Wingspan Midden- en Zuid-Amerika: spelen met kolibries

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Het was vier jaar wachten, maar daar is ze dan: Wingspan Midden- en Zuid-Amerika. Mijn favoriete continent, als het gaat om vogels buiten Europa, heeft zo’n ongekende vogelrijkdom dat daar makkelijk drie of vier uitbreidingen voor Wingspan van hadden kunnen worden gemaakt. Elizabeth Hargrave heeft samen met haar team een keuze gemaakt voor 111 vogels. Plus nog eens 40 kolibries op evenzoveel minikaartjes die een nieuw mechanisme toevoegen. Dat was nodig, aldus Hargrave, om recht te doen aan de speciale positie die de vele kolibries in de ecologie van dit continent innemen.

pic9326617 (1).webp
Terzijde: kolibries stammen in een lange lijn af van de familie der gierzwaluwen en komen alléén op het Amerikaanse continent voor.

In Wingspan vliegen de kolibries heen en weer tussen een centrale tuin (een nieuw centraal speelbordje) en jouw vogelreservaat (je eigen speelbord) en voeden daarmee een extra mini-ecosysteem voor je spelletje Wingspan. Ze leveren uiteraard nectar, maar ook eitjes, vogelkaarten en stapjes op een nieuw eigen scorebordje.

Hieronder volgt een vrij lange recensie, waarin ik de regels oversla en vooral beschrijf wat wij van het spel vinden. Voor wie dat alles te lang duurt, zal ik de boel eerst samenvatten. Verhaal is gebaseerd op meer dan tien spelletjes met twee en drie spelers, met de Engelstalige versie. De Nederlandstalige versie van 999 Games volgt half maart.

Samenvatting
:ster: Thematisch is deze vierde uitbreiding van Wingspan weer helemaal top. Het drukke gedoe van de kolibries en de eigenschappen van de andere vogels zijn natuurlijk, verrassend en grappig.
:ster: Het artwork is weer schitterend en het gebruikte materiaal uitstekend. Er komt veel moois uit dat kleine doosje.
:ster: Speltechnisch is het even wennen. De kolibries voegen behoorlijk wat strategie toe en veranderen het spel nogal.
:ster: Het heen en weer vliegen en het extra scorebordje van de kolibries geven leuke bonussen en kettingreacties.
:ster: Het spel duurt iets langer en je kunt de te verdienen punten op het kolibriebordje niet negeren.
:ster: De vergelijking met Oceanië dringt zich op: ook toen ging er wat op de schop. Uiteindelijk was Oceanië een hele goede aanvulling en ik verwacht dat het met de kolibries ook wel goed komt.
:ster: Wingspan Midden- en Zuid-Amerika zal niet bij iedereen goed vallen die een relaxte en vlotte pot Wingspan wil spelen, maar de veelspelende Wingspan fans kunnen hun hart ophalen met mooie nieuwe kaarten en een verrijkt spelletje rond de vele schattige kolibries.
:ster: Wijzelf zijn na enige twijfel wel om en spelen voorlopig niet meer zonder.

PXL_20260212_153009111 (1).webp

Door naar het hele verhaal maar?

Thema, materiaal en vormgeving
Welk spel Elizabeth Hargrave ook maakt: het thema is bepalend voor haar ontwerp. Dat is ook met deze uitbreiding weer goed zichtbaar. Als je één keer hebt rondgelopen in de Amerikaanse wouden, dan weet je: kolibries zijn van die magische wezentjes die nooit stil zitten, altijd in beweging zijn, continu op zoek naar nieuwe bloemen met zoete nectar. Ze gonzen als bijen, hangen even stil bij een bloem, schieten weer weg naar de volgende. Het zijn regenboogkleurige bliksemschichten in de zon.

Terzijde: sommige kolibries zijn trekvogels. Ze halen uit die bloemen een hoeveelheid energie met de waarde van een druppel benzine en vliegen er tot 3000 kilometer mee. Dat zijn nog eens efficiënte motortjes.

Die ongedurige beweging is precies wat je terugziet tijdens een spelletje Wingspan met de Amerika's. Ook de kolibriekaarten liggen nooit stil, bewegen van bord naar bord, doen daar even iets voor je spel en zijn alweer verdwenen. Goed bedacht, ik kan niet anders zeggen.
De 'gewone vogels' zijn thematisch ook helemaal oké: de informatieve teksten op de kaarten zijn leuk leesvoer en de eigenschappen voor het spel zijn meestal weer uit het leven gegrepen. Het ziet er ook allemaal weer prachtig uit, dankzij het vakmanschap van Ana Maria Martinez Jaramillo, Natalia Rojas en Martha Clare. De tekeningen zouden zo passen in de betere vogelgidsen voor het continent.

