Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
BordSpelGids schreef: ma 24 nov 2025, 21:25haha oeps ik merk het hier nu ook inderdaad op. Het was eens een probeerseltje in de drukte.
Omdat ik besef dat sommige liever lezen dan de video kijken. Had ik het script van de video afgehaald.
En dan idd door AI laten opzetten in een beknopte samenvatting. Maar er zitten hier en daar duidelijk nog wat mankementjes in .
Sorry maar je kan het dan toch ook even aanpassen, wel reageren maar niet verbeteren?
En ik gebruik zelf ook AI, maar je moet het altijd even nalezen natuurlijk. Als je geen tijd hebt ervoor, dan kan je het beter niet plaatsen. Ik vind de kwaliteit van je filmpje best goed, komt vrij professioneel over, ik vind het leuk dat jij zelf in beeld komt en dingen vertelt. Daarmee onderscheid je je van anderen. Ik zag wel dat je niet heel veel geplaatst meer hebt op YouTube. Ik begrijp dat er een hoop tijd in gaat zitten allemaal, maar als je wilt dat mensen je serieus nemen, dan moet je je publiek ook serieus nemen. Dan helpt een AI tekstje niet, althans bij mij niet.
BordSpelGids schreef: ma 24 nov 2025, 21:25
haha oeps ik merk het hier nu ook inderdaad op. Het was eens een probeerseltje in de drukte.
Omdat ik besef dat sommige liever lezen dan de video kijken. Had ik het script van de video afgehaald.
En dan idd door AI laten opzetten in een beknopte samenvatting. Maar er zitten hier en daar duidelijk nog wat mankementjes in .
Ik vind het idee op zich wel goed gezien. Ik ben zo iemand die liever leest dan filmpjes kijkt - hoewel zo'n sfeerimpressie nog anders is dan een review - en dan is dit wel een goede oplossing. Maar inderdaad, nadat ai zijn werk gedaan heeft, even nalezen is wel een goed idee
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
The Iced One schreef: di 25 nov 2025, 09:11
Ik vind het idee op zich wel goed gezien. Ik ben zo iemand die liever leest dan filmpjes kijkt - hoewel zo'n sfeerimpressie nog anders is dan een review - en dan is dit wel een goede oplossing. Maar inderdaad, nadat ai zijn werk gedaan heeft, even nalezen is wel een goed idee
Waarom zou je überhaupt Ai het werk laten doen, vraag ik me af? Ik ga er toch vanuit dat je het leuk vind om dit soort verslagen te maken? En zoveel moeite is het toch niet om een stukje te schrijven over een evenement dat je leuk vindt? Ik vind het eerlijk gezegd getuigen van intellectuele luiheid.
Wel bij deze heb ik mijn berichtje aangepast en nog enkele items toegevoegd.
misschien kort over de berichtjes hierboven. Wel ikzelf ben niet een gigantische schrijver, lezer.
Dit is waarschijnlijk door zware dislectie, maar inderdaad het had een beter idee geweest de text grondiger na te lezen.
Ik moet zeggen dat ik hier zelf los over had gelezen de eerste keer, vooral ook omdat ik het spel kyoto no keno, eigenlijk ook niet ken. Verder zag ik de opmerking van intelectuele luiheid... beetje ouch, maar ik moet eerlijk mee geven AI is er nu eenmaal en als ik hiermee voor mij een groot obstakel zoals een verslag als deze schijven kan overwinnen doe ik dat graag. En heb ik hier zelf ook geen probleem mee, vooral omdat in dit geval het eigenlijk nog echt men eigen zienswijze en mening is wat hier staat: waarom? wel ik heb niet aan ai gevraagd maak een samenvatting van Spel 2025, nee ik heb ai gevraagd om het script dat ik uit de youtube video heb gehaald, om te zetten naar een forum post.
Maar bij deze ik weet dat AI voor vele gevoelig ligt, Maar het is iets van deze tijd, en zo lang het niet als AI slob word gebruikt ben ik er persoonlijk nog okay mee. Mijn excuses voor wie dat ik ook maar heb geiriteerd met mijn post. Want dit was absoluut niet de bedoeling. Ik ben uiteindelijk ook maar iemand die houd van bordspellen en als hobby videografie en fotografie doet.
En probeer deze op een leuke manier met iedereen die wilt te delen.
Youtube bordspellen kanaal BordSpelGids - Reviews, top10’s spelregel en meer!
BordSpelGids schreef: di 25 nov 2025, 11:49
Ik ben uiteindelijk ook maar iemand die houd van bordspellen en als hobby videografie en fotografie doet.
En probeer deze op een leuke manier met iedereen die wilt te delen.
Die indruk krijg ook wel, uit de video en vooral dat je iig in dit topic de feedback leest en reageert.
Wat niet helpt - denk ik - is dat je waarschijnlijk mee hebt gekregen dat de manier waarop content creators met dit forum omgaan (en vice versa) gevoelig ligt, en ik zit zeker ook aan de kant dat ik over een aantal CCs niet enthousiast ben. Dan helpt een AI stukje - en ook niet geplaatst in het al bestaande Spel '25 topic, maar in een eigen topic - natuurlijk niet per se mee aan de positieve beeldvorming. En ja AI is iets van deze tijd, maar om daarmee forumposts te genereren schuurt bij mij toch ook wel.
