Ark Nova Solo Review - Een race tegen de klok

Solitaire spellen, solo coöperatief, multiplayer spellen (solo of met automata) en spellen met solo varianten.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Adzemattie
PIONier

Ark Nova Solo Review - Een race tegen de klok

Bericht door Adzemattie »

Ik had deze review eerder op Boardgame Geek geplaatst.

Ark Nova – Een Solo Review

Score: 8/10

Ark Nova is een kaartgedreven dierentuinbouwspel waarin je een moderne, wetenschappelijk verantwoorde dierentuin probeert te plannen en opbouwen. Je speelt dierenkaarten, bouwt verblijven, steunt natuurbeschermingsprojecten en werft sponsors — en dat alles terwijl je een slim actie-selectiesysteem beheert waarbij de kracht van elke actie afhangt van de positie in je persoonlijke rij. Het is een groot, uitgebreid en heerlijk bevredigend engine-buildingspel ontworpen door Mathias Wigge, en het is niet voor niets een van de meest besproken spellen op BGG. Ik heb het zo'n 15 keer solo gespeeld, en er is een reden dat het steeds weer op mijn tafel belandt.

De Solo-modus: Jij vs. De Klok

In tegenstelling tot veel solo-modi gebruikt Ark Nova geen automa of bot-tegenstander. In plaats daarvan is het een pure efficiëntiepuzzel gebouwd rond een solotegel die als timer fungeert. Je plaatst tokens op deze tegel, en na elke beurt schuif je er één op. Wanneer de kolom leeg is, wordt een pauze getriggerd — en na zes rondes eindigt het spel. Je wint als je Appeal- en Conservation-tracks elkaar ontmoeten of passeren, eindigend met minstens nul overwinningspunten.

Ik hou van hoe clean dit is. Geen tegenstander om bij te houden, geen kaarten trekken voor een bot, geen gedoe. Gewoon ik en een tikkende klok. Kaarten die normaal interactieve multiplayer-effecten hebben worden vervangen door solo-specifieke effecten (herkenbaar aan een blauwe streep), en het pauzemechanisme is licht aangepast — je schuift geen break-token vooruit, maar je krijgt nog wel geld van effecten die dat normaal zouden doen.

De moeilijkheidsgraad is instelbaar: je begint standaard op 20 appeal, maar kunt zakken naar 10 of zelfs 0 als je een echte uitdaging wilt. Ik speel meestal op standaard en geloof me — zelfs dat voelt niet vrijgevig. Dit spel straft je als je ook maar één beurt verspilt. Er is weinig ruimte voor fouten en dat kan lastig zijn als je engine maar niet op gang komt, hierover later meer.

Wat werkt

Het hart van Ark Nova solo is de engine-buildingpuzzel, en voor mij is het een van de beste die er is, op dezlefde hoogte als Terraforming Mars. Ik snap ook dat men die verrglijking vaak maakt.
Ik ben constant op zoek naar manieren om mijn kaarten samen te laten werken — dieren, sponsors, natuurbeschermingsprojecten, upgrades — en er is dat heerlijk bevredigende moment waarop alles klikt en mijn dierentuin ineens begint te accelereren. Je voelt de engine bijna zoemen. Dat moment waarop je gaat van nauwelijks overleven naar ineens acties aan elkaar rijgen — dáár speel ik dit spel voor.

Het actie-selectiesysteem tilt dit boven een standaard tableau-builder uit. Elke actiekaart zit in een rij, en de kracht hangt af van de positie. Een kaart laten "zakken" naar de linkerkant maakt hem sterker, waardoor er een prachtige tactische laag van timing ontstaat — wachten op precies het juiste moment om die ene grote actie af te vuren. Ik sta er elke keer weer over te dubben: gebruik ik deze actie nu op halve kracht, of wacht ik en riskeer ik dat de situatie op het bord verandert? Solo wordt dit een pure optimalisatie-uitdaging, en ik krijg er geen genoeg van.

Er zit ook enorm veel variatie ingebakken in het spel. Met het gigantische deck aan dieren- en sponsorkaarten, de verschillende natuurbeschermingsprojecten en de diverse dierentuinkaarten, spelen geen twee potjes hetzelfde. Vijftien partijen verder en ik stuit nog steeds op nieuwe combo's die me doen denken "oh wacht, DÁT werkt samen?"