PXL_20260212_153154854 (1).webp

Zijspoor, vooral niet lezen als je niks met vogels hebt. Ik pik er een paar uit, omdat ik daar toch iets speciaals mee heb. De common pauraque bijvoorbeeld, een soort nachtzwaluw die je overal in Zuid-Amerika kunt zien, als je tenminste in het donker door de bossen rijdt. Ze voeden zich namelijk graag met insecten, en wat is nou een betere plek daarvoor dan een zandweg door een bos, vol met aangereden voedsel? Ze ogen sprookjesachtig in je koplampen en als ze wegvliegen, lijken ze licht te geven. Of neem de keel-billed toucan (zwavelborsttoekan), die zijn enorme snavel die overigens niks weegt de hele dag gebruikt om allerlei fruit van bomen te raggen, waarbij veel in de snavel zelf terecht komt maar ook nogal wat op de grond terecht komt, of op je knar als je niet oplet. Dat die vogels dus tussen de speelronden door allerlei lekkers uitdelen aan vogels in zijn buurt, is dus best toepasselijk. De bananaquit heet suikerdiefje in het Nederlands, een zeer toepasselijke naam, want dat is precies wat ze doen: waar ze kunnen, pikken ze suiker. Hyperactief, niet bang maar wel onrustig en overal gaat dat vinnige snaveltje even in. Waar de suikerdief verschijnt, is de kolibrie even weg, dus die bruine eigenschap klopt precies, zou ik zeggen. De elegant trogon (wij zeggen groenstaarttrogon) zit er ook bij, gelukkig. Die zie je dus niet snel, maar áls je zijn felle groen-wit-rood tussen de dikke bladeren ziet, maakt je hart echt wel een klein sprongetje. Zo’n vogelkaartje haalt dat weer helemaal naar boven. De zwarte gier dan (wacht, die zat al in het basisspel): als je door zo’n tropisch dorpje loopt en er zijn een keer geen straathonden in de buurt, dan lopen deze enorme gasten gerust gezellig met je mee. De resplendent quetzal is de fraaiste uit het hele pak, vind ik dan. Nooit gezien helaas, maar je moet wat te wensen overhouden, nietwaar? De white-throated magpie-jay (ekstergaai) ten slotte is misschien wel de meest sociale van allemaal. Altijd samen, met hele families, en ze struinen vooral ook graag rond in de buurt van jouw ontbijttafel als die toevallig ergens buiten staat. Nieuwsgierig, brutaal en zo slim als kraaien. Iets mooier wel dan zijn verre verwant, zouden sommigen zeggen.

De vormgeving van de uitbreiding en de kwaliteit van de materialen is wederom uitstekend, zoals we gewend zijn van Stonemaier. De speelstukjes waarmee je op je eigen kolibriebordje vooruit gaat, zijn klein maar fijn en je krijgt weer mooie houten eitjes erbij. De kaarten zelf zijn weer van stevig papier met een linnen look.
Wat ik jammer vind, om toch iets te zeuren te hebben, is dat er niet zo'n mooi boekje bij zit als bij Wyrmspan. Als je over niet bestaande draakjes een heel boekje met achtergrondinformatie kunt maken, dan had dat voor die kolibries toch makkelijk óók gekund? Over kolibries is zoveel te vertellen, mensen. Over al die andere vogels trouwens ook. Gemiste kans wat mij betreft.

Speltechniek en speelplezier
Thematisch zijn de kolibries dus helemaal goed; speltechnisch was het even wennen. Het drukke heen en weer bewegen van de kolibriekaarten tussen jouw bord en het centrale bord geeft nogal wat onrust, extra denkwerk en soms verwarrende extra handelingen. Ook kan een beurt nogal uitpakken als er kettingreacties ontstaan. Heel leuk als dat gebeurt natuurlijk, maar andere spelers zitten dan wel even te wachten. Bovendien leveren ze behalve bonussen tijdens je beurt ook veel punten op aan het eind. Ze doen dus echt wel mee, die kolibries; je kunt hun eigen scorebord niet negeren.
Ik was dus niet meteen overtuigd, zeg maar. Negatief geformuleerd: er zijn meer zaken om rekening mee te houden en de relaxte speelwijze lijkt wat minder. Veel beurten eindigen met een extra zetje. Positief geformuleerd: we hebben weer iets om over na te denken en het spel speelt opgepept.
Dat voor wat betreft de kolibries. De ‘gewone’ vogelkaarten zijn er natuurlijk ook nog. Die hebben allemaal frisse nieuwe eigenschappen meegekregen. Sommige echt vet en vaak ook met meer interactie tot gevolg. De leukste: de nieuwe verplaatsvogels waarbij je blokje meeverhuist met de vogel en dus in een andere rij verder gaat. Ik kan me onze allereerste potjes Wingspan herinneren waarbij we de ‘oude’ verplaatsvogels (eigenlijk moet ik natuurlijk zeggen: trekvogels) verkeerd speelden door het blokje mee te verhuizen. Ik weet nog dat ik toen dacht: dat meeverhuizen van je blokje is óók best leuk. Nou, dat kan dus voortaan, met de grote kiskadie, de gestreepte helmspecht en de tropische koningstiran (het neefje van de zwaluwstaartkoningstiran die al in het basisspel zit).

