Uitbreidingen die het spel slechter maken?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- liefde_is
- Veenboer
Re: Uitbreidingen die het spel slechter maken?
Na tien jaar met veel plezier Tobago gespeeld te hebben kwam er opeens een uitbreiding. Tobago: Volcano. Uiteraard meteen gekocht, gespeeld en zo snel mogelijk weer verkocht. Die uitbreiding haalde voor ons alle plezier uit het spel. We spelen het spel nog steeds graag, maar wel zonder uitbreiding.
- Lord Leuber
- Party Animal
Dit doet mij een beetje denken aan 1 van de Catan kaartspel uitbreidingen. Tovenaars en Draken heet die volgens mij.Edwin84 schreef: di 02 dec 2025, 15:02 De slechtse Dominion uitbreiding is Alchemisten.
Deze introduceert toverdranken als extra Geldsoort.
Als je meerdere uitbreidingen hebt ben je verplicht redelijk wat Alchemist kaarten te gebruiken omdat anders de toverdranken vrij nutteloos zijn.
De grap was, de keren dat wij het speelden, ging ik alleen voor de basisspel kaarten, en mijn tegenstander ging voor de tovenaars - en verloor vrij kansloos. Het was gewoon niet interessant genoeg hadden wij het idee.
Niet per se een uitbreiding waarvan ik zou zeggen dat het spel slechter wordt trouwens. Meer eentje die je er min of meer voor niets bij hebt (leek het).
- Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Ja, zoiets herinner ik me ook. Ik kocht altijd iedere nieuwe uitbreiding van het Catan kaartspel en met mijn vrouw heb ik die ook allemaal stukgespeeld. Op Tovenaars een Draken na, die vonden we echt niets. Ik weet nog dat ik toen op een voorloper van dit forum het aan de stok kreeg met een fan, die het een sterke uitbreiding vond met ontzettend goede kaarten, 'maar je moet wel een ervaren speler zijn om dat te zien'.Lord Leuber schreef: wo 03 dec 2025, 07:15 Dit doet mij een beetje denken aan 1 van de Catan kaartspel uitbreidingen. Tovenaars en Draken heet die volgens mij.
De grap was, de keren dat wij het speelden, ging ik alleen voor de basisspel kaarten, en mijn tegenstander ging voor de tovenaars - en verloor vrij kansloos. Het was gewoon niet interessant genoeg hadden wij het idee.
Niet per se een uitbreiding waarvan ik zou zeggen dat het spel slechter wordt trouwens. Meer eentje die je er min of meer voor niets bij hebt (leek het).
Die uitbreiding deed later wel belachelijke prijzen op de tweedehandsmarkt, dus misschien had hij toch een punt.
- pieter.schutz
- Geheim Genootschap
Of juist niet. Hij was amper te krijgen omdat niemand hem had.Peter Hein schreef: wo 03 dec 2025, 08:22 Die uitbreiding deed later wel belachelijke prijzen op de tweedehandsmarkt, dus misschien had hij toch een punt.
Ik heb het kaartspel ook, en veel gespeeld met alle uitbreidingen. Tovernaars en Draken heb ik wel, maar na 3 keer spelen vonden wij hem allebei te matig en inderdaad niet zo goed integreren met de rest.

- Lord Leuber
- Party Animal
Alleen is het dan ook een uitbreiding die het spel slechter maakt, of gewoon een slechte uitbreiding? Daar zit een verschil tussen volgens mij. 
-
francobollus
- Uitgever
Ik vind de uitbreidingen van Kramer en/of Kiesling vrijwel altijd minder leuk. Hun ontwerpen van het eigenlijke spel zijn al uitermate strak en afgerond, en uitbreidingen voelen bij deze auteurs meer aan als een verzoeknummer vanuit de uitgever dan een drang bij hen om het spel anders of beter te maken. En ik kan het zelfs weten, want de uitbreidingen van Quined's Vorsten van Florence moesten toendertijd uitdrukkelijk en zelfs inhoudelijk gesuggereerd worden door mij, wenselijk als het was om een groter totaalpakket aan te kunnen bieden.