Terugblik op mijn eerste Spiel bezoeken

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dagmar
Geheim Genootschap

Terugblik op mijn eerste Spiel bezoeken

Bericht door Dagmar »

Ik weet dat ik niet de enige spellenliefhebber ben, die al sinds het begin van deze eeuw naar Spiel gaat (sommigen gingen zelfs nog iets eerder). Ik heb voor Spellengek zojuist een stukje geschreven over wat ik me herinner van die eerste bezoeken.

https://www.spellengek.nl/looking-back- ... r-geleden/

Herkennen jullie dit beeld? Wat zijn jullie herinneringen aan jullie eerste Spiel bezoeken? Ik hoor het graag!
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Terugblik op mij eerste Spiel bezoeken

Bericht door Erwin »

Leuk om te lezen. Dank voor deze fijne terugblik.

Op mijn oude archiefsite vond ik dit verslag van jouw eerste Spiel terug (inclusief een paar foto’s die niet zijn gesneuveld tijdens de archivering): https://bordspeler.eu/bordspeler.nl/arc ... l2002.html
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Dank voor je link, Erwin.

Wat een interessant verslag om terug te lezen. Het aantal nieuwe spellen was lager dan ik had verwacht (maar 200), maar de bezoekersaantallen veel hoger dan ik zou hebben gegokt (al bijna 150 duizend). Ik herkende veel van de titels waar je over schreef nog. Ik heb daarvan het Meine Schafe Deine Schafe op de beurs gespeeld (en meteen gekocht). Hij staat nog steeds hier in de kast.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik ben een paar keer naar SPIEL geweest. Een enkele dag iedere keer.
De laatste keer was denk ik inmiddels alweer zo’n 10 jaar geleden denk ik.
De eerste keer was natuurlijk overweldigend qua grote en toen heb ik meen ik vooral wat rondgelopen en mij vergapen aan de vele uitgevers en de auteurs die daar rondlopen.
De tweede keer ben ik wel specifiek naar een aantal spellen op zoek gegaan, maar de drukte begon mij toen al tegen te staan.
Geen idee of ik nog een derde keer ben geweest, maar in ieder geval had ik niet het gevoel dat ik er nog een keertje naar toe zou moeten gaan.
De redenen is dat de nieuwste spellen mijn club toch wel daar krijgt/koopt en ik ze vaak dan toch wel eerder speel voordat er een NL-versie van uit is gekomen.
Mocht ik toch iets willen dan heb ik voldoende connecties die wel iets voor mij kunnen kopen op de beurs. Zo heeft ooit iemand de metalen coins voor 7 Wonders voor mij meegenomen (gebruik ik ook bij andere spellen).
Ik heb dus niet echt meer een reden om SPIEL nog te bezoeken.
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Dank voor het delen van je ervaringen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de drukte mensen afschrikt. Ik zie daar zelf ook altijd een beetje tegenop, maar neem het maar een beetje op de koop toe. De beste Spiel dag ooit was de donderdag in 2021 (de Corona editie), zo rustig als het op die dag was, zal het wel nooit meer zijn (tenzij we nog een pandemie krijgen, maar dat hoop ik toch van niet).
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Leuke invalshoek!
Ik heb je stuk met plezier gelezen. Maf hoeveel spellengeschiedenis jullie meedragen.

Zelf heb ik Spiel slechts 1x bezocht: ik kreeg het cadeau als uitstap en wist he-le-maal niet waar ik aan begon.
Ik was danig onder de indruk dat mijn hobby zò ontzettend populair bleek te zijn.
Uiteraard was de drukte overweldigend, al vond ik het boeiend om spellen uit alle hoeken van de wereld te zien.
Er komen heel wat uitgevers voorbij die je anders niet ontdekt.

Sindsdien enkele kleinere beurzen gedaan. Daar vooral goede herinneringen aan de vele speelkansen en de uitgebreide 2de hands stand.
Hippe
Professor Pimpel

Bericht door Hippe »

Heel herkenbaar. Vanaf de 2e keer ga je handige spullen meenemen, weet je wat je 'moet' doen om een zo goed mogelijke ervaring te hebben.
Ik ga dit jaar weer maar ik merk dat ik het minder interessant vind dan de vorige keren. De spellen komen al snel naar Nederland en zijn dan vaak nog iets goedkoper ook.

Maar ja. FOMO he!!!
Afbeelding
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Ik ben rond 2012 voor het eerst die kant op geweest. Ik was direct verkocht. Sindsdien elkaar jaar terug geweest en de afgelopen jaren eigenlijk standaard 4 dagen. Ik vind het altijd heerlijk om me onder te dompelen in al die mooie spellen, lekker rond te neuzen en tussendoor weer allerlei bekenden te ontmoeten en lekker bij te kletsen.
Dit jaar dan ook weer 4 dagen van de partij waarvan ik weer de helft ga demoen. Ook altijd leuk om te doen.

Extra kers op de taart is dat mijn vrouw en 2 dochters voor het eerst een dag meegaan, erg veel zin in!
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Wel leuk om te lezen dat deze herinneringen bevestigen wat ik al dacht: niet "vroeger was alles beter" want dat is flauw, maar wel vroeger sloot beter aan op mijn wensen. Koopjes, tweedehands spellen... niet bepaald wat je tegenwoordig nog moet zoeken op Spiel, maar voor mij wel het meest interessante. Er zijn nog wel een paar stands zoals Feuerland die meestal wel iets leuks hebben liggen, maar het is minder. Het is dat Spiel het traditionele dagje spelbeleving met de vaste medespeler is, anders zou ik niet meer gaan denk ik.