Spellenspektakel 2025 - waar kijk je naar uit?

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spellenspektakel 2025 - waar kijk je naar uit?

Bericht door Bart »

Op 8 en 9/11 is er in de Jaarbeurs Utrecht het jaarlijkse Spellenspektakel.

Ga jij naar het Spellenspektakel? Waar kijk je naar uit? Spellen die je zeker mee naar huis zal nemen? Welke spellen wil je zeker spelen? Aan welke spellen twijfel je nog? Andere...
WTULTC
Elfenkoning

Re: Spellenspektakel 2025 - waar kijk je naar uit?

Bericht door WTULTC »

Ik kijk uit naar 2 dagen demoen voor Asmode en mensen enthousiast maken voor de spellen.
Uiteraard kijk ik ook uit om weer de vele voor mij bekende gezichten in de bordspellenwereld te kunnen zien zoals oa andere gebruikers van dit forum (ik zal mijn forumbatch waarschijnlijk weer dragen) en er een praatje mee te maken.
Afbeelding
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

Ik zou graag demo van Thesauros hebben. Maar zie hem niet staan op de lijst van 999 games.
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Aras schreef: do 06 nov 2025, 14:10 Ik zou graag demo van Thesauros hebben. Maar zie hem niet staan op de lijst van 999 games.
klopt, deze hebben we ook niet liggen op de stand. Er zijn wel wat mensen bij ons die m gespeeld hebben en daar over kunnen vertellen, maar zelf spelen gaat helaas niet lukken.

Ik demo dit weekend voor 999games, morgen mee opbouwen en in ieder geval zondag demoën. Zaterdag waarschijnljk als bezoeker, tenzij ze nog hulp nodig hebben bij 999games.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

humske schreef: do 06 nov 2025, 14:33
Aras schreef: do 06 nov 2025, 14:10 Ik zou graag demo van Thesauros hebben. Maar zie hem niet staan op de lijst van 999 games.
klopt, deze hebben we ook niet liggen op de stand. Er zijn wel wat mensen bij ons die m gespeeld hebben en daar over kunnen vertellen, maar zelf spelen gaat helaas niet lukken.

Ik demo dit weekend voor 999games, morgen mee opbouwen en in ieder geval zondag demoën. Zaterdag waarschijnljk als bezoeker, tenzij ze nog hulp nodig hebben bij 999games.
Vreemde beslissing van 999 games. Beurs met demo lijkt me juist een goed moment voor verkoop van dit soort spellen.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

De keuzes van uitgevers zijn wel vaker onbegrijpelijk. Zo ligt Winmill valley bijv. niet op een of meerdere tafels bij Asmode komend weekend.
Is toch een genomineerd spel geweest voor de Nederlandse spellenprijs waardoor er wellicht extra vraag is ontstaan om het te kunnen uitproberen.
In de stand van de Nederlandse spellenprijs zal het wel liggen, maar je zou verwachten dat de uitgever het zelf dan ook nog eens extra promoot.
Vorig jaar lag het trouwens wel op een tafel bij Asmode.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ik ga morgen even kijken met zoon 2. Hopen op een plekje aan tafel voor Black Forest en Dierenrijk. Thesauros hadden we ook graag geprobeerd ja. Verder een beetje rondkeutelen, poffers eten en kleinoodjes scoren. Niet uitverkocht dit keer, dus misschien iets minder druk?
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Pura, dit is eindelijk de kans om mij eens te zien. Ik sta op de stand van Asmode aan de kant van de stand van de Nederlandse spellenprijs. Dan hoef je niet heel de stand te zoeken naar mij. Lijkt mij leuk om eindelijk mijn mede grote Wingspan fan te ontmoeten. Waarschijnlijk heb ik mijn BSM-batch op.
Afbeelding
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Pura Vida schreef: vr 07 nov 2025, 11:15 Ik ga morgen even kijken met zoon 2. Hopen op een plekje aan tafel voor Black Forest en Dierenrijk. Thesauros hadden we ook graag geprobeerd ja. Verder een beetje rondkeutelen, poffers eten en kleinoodjes scoren. Niet uitverkocht dit keer, dus misschien iets minder druk?
Zaterdag is al wel uitverkocht zag ik net
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Ik ben twee of drie jaar geleden voor het laatst op het Spellenspektakel geweest, en toen was het ook al zo dat 999 Games geen enkel veelspeler-spel op de demotafels had liggen. Bij Asmodee waren er één of twee veelspeler-titels, en bij White Goblin ook zeker twee, maar die had ik dan al weer eerder gespeeld (Arnak en Ark Nova).

