Oude spellen versus nieuwe spellen: hoe ga je er mee om?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Dennis77
Veenboer

Oude spellen versus nieuwe spellen: hoe ga je er mee om?

Bericht door Dennis77 »

Misschien een beetje vage titel, maar ik ben benieuwd naar hoe jullie omgaan met de keuze tussen: Speel ik een spel uit de kast of koop ik een nieuw spel wat ik wil spelen?

Ik heb zelf namelijk een kast vol met spellen. Af en toe doe ik wel ook weer dingen weg, maar uiteindelijk komen er sneller nieuwe dingen bij dan dat er weg gaan. De kast blijft groeien en de spellen staan ook niet meer in slechts één kast.

Ik heb genoeg spellen in die kast die ik nog wil spelen. Enkele zelfs nieuw nog in seal. Maar toch blijven nieuwe games me trekken, merk ik. Iets nieuws uitproberen wint het vaak van een leuke game die al in de kast staat. Ik heb ook toegang tot veel nieuwe spellen. Naast dat ik ze zelf koop, speel ik ook regelmatig nieuwe spellen bij bekenden (of zoals kort geleden in het spelletjesweekend van DSV). Naar aanleiding van dat spelletjesweekend is er ook weer een wishlist ontstaan en we hebben nu weer een aantal spellen gekocht (voor onder de kerstboom). Ook ben ik ben afgelopen weekend jarig geweest en toch ook weer wat spelletjes gekregen. De aanvoer stopt nooit.

Ik heb afgelopen jaar wel ook een periode met mezelf afgesproken om géén nieuwe spellen te kopen, maar vooral te spelen wat we al hebben. En dat was best leuk om te doen, ook omdat je dan weer spellen herontdekt die je soms al een tijdje niet hebt gespeeld. Maar toch… die periode stopt dan weer, omdat je dan weer iets nieuws hebt gespeeld. Of ergens weer een mooie aanbieding tegen kwam. Sinds 1 januari dit jaar gebruik ik BGStats, en zie ik ook dat ik 264 potjes heb gespeeld verspreid over 104 unieke titels. Gemiddeld speelde ik een spel dus 2,5 keer. Gekkenwerk, denk ik dan.

Nu ben ik erg benieuwd naar hoe dit bij jullie gaat!
Edwin84
Elfenkoning

Re: Oude spellen versus nieuwe spellen: hoe ga je er mee om?

Bericht door Edwin84 »

Speel veel nieuw, maar dat komt deels omdat nieuwe spellen die niet zo bevallen na 5 potjes verkocht worden.

Wat overblijft is nieuwe titels en oudere titels die ik goed genoeg vindt om een vaste plek in de kast te hebben.

Spellen verzamel ik niet. Ik koop ze om te spelen. Worden ze niet gespeeld gaan ze weg.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door siepie »

Tja, bij mij is het deels ook verzamelen. Nieuwe spellen zien er altijd interessant uit :lol: Maar probeer wel kritisch te zijn en het liefst een spel eerst spelen en anders uitgebreid bekijken online.
Kastruimte is wel een dingetje, goede voornemens voor 2026: spellen weg gaan doen.
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Hoe gaan we daar mee om? Niet. Ik zit ondanks mijn 20-jarig bestaan als modern board gamer nog met hetzelfde probleem als jij: Cult of the New noemen we dat in vaktermen :wink: Maar het lukt me tegenwoordig wel beter om spellen pakweg minstens 5x gespeeld te krijgen voor ze een eeuwigheid in de kast verdwijnen.
Maar er is inderdaad altijd zoveel lekkers te proberen, zeker in mijn spellengroep worden aan de lopende band nieuwe spellen gekocht...
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Ik ben helemaal van het verzamelen af; ik ging van nul naar over de 1000 een jaar of tien geleden en toen naar zo’n 50 stuks sinds een jaar of vijf. Aangezien ik vrij kritisch ben en iets alleen houd als ik het leuk blijf vinden, is het aantal inmiddels gedaald tot een tiental. Hier verdwijnt dus eerder iets dan dat er wat bij komt.

