Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bert B.
Professor Pimpel

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door Bert B. »

Forest Shuffle

Afgelopen weekend fietsten we de Heideroute rond Kalmthout en in Kalmthout zelf was het een mooi moment om een terrasje te pakken bij het 'Suske en Wiskemuseum'. Achter in de tuin waar het goed toeven was, hadden twee stellen een spellendag georganiseerd. Enerzijds Pokemon en aanverwant spul en anderzijds de bekende moderne spellen. Totaal onverwacht maar natuurlijk wel hartstikke leuk.
Mijn vrouw pakte Forest Shuffle om deze eens uit te proberen. Ik had er hier natuurlijk wel over gelezen, maar het is toch wel fijn als je zelf een spel speelt en dan kijkt of het ook in de smaak gaat vallen. We spelen meestal met z'n tweeën en dan is het erg belangrijk dat we een spel allebei goed vinden.
Kort verhaal: heerlijk spel
Bij thuiskomst direct besteld en het is al enkele malen op tafel gekomen. Nu nog alle kaarten leren kennen, ik heb al wel ontdekt dat er leuke verrassingen en teleurstellingen (kaart bij de verkeerde boom gelegd :lol: ) bij zitten.
Afbeelding
Carrie
Veenboer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Carrie »

Bert B. schreef: wo 03 sep 2025, 19:50 Forest Shuffle

Afgelopen weekend fietsten we de Heideroute rond Kalmthout en in Kalmthout zelf was het een mooi moment om een terrasje te pakken bij het 'Suske en Wiskemuseum'. Achter in de tuin waar het goed toeven was, hadden twee stellen een spellendag georganiseerd. Enerzijds Pokemon en aanverwant spul en anderzijds de bekende moderne spellen. Totaal onverwacht maar natuurlijk wel hartstikke leuk.
Hadden we dat geweten! Komen we best regelmatig in de buurt maar had geen idee dat ze dat daar wel eens organiseren. Wie weet voor een volgende keer.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

gisteren heerlijk gecruised in galactic cruise! Fantastisch spel!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

@BertB: Forest Shuffle... we spelen het vaak en graag, nog steeds, maar elke keer denk ik toch weer: wat een slecht spel eigenlijk. Interessant gegeven. We noemen het hier "ons beste slechte spel in huis". Die vleermuizen zijn best ruk trouwens, of vriendelijker geformuleerd: alleen situationeel goed. Ook met de uitbreidingen erbij, die iets meer kracht geven aan vleermuizen.

@Humske: leuk! Stond op de radar hier, vanwege de stevige aanbevelingen op BGG, maar de prijs houdt me nogal tegen, zeker omdat de zwaardere jongens het hier in huis minder goed doen dan voorheen. :think:

Zelf gisteren maar liefst drie nieuwe spelletjes geprobeerd:
Instinct: leuk en flinterdun tweepersoons spelletje met nogal lelijke kaartjes in zwart en wit. Zoon 2 vindt ze prachtig trouwens, smaken verschillen. Positiespelletje met nachtdieren richting een gezamenlijk grid van 4x4 voor zoveel mogelijk punten. Of het meer dan een paar potjes leuk blijft, betwijfel ik.
Sea salt & paper: extra pepper. Je kunt er geen buil aan vallen, die extra kaartjes. En ze zijn weer schattig en prachtig. Maar of de effecten van de kaartjes het spel beter maken? Dat vind ik eigenlijk niet. Maar ach, wat geeft dat, de kaartjes geven dit spelletje hoe dan ook weer een kleine oppepper.
Castle Combo: vrij hoge prijs voor een pak kaarten en kartonnetjes van matige kwaliteit. Maar het speelt wel lekker weg, dit keer voor een combotastisch eigen grid van 3x3. Er wordt al driftig met sleutels gerammeld teneinde betere combinaties te maken danwel een goeie kaart voor de ander van tafel te krijgen. Die houdt het wel even vol hier, denk ik.
PXL_20250906_141848913.jpg
Afbeelding
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Pura Vida schreef: zo 07 sep 2025, 09:02 Castle Combo: vrij hoge prijs voor een pak kaarten en kartonnetjes van matige kwaliteit.
Eens dat het best duur is maar ik vind de kartonnen fiches juist van een hele goede kwaliteit, superdik!
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