Het gebrek aan veelspeler-opties in combinatie met de drukte heeft mij doen besluiten het SpSp voorlopig niet te bezoeken. Maar ik lees volgende week graag jullie verslagjes, misschien denk ik er in de toekomst anders over.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Bedoel je voor meer dan 4 spelers?
Dat gaat moeilijk ivm de tafels al snel zijn ingedeeld voor 4 spelers (veel spellen zijn ook voor max 4 spelers) met dus 4 stoelen.
Vorig jaar heb ik trouwens MLEM ook aan 5 spelers uitgelegd.

Bij spellen voor veel spelers kom je al snel uit bij de staan tafels met vrij luchtige partygames erop.
Het klopt dat die bij Asmode wel op de stand aanwezig zijn. Vorig jaar hadden ze een grote Weerwolven opstelling.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik denk dat hij bedoeld met veel-speler de mensen die veel spellen spelen.

Bij de Spellen prijs ook wel de expert categorie genoemd. De zwaardere en langere spellen.

Brass zal minder snel en minder tafels hebben dan een El Dorado of Hielenlikkers.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ook bij Asmode ligt een pittig hoekje aan spellen op tafel.
In het LOTR thema liggen er sowieso 2 pittige verschillende spellen van op tafel.

Overigens kan ik de beweegredenen van een uitgever wel begrijpen waarom ze op een beurs de expertspellen minder op tafel leggen.
Een uitleg daarvan duurt al lang (dus een demoer kan minder snel van de een naar de andere tafel gaan en dus minder vaak uitleg geven).
Bij een uitleg van een expertspel sluipen foutjes bij een uitleg er sneller in. Met name kleine regeltjes die al snel over het hoofd worden gezien kunnen worden vergeten in een uitleg.
Als demoer moet je bij een expertspel hopen dat alle mensen aan je tafel constant hun volledige aandacht erbij kunnen houden.
Missen ze een stukje van de uitleg dan kunnen ze het spel verkeerd spelen. Bij een familiespel is het vaak makkelijker om iets eventjes kort dubbel uit te leggen.

Zelf leg ik ook liever familiespellen uit. Meerdere gezelschappen heb je dan aan tafel tijdens een dag demoen wat ik leuker vind. Een expertspel ben je over het algemeen lang mee bezig en als je na je uitleg ook nog eens ziet dat de groep daarna relatief snel vertrekt na een erg lange uitleg dan word ik daar niet vrolijk van als demoer.
Bij familiespellen denk ik dan eerder. Ach, jammer maar laat de volgende groep mensen maar aanschuiven.
Afbeelding
warjan
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: game on!

Bericht door warjan »

We mochten weer met het Spellenmaakgilde een Auteursplein vullen. Met 17 tafels en het indieplein ernaast is er heel wat lokaals te spelen, wat soms ook al internationaal gaat. Niet alleen maar prototypes. Ik ben benieuwd hoeveel animo er voor FRYSK is, die we (Robert en ik) zelf 'de grens over' ;-) meenemen.

Waar ik ook naar uit kijk is hoe onze nieuwe releases bij MNKY bevallen: The Great Art Robbery & Master Detectives Code X.

Veel plezier allemaal en waai vooral langs bij hal 10 plek 13 (Auteursplein) als je er zin in hebt!
arjanvanhouwelingen.com
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Wij komen dit jaar niet. Zaterdag konden we sowieso al niet. En zondag mijn dochter de keuze laten maken tussen 2 activiteiten.
Ik vond het vrij prijzig worden 26 euro voor zijn tweetjes en vorig jaar zoveel rondjes moeten lopen om iets te kunnen spelen wat ik wil. Dus dan voor die 26 euro maar besteden aan een spel voor de kast. :)

Voor mij stonden Diererijk, critter kitchen, mycelia prisma en lokus op het lijstje als we zouden gaan. Quaspellen vanaf 8 jaar geen idee of er iets leuks is
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!