Spiel - de thuisblijvers

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Spiel - de thuisblijvers

Bericht door siepie »

Nu Spiel in volle gang is, vroeg ik me af, hoeveel mensen zijn er niet naar Spiel? En waarom?

Om zelf af te trappen, wij zijn ooit, in 2010 en 2011, naar Spiel geweest.Het eerste jaar hadden we gehoord dat je zeker 2 dagen wel moest gaan, dus hotel geboekt. Na dat jaar was het voor ons duidelijk dat wij dat niet nodig hadden en zijn we het jaar daarop maar 1 dag gegaan. Het is ook best als dagtocht te doen.

Wij vonden het toen al druk! En konden weinig spelen. Koopjes vielen mee, in positieve zin, want we hadden gehoord dat je niet voor koopjes erheen hoefde, maar wij hadden toch wat leuke aanbiedingen. Maar teruglezend denk ik....ik moet er nog een paar spelen :crazy:
Omdat we het spelen tegen vonden vallen, we dachten toen echt dat je daarheen ging om nieuwe dingen te spelen en dat viel ons dus tegen. Zijn we het jaar daarop maar 1 dag gegaan. Daar kan ik niks meer over vinden.

Maar goed, belangrijkste reden voor ons is dus de drukte. Ik vond Spellenspektakel vorig jaar al te druk. Dit jaar heb ik wel getwijfeld, zullen we op donderdag gaan....maar na het zien van de eerste filmpjes online, is de conclusie toch: blij dat we thuis zijn gebleven.

Het is meer een FOMO denk ik, iedereen heeft het al weken over Spiel. Het lijkt wel of je daarbij moet zijn. Maar ik ben weer niet overtuigd.

Wel grappig om mijn ervaring uit 2010 terug te lezen viewtopic.php?p=29436#p29436
Afbeelding
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Re: Spiel - de thuisblijvers

Bericht door JeVo »

Wij hebben gisteren tijdens Spiel de hele dag kunnen spelen. Altijd plek aan de tafel. Verrassende spellen gespeeld voor het merendeel van ons nieuw.
Het was onze Het-is-spiel-dus-tijd voor-een-heerlijke-spellendag-aan-de-keukentafel.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

siepie schreef: za 25 okt 2025, 10:23 Ik vond Spellenspektakel vorig jaar al te druk. Dit jaar heb ik wel getwijfeld, zullen we op donderdag gaan....maar na het zien van de eerste filmpjes online, is de conclusie toch: blij dat we thuis zijn gebleven.

Het is meer een FOMO denk ik, iedereen heeft het al weken over Spiel. Het lijkt wel of je daarbij moet zijn. Maar ik ben weer niet overtuigd.
Ach ja, we worden ook een dagje ouder, heh. :wink:
En voor wat betreft de FOMO: ik zie mensen met hun haul van Spiel en zie titels die wij gewoon volgende week thuis bezorgd krijgen. Niks gesleep ermee en rennen naar stands voordat het uitverkocht is. Sparen we ook weer geld uit voor nieuwe titels. :D
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

Leuk topic.

Ik ben voor corona een 15-tal keer naar Spiel gegaan, steeds met vrienden van de spellenclub. In het begin voor 1 dag, maar al snel voor 2 dagen. Als ik het me goed herinner, eerst met 2 mobilhomes, daarna steeds op hotel.

De eerste jaren, gingen we vooral om te kopen. Ik weet nog dat de auto zo vol zat, dat we er zelf nog nauwelijks bij konden. De foto's achteraf toonden dan onze buit op de keukentafel. Stapels van enkele meters hoog waren geen uitzondering. De laatste jaren werd al er al heel wat minder gekocht. Enerzijds omdat de kasten al overvol zaten, anderzijds door het veel te grote aanbod van spellen en het gebrek aan echte koopjes. Het is meestal verstandiger te wachten om te kijken welke spellen er echt bovenuit steken. Bovendien komen de toppers meestal ook even later in het Nederlands uit.

Zelf speelde ik toen niet veel op de beurs. Ik verkende de hallen op zoek naar koopjes en naar info over welke spellen hot waren. Het leukste van de hele reis, waren de avonden na de beurs. Samen iets gaan eten in Essen stad en daarna nog wat spellen spelen in het hotel. De laatste jaren spraken we dan af met de podcasters van The Spiel. Dit zijn Amerikanen met wie we ook tijdens het jaar geregeld contact hadden en die dit jaar een eigen stand op de beurs hebben.

Sinds corona ben ik niet meer naar Spiel geweest en ik mis het ook niet. We hebben 5 jaar geleden met 4 vrienden Essen Ersatz opgestart. We gaan dan niet naar Essen maar enkele weken later naar een huisje in de Ardennen om daar gedurende 2 of 3 dagen samen te wandelen, te koken en vooral om spellen te spelen.
interceptor
Uitgever
Contacteer:

Bericht door interceptor »

Vroeger ging ik standaard ieder jaar, vanaf de jaren 2000. De laatste jaren ben ik niet meer van de partij. Dit jaar waarschijnlijk ook niet. Ik zag gisteren dat er alleen voor zondag nog kaarten waren.
Mijn collectie spellen is al zo belachelijk groot, zo bespaar ik mij de verleiding om spellen te kopen.

SPIEL is altijd al druk geweest, mij stoort het niet, het hoort er een beetje bij en ook niet alle hallen zijn ramp vol. Bij de kleine uitgevers is er vaak wel plek of ruimte voor een uitleg.

Vroeger was het elk jaar vaste prik zeker ook om goede spellen te kopen tegen scherpe prijzen. Toen koste een bordspel rond de €25,- nu liggen de prijzen rond de €50,- a €60,- . Spellen zijn populairder dan ooit wat ik toe juich, het is een leuke gezellige hobby.

Ik zal zeker SPIEL nog wel bezoeken maar dan meer als onderzoek als uitgever voor nieuwe titels.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Van 2006-2011 en 2016-2018 ben ik naar Spiel geweest. Dit jaar had ik weer eens kunnen gaan maar ook hier puilt de kast uit met ongespeelde spellen en ik weet dat ik mezelf toch niet echt kan inhouden en minstens een tas vol nieuwe titels zal aanschaffen. Spelen op beurzen is niet echt mijn ding omdat ik me daar slecht kan concentreren en sowieso geen zin heb om langer dan een half uur aan een tafeltje te zitten terwijl er nog zoveel te zien is.

Het verschil in schaal en sfeer was tussen 2006 en 2018 al enorm, ik ben erg benieuwd hoe het me nu zou bevallen.
Wie weet volgend jaar toch weer een keer naar Essen? Ondertussen is Zuiderspel mijn nieuwe favoriete beurs geworden, omdat het klein en dichtbij is.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

In 2008 ging ik voor het eerst 1 dag.
Vanaf 2010 tot 2019 steeds 4 dagen met QUINED.
Daarna hield het voor mij op.
Het is me te druk en te zwaar.
Door persoonlijke omstandigheden en gebeurtenissen heb ik de energie er niet meer voor.
En eigenlijk voel ik me ook een beetje raar als ik niet werk op een beurs.
Dus ik volg het allemaal lekker vanaf de zijlijn.
En nieuwe spellen komen toch wel binnen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Wilde vroeger wel gaan. Toen waren er ook nog niet zo veel bordspel YouTube kanalen. Dus live nieuwe spellen ontdekken was belangrijker.

Maar als ik nu verhalen hoor van 2 uur in de file totaan de parkeerplaats en een uur wachten tot je binnen bent. Weinig kunnen spelen, geen koopjes, nieuwe titels die ik online goedkoper kan pre orderen al uitverkocht, zware rugzakken in je gezicht en trolley's over je voet...zelfs diefstal van spellen en spullen. Tja dan is Spoel niet zo aantrekkelijk voor mij en nog zonder van het geld ook.

siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Ik zat dus filmpjes te kijken op YouTube en was verbaasd over de tassen en vooral de koffers! Ik zag dus de mensen van dat kanaal daar rondlopen met 2 grote koffers! Ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat zoiets toegestaan is.

Erg leuk om jullie reacties te lezen, herkenbaar soms ook. En dan ook weer fijn om te zien dat we niet de enige zijn die thuis zijn gebleven :lol:
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Wat ik me nog af vroeg, er staan gelijk rijen bij bepaalde spellen om te kopen, er is frustratie over spellen die gelijk al uitverkocht zijn. Wat is er voor meerwaarde aan het kopen van een spel op Spiel? Is het goedkoper? Is het een andere versie? Krijg je iets extra's? Of is het puur, het spel als eerste bemachtigen? Of zijn er echt spellen bij die niet verkrijgbaar gaan zijn later?
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

siepie schreef: zo 26 okt 2025, 10:07 Wat ik me nog af vroeg, er staan gelijk rijen bij bepaalde spellen om te kopen, er is frustratie over spellen die gelijk al uitverkocht zijn. Wat is er voor meerwaarde aan het kopen van een spel op Spiel? Is het goedkoper? Is het een andere versie? Krijg je iets extra's? Of is het puur, het spel als eerste bemachtigen? Of zijn er echt spellen bij die niet verkrijgbaar gaan zijn later?
Combinatie van al deze factoren volgens mij, en per spel (en misschien wel per koper) verschillend.

Ik ging in 1997 of 98 voor het eerst naar Spiel, eerst één dag, later twee of drie dagen. Heb ook wel eens een jaartje overgeslagen. De verhalen van heel veel spellen kopen ken ik ook nog uit de eerste jaren. Later werd ik wat verstandiger (mede omdat de spellen ook steeds duurder werden). Druk was het altijd al, en hoewel ik daar in bv. een stadscentrum of op de markt helemaal niet tegen kan, kan ik me er op Spiel doorgaans wel overheen zetten.
Dat het bij de gehypete spellen soms erg lastig is om een proefpotje te spelen is ook niet nieuw (al blijft het frustrerend).
Maar het is ook gewoon een heel leuk weekendje weg.

Dit jaar ben ik weer eens niet geweest. Wat vooral de doorslag heeft gegeven is dat ik steeds minder enthousiast wordt van veel nieuwe spellen, wat betekent dat ik steeds minder zin heb om bij een onbekend spel aan te schuiven. De kans om toch een spel te ontdekken wat bij mij past, is teruggelopen van 50/50 naar 1 op 10 zeg maar. En daardoor liep ik vorig jaar soms wat verloren rond: geen plek bij de spellen waar ik geïnteresseerd in was, niet echt zin in de rest.

Ik ga eerst maar eens zien wat vrienden mee teruggenomen hebben, misschien de bespaarde centen door zelf niet te gaan uitgeven bij de FLGS of een webwinkel, en na de zomervakantie volgend jaar eens nadenken hoe hard ik het leuke weekendje weg heb gemist.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

De precieze jaren weet ik niet meer, maar ik ben een paar keer naar Spiel geweest zo'n 15 jaar geleden. Destijds vond ik het al druk.

De enige reden waarom ik nu nog zou gaan zouden de spel gerelateerde artikelen zijn zoals T-shirts, metalen coins etc... Zulke artikelen vind je namelijk niet op andere spellenbeurzen. Voor de spellen zelf zou ik er niet meer naar toe gaan. Een paar kan ik toch wel op de club uitproberen of verschijnen uiteindelijk in het Nederlands.
Afbeelding
Plaats reactie