Gisteren speelde ik...
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
helena
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Gisteren speelde ik...
Succes! En ik ben nu wel benieuwd naar jullie volgende ervaring met de Rovers.
- interceptor
- Uitgever
- Contacteer:
Opnieuw gespeeld en dit ging een stuk beter, het einde naderde nu een stuk sneller, zelfs best plotseling.helena schreef: wo 21 jan 2026, 09:51 Succes! En ik ben nu wel benieuwd naar jullie volgende ervaring met de Rovers.
-
helena
- Caballero
interceptor schreef: ma 26 jan 2026, 08:54Opnieuw gespeeld en dit ging een stuk beter, het einde naderde nu een stuk sneller, zelfs best plotseling.helena schreef: wo 21 jan 2026, 09:51 Succes! En ik ben nu wel benieuwd naar jullie volgende ervaring met de Rovers.
-
helena
- Caballero
Vorige week ontdekte ik bij de kringloop het spel Haas en Schildpad van Ravensburger, de uitgave van 1978. Voor €1,50 (en nog mooi!) kon die altijd nog bij het oud papier als het niks bleek te zijn. Gisterenavond met 5 spelers uitgeprobeerd. En wat was dat onverwacht leuk!
Eerst een beetje aftasten, want wat is nou handig, hoe kom je aan genoeg wortelen, of raak je ze juist aan het eind op tijd kwijt. Je krijgt ook 3 kroppen sla die je bij de eindstreep opgegeten moet hebben, maar met 5 spelers zit er altijd wel iemand in je vaarwater om dat voor elkaar te krijgen. Het slot van het liedje was dat ik steeds lekker voorop lag maar niet mocht finishen omdat ik nog te veel wortelen overhad, en degene die steeds achteraan liep stoof in één keer iedereen voorbij naar de overwinning. Het leek in het begin een beetje droog spel, maar dat veranderde snel. We hebben ontzettend veel lol gehad, en gaan zéker in de herkansing . Dus voorlopig wordt het geen oud papier.
Eerst een beetje aftasten, want wat is nou handig, hoe kom je aan genoeg wortelen, of raak je ze juist aan het eind op tijd kwijt. Je krijgt ook 3 kroppen sla die je bij de eindstreep opgegeten moet hebben, maar met 5 spelers zit er altijd wel iemand in je vaarwater om dat voor elkaar te krijgen. Het slot van het liedje was dat ik steeds lekker voorop lag maar niet mocht finishen omdat ik nog te veel wortelen overhad, en degene die steeds achteraan liep stoof in één keer iedereen voorbij naar de overwinning. Het leek in het begin een beetje droog spel, maar dat veranderde snel. We hebben ontzettend veel lol gehad, en gaan zéker in de herkansing . Dus voorlopig wordt het geen oud papier.
- Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Contacteer:
Haas en schildpad is een beetje een vergeten parel. Ziet eruit als een simpel familiespelletje, maar niks is minder waar. Het won niet voor niets ooit de Spiel des Jahres. Opvolger Around the World in 80 Days is ook erg leuk.
- Lucky Jack
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Dit weekend ons eerste potje SETI gespeeld. Ik had er ontzettend veel zin in en had me goed voorbereid. In de spelregels werd geadviseerd om de regels voor de aliens nog niet te lezen, om het verrassingselement te behouden.
We (4 spelers) gingen enthousiast van start en hoewel iedereen in het begin een beetje doelloos bezig was, zat iedereen na twee beurten toch al lekker in het spel.
En we bleven bezig, en we bleven bezig… Uiteindelijk hebben we na 3,5 uur besloten om na ronde 4 (in plaats van 5) af te ronden. En zelfs toen deden we er al met al vier uur over.
Ik vind SETI nog steeds supercool, maar ik kijk er toch wel met gemengde gevoelens op terug. Het duurde lang voordat we de aliens vonden en de verwarring die toen ontstond, maakte het er niet beter op. Er werd ook eigenlijk nauwelijks gescand (ik denk in totaal maar twee à drie keer) en er werd geen enkele sector ‘gecleared’. De roze sporen vonden wij puur op basis van kaartvoordeel.
Ik ga graag nog een keer het avontuur met SETI aan, maar ik zal me dan niet laten verrassen door de aliens en toch van tevoren die spelregels goed doorlezen. Ik hoop dan ook van harte dat we wat van de speeltijd kunnen afschaven. Misschien moet ik mezelf opofferen om flink te gaan scannen, want ik lees online wel dat scannen in combinatie met upgrades echt een flinke puntenmachine kan opleveren.
We (4 spelers) gingen enthousiast van start en hoewel iedereen in het begin een beetje doelloos bezig was, zat iedereen na twee beurten toch al lekker in het spel.
En we bleven bezig, en we bleven bezig… Uiteindelijk hebben we na 3,5 uur besloten om na ronde 4 (in plaats van 5) af te ronden. En zelfs toen deden we er al met al vier uur over.
Ik vind SETI nog steeds supercool, maar ik kijk er toch wel met gemengde gevoelens op terug. Het duurde lang voordat we de aliens vonden en de verwarring die toen ontstond, maakte het er niet beter op. Er werd ook eigenlijk nauwelijks gescand (ik denk in totaal maar twee à drie keer) en er werd geen enkele sector ‘gecleared’. De roze sporen vonden wij puur op basis van kaartvoordeel.
Ik ga graag nog een keer het avontuur met SETI aan, maar ik zal me dan niet laten verrassen door de aliens en toch van tevoren die spelregels goed doorlezen. Ik hoop dan ook van harte dat we wat van de speeltijd kunnen afschaven. Misschien moet ik mezelf opofferen om flink te gaan scannen, want ik lees online wel dat scannen in combinatie met upgrades echt een flinke puntenmachine kan opleveren.
- Pura Vida
- Kardinaal
Dat was een hele zit, zo te lezen. SETI heeft wat veel zware tactische en strategische monsters hebben: die eerste potjes duren lang, je hebt geen idee waar je naartoe speelt en je hebt het gevoel dat je vooral