sinead schreef: zo 07 sep 2025, 19:12
Pura Vida schreef: zo 07 sep 2025, 09:02 Castle Combo: vrij hoge prijs voor een pak kaarten en kartonnetjes van matige kwaliteit.
Eens dat het best duur is maar ik vind de kartonnen fiches juist van een hele goede kwaliteit, superdik!
Bij mij lieten de laagjes al los bij het uitdrukken. Geen probleem maar viel wel op.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Rebel Princess is een slagen spel met een leuke twist. Kaarten in 4 kleuren met waardes 1 tm 12 waarbij iedere blauwe kaart een strafpunt is een de groene kikker Princess 5 strafpunten. Iedereen krijgt van tevoren 2 sprookjes karakters en kiest daarvan er 1 vanuit een de speciale eigenschap van dat karakter kun je iedere ronde van de 5 rondes 1 keer gebruiken. Elke ronde heeft ook nog een speciale verschillende regel.

Door het inzetten van je speciale eigenschap op het juiste tijdstip zorgt dat voor hilarische situaties, maar toch heb je ook wel enigzins controle over de meeste slagen. Leuk spel als je van slagen spellen houd zoals ik!
Afbeelding
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

Het is gelukt om een solo potje Civolution uit te spelen.

Althans, ik had geen zin om de eindescore te berekenen. Dit voelde bijna als werk aan. Eigenlijk voelde het spel in alle facetten aan als een werkdag.

- Het spelt duurt ongeveer zo lang.
- Er is zoveel te doen, dat je het overzicht snel verliest.
- Je hebt geen idee wat prioriteit heeft.
- Tegen de tijd dat je het gevoel hebt meters te maken, is het afgelopen.
- Bij de retrospective kom je er achter dat je 0 van je doelen hebt behaald.
- Je collega eindigt de maand met 3 keer zoveel knaken op de bank, zoals je tegenstander 3 keer zoveel punt heeft einde van het spel.

Wel een vijf sterren spel.
"Rock over London. Rock on Chicago."
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Gisteren speelde ik, of beter speelden wij, Raising Robots. Dit spel onlangs binnen gekregen via een Kickstarter campagne. De campagne ging om een nieuwe uitbreiding, maar bood ons de kans om ook het basisspel aan te schaffen.

In Raising Robots ga je robots bouwen, dit doe je op een eigen speelbord. Het heeft iets weg van Wingspan als het gaat om het plaatsen van de robots en het activeren. Elke ronde trek je 2 energiekaarten van je eigen trekstapel en vervolgens kies je 2 fases die je uit wilt voeren. Je kan kiezen uit upgrade, assemble, design, fabricate en recycle. Je speelt simultaan. Je legt je 2 fase kaarten gedekt bij de energiekaart waar je hem aan toekent. Vervolgens draait iederen zijn kaarten en worden er eventuele energie blokjes op het centrale bord geplaatst. Dit laatste zorgt ervoor dat ook fases die jij niet gekozen hebt, maar een ander wel, van energie voorzien worden en daardoor beschikbaar voor iedereen. Vervolgens ga je alle fases langs en kijkt of je ze uit kan voeren. Om ze uit te kunnen voeren heb je energie nodig, als die niet is toegekend dan kan je die fase niet doen. Kan je hem wel doen, dan bepaal je de totale energie en voer je de acties uit. Dit doet ieder voor zich. Het spel speelt daardoor sneller dan een Wingspan als je met meerdere mensen speelt, omdat je geen downtime hebt of nauwelijks in elk geval.

Er zijn verschillende manieren om punten te scoren. Het ziet er ook heel mooi uit, artwork is erg leuk. Onze KS versie kwam met houten resources en sleeves. Helaas dan weer geen insert in de doos, waardoor die met uitbreidingen nu te vol zit met allemaal zakjes. Ik verheug me al op een volgend potje!
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

siepie schreef:Gisteren speelde ik, of beter speelden wij, Raising Robots. Dit spel onlangs binnen gekregen via een Kickstarter campagne. De campagne ging om een nieuwe uitbreiding, maar bood ons de kans om ook het basisspel aan te schaffen.

