Vergeten spellen

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Vergeten spellen

Bericht door siepie »

Vergeten spellen? En dan bedoel ik een spel dat je in je collectie hebt, maar op een of andere manier totaal vergeten bent. In mijn geval was ik het spel niet vergeten, maar ik bleek het helemaal niet bij BGG in mijn collectie te hebben gezet.
Door de discussie rond de top 100 van 999 Games kwam ik er vandaag achter. Ik keek op BGG wat zij allemaal uitgebracht hebben en vond daar: Paniek in de wei!

Mijn betere helft had het spel ook niet op BGG genoteerd, maar gelukkig wel offline in een Excel sheet. Daar stond ook bij dat we dit spel gewonnen hebben op het Spellenspektakel in 2006.

Toch een leuke verrassing zo :lol:
Afbeelding
Dennis77
Veenboer

Re: Vergeten spellen

Bericht door Dennis77 »

Ik hou het helemaal niet bij. Ik heb wel een idee van wat we hebben, maar we hebben ook een paar flinke stapels van she kleine doosjes. Die zou ik echt niet allemaal op kunnen noemen. Ik heb wel eens geprobeerd een begin te maken met een administratie, maar ik kan me er niet toe zetten het af te maken.

Ik heb wel sinds 1 januari de BGStats app. Maar daar zet ik alleen in wat we spelen, dus dat is maar een relatief klein deel van het totaal.

Wel leuk dat je er bij hebt staan dat je hem ooit hebt gewonnen. Iets winnen is altijd leuk!
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Ik doe het omgekeerde dan Dennis: op BGG staat mijn hele collectie maar BGStats houd ik niet meer bij. Het is raar dat na afloop van het gespeelde spel iedereen naar z’n foon grijpt om alle scores in te voeren. Daarbij ontstaat een soort meta-spel om de beste speler te worden. Liever vergeet ik wie wanneer wat gescoord heeft en onthoud ik dat we een leuke avond gehad hebben.

Valt dat ook onder vergeten spellen?
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Jerome schreef: wo 31 dec 2025, 13:49 Ik doe het omgekeerde dan Dennis: op BGG staat mijn hele collectie maar BGStats houd ik niet meer bij. Het is raar dat na afloop van het gespeelde spel iedereen naar z’n foon grijpt om alle scores in te voeren. Daarbij ontstaat een soort meta-spel om de beste speler te worden. Liever vergeet ik wie wanneer wat gescoord heeft en onthoud ik dat we een leuke avond gehad hebben.

Wat mij betreft wel. Het is anders dan ik bedoelde, maar het gaat wel ook over bijhouden van je collectie en dat bedoelde ik wel. Ik was het spel niet vergeten, maar ik had het blijkbaar nooit genoteerd.

Ik snap je punt wel over BGStats. Ik hou het niet bij om te zien wie de beste is ofzo, maar puur voor mezelf. Ik vind het leuk om te zien hoeveel spellen ik gespeeld heb het afgelopen jaar. Ik heb nu ook de challenges module aangeschaft en zag dat ik bijna het alfabet vol had, dus afgelopen maand extra mijn best gedaan.
Ik ben dol op statistiekjes, en dit helpt me ook om mezelf uit te dagen meer te spelen.
Afbeelding
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Ik hou in de app alleen bij wat we spelen en wie er heeft gewonnen. Ik ben nooit bezig met de scores, dat vind ik dan weer totaal niet interessant.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Jerome schreef: wo 31 dec 2025, 13:49 Ik doe het omgekeerde dan Dennis: op BGG staat mijn hele collectie maar BGStats houd ik niet meer bij. Het is raar dat na afloop van het gespeelde spel iedereen naar z’n foon grijpt om alle scores in te voeren. Daarbij ontstaat een soort meta-spel om de beste speler te worden. Liever vergeet ik wie wanneer wat gescoord heeft en onthoud ik dat we een leuke avond gehad hebben.

Zeer herkenbaar dit. Onwijs irritant om alles maar te willen meten en weten. Maar ik kan er toch niet mee ophouden. Had dat 'vroeger' al: alles registreren, schriften vol. Niet alleen spelletjes trouwens. Gekmakend.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Pura Vida schreef: wo 31 dec 2025, 16:54 Onwijs irritant om alles maar te willen meten en weten.
Ik ben hier even stil van.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Peter Hein schreef: do 01 jan 2026, 10:11
Pura Vida schreef: wo 31 dec 2025, 16:54 Onwijs irritant om alles maar te willen meten en weten.
:lol:
Daar heb jij vast geen last van...
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Hahahaha
Afbeelding
bordspelgeuzen
Jakkiebak!

Bericht door bordspelgeuzen »

Er komen redelijk wat dozen door het jaar bij mij binnen. Of het om demoen, filmpjes of wat voor reden ook is. Ik heb daarom twee verschillende kasten. 1 met mijn persoonlijke collectie en 1 met spellen die nog gespeeld moeten/kunnen worden. Ik voeg alleen spellen toe aan mijn bgg collectie als ik ze gespeeld heb en die mijn persoonlijke collectie gaat. Dat betekent wel dat ik soms achter spellen kom die ik de 'to-do' kast heb staan die ik was vergeten en complete juweeltjes zijn. Een soort van herontdekking dus van wat ik in huis heb staan. ;)
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Over vergeten spellen gesproken, daar net voor het eerst sinds jaren Kolonisten van Catan gespeeld. Ik moest letterlijk het stof van het deksel vegen 😀.

Het was dan wel niet echt vergeten, maar een soort van ook wel.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Jij meet en weet alles voor je werk.
Dat doe ik ook, zij het in een andere branche.
Ik vind dat meestal leuk en heel bevredigend.
Maar in mijn vrije tijd heb ik daar helemaal geen zin meer in, dan wil ik in het moment zijn zonder voor- of achteruit te kijken.
Elk spel staat op zichzelf en maakt geen deel uit van een groter geheel.
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Niet een spel dat ik vergeten was, maar een spel dat wel al jaren in de kast stond, 10+ jaar, ongespeeld: Agricola
Op 1 of andere manier heb ik altijd er tegenop gezien om dit te gaan spelen. Dit terwijl ik inmiddels echt wel zware spellen gespeeld heb. Het nieuwe jaar nu goed begonnen en deze vanmiddag op tafel gelegd. Aangezien het de eerste keer was, hebben we wel de familievariant gespeeld. :lol:
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Met oudejaar kwam Dixit weer eens te voorschijn evenals Bang the Dice Game. Spellen die we al jaren niet gespeeld hadden maar toch weer goed bevielen. Zeker als je met meer dan 4 bent.
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

Ik begrijp ook niet dat zoveel gamers na een analoge ervaring meteen naar online gaan om daar data in te voeren, alsof dat het doel was. Ik zit meestal na te genieten over het spel zelf - wat had kunnen gebeuren, wat anders had gekund. Dan maar traag...
Wat ga je ooit doen met de ingevoerde gegevens?
Plaats reactie