Botanicus: betekenisloos schuiven met potplantjes - recensie

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Pura Vida
Kardinaal

Botanicus: betekenisloos schuiven met potplantjes - recensie

Bericht door Pura Vida »

Botanicus: betekenisloos schuiven met potplantjes

Je hebt soms van die spellen die heel leuk beginnen en na een paar potjes dood voor de kast vallen, net als onze kamerplanten zeg maar. Botanicus is er zo een. Helaas, want het zag er leuk uit allemaal, kreeg goede recensies hier en daar en leek helemaal in ons potje. Maar ik had er al heel snel geen zin meer in.

Foto BGG
Foto BGG

Op het eerste gezicht is Botanicus een leuke puntenrace met lekker scherpe randjes. Je zoekt de beste paadjes en selecteert de beste acties naar zoveel mogelijk potplantjes in je eigen tuin en probeert al die potjes zo te ordenen en te laten groeien dat ze maximaal punten opleveren. Botanicus is een beetje actie-selectie, werkers neerzetten, opdrachten vervullen, patronen c.q. setjes maken en eenvoudige technieksporen bewandelen. Voeg daarbij nog een stukje directe interactie in de trant van “ik doe dit en dus moet jij wat anders kiezen” en je hebt alle ingrediënten voor een leuk spel bij elkaar.
Het eerste spelletje ging dat nog best goed. Lekker rondlopen met je tuinman en schuiven met je potplanten. Maar eigenlijk zagen we al wel waar dit spelletje op uit was: planten, planten en nog eens planten. En als dat niet lukt, dan maar wat geld pakken, een plant begieten of een houten dier aan het werk zetten. Maar daarna snel weer planten, want je tuin moet vol. Het ideale paadje was snel gevonden en zo ontstond een eendimensionale en voorspelbare race op precies dat paadje. Het voelde allemaal erg plichtmatig aan. Ik ga dat heel kort uitleggen.

De houten dieren zijn leuk, maar betekenisloos en erin geknutseld. Het zijn er vijf, verschillend ook nog, maar die verschillen betekenen dus niets. Ook niet op het expertbord. Begin trouwens maar meteen met dat expertbord, als je Botanicus gaat proberen, want op het normale bord hebben die diertjes al helemaal niets te zoeken. De kolibri had net zo goed een kikker kunnen zijn, of een schildpad, of welk dier eigenlijk ook. Ze hebben niets met je tuin te maken, behalve dat ze plaats maken voor een plant en wat extra punten geven gedurende de rest van je spel.

Het verwisselen van je potplanten van niveau 1 naar 2 naar 3 naar 4 is obligaat en irriteert een beetje. Ik blijf ze maar omdraaien, wat lacherig maakt. Want je moet ze dus verwisselen. Niveautje 1 terug in de voorraad; niveautje 2 pakken en op je bordje leggen, enzovoort. Ongeveer het tegenovergestelde van thematisch "je planten laten groeien". Je gooit feitelijk gewoon een plant weg en zet er een grotere voor in de plaats. Maar goed, je bent dus de hele tijd fiches van je bord aan het vervangen door andere en met je tuinmannen aan het rondrennen om dat te kunnen doen. Waar je dan weer geld voor nodig hebt, want die tuinmannen rennen natuurlijk niet gratis. Dat geld moet je ophalen op dat geldspoor, zie boven, en heb je alleen maar nodig om die tuinmannen te laten rennen, of om een actie te doen die een ander al had bezet. O ja, ook het spelen van de schaars beschikbare kaarten kost geld. Enfin. Je wilt dus geld om te kunnen doen waar het spel om draait. Nou is dat een heel gewoon mechanisme in talloze spellen, maar bij Botanicus vonden we het vermoeiend en een beetje kunstmatig. Daarboven komt nog dat er weinig opbouw in het spel zit. Je doet de laatste beurt niet wezenlijk iets anders dan je eerste beurt.