Mijn smaak is ook wel veranderd met de jaren; van de meest ingewikkelde en uitgebreide (ook qua onderdelen) worker-placements naar kortere coöperatieve en partyspellen. Veel mensen (mezelf incluis) hebben geen zin in een hele studie op de regels, maar willen iets spelen voor de ontspanning en tussendoor wat praten. De Crew, Bomb Busters en Sky Team doen het erg goed hier, Take Time overweeg ik momenteel aan te schaffen. Oja, en mijn wekelijkse spellenavond waar ik met een vriend iets lijvigs speel, is er ook nog. Maar dat is tegenwoordig vaker een langdurige campaign, dan elke week een nieuwe complexe euro. Zo spelen we nu al enkele maanden Gloomhaven: 2nd edition en in het verleden andere grote coop spellen. Earthborne Rangers komt hierna denk.
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Ik koop zelf ook alleen met de intentie om te spelen. Ik noem mezelf ook geen verzamelaar. De afgelopen jaren heb ik er een gewoonte van gemaakt om in januari ruimte te maken in de kast. Alles wat we al lang niet hebben gespeeld en ik verwacht ook niet meer te spelen, komt op een stapel te staan. Dan gaan ze óf gespeeld worden óf ze komen op Vinted te staan. En soms komen ze terug in de kast.

Ondanks dat ik zo nu en dan dus wel wat weg doe, is de instroom dus hoger. Ik heb inderdaad nog wel wat in seal in de kast, maar dat zijn uitzonderingen. Ik speel in principe alles wat er binnen komt.

En spellen vijf keer spelen… Daarvan heb ik er 9 in het afgelopen jaar. En de meeste daarvan zijn (party) spellen die we regelmatig met het gezin doen.

Wat betreft smaak hou ik ook van alles. Van party spellen tot expert spellen. Ik merk wel dat de voorkeur ligt bij spellen die een beetje op het randje zitten van kenners en expert. Geen al te uitgebreide regel-lees-situaties, maar wel net genoeg uitdaging.
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Zo fijn dat het ook een officiële naam heeft, ik kan nu gewoon zeggen dat ik lijd aan 'cult of the new' :lol: Ja, ook ik kan vaak de verleiding niet weerstaan om nieuwe spellen te kopen. Het uitpakken, eventueel sorteren van de spelonderdelen, spelregels uitpluizen...heerlijk! Ik heb 1 grote spellenkast en de ( mij zelf opgelegde) voorwaarde is wel dat het er in moet blijven passen, dat zijn er nu zo'n 250. En dat werkt voor mij goed. Als het er niet meer in past gaat er iets weg. En eerlijk is eerlijk, dat kan ook altijd want er is zat wat niet meer gespeeld wordt. En er is niets wat nog in seal is, alles wordt altijd gelijk gespeeld. Ook bij ons is de smaak van spellen in de loop der jaren verandert, van groot en lang naar familiespellen en korte spelletjes die je makkelijk met iedereen kan spelen. En dat helpt wel met de keuze welke spellen weg mogen. Maar het blijft zéker een uitdaging!
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

