Zuiderspel 2026 - jullie ervaringen

Dé voorjaars-spellenbeurs van de Benelux!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Zuiderspel 2026 - jullie ervaringen

Bericht door Bart »

Vandaag om 10 uur start Zuiderspel 2026 in Veldhoven, de grootste voorjaars spellenbeurs van de Lage Landen.
En uiteraard volgt er morgen nog een tweede beursdag.

Wij zijn benieuwd naar jouw beurservaringen en indrukken over Zuiderspel 2026. Met wie ging je naar de beurs? Wie ontmoette je er? Welke spellen ontdekte je op Zuiderspel? En met welke spellen, nieuw of tweedehands keerde je uiteindelijk huiswaarts?
Afbeelding

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Re: Zuiderspel 2026 - jullie ervaringen

Bericht door WTULTC »

Helaas schitter ik weer in afwezigheid ivm snowgame.
Daar heb ik wel oa de volgende nieuwe spellen gespeeld die mogelijk ook op tafel liggen tijdens Zuiderspel:

Dewan: Leuk spel waarbij je elkaar wel aardig in de weg zit om de juiste terreinen werd in te kunnen nemen.

Wispwood: Heerlijk puzzelachtig spelletje waarbij je grid iedere ronde een stukje groter gaat worden.

Echo’s of time: Moet denk ik nog uitkomen. Bijzonder spelmechanisme met dat je door tijd bepaalde acties mag doen.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Door de jaren heen ben ik vaste bezoeker van Zuiderspel geworden, al is het maar voor één dag per editie.
Fijne beurs in een professionele omgeving. Ik had met twee vrienden afgesproken na een eerste verkenningsrondje.
We speelden iets met bloemen en molens (auteur Cathala, heb ik wel onthouden), een vraag-en-aanbodspel van Friedemann Friese en we kregen uitleg over Wondrous Creatures en een solo spelletje over bedevaartsoorden.
Tussendoor een lekkere tripel gedronken in het ruime restaurant en bij de spelletjeswinkel twee niet zo heel bijzondere titels aangeschaft (Castle Combo met booster en Witte Kasteel Duo) om maar niet met lege handen thuis te komen.

Een geslaagde dag. Volgend jaar weer.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Één van mijn lievelings beurzen. Lekker dichtbij in Brabant. Niet te druk. De belangrijkste uitgevers staan er en leuke sfeer altijd. Morgen ga ik erheen.

Sowieso Carniverhoor ophalen bij DSV.
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

We hebben het dit jaar weer een kans gegeven. We vonden het 2 jaar geleden geen succes, maar we hebben ons vandaag prima vermaakt!
We hebben Verboden Jungle, Railroad Tiles en Faraway gespeeld. We hebben een paar rondjes Dierenrijk gespeeld. We hebben Compile gespeeld. En we hebben met de auteur zelf, Greedy Grabbers gespeeld.

Verboden Jungle vond ik leuk. We hebben de eerdere delen, waarvan we Verlaten Station niet leuk vinden. Ik was eerder teleurgesteld toen ik zag dat het dan wel Jungle is, maar toch met Aliens. Maar het speelde wel leuk. Ik zal hem niet aanschaffen, omdat we er al hebben en die komen al te weinig op tafel.

Railroad Tiles was leuk, een beetje Carcassonne gevoel, kreeg ik erbij. Best leuk, maar wel een beetje gekunsteld met 2 spelers een tokentje opgooien om te bepalen welke kolom weg moet....

Faraway hadden we 2 jaar geleden op Spellenspektaker al eens gespeeld. Nu was er een tafel vrij aan einde van de middag, dus waarom niet nog eens proberen. Het blijft een apart spel, ik denk dat ik deze nog weleens aan zal schaffen.

Dierenrijk wilden we erg graag proberen. We hebben Ark Nova in de kast staan, maar is er nog niet van gekomen. We kunnen het dus niet vergelijken. Maar Dierenrijk is leuk was de conclusie. Nu snel Ark Nova gaan spelen en dan kunnen we vergelijken.

Compile had al eerder onze aandacht getrokken, vanwege het compileren. Voor 2 software developers is dat wel een bekende term. Daar bleef het dan ook bij....want verder zagen we er niets in wat nu met compileren te maken heeft. En hoewel het een echt 2 spelerspel is, en wij daar altijd naar op zoek zijn, was dit niet ons ding.

Tot slot speelden we Greedy Grabbers met Rian Mennen, die het spel bedacht heeft. Ze zei al dat het geen spel voor ons is, want minimaal 3 spelers en meer een partyspel, waarvan wij geen fan zijn. Maar ik wilde het wel graag proberen. En voor het soort spel vond ik het best leuk. Ik denk dat ik deze wel kado geef aan familie, dan kunnen we het met kerst spelen.

Verder hebben lekker rond gelopen en wat mensen gesproken. We waren voor 10 uur binnen en gingen na 18 uur naar buiten. Een goed gevulde dag! Ik vind het zelfs jammer dat we morgen andere afspraken hebben, anders....
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik ben gisteren ook naar Zuiderspel geweest en het was weer een topdag door de combinatie van veel leuke spellen, genoeg plekken om ze te spelen, een ruim opgezette zaal en natuurlijk goed gezelschap.

