"Maar wat ik begreep van mijn team uitleggers" en ik heb mijn met eigen ogen gezien dat als wij langs de stand kwamen dat de tafel van Yokohama vrij was en die van Critter Kitchen niet. Beetje vreemd dat wat iemand zelf gezien heeft hier in twijfel wordt getrokken. En nee, dat waren geen bliksembezoeken. We hebben in de ochtend een hele tijd met de demo-er bij de balie staan praten, ook om tijd te doden, cq in de rij te staan voor Critter Kitchen. We hebben dan misschien niet bij de tafel zelf gestaan omdat we dat niet fijn vinden voor degenen die daar zitten te spelen en het spel lag achter in de stand, maar het was wel degelijk duidelijk dat we daarvoor kwamen en dat we daar een tijd op hebben staan wachten. We zijn toen uiteindelijk maar andere spellen bij WGG gaan spelen, die weliswaar ook onze interesse hadden maar wel minder, maar de tafel bleef bezet. De demo-ers wisten overigens ook van onze wens af. Daarna zijn we nog verschillende keren gaan checken met hetzelfde resultaat voor zowel Yokohama en Critter Kitchen.Piet schreef: do 27 nov 2025, 20:16 We hebben er natuurlijk begrip voor dat het voor iemand die een specifiek spel wil spelen, dit eerder vervelend is. Maar wat ik begreep van mijn team uitleggers: er waren nauwelijks momenten dat er tafels vrij waren. Een spel vervangen was dan ook behoorlijk moeilijk.
(Op zondag hebben we halverwege de dag toch besloten om een spel weg te halen en Critter Kitchen 2x open te leggen. Maar toen begon er een rij te staan voor het spel.)
Wat waren jouw ervaringen op Spel 2025?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Carrie
- Veenboer
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Wat waren jouw ervaringen op Spel 2025?
-
Edwin84
- Elfenkoning
Verschilt per uitgever, maar soms mogen mensen ook wel heel lang spelen voor een demo.
Stond zelf mee te kijken bij Men Nefer. Ze zaten al midden in het potje. Toen we later op de dag een rondje hadden gelopen zat dezelfde club anderhalf uur later nog steeds het spel te spelen. Uiteraard is dit de beslissing van de uitgever, maar op deze manier kunnen slechts 12 mensen per dag 3 groepjes van 4 een spel spelen.
Stond zelf mee te kijken bij Men Nefer. Ze zaten al midden in het potje. Toen we later op de dag een rondje hadden gelopen zat dezelfde club anderhalf uur later nog steeds het spel te spelen. Uiteraard is dit de beslissing van de uitgever, maar op deze manier kunnen slechts 12 mensen per dag 3 groepjes van 4 een spel spelen.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Dat ligt niet alleen aan de uitgever. Je kunt je ook afvragen waarom bezoekers van een beurs een lang spel helemaal uit willen spelen?
Je wilt als bezoeker toch meer spellen uit kunnen proberen wat natuurlijk minder goed kan als je letterlijk 1,5 tot 2 uur aan hetzelfde spel zit.
Overigens ken ik ook een man die naar de beurs gaat en als het ware infiltreert als demoer, maar niet bij uitgever zelf hoort. Hij betaalt gewoon voor een entreekaartje en geeft een aantal demo’s van bepaalde spellen die hij leuk vindt maar zit dan niet aan een uitgever of tijd vast en hoeft ook geen vergoeding. Best bijzonder. Zowel vorig jaar als dit jaar kwam ik hem weer tegen op SpellenSpektakel.
Zelf demo ik trouwens het liefst spellen die max een uurtje duren. Liefst spellen die 30 tot 45 minuten duren.