Wat niet werkt

De kaartenmarkt kan soms wreed zijn, vooral in de openingsbeurten. Er zijn potjes geweest waarin mijn eerste kaartaanbod gewoon niet lekker viel, en ik de eerste fase van het spel besteedde aan worstelen om iets op gang te krijgen. In multiplayer kun je tenminste nog interacteren met de draft of bijsturen op wat anderen doen, maar solo? Je zit gewoon vast in een stroperig begin, en eerlijk gezegd zijn die potjes niet erg leuk. Ik zou heel graag zoiets als het Prelude-mechanisme uit Terraforming Mars zien — gewoon een kleine boost aan het begin om die eerste beurten te smoothen en de engine net iets sneller op gang te helpen. Het is gewoon jammer dat je soms tijd in een potje steekt en hierdoor erg onbevredigend kan zijn.

En ik ga niet liegen — dit spel is een tafelvuller. Setup kost me 10-15 minuten, het spel zelf duurt 60-90 minuten, en ik heb een flinke tafel nodig. Op avonden dat ik het kan laten staan tussen sessies door is de ervaring zoveel beter. Maar niet iedereen heeft die luxe, en er zijn avonden waarop ik naar alle componenten kijk en denk "...misschien morgen."

Praktisch

Speelduur solo: 60–90 minuten
Setup/teardown: 10–15 minuten setup, 5–10 minuten teardown
Tafelruimte: Veel. Net zoveel als een multiplayer-spel
Solo-complexiteit: Zeer laag — geen bot om bij te houden, gewoon je beurten bijhouden op de solotegel

Herspeelbaarheid

De herspeelbaarheid komt van de kaarten, en er zijn VEEL kaarten. Met zo'n gigantisch deck en andere natuurbeschermingsdoelen elk potje, ontdek ik constant nieuwe combinaties en routes naar de overwinning. Ik blijf tegen mezelf zeggen "oké, dit keer probeer ik een reptielenstrategie" en dan trek ik drie beurten later een briljante vogelcombo en verandert alles. Dat is het mooie ervan. Vijftien potjes verder en ik eindig de meeste sessies nog steeds met de drang om het meteen weer op te zetten en iets anders te proberen.

Eindoordeel

Ark Nova solo is een strakke, verslavende efficiëntiepuzzel verpakt in een dierentuinthema. Het geeft je enorme vrijheid in hoe je je engine bouwt, maar de klok tikt altijd — en het spel vergeeft geen verspilde beurten. De solo-modus is clean en elegant: geen bot-management, geen gedoe, gewoon jij tegen het systeem.

Vergeleken met multiplayer mis ik wel dat gevoel van racen tegen echte mensen en de spanning dat iemand die kaart wegkaapt waar ik mijn oog op had laten vallen. Maar wat ik ervoor terugkrijg is een stillere, meer gefocuste ervaring — pure optimalisatie waarbij elke beslissing van mij is. En eerlijk? Sommige avonden is dat precies wat ik nodig heb.

Mijn eerste paar solo-potjes waren vooral leren — struikelen over timingfouten en inefficiënte beurten. Maar toen het klikte, werden de voldoening en de replay-drang erg groot. Als je een snel, compact solo-spel zoekt, moet je ergens anders zijn. Maar als je een stevige, eindeloos gevarieerde puzzel wilt die je steeds meer beloont naarmate je beter wordt — Ark Nova levert. En dan nog wat meer.

Solo score: 8/10

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Ark Nova Solo Review - Een race tegen de klok

Bericht door Pura Vida »

Ik had al gereageerd op BGG, mooie uitgebreide review vond ik het en leuk dat je het hier plaatst!

Ik speelde AN vooral in het begin veel solo. Om die enorme symbooldrukte onder de knie te krijgen, om het niet zo heldere regelboekje door te worstelen én om te ontdekken dat Ark behalve een tableau bouwende puzzel vooral ook een race is. Het hielp mij enorm in het uitleggen aan anderen en het was een goeie solo in zichzelf.

Tip: als je je draadje wijzigt en een paar labels toevoegt (Ark Nova, recensie, Wigge etc), kunnen lezers het altijd terugvinden onder het betreffende spel, of als ze zoeken naar recensies van Ark Nova. En je kunt ook nog, als je het leuk vindt, het spel zelf waarderen op de eigen spellendatabase op dit forum (en daarin evt verwijzen naar je eigen recensie).
Afbeelding
Plaats reactie