Ik had trouwens ook geen idee dat het Kyoto No Keno was, maar de boxcover komt wel in beeld voorbij. Anderszijds, ik heb geen dislectie, en dus ook weer makkelijk praten.
Enfin, dat was het, ik ga eens kijken of ik AI een stukje kan laten schrijven over interactie in bordspellen, dat is misschien ook wel lachen.
Maar als je iemand interviewt en de naam verkeerd schrijft, de verkoper en mede organisator Adriaensen verkeerd schrijft plus een aantal spellen komt dat slordig over.
Het is wel AI maar geen plagiaat dus wat dat betreft doe je er helemaal niemand kwaad mee.
Verder wel een heel leuk filmpje met een goede indruk van de beurs.
Edwin84 schreef: di 25 nov 2025, 12:39
Persoonlijk heb ik geen problemen met AI.
Maar als je iemand interviewt en de naam verkeerd schrijft, de verkoper en mede organisator Adriaensen verkeerd schrijft plus een aantal spellen komt dat slordig over.
Het is wel AI maar geen plagiaat dus wat dat betreft doe je er helemaal niemand kwaad mee.
Verder wel een heel leuk filmpje met een goede indruk van de beurs.
Helemaal mee eens. Ik heb ook geen probleem met AI. Ik denk dat het mis is gegaan met de input, een transcript van je filmpje maken waarbij de uitgesproken namen verkeerd overgenomen zijn.
En enigszins je eigen foutjes als bij Keep Exploring Games niet weten welk spel het is en welke er genomineerd was.
Maar zoals ik eerder al zei, ziet er profi uit verder.
Ik zag je ook heel serieus bezig trouwens zaterdag.
(ik had adriaensen zelf na het na kijken nog niet gespot oeps )
Wel ik had eigenlijk speciaal mijn video daar niet geplaatst mee omdat ik half op de hoogte was van de frustratie met CC's.
En dacht dat het beter was de video in de video sectie te behouden in plaats van deze tussen de spel topic te gooien maar dan weet ik het voor de volgende keer dat het beter daar past! ik zal deze toevoegen.
siepie schreef: di 25 nov 2025, 12:48
En enigszins je eigen foutjes als bij Keep Exploring Games niet weten welk spel het is en welke er genomineerd was.
Ja dit was een ongelukkig foutje, ik was op de hoogte van de winnaars maar niet van alle genomineerden, En tijdens de beurs had de persoon van Keep Exploring games die ons te woord had gestaan, ons verteld dat die genomineerd was, achteraf bleek dit niet zo te zijn, had ook iemand me in de youtube comments op gewezen daarmee dat ik het heb aangepast.
The Iced One schreef: di 25 nov 2025, 09:11
Waarom zou je überhaupt Ai het werk laten doen, vraag ik me af? Ik ga er toch vanuit dat je het leuk vind om dit soort verslagen te maken? En zoveel moeite is het toch niet om een stukje te schrijven over een evenement dat je leuk vindt? Ik vind het eerlijk gezegd getuigen van intellectuele luiheid.
Vinden mensen het leuk om zo'n verslagen te maken of om anderen te informeren? Want dat is niet hetzelfde.
Ik speel regelmatig nieuwe spellen en zou daar elke keer gerust een review van willen schrijven zodat anderen ook iets hebben aan mijn ervaring. Maar dat schrijven op zich vind ik te arbeids- tijdsintensief. Ik steek mijn tijd dan liever in andere zaken. Als ik nu na een spel even mijn ervaring kon inspreken en door ai kon laten omzetten in een coherent stukje tekst, zou ik dat misschien ook wel overwegen. (ik weet trouwens dat wat ik beschrijf wel degelijk kan, maar ook daar ben ik te lui voor )
Ik leid uit dit draaje af dat de auteur gaag filmpjes maakt, maar iets minder graag met geschreven taal bezig is. In dat geval vind ik dit een uitstekende oplossing voor mensen zoals ik die liever lezen dan filmpjes kijken.
Maar vanwege de gevoeligheid ivm AI op dit moment, wereldwijd lijkt wel, is het misschien een goed idee om even in de intro te zetten hoe een stukje tekst tot stand gekomen is als je AI gebruikt hebt. En vooral namen natuurlijk even nakijken, want die kent AI natuurlijk vaak niet.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Carrie schreef: zo 23 nov 2025, 10:12
Wat ik vreemd vond is dat White Goblin Games na het zeer grote succes en de aandacht op het Spellenspektakel voor Critter Kitchen ervoor kiest om maar 1 tafel daarvoor in te ruimen. Dat terwijl de tafel voor Yokohama de hele tijd dat wij langs de stand kwamen, vrij was. We hadden graag Critter Kitchen gespeeld om te kijken of het wat voor ons is, maar helaas niet aan toegekomen hierdoor, omdat die tafel dus wel de hele tijd bezet was.