PXL_20260212_153037102 (1).webp

Een potje Wingspan met de nectarbordjes én het Duet bord én de kolibries wordt nu echt een medium zwaar spel. Met alle knisperige beslissingen en analyseverlammingen die erbij komen kijken. Potjes duren dan ook iets langer. Met twee of drie spelers is dat geen enkel probleem, maar met vier of vijf zou ik deze uitbreiding er niet snel bij pakken. Of misschien de kaarten wel, maar de kolibries niet.
De lol van het spelen was de eerste potjes maximaal, omdat het heen en weer vliegen der kolibries gewoon zo grappig was en thematisch zo herkenbaar. Daarna gebeurde iets dat ik met Wingspan nog niet eerder heb ervaren: we moesten even wennen aan het mechanisme. Zodanig, dat ik soms dacht: is dit nou echt leuk, of is het alleen maar extra gedoe? En worden de puntenverschillen niet te groot nu? Daar hebben we doorheen gespeeld gelukkig, maar dat was dus kennelijk wel nodig.

Wat blijft is het gevoel dat er nóg meer kan met deze uitbreiding. Bijna alle vogels die je tegenkomt zijn nu speelbaar en je machientje begint zo te snorren dat er geen maat meer lijkt te staan op de punten die je haalt. Dat heeft voordelen natuurlijk: alle vogels doen mee en het algehele niveau wordt voor alle spelers opgetild. Maar het heeft ook nadelen voor wie van een strakke pot houdt. Deze uitbreiding is geen allemansvriend, zoveel is duidelijk. Er verandert behoorlijk wat en de gemiddelde spelletjesspeler kan makkelijk afhaken. Ik vergelijk deze uitbreiding wat dat betreft een beetje met Oceanië. Ook dat was even wennen en ook daarbij hadden we soms het gevoel van “alles kan, maar is het ook leuk?” Ons antwoord is “ja”, net als met Oceanië destijds. Maar dat een gezin van zelfbenoemde Wingspan fans moest wennen, zegt wel iets.

Conclusie
Het is weer een feest, deze uitbreiding, maar wel een feest waar je vol verwachting naar toe gaat en eenmaal aangekomen toch even terugschrikt van de drukte. Als je niet meteen wegrent en de drukte kunt accepteren, word je beloond met een prima avondje dat je snel nog eens wilt beleven.

Wingspan Midden- en Zuid-Amerika

1-5 spelers, 10+
Ontwerp: Elizabeth Hargrave
Vormgeving: Ana Maria Martinez Jaramillo, Natalia Rojas en Martha Clare
Uitgave: Stonemaier Games, 999 Games (2026)
Laatst gewijzigd door Pura Vida op wo 18 feb 2026, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Labels:
roubosga
El Capitan

Re: Wingspan Midden- en Zuid-Amerika: spelen met kolibries

Bericht door roubosga »

Wat een feest om te lezen weer.
Afbeelding
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Lucky Jack »

Bedankt voor deze prachtige review! Ik twijfelde eerst, omdat we Wingspan eigenlijk al wel een beetje sufgespeeld hebben, maar ik ga er nu voor!
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door siepie »

Prachtige review! Dank voor de moeite die je genomen hebt hiervoor. Wij willen het gewoon compleet hebben, dus deze gaat er zeker komen. Ik vind het wel leuk dat er variatie in het spel komt en dat je keuzes hebt hoe je Wingspan gaat spelen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Wat een onwijs vriendelijke reacties weer, dank jullie wel! Over de twijfel: leuk dat je kennelijk door ónze twijfel heen hebt kunnen lezen. Want die was er best wel die eerste potjes. Over de variatie: goed punt. Wij hebben alles in die enorme Nesting Box zitten en dat heeft langzamerhand toch wel nut. We kunnen in een mum van tijd allerlei verschillende setjes eruit trekken om te spelen. Nu is het vooral Noord-Amerika, Zuid-Amerika en de promokaarten van dat continent. Maar binnenkort willen we Zuid-Amerika gaan mengen met Azië en Europa. Levert weer andere spelletjes op. En dan hebben we Oceanië nog. Feestje hoor.
Afbeelding
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

Fantastische review, dankje!

Mijn overtuiging is nu toch wel dat dit een hele goede uitbreiding is om alleen met het basisspel + europa te spelen. Je hebt dan geen duet/nectar, maar hebt wel meer mogelijkheden dan in het basisspel omdat er wat sneller grondstoffen worden vrijgespeeld. All-in lijkt me net iets te... maar wie weet.

Voorlopig schaf ik hem nog niet aan, eerst maar weer eens 100 potjes met de azie uitbreiding erbij die we pas een paar maandjes hebben.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Leuke review. Juist over de opmerking 'alles kan' maak ik mij een beetje zorgen. Voedselschaarste hoort bij het spel. Dat bijv net eventjes niet het juiste voedsel beschikbaar is in het vogelhuisje. Je weet hoe ik over nectar denkt. Dat maakt het spel te makkelijk. Als door de kolibries je makkelijk veel meer voedsel kunt krijgen is van schaarste geen sprake meer en vervalt dus dat onderdeel van het spel.

Ook ik wil de collectie compleet hebben. Al is het maar dat in deze uitbreiding minimaal 3 vogelsoorten zitten die ik ook regelmatig zie hier in de plaatselijke dierentuin.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

@Joel: probeer anders eens Azië en Europa (zonder NA). Heel erg leuk, veel blauw en roze en dus veel plannen op wat de ander doet en op de rondes. Ik denk dat die combi het ook heel goed doet met de Midden- en Zuid-Amerika. Dat gaan we binnenkort i.i.g. proberen.
@Wiljan, die zorg is terecht, op zich. Beschreef ik ook: als je echt een strak spel wilt, zijn de kolibries misschien teveel van het goede. Ik vind voorlopig al die kleine beslissingen aan het eind van je beurt erg leuk.
Afbeelding
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Leuk geschreven, zoals vaker.
Ik ben niet van plan om deze uitbreiding direct te kopen, daarvoor spelen we Wingspan te weinig.
Bij gelegenheid wil ik de uitbreiding wel spelen. Mijn interesse is gewekt.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Bert B. schreef: vr 20 feb 2026, 14:06 Leuk geschreven, zoals vaker.
Ik ben niet van plan om deze uitbreiding direct te kopen, daarvoor spelen we Wingspan te weinig.
Bij gelegenheid wil ik de uitbreiding wel spelen. Mijn interesse is gewekt.
Als je Wingspan weinig speelt, is Midden- en Zuid-Amerika inderdaad niet de eerste om erbij te doen, denk ik.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Vrijdag komt de Nederlandse versie uit van Wingspan Midden- en Zuid-Amerika. Ik heb geen aandelen 999 Games, dus ik kan zonder enige terughoudendheid melden dat een aankoop van deze uitbreiding voor de Wingspan fans een no brainer is. We hebben het intussen meer dan 30x gespeeld met zijn tweeën en drieën en het speelt intussen alsof het nooit anders is geweest. Ook met de kolibries dus. In alle combinaties past deze uitbreiding goed. Azië, Europa en Zuid-Amerika: spannende potjes met veel extra planning rond de vele blauwe eigenschappen. Noord-Amerika en Zuid-Amerika: strakke spelletjes waarbij de kolibries echt welkom zijn voor iets meer gemak in het begin. Noord- en Zuid-Amerika met Oceanië: ultiem rijke potjes waarbij iedereen op een hoger niveau meedoet. Intussen spelen we met alles bij elkaar en ook dat is heel erg leuk. Scores zijn een stuk hoger gemiddeld, de interactie is hoog en meest positief en het belangrijkste: de tableautjes zijn in evenwicht en de puntenverschillen miniem. Wij zijn helemaal om en blijven maar spelen.
PXL_20260308_164635933.webp
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Wat een stapel!
Hoeveel kaarten zijn dat nou ongeveer?
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

roubosga schreef: di 10 mar 2026, 17:02 Wat een stapel!
Hoeveel kaarten zijn dat nou ongeveer?
Basis 170, Europa 81, Oceanië 95, Azië 90, Amerika's 111, promo's 6x25 en dan nog de 10 quickstart kaarten. Dat zijn dus 707 kaarten. We gaan de 1000 wel halen op den duur, waarmee ongeveer 10% van het totaal aantal vogels op aarde dus een plekje in Wingspan zou hebben gekregen. :thumbup:
Afbeelding
Patries
Sojaboon

Bericht door Patries »

Heb je een bevestiging dat het vrijdag uitkomt?

Bij de vorige uitbreidingen hebben wij in het eerste spel 1 trekstapel 'gereserveerd' voor de uitbreidingskaarten. Later hebben we ze allemaal door elkaar geschud. Ik hoop dat dat met deze uitbreiding ook kan, geen zin om elke keer alle kaarten uit te zoeken.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Patries schreef: di 10 mar 2026, 19:36 Heb je een bevestiging dat het vrijdag uitkomt?
Diverse winkels melden het. Dat blijkt vaak wel te kloppen maar niet altijd.
Afbeelding
Plaats reactie