De interactie vind ik gemakzuchtig, zoals blokkeer acties dat mijns inziens altijd zijn. Nou is ‘blokkeren’ een groot woord, want met voldoende geld kun je de gewenste actie alsnog doen. Probleem is dat je eigenlijk allemaal al de meest ideale actie voor de volgende ronde ziet. Daarmee wordt niet alleen je strategie, maar ook de interactie zeer voorspelbaar. Andere interactie is er niet, want al het planten en groeien vindt plaats op je eigen bordje. Alleen het tellen der punten tijdens het spel kun je nog interactief noemen, in die zin dat het de spanning een beetje weghaalt omdat de verschillen al snel te groot kunnen worden. Tenzij je dus allemaal ongeveer hetzelfde doet.

Mijn conclusie: Botanicus heeft teveel gekunstelde motieven en plichtmatig geschuif, krampachtige interactie en te weinig spanning. Om een archaïsch kaartspel aan te halen: het is een beetje opgelegd pandoer. Misschien komt dat goed als we het vaker zouden spelen, maar dat gaat ten koste van spellen die we wèl heel leuk vinden. Voor ons is Botanicus hooguit een middelmatig spelletje met een lage kans op herspelen en een hoge kans op vergetelheid.
(Edit: formele gegevens toegevoegd)

Botanicus
2-4 spelers, 10+
Ontwerp: Samuele Tabellini Ferrari, Vieri Masseini
Artwork: Marcel Gröber, Franz-Georg Stämmele
Uitgave: 999 Games 2025
BGG link
Laatst gewijzigd door Pura Vida op ma 06 okt 2025, 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Labels:
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Botanicus: betekenisloos schuiven met potplantjes - recensie

Bericht door Peter Hein »

Jammer dat hij jullie niet beviel. Ik vond de interactie juist bovengemiddeld in vergelijking met de doorsnee tableaubouwers die nu zo populair zijn. De focus op het planten herken ik niet zo uit mijn potjes. Er zijn veel punten te verdienen met het bereiken van de laatste vakken van de drie sporen, de dieren en de juiste plekken om te planten. Geen van de verschillende puntenopties lijkt nog dominant. Ik heb overigens de expertversie nog niet gespeeld.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: wo 01 okt 2025, 10:10 Jammer dat hij jullie niet beviel. Ik vond de interactie juist bovengemiddeld in vergelijking met de doorsnee tableaubouwers die nu zo populair zijn. De focus op het planten herken ik niet zo uit mijn potjes. Er zijn veel punten te verdienen met het bereiken van de laatste vakken van de drie sporen, de dieren en de juiste plekken om te planten. Geen van de verschillende puntenopties lijkt nog dominant. Ik heb overigens de expertversie nog niet gespeeld.
Jammer inderdaad, maar aan de andere kant: je hebt af en toe spellen nodig die tegenvallen. Hoe weet je anders of een spel leuk is? Die interactie is misschien wel bovengemiddeld, zoals je zegt, maar ik vond hem dus een beetje zo zo. Dat heeft misschien meer te maken met de vorm van interactie die ik niet leuk vind. De expertversie ga jij geheid nog proberen natuurlijk en kan ik wel aanbevelen. De houten dieren krijgen dan iets meer functie en pit, in plaats van alleen maar punten.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Contacteer:

Dat ben ik helemaal met je eens. Het is ook wel eens fijn om een wat meer uitgesproken mening over een spel te kunnen hebben.
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Ik heb alleen de expertversie nog maar gespeeld en heb nog niet helemaal het gevoel het spel "uitgespeeld" te hebben, maar ik kan me wel voorstellen dat ik dat gevoel ook wel ga bereiken.
Ik heb mijn beste score ook gehaald de keer dat ik mijn hele tuin heb volgegooid, maar dat is deels wel afhankelijk van je opdrachtkaartjes en einde-spel kaartjes denk ik. Maar de bonuspunten voor het volledig beplanten van je tuin lijken me wel beter dan die voor het bereiken van het einde van de diverse tracks.

In ieder geval bedankt voor een negatieve recensie, die worden te weinig geschreven wat mij betreft.
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Ik denk dat het vorig jaar in de kerstperiode was dat ik Botanicus op een tafel zag liggen. Het is een kleurrijk spel met mooi vormgegeven dieren (vlinder, vogel, eekhoorn) dat daardoor vanzelf de aandacht trekt. Het ziet er gewoon uitnodigend uit.
Pas een tijd later kreeg ik de mogelijkheid om het een keer te spelen. Daar is het ook bij gebleven. Wat me die ene keer opviel is dat je de acties op het centrale bord echt moet leren kennen. Speel het spel een aantal keren om te weten wat de betere en slechtere acties zijn. Op het persoonlijke bord kwam ik er al redelijk rap achter dat ik niet zo handig begonnen was. Spreekt voor zich dat ik niet gewonnen heb en dat is ook helemaal niet erg.
Uiteindelijk had ik niet het gevoel een spel gespeeld te hebben dat ik thuis ook zou willen hebben (dat was onlangs met Forest Shuffle wel anders). Ik had een beetje het idee dat het een spel is waarbij je het trucje onder de knie moet krijgen.
Zonder het spel met iets anders te vergelijken, denk ik dat ik net zo goed 'Het Dorp' weer eens achter uit de kast kan opduiken en op tafel kan leggen.
Het is in elk geval fijn om een kritische recensie te lezen, want ik zie overwegend positieve reacties op nieuwe spellen. Als je het forum hier volgt, dan lees je na verloop van tijd (een jaar of wat) niets meer over die 'goede' spellen. Ik weet niet of de spelers hier hun huis enkel verder volstouwen of weer spellen van de hand doen. In dat licht bezien is het fijn als recensenten de lat wat hoger leggen. Dank in elk geval Jasper.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Over het fenomeen van negatieve recensies kun je lang doorpraten denk ik. Veel recensies zijn ook niet zozeer recensies alswel betaalde content en spelbeschrijvingen. Die zijn niet snel echt negatief natuurlijk. Maar als ik naar mezelf kijk (ten overvloede: volstrekt onafhankelijk en geen euro op de bank behalve als ik een spel weer verkoop): ik schrijf ook minder snel iets op over een spel dat tegenviel. Terwijl ik woorden te kort kom als ik een spel heel leuk vind.
Liever had ik over Botanicus een positiever verhaal geschreven. De ontwerpers hebben er tijd in gestoken, hun ziel en zaligheid erin gestopt, iets gemaakt dat ikzelf nooit zou kunnen maken. Dat alleen al verdient een pluim eerder dan pek. Maar goed, spellen werken nooit voor iederéén. En uitleggen waarom iets niet werkt voor jezelf, is inderdaad soms ook nuttig. Mijn volgende stukkie wordt alweer wat positiever trouwens.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Contacteer:

Dat er minder negatieve recensies zijn is niet zo gek. Om een spel goed te kunnen recenseren moet je het toch wel een aantal keren gespeeld hebben, het liefst in verschillende spelersaantallen en met verschillende medespelers. Maar als een spel niet zo leuk is, kost het je een stuk meer moeite dat vaker te spelen. Dus als je een spel vaak genoeg hebt gespeeld om te kunnen recenseren is de kans groter dat je het leuk dan stom vindt.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: za 04 okt 2025, 11:11 Dat er minder negatieve recensies zijn is niet zo gek. Om een spel goed te kunnen recenseren moet je het toch wel een aantal keren gespeeld hebben, het liefst in verschillende spelersaantallen en met verschillende medespelers. Maar als een spel niet zo leuk is, kost het je een stuk meer moeite dat vaker te spelen. Dus als je een spel vaak genoeg hebt gespeeld om te kunnen recenseren is de kans groter dat je het leuk dan stom vindt.
Met je eens. Eigenlijk zou het goed zijn als bij alle recensies een stukje context zit. "Gespeeld met die en die en zoveel keer" of zoiets. Ik voel die verplichting niet zo omdat mijn vrijetijds gefröbel sowieso met een korrel zout genomen kan worden, maar ik zie dat die context lang niet gebruikelijk is. Van sommige content creators vermoed ik zelfs dat beschrijvingen en 'recensies' gemaakt worden met slechts de inhoud van de doos voor zich. Van Spellengek recensies herinner ik me iets als "minimaal 3x gespeeld". Wat voor spellen die het niet goed doen voor je, best een opgave kan zijn.
Een spel neersabelen (of ophemelen) kan natuurlijk al met één potje, maar een recensie vraagt meer aandacht. Om bij Botanicus te blijven: dat heb ik 1x met veel plezier gespeeld (2 spelers), daarna nog een keer met enig voorgevoel (3) en een laatste keer (2) met de wetenschap dat dit spel bij ons niet werkt. Vaker was voor een goed verhaal misschien beter geweest, maar voor mijn agenda en welzijn toch wat minder.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Peter Hein schreef: wo 01 okt 2025, 10:10De focus op het planten herken ik niet zo uit mijn potjes.
:lol: :lol: :lol:
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Contacteer:

Pura Vida schreef: zo 05 okt 2025, 10:12
Peter Hein schreef: za 04 okt 2025, 11:11 Dat er minder negatieve recensies zijn is niet zo gek. Om een spel goed te kunnen recenseren moet je het toch wel een aantal keren gespeeld hebben, het liefst in verschillende spelersaantallen en met verschillende medespelers. Maar als een spel niet zo leuk is, kost het je een stuk meer moeite dat vaker te spelen. Dus als je een spel vaak genoeg hebt gespeeld om te kunnen recenseren is de kans groter dat je het leuk dan stom vindt.
Met je eens. Eigenlijk zou het goed zijn als bij alle recensies een stukje context zit. "Gespeeld met die en die en zoveel keer" of zoiets. Ik voel die verplichting niet zo omdat mijn vrijetijds gefröbel sowieso met een korrel zout genomen kan worden, maar ik zie dat die context lang niet gebruikelijk is. Van sommige content creators vermoed ik zelfs dat beschrijvingen en 'recensies' gemaakt worden met slechts de inhoud van de doos voor zich. Van Spellengek recensies herinner ik me iets als "minimaal 3x gespeeld". Wat voor spellen die het niet goed doen voor je, best een opgave kan zijn.
Een spel neersabelen (of ophemelen) kan natuurlijk al met één potje, maar een recensie vraagt meer aandacht. Om bij Botanicus te blijven: dat heb ik 1x met veel plezier gespeeld (2 spelers), daarna nog een keer met enig voorgevoel (3) en een laatste keer (2) met de wetenschap dat dit spel bij ons niet werkt. Vaker was voor een goed verhaal misschien beter geweest, maar voor mijn agenda en welzijn toch wat minder.
Dank, dat geeft al wat context. Mijn ervaring is dat Botanicus het best speelt met de volle bezetting. Met drie werkt het ook, maar met twee vind ik het echt te tam. Dan komt de strijd om de plekken die je echt wilt niet goed uit de verf.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

pieter.schutz schreef: zo 05 okt 2025, 10:43
Peter Hein schreef: wo 01 okt 2025, 10:10De focus op het planten herken ik niet zo uit mijn potjes.
:lol: :lol: :lol:
Hahaha, leuk idd.
Peter Hein schreef: ma 06 okt 2025, 10:24
Pura Vida schreef: zo 05 okt 2025, 10:12
Dank, dat geeft al wat context. Mijn ervaring is dat Botanicus het best speelt met de volle bezetting. Met drie werkt het ook, maar met twee vind ik het echt te tam. Dan komt de strijd om de plekken die je echt wilt niet goed uit de verf.
Dat is precies mijn negatieve gevoel: die strijd om de plekken die je echt wilt, concentreert zich op de schepjes en dat wordt inderdaad interactiever, maar ik zou zeggen vervelender, met drie of vier spelers. Overigens speel je Botanicus met twee als ware je met zijn drieën, omdat je elke beurt een neutrale bloem op een goeie plek kunt planten. Ik vind dat hele (quasi) blokkeren in spelletjes gewoon niet zo leuk en in dit spel zoals gezegd een beetje gemakzuchtig. Misschien komt het daar wel op neer. Wie weet spelen we het nog weleens met die volle bezetting. Maar ik ga dat niet voorstellen, geloof ik.
Afbeelding
Plaats reactie