helena schreef: do 27 nov 2025, 10:15 Zo fijn dat het ook een officiële naam heeft, ik kan nu gewoon zeggen dat ik lijd aan 'cult of the new' :lol: Ja, ook ik kan vaak de verleiding niet weerstaan om nieuwe spellen te kopen. Het uitpakken, eventueel sorteren van de spelonderdelen, spelregels uitpluizen...heerlijk! Ik heb 1 grote spellenkast en de ( mij zelf opgelegde) voorwaarde is wel dat het er in moet blijven passen, dat zijn er nu zo'n 250. En dat werkt voor mij goed. Als het er niet meer in past gaat er iets weg. En eerlijk is eerlijk, dat kan ook altijd want er is zat wat niet meer gespeeld wordt. En er is niets wat nog in seal is, alles wordt altijd gelijk gespeeld. Ook bij ons is de smaak van spellen in de loop der jaren verandert, van groot en lang naar familiespellen en korte spelletjes die je makkelijk met iedereen kan spelen. En dat helpt wel met de keuze welke spellen weg mogen. Maar het blijft zéker een uitdaging!
Zo gaat het ook bij mij, je haalt me de woorden uit de mond.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Leuk draadje. Veel herkenbaar ook. Onze kast bevat ongeveer 200 spellen en vol is vol. Met onze boekenkast die ook vol staat doen we ongeveer hetzelfde. In een zespersoonshuishouden moeten we wel en ik ervaar die ruimtedruk als een zegen. Regelmatig verhuizen boeken en spellen naar nieuwe eigenaars. Wat blijft is een soort eigen 'canon' aan spellen PLUS alle nieuwe spellen die we (nog) vaak spelen PLUS een hoop klein grut dat niet in de weg ligt. Tot dat canon behoren bijvoorbeeld Risk, Scrabble, Rummycub, Kolonisten, Carcassonne, Puerto Rico, Ticket to Ride en intussen ook Terraforming Mars en Wingspan. Pakweg 5% is dat dus: spellen die vroeger of nu zóveel hebben betekend dat ik er nooit afstand van ga doen. Die nieuwe spellen, die soms al niet meer zo nieuw zijn, voldoen allemaal aan één criterium: ze worden nog regelmatig tot vaak gespeeld (en maken dus kans op dat canon van ons). Het kleine grut bestaat uit zulke kleine doosjes dat het wel best is verder. Overigens ben ik maar heel soms gevoelig voor het allernieuwste van het nieuwste. Veel koop ik tweedehands, wat ook met nieuwe spellen vaak goed kan.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Interessant topic. Ik dacht eerst dat het zou gaan over: Wat spelen we vaker? Een oud of nieuw spel. Komen oude spellen nog vaak uit de kast? Dat is namelijk wel een belangrijke criteria.
Het topic wil ik daarom daarmee uitbreiden daarmee, want bij mij is het niet zozeer of oude spellen uit mijn collectie gaan of moeten verdwijnen (dan belanden ze op zolder want de moeite om ze te verkopen doe ik niet eens).

Probleem bij mij (en dat is een luxe probleem weet ik), dat door het demonen bij uitgevers ik aardig wat spellen krijg als vergoeding. Kopen doe ik hierdoor nog nauwelijks behalve voor Wingspan om compleet te blijven.
Hierdoor groeit mijn collectie ieder jaar wel met een stuk of 10 spellen en meestal speel ik die spellen een paar keer en de mindere spellen verdwijnen dan naar de zolder. De betere komen in de kast, maar daarvoor moeten wel andere spellen dan het veld ruimen.
Welke spellen dan het veld moeten ruimen vind ik wel steeds lastiger worden, omdat in de kasten beneden nu eigenlijk vrijwel alleen maar spellen staan die ik niet graag naar zolder zie verdwijnen.
In de kast beneden zorg ik voor voldoende variatie in de soorten spellen, kort, lang, party etc…

BG-stats helpt mij behoorlijk in het inzien van wat er regelmatig op tafel komt en zorgt er ook voor welke spellen uiteindelijk naar de zolder verdwijnen (die ik dus eigenlijk zou moeten gaan verkopen).

Er zijn een paar oude titels (minstens 10 jaar oud) die ik minstens 1x per jaar op tafel wil krijgen omdat ik ze nog steeds goed blijf vinden en deze titels staan daarom ook beneden in de kast.
Dit zijn oa: Puerto Rico, 7 Wonders, Pandemie, Azul. Dan heb ik ook nog een groot aantal relatief recentere spellen die de kast nooit zullen verlaten zoals: Wingspan, Bunny Kingdom, It’s a Wonderfull World etc…

Azul heb ik dit jaar gek genoeg nog niet gespeeld. Blijkbaar denk ik per toeval telkens net overgeslagen, want vergelijkbare spellen zoals Sagrada, Reef etc.. zijn wel al gespeeld.
Des te meer is het een goede reden om binnenkort maar weer eens te spelen. Het blijft immers een topper vind ik zelf.
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Mijn smaak in spellen verandert eigenlijk niet zo veel, maar de trends in spellenland doen dat wel. Daardoor vind ik de grote meerderheid van nieuwe releases niet interessant, en dat maakt het heel makkelijk om niet te veel nieuwe spellen aan te schaffen. Het ontdekken van nieuwe spellen is natuurlijk nog steeds leuk, maar als je bij voorbaat al weet dat je een spel toch niet leuk gaat vinden, laat dan maar.
En het blijven spelen van oude favorieten bevalt me ook al tijden heel goed, en daar pleit ik dan ook vaak voor op spellenavonden - je moet al die Cult of the New types toch een beetje tegengas geven :mrgreen:

Maar uiteindelijk is het een kwestie van smaak, en moet je gewoon doen wat jou goed bevalt. Als je graag veel nieuwe spellen uitprobeert en in huis haalt, dan kan dat, maar dan moet je waarschijnlijk ook veel weer doorverkopen om te voorkomen dat je zelf niet meer in je huis past.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Nieuwe spellen komen binnen op Spiel, omdat het leuk is om iets mee te nemen, of uit de kringloop/koningsdag, als de prijs er naar is.
Andere instroom is er niet (meer).
Alsnog moet er binnenkort wel weer wat strenger gesaneerd gaan worden uit de titels die niet of te weinig op tafel komen. Ik had er eigenlijk niet bij stilgestaan dat Vinted ook bordspellen doet, misschien daar eens wat proberen aan te bieden.

Ik accepteer wel dat een spel wat in de kast staat rustig een jaar niet op tafel komt. Terugbrengen naar 50 of zelfs 10 zie ik mijzelf voorlopig niet voor elkaar krijgen...
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Mac-S schreef: do 27 nov 2025, 11:39 .................
Maar uiteindelijk is het een kwestie van smaak, en moet je gewoon doen wat jou goed bevalt. Als je graag veel nieuwe spellen uitprobeert en in huis haalt, dan kan dat, maar dan moet je waarschijnlijk ook veel weer doorverkopen om te voorkomen dat je zelf niet meer in je huis past.
:thumbup:

We zijn gelukkig allemaal verschillend.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

De vraag is dan ook wat vinden jullie oudere spellen?

Is een Everdell of een Maracaibo een oud spel? Geldt dit vanaf 2 jaar oud? Of hebben we het dan over klassiekers die ook op een bepaalde manier spelen met veel interactie, weinig vergevingsgezind voor fouten maken in het spel en waarbij spelers die het vaak spelen ook echt veel beter worden. Denk aan een Brass, Puerto Rico of Hansa Teutonica.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Precies Edwin. Ik vind spellen die meer dan 10 jaar zijn oud hieronder vallen. 5 jaar is eigenlijk nog te kort. Als een spel na 10 jaar nog in de winkels ligt dan mag het wat mijn betreft zich een klassieker noemen.
Het zal je verbazen hoeveel bekende titels dit inmiddels al zijn want een 7 Wonders en King of Tokyo vallen daar ook onder.
King of Tokyo zijn vrij recent nog losse spin-offs van gemaakt.
Voor mij voelt het ongeveer nog steeds als de dag van gisteren dat deze spellen uitkwamen.
7 Wonders was destijds vrij uniek, want met zoveel personen tegelijkertijd spelen (dus je actie tegelijk doen) en draften was toen (inmiddels alweer 15 jaar geleden) vrij uniek en nieuw.
King of Tokyo is inmiddels ook alweer bijna 15 jaar oud. Door die spin-offs, heruitgave en de vele kleine uitbreidingen lijkt het voor mijn gevoel niet zo lang geleden dat dit spel uit is gekomen.
Beide spellen kunnen wat mij betreft dus inmiddels ook tot de klassiekers zoals Catan, Carcassonne en Ticket to Ride worden gerekend.

Over 5 jaar kunnen we wat mij betreft de volgende spellen zich tot klassiekers rekenen: Wingspan, Just One, Qwixx (is al 10 jaar oud en wellicht inmiddels al een dobbelsteen klassieker).

Ik zie die spellen niet snel uit de winkelschappen verdwijnen.

Just One wil ik nog wel speciaal vermelden want dit spel zal denk ik een status vergelijkbaar als 30 Seconds gaan bereiken.
Vrijwel met iedereen waarmee ik het heb gespeeld is zo enthousiast hierover dat ze het zelf hebben gekocht. Daarnaast is het ideaal als cadeau omdat het niet heel veel kost.
Ik hoop alleen wel dat de Duitse uitbreiding ooit op de Nederlandse markt zal verschijnen.
Afbeelding
Plaats reactie