Ik ben als vrijwilliger actief voor White Goblin Games. De keuze om elk spel maar één keer open te leggen hebben we gemaakt op basis van het beperkte aantal tafels waarover we beschikken. WGG brengt elk jaar nogal wat spellen op de markt en het is dan jammer om sommige spellen nooit aan het brede publiek te presenteren.
We hebben er natuurlijk begrip voor dat het voor iemand die een specifiek spel wil spelen, dit eerder vervelend is. Maar wat ik begreep van mijn team uitleggers: er waren nauwelijks momenten dat er tafels vrij waren. Een spel vervangen was dan ook behoorlijk moeilijk.
(Op zondag hebben we halverwege de dag toch besloten om een spel weg te halen en Critter Kitchen 2x open te leggen. Maar toen begon er een rij te staan voor het spel.)
WTULTC schreef: zo 23 nov 2025, 22:13
Hier heb je wel een punt, maar het ligt niet alleen aan de uitgevers. Ook de organisatie welke niet alleen in handen is van Forum federatie maar ook Adriaanse (tevens de enige verkoper). Adriaanse heeft wel goede deals, maar ze hebben ook een aardige vinger in de pap van de organisatie. Ik kan mij voorstellen dat stel een uitgever heeft een zakelijk probleem met Adriaanse of een uitgever mag niet zelf op hun eigen stand hun eigen bordspellen verkopen wat ze graag zouden willen dat dan de betreffende uitgever niet welkom is.
Tevens is deze ruimte beperkt tenzij er nog een extra zaal open zou gaan.
De uitgever die vorig jaar nog het meeste vloeroppervlak had ontbrak bijv ook dit jaar en ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze dit zelf hebben gewild aangezien ze na Asmode de grootste uitgever in België zijn.
Ik ben waarschijnlijk niet zo goed op de hoogte als jij; daarvoor heb ik te weinig connecties. Maar naar wat ik hoorde van mensen van Spel: de bewuste uitgever waar jij het over hebt, zou volgend jaar gewoon terug aanwezig zijn.
Dat er uitgevers niet welkom zijn, is pertinent onwaar. Maar er is inderdaad wel een verkoopbeleid van de organisatie (wat gewoon na te lezen is in de voorwaarden).
(Omdat het over namen gaat: het is trouwens Adriaensen en Asmodee.)
Geronimo was niet welkom en dat kwam volgens door Adriaensen en niet Forum Federatie, maar ik kan hierin ook geen gelijk hebben. Wel weet ik dat ze niet welkom waren van de organisatie.
Adriaensen heeft mooie aanbiedingen, maar stel (en ik weet gelukkig niet het precieze verhaal) een uitgever wil niet meewerken met de toch extreem hoge kortingen die Adriaensen op de beurs geeft en Adriaanse eist dat iedere uitgever daaraan meedoet wat dan?
Forum Federatie zou dan de kant voor de uitgever moeten kiezen, maar dat doen ze waarschijnlijk niet omdat Adriaensen waarschijnlijk financieel zoveel sponsort (lees wellicht meer dan alleen de stand huur betaald).
Ik zou wel eens de verhouding / belangen tussen Forum Federatie en Adriaensen willen weten bij Spel.
Het zou namelijk ook zo kunnen zijn dat Forum Federatie financieel afhankelijk is van Adriaensen voor de organisatie of veel spellen krijgt of andere zaken. Want waarom zou Forum Federatie anders samenwerken met Adriaensen en de organisatie niet alleen doen of met verschillende spellenwinkels in zee gaan?
WTULTC schreef: vr 28 nov 2025, 11:32
Geronimo was niet welkom en dat kwam volgens door Adriaensen en niet Forum Federatie, maar ik kan hierin ook geen gelijk hebben. Wel weet ik dat ze niet welkom waren van de organisatie.
Adriaensen heeft mooie aanbiedingen, maar stel (en ik weet gelukkig niet het precieze verhaal) een uitgever wil niet meewerken met de toch extreem hoge kortingen die Adriaensen op de beurs geeft en Adriaanse eist dat iedere uitgever daaraan meedoet wat dan?
Forum Federatie zou dan de kant voor de uitgever moeten kiezen, maar dat doen ze waarschijnlijk niet omdat Adriaensen waarschijnlijk financieel zoveel sponsort (lees wellicht meer dan alleen de stand huur betaald).
Ik zou wel eens de verhouding / belangen tussen Forum Federatie en Adriaensen willen weten bij Spel.
Het zou namelijk ook zo kunnen zijn dat Forum Federatie financieel afhankelijk is van Adriaensen voor de organisatie of veel spellen krijgt of andere zaken. Want waarom zou Forum Federatie anders samenwerken met Adriaensen en de organisatie niet alleen doen of met verschillende spellenwinkels in zee gaan?
Ik zou niet teveel gaan speculeren. We weten het niet en ik acht de kans klein dat we alle ins en outs te weten gaan komen.
Ik vind het jammer als de grootste beurs van Vlaanderen het moet doen zonder toonaangevende uitgevers. Maar er kunnen ook heel veel redenen natuurlijk zijn. Ook 999 heeft weleens deze overgeslagen.