gelijke behandeling of opkomen voor minderheden en kwetsbaren enzo, wat ik extreem noch moreel vind en wat al helemaal niet met "woke" te maken heeft. Ik ken ook geen definitie van "extreem links" eigenlijk. Wat of wie valt daaronder? Ik vraag dit in het algemeen hoor, niet gericht op jou, Erwin. Ik wil gewoon begrijpen wat dan die "ethische hysterie" is.
Ikzelf heb bijvoorbeeld Puerto Rico in huis, wil dat graag nog eens spelen, zal het in elk geval nooit wegdoen, maar begrijp volkomen als dat spel vanwege thema en bruine dopjes niet meer zo populair is. Spel wegdoen zou ikzelf best hysterisch vinden. Maar dat huisgenoten dit niet meer willen spelen, kan ik begrijpen. Zeker niet sinds we New Frontiers in huis hebben, maar dat terzijde.
Ace of spades schaf ik niet aan, dat is duidelijk. Het bedrijf dat het heeft uitgebracht en intussen uitgebreid excuses heeft gemaakt, mag van mij best even op de blaren zitten. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor de vele reviewers die betreffende onsmakelijke kaarten kennelijk over het hoofd hebben gezien, wat een feitelijke diskwalificatie is van hun eigen werk.
Geldt dat alles dan ook voor CGE, dat een Codenames kloon uitbrengt? Wat mij betreft niet, omdat ik hun reactie adequater vond. Puur persoonlijk natuurlijk. Ik zal ook nooit een kruistocht ondernemen tegen mensen die dat spel in huis halen. De discussie over de onzindelijke en gevaarlijke uitlatingen van Rowling zal ik dan wèl voeren. Omdat dat persoonlijk en maatschappelijk gewoon relevant is.
Tot slot, en ook dit is niet gericht op het aangehaalde citaat, er lijkt soms een natuurlijke psychologische beweging te zijn naar de gulden middenweg of het redelijke compromis. Als het gaat om politiek-economische standpunten, kan ik daar nog goed in mee. Maar tussen de strijd voor gelijke rechten en de tegenstanders daarvan is geen gulden middenweg. Tussen intolerantie en tolerantie is ook geen compromis mogelijk. Er is geen redelijk gemiddelde tussen haat en liefde, tussen verdraagzaamheid en onverdraagzaamheid.