Fijnste aan die spellen is dat ze meestal niet te complex zijn, maar ook weer niet te makkelijk waardoor het voor mij als demoer ook nog na iedere uitleg na te denken over hoe ik de volgende uitleg van het spel nog gestroomlijnder kan aanpakken dan ik al deed. Daarnaast hoef je niet ruim een kwartier uit te leggen voordat een groep pas aan het spel kan beginnen. Gedurende de beurs merk ik als demoer dat ik een spel steeds gestroomlijnder en daardoor vaak ook sneller kan uitleggen. Ieder spel heeft ook een soort van uitlegleercurve voor een demoer.
Het klinkt wellicht gek, maar ik vind het zelf altijd leuk om als demoer die uitlegleercurve gedurende de beursdag te mogen ervaren.
Je wilt als bezoeker toch meer spellen uit kunnen proberen wat natuurlijk minder goed kan als je letterlijk 1,5 tot 2 uur aan hetzelfde spel zit.
Overigens ken ik ook een man die naar de beurs gaat en als het ware infiltreert als demoer, maar niet bij uitgever zelf hoort. Hij betaalt gewoon voor een entreekaartje en geeft een aantal demo’s van bepaalde spellen die hij leuk vindt maar zit dan niet aan een uitgever of tijd vast en hoeft ook geen vergoeding. Best bijzonder. Zowel vorig jaar als dit jaar kwam ik hem weer tegen op SpellenSpektakel.
Zelf demo ik trouwens het liefst spellen die max een uurtje duren. Liefst spellen die 30 tot 45 minuten duren.
Fijnste aan die spellen is dat ze meestal niet te complex zijn, maar ook weer niet te makkelijk waardoor het voor mij als demoer ook nog na iedere uitleg na te denken over hoe ik de volgende uitleg van het spel nog gestroomlijnder kan aanpakken dan ik al deed. Daarnaast hoef je niet ruim een kwartier uit te leggen voordat een groep pas aan het spel kan beginnen. Gedurende de beurs merk ik als demoer dat ik een spel steeds gestroomlijnder en daardoor vaak ook sneller kan uitleggen. Ieder spel heeft ook een soort van uitlegleercurve voor een demoer.
Het klinkt wellicht gek, maar ik vind het zelf altijd leuk om als demoer die uitlegleercurve gedurende de beursdag te mogen ervaren.
-
Piet
- Beheerder
Ik heb geen enkel moment jouw oordeel in twijfel getrokken (bij het herlezen van mijn stukje heb ik nog steeds het gevoel dat dit niet noodzakelijk zo overkwam). Ik was slechts af en toe bij de stand van WGG en moest het bijgevolg doen met de woorden van mijn team. Excuses als dit verkeerd overkwam. Maar dat is zeker nooit de bedoeling geweest.Carrie schreef: vr 28 nov 2025, 13:17
"Maar wat ik begreep van mijn team uitleggers" en ik heb mijn met eigen ogen gezien dat als wij langs de stand kwamen dat de tafel van Yokohama vrij was en die van Critter Kitchen niet. Beetje vreemd dat wat iemand zelf gezien heeft hier in twijfel wordt getrokken. En nee, dat waren geen bliksembezoeken.
-
Annemie80
- Locomotief
Ik was ook op Spel, vooral omdat de grote beurzen me echt te druk zijn en Spel relatief dichtbij. We waren er op zondag.
Ook 8 euro betaald voor parkeren, kom daar maar eens om in de grote steden in Nederland. Dan is 25 euro voor een dag nog goedkoop.
We hadden ook Critter kitchen en Nus on the run willen spelen, maar de tafels waren steeds bezet. Bij Nuns on the run viel op dat mensen al in de 10e ronde zaten en inderdaad het spel uit wilden spelen. Begrijpelijk als het leuk is, maar op een beurs vind ik dat toch vreemd.
Wij speelden Botanicus bij de Gouden Ludo. Leuk, maar minder met 2, dus geen aanschaf.
Flip 7 viel tegen: iedereen is er enthousiast over, maar in ons gezin sloeg het niet aan en bleef het bij kaartjes omdraaien.
Castle combo was leuk, top uitleg ook.