In Raising Robots ga je robots bouwen, dit doe je op een eigen speelbord. Het heeft iets weg van Wingspan als het gaat om het plaatsen van de robots en het activeren. Elke ronde trek je 2 energiekaarten van je eigen trekstapel en vervolgens kies je 2 fases die je uit wilt voeren. Je kan kiezen uit upgrade, assemble, design, fabricate en recycle. Je speelt simultaan. Je legt je 2 fase kaarten gedekt bij de energiekaart waar je hem aan toekent. Vervolgens draait iederen zijn kaarten en worden er eventuele energie blokjes op het centrale bord geplaatst. Dit laatste zorgt ervoor dat ook fases die jij niet gekozen hebt, maar een ander wel, van energie voorzien worden en daardoor beschikbaar voor iedereen. Vervolgens ga je alle fases langs en kijkt of je ze uit kan voeren. Om ze uit te kunnen voeren heb je energie nodig, als die niet is toegekend dan kan je die fase niet doen. Kan je hem wel doen, dan bepaal je de totale energie en voer je de acties uit. Dit doet ieder voor zich. Het spel speelt daardoor sneller dan een Wingspan als je met meerdere mensen speelt, omdat je geen downtime hebt of nauwelijks in elk geval.

Er zijn verschillende manieren om punten te scoren. Het ziet er ook heel mooi uit, artwork is erg leuk. Onze KS versie kwam met houten resources en sleeves. Helaas dan weer geen insert in de doos, waardoor die met uitbreidingen nu te vol zit met allemaal zakjes. Ik verheug me al op een volgend potje!
Vond zelf Wingspan als spel heel leuk. Maar het geluk van kaarten tellen aan het begin: eindscore kaarten vs kaarten die voedsel opleveren elke ronde stak me toch. En wilde geen uitbreidingen kopen om het op te lossen.

Hoe is dat bij dit spel?
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

Edwin84 schreef: za 20 sep 2025, 10:43
siepie schreef:Gisteren speelde ik, of beter speelden wij, Raising Robots. Dit spel onlangs binnen gekregen via een Kickstarter campagne. De campagne ging om een nieuwe uitbreiding, maar bood ons de kans om ook het basisspel aan te schaffen.

Vond zelf Wingspan als spel heel leuk. Maar het geluk van kaarten tellen aan het begin: eindscore kaarten vs kaarten die voedsel opleveren elke ronde stak me toch. En wilde geen uitbreidingen kopen om het op te lossen.

Hoe is dat bij dit spel?
Ik snap wat je bedoelt, het dobbelen om voedsel is mijn grootste ergernis bij Wingspan. Al blijf ik het verder een heel leuk spel vinden. Bij dit spel is dat er niet. Je krijgt grondstoffen door bepaalde fases te kiezen. Ik had zelf geen overdaad aan grondstoffen, soms zelfs geen, maar je kan bijvoorbeeld ook meer energie besteden en minder grondstoffen om iets te doen. Ik heb ook niet heel veel robots gebouwd vond ik, maar won wel, doordat ik punten op andere manieren scoorde.
Ik heb wel een keer gehad dat ik een robot bouwfase die ik gekozen had niet kon uitvoeren omdat ik een misrekening had gemaakt met grondstoffen.
Ik heb het nu 1 keer gespeeld en ik ben wel benieuwd naar manieren om eerst grondstoffen en robotkaarten te verkrijgen en dan te bouwen. Maar ik won wel met 2 punten verschil, dus zo slecht ging het blijkbaar niet.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Ik vind Raising robots de gamersversie van wingspan. Meer mogelijkheden, meer controle en naar mijn mening ook een stuk leuker :D
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

Eigenlijk eergisteren...maar was gisteren heel de dag op pad dus kwam het er niet van om te posten.

Distilled. Dit spel stond al een tijdje op onze wishlist om kado te doen aan onszelf met geld wat ik van mijn ouders gekregen had. Alleen twijfelden we de hele tijd of we niet wilden wachten tot de nieuwe uitbreiding in de kickstarter van start zou gaan en er dan misschien het basisspel ook bij aan werd geboden. Dat was niet zo en dus hebben we nu gewoon de Engelse versie gekocht. En die ziet er echt fantastisch uit! Inserts, bakjes, echt alles er op en er aan.

Dus vrijdag gespeeld, want we wilden dan wel weten of we voor de uitbreiding gelijk wilden gaan en eventueel via kickstarter nog wat luxere componenten.

Conclusie na 1 spelletje: heerlijk thematisch. Toch spannend als je de kaarten gaat schudden welke drank er uit gaat komen. Speelt vlot, geen lastige regels om te leren. Er zit ook een apart boekje bij wat je door 1 ronde heen loodst, die hebben we ook gebruikt. Zo op het eerste gezicht zeg ik dat er genoeg variatie nog mogelijk is, gezien de karakters en de diverse kaarten die je bonussen geven.
We gaan niet voor de nieuwste uitbreiding, na het bekijken van een filmpje vind ik die vooralsnog de boel alleen maar complexer maken, nog meer op tafel (het spel neemt al best wat plek in) en thematisch vind ik het maken van cocktails niet passen.
En die luxere componenten? Wie weet komen die nog zodra ze weer beschikbaar zijn ergens. Dat geldt wat mij betreft ook voor de uitbreidingen die er al waren. Maar eerst nog maar verder ontdekken wat het basisspel zelf te bieden heeft.
Afbeelding
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Goed, zaterdag, speelde ik.

Roborally!
ik had de Wizards of the coast editie meegenomen, met de tinnen robotjes.
zware doos met alle borden, keuze genoeg. met z'n vieren crossten we over het bord,
waarbij de robotjes steeds gevaarlijker werden door alle aangebouwde opties.
ouderwets gezellige chaos, heerlijk.

Under the Mango Tree
een heel eenvoudig draft spelletje, zoals sushi go, waarbij elke categorie anders scoort.
de truuk van dit spel is dat je kaarten een soort domino stenen zijn, waarvan je er maar één helft mag gebruiken.
waardoor je ook nog een beetje kunt kiezen: als ik deze helft gebruik, is de andere helft niet meer beschikbaar voor de anderen.
Maar na 3x5 gekozen kaartjes is het al klaar en dat is wel heel erg rap over.
Mag van mij naar de kinderstapel.

Eufraat en Tigris
Nog een evergreen, maar ook lievelingsspel van een van de tafelgenoten.
Hoe zat het ook al weer met intern en extern conflict?
Lekker fanatiek er in en vanaf het begin ook al fors conflicten uitlokken, zo moet dat gespeeld worden.
een groen gevecht voor 6 blokjes liep verkeerd af en zette de aanstichtster buitenspel.
score 11-10-7 met de beginner in het midden.

bomb busters!
omdat alle betere EOD teams al bezig waren, moesten wij aan de bak.
prima sessie, met levels 11-15 en 17.
Waarbij level 17 heel vermakelijk is, omdat het echt anders is.
verplicht gebruik van Algemene Radar met een random getrokken nummer
prima vermaakt. terechte winnaar van de NSP

Take Time
iets met blinde kaarten rond een klok leggen?
variant van of the Mind of the game.
niet zo mijn ding.

Tesas showdown zeeen van strijd.
heerlijke twist op slagenspellen, favoriet op onze spellendagen.

nog bijna ook nog Hoogspanning gespeeld, maar die haalde het net niet.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
interceptor
Uitgever

Bericht door interceptor »

humske schreef: di 20 mei 2025, 21:02 gisteren kwam santa cruz op tafel. 2015 had dit zijn laatste play bij mij dus het werd hoog tijd. Indertijd een van de yucata spellen waar er een wereld voor me open ging op die website. Zoveel met de mensen van de lage landen (DLL) daar (zoals alterno ook) gespeeld, toernooien gedraaid etc. Goede herinneringen aan die tijd.
En zo kwamen er, doordat ik de spellen online leerde kennen, een aantal exemplaren van die spellen in de kast. Of het nou duitse of franse versies waren, maakte allemaal niet zoveel uit. En santa cruz was er dus eentje van.

Met de challenge die ik mezelf heb opgelegd om alles in mijn kast weer een keer te spelen binnen de 3 jaar die ik er voor gesteld heb (die loopt in december af, weet niet of ik het ga halen maar ik doe mijn best), kwam santa cruz dus op tafel. Ik was er bang voor dat het teleur zou stellen wat met enkele spellen is gebeurd die ik sinds lange tijd heb gespeeld weer (zoals russian railroads). Maar santa cruz stelde zeer zeker niet teleur! Gelijk ook een 2e pot gespeeld en nu was het met 2 spelers. Binnenkort ook een keer met 3 doen! Smaakt naar meer!! leuke herkennismaking.
Santa Cruz vond ik altijd een leuk spel dat echt totaal niet is door gebroken wat onterecht is wat mij betreft. Good oldie onbekend maakt onbemind.
Afbeelding