Ik heb voor Spellengek een verslagje van mijn bezoek geschreven (met foto's), voor wie meer wil weten en zien.

https://www.spellengek.nl/zuiderspel-20 ... veldhoven/
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Dagmar schreef: zo 15 mar 2026, 09:55 Ik ben gisteren ook naar Zuiderspel geweest en het was weer een topdag door de combinatie van veel leuke spellen, genoeg plekken om ze te spelen, een ruim opgezette zaal en natuurlijk goed gezelschap.

Ik heb voor Spellengek een verslagje van mijn bezoek geschreven (met foto's), voor wie meer wil weten en zien.

https://www.spellengek.nl/zuiderspel-20 ... veldhoven/
Ik zag je zitten aan een tafeltje.
Afbeelding
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Jullie waren, over de 2 dagen verspreid, met ruim 4200! Het recordaantal van vorig jaar daarmee ook weer verpulverd!

Namens het hele bestuur! Dank je wel: bezoeker, standhouders en onze 40 vrijwilligers!

Noteer alvast:
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Wij bedankt? Jullie bedankt! Het was echt een top beurs. Groot compliment aan alle betrokkenen.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Dagmar schreef: ma 16 mar 2026, 09:03 Wij bedankt? Jullie bedankt! Het was echt een top beurs. Groot compliment aan alle betrokkenen.
+1!
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Het was een gezellige beurs. Verder wel ok. Niet wauw. Helaas. We hebben ons wel vermaakt.

Er was 1 heel groot minpunt de akoestiek in de 2de hal. Het geluid was dusdanig dat we genoodzaakt waren om in hal 1 te blijven.
Als volgend jaar daar weer de grote uitgevers staan wordt het geen zuiderspel voor ons :(
Misschien alle verkoopstands in hal 2 doen?

Bij DSV lag pondscape niet meer op tafel erg jammer. Die had ik graag net mijn dochter willen uit testen.
Ik heb met mijn dochter voornamelijk kinderspellen heb zitten spelen. Want er bij de andere stands geen plek was.
Bij het kinderplein was het leuk geweestals er iets meer te doen was. Regel een berg van die grote plastic bouwblokken.
Ik mistte ook Haba.

De speurtocht van roll the dice leuk bedacht. Maar na 4 rondjes lopen zoeken en maar 3 letters gevonden het antwoord maar aan iemand gevraagd.

Niks gekocht want online goedkoper, niet perse bij de blauwe meneer ;)
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Hoe was dit voorgaande jaren dan? Dit is de eerste keer dat ik hoor over het geluid. Was toen de indeling of isolatie anders waardoor er geen last was van lawaai?
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Edwin84 schreef: ma 16 mar 2026, 12:02 Hoe was dit voorgaande jaren dan? Dit is de eerste keer dat ik hoor over het geluid. Was toen de indeling of isolatie anders waardoor er geen last was van lawaai?
Die zaal is altijd al een zaal die meer last heeft van het geroezemoes dan de andere. Probleem met de akoestiek.
Kan zijn dat het soms wat minder is doordat uitgevers meer aan het plafond hebben hangen.
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Edwin84 schreef: ma 16 mar 2026, 12:02 Hoe was dit voorgaande jaren dan? Dit is de eerste keer dat ik hoor over het geluid. Was toen de indeling of isolatie anders waardoor er geen last was van lawaai?

Als je van zaal 1 naar zaal 2 liep was het geluid totaal anders. En beide zalen waren even druk / vol.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Bartolucci
Grote Dienaar

Bericht door Bartolucci »

aicirtap schreef: ma 16 mar 2026, 11:07 Het was een gezellige beurs. Verder wel ok. Niet wauw. Helaas. We hebben ons wel vermaakt.

Er was 1 heel groot minpunt de akoestiek in de 2de hal. Het geluid was dusdanig dat we genoodzaakt waren om in hal 1 te blijven.
Als volgend jaar daar weer de grote uitgevers staan wordt het geen zuiderspel voor ons :(
Misschien alle verkoopstands in hal 2 doen?

Bij DSV lag pondscape niet meer op tafel erg jammer. Die had ik graag net mijn dochter willen uit testen.
Ik heb met mijn dochter voornamelijk kinderspellen heb zitten spelen. Want er bij de andere stands geen plek was.
Bij het kinderplein was het leuk geweestals er iets meer te doen was. Regel een berg van die grote plastic bouwblokken.
Ik mistte ook Haba.

De speurtocht van roll the dice leuk bedacht. Maar na 4 rondjes lopen zoeken en maar 3 letters gevonden het antwoord maar aan iemand gevraagd.

Niks gekocht want online goedkoper, niet perse bij de blauwe meneer ;)
Pondscape, die kun je komend weekend op de Ducosim spellenbeurs proberen! :-) Op zaterdag 21 maart in Amersfoort ...

viewtopic.php?t=38594