Pondscape bleek te ingewikkeld voor de kinderen, maar partner en ik gaan die samen eens uitdiepen, na de beurs aangeschaft bij Dsv.
Het actieplein was wederom leuk, altijd goed voor een klein uurtje vermaak.
Voor mij hoeft zo'n grote winkel niet op een beurs, ik had liever meer speeltafels gezien. Koop je die spellen later bij je lokale winkel toch.
Ook 8 euro betaald voor parkeren, kom daar maar eens om in de grote steden in Nederland. Dan is 25 euro voor een dag nog goedkoop.
We hadden ook Critter kitchen en Nus on the run willen spelen, maar de tafels waren steeds bezet. Bij Nuns on the run viel op dat mensen al in de 10e ronde zaten en inderdaad het spel uit wilden spelen. Begrijpelijk als het leuk is, maar op een beurs vind ik dat toch vreemd.
Wij speelden Botanicus bij de Gouden Ludo. Leuk, maar minder met 2, dus geen aanschaf.
Flip 7 viel tegen: iedereen is er enthousiast over, maar in ons gezin sloeg het niet aan en bleef het bij kaartjes omdraaien.
Castle combo was leuk, top uitleg ook.
Pondscape bleek te ingewikkeld voor de kinderen, maar partner en ik gaan die samen eens uitdiepen, na de beurs aangeschaft bij Dsv.
Het actieplein was wederom leuk, altijd goed voor een klein uurtje vermaak.
Voor mij hoeft zo'n grote winkel niet op een beurs, ik had liever meer speeltafels gezien. Koop je die spellen later bij je lokale winkel toch.
-
Annemie80
- Locomotief
Vergeten: Toriki hebben we ook gespeeld. Daar zijn we snel mee gestopt, want dit was duidelijk: deze gaat mee naar huis en willen we dan gaan ontdekken. En inmiddels al 2 speelsessies gedaan en heel erg leuk!
-
helena
- Fabrieksmanager
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Ja hoor, transferium Utrecht is 7,50 per dag incl OV naar de jaarbeurs voor 5 personenAnnemie80 schreef: zo 30 nov 2025, 12:43
-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Als ik het goed begrijp heeft Adriaensen een even grote hand in de organisatie van de beurs als Forumfederatie (maar correct me if I'm wrong) waardoor het nu eenmaal onvermijdelijk is dat zij daar een grote verkoopstand hebben, met altijd wel echt topprijzen en veel super beursaanbiedingen.Annemie80 schreef: zo 30 nov 2025, 12:43 Voor mij hoeft zo'n grote winkel niet op een beurs, ik had liever meer speeltafels gezien. Koop je die spellen later bij je lokale winkel toch.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
-
Nono
- Joker
Top prijzen of niet
De manier waarop die winkel een federatie in een wurggreep heeft is zeker niet oke.
Ik kan me niet voorstellen dat een club wil geassocieerd worden met zo'n winkel...
Ze zullen zijn geld nodig hebben zeker?
De manier waarop die winkel een federatie in een wurggreep heeft is zeker niet oke.
Ik kan me niet voorstellen dat een club wil geassocieerd worden met zo'n winkel...
-
Edwin84
- Elfenkoning
Volgens mij is Spel mede dankzij Adriaensen ooit opgericht. Nog in de tijd dat er niet zoveel spellen liefhebbers waren als nu. Ze hebben ook veel bijgedragen aan de populariteit van de beurs.Nono schreef:Top prijzen of niet
-
siepie
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Ik vind het een beetje vreemde uitspraak, alsof je het over criminelen hebt.Nono schreef: wo 03 dec 2025, 13:35 Top prijzen of niet
Ik hoorde in de podcast van Speloptafel dat Geronimo zelf ervoor gekozen heeft om niet op Spel aanwezig te zijn, vanwege de hoeveelheid aan beurzen.WTULTC schreef: vr 28 nov 2025, 11:32 Geronimo was niet welkom en dat kwam volgens door Adriaensen en niet Forum Federatie, maar ik kan hierin ook geen gelijk hebben. Wel weet ik dat ze niet welkom waren van de organisatie.
Adriaensen heeft mooie aanbiedingen, maar stel (en ik weet gelukkig niet het precieze verhaal) een uitgever wil niet meewerken met de toch extreem hoge kortingen die Adriaensen op de beurs geeft en Adriaanse eist dat iedere uitgever daaraan meedoet wat dan?
Forum Federatie zou dan de kant voor de uitgever moeten kiezen, maar dat doen ze waarschijnlijk niet omdat Adriaensen waarschijnlijk financieel zoveel sponsort (lees wellicht meer dan alleen de stand huur betaald).
Ik zou wel eens de verhouding / belangen tussen Forum Federatie en Adriaensen willen weten bij Spel.
Het zou namelijk ook zo kunnen zijn dat Forum Federatie financieel afhankelijk is van Adriaensen voor de organisatie of veel spellen krijgt of andere zaken. Want waarom zou Forum Federatie anders samenwerken met Adriaensen en de organisatie niet alleen doen of met verschillende spellenwinkels in zee gaan?
Happy Meeple was ook om soortgelijke reden afwezig, die kozen voor een Franse beurs.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Het blijft voor ons gissen, want waarschijnlijk wel een uitgever en de organisatie beide niet het exacte verhaal naar buiten brengen om geen gezichtsverlies te krijgen.
Als je als bezoeker logisch nadenkt dan weet je dat een van grootste uitgevers in België sowieso op de grotere beurzen wil staan zoals bijv Spel en Spelfabriek.
Dat 999Games er ook een keer niet was, was destijds ook raar te noemen.
Echter zou bij Spel ook zo maar eens de locatie mee kunnen spelen en dan met name dat het tegelijkertijd valt met het Lego gebeuren wat dat ook plaatsvindt.
Hierdoor is de ruimte van de hal beperkt en wees eerlijk stel alle uitgevers zouden zich aanmelden dan is de ruimte te klein als alle grote uitgevers ook behoorlijk veel ruimte verlangen. Het makkelijkste voor de organisatie is er om dan voor te zorgen dat ieder jaar een grote uitgever zeker niet komt.
Als je als bezoeker logisch nadenkt dan weet je dat een van grootste uitgevers in België sowieso op de grotere beurzen wil staan zoals bijv Spel en Spelfabriek.
Dat 999Games er ook een keer niet was, was destijds ook raar te noemen.
Echter zou bij Spel ook zo maar eens de locatie mee kunnen spelen en dan met name dat het tegelijkertijd valt met het Lego gebeuren wat dat ook plaatsvindt.
Hierdoor is de ruimte van de hal beperkt en wees eerlijk stel alle uitgevers zouden zich aanmelden dan is de ruimte te klein als alle grote uitgevers ook behoorlijk veel ruimte verlangen. Het makkelijkste voor de organisatie is er om dan voor te zorgen dat ieder jaar een grote uitgever zeker niet komt.
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Ik zou vooral niet te veel speculeren.
Bedankt allemaal om jullie beurservaringen te delen. Nog iemand?
Bedankt allemaal om jullie beurservaringen te delen. Nog iemand?
-
siepie
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Mee eens, maar ik neem aan dat we wel feiten mogen blijven benoemen? En onjuistheden nog even mogen recht zetten?
Er is geen sprake van beperkte ruimte in de hal op moment dat de Lego beurs er is. Hooguit dat men niet een hal erbij kan huren, maar daarvan is tot op heden geen sprake geweest. In interviews is daar wel naar gevraagd, maar dat was niet aan de orde steeds.WTULTC schreef: vr 05 dec 2025, 00:09
Ze huren steeds dezelfde hal, of er nu wel of geen Lego beurs is dat weekend. Ik ben ook een jaar geweest dat er enkel Spel was, maakte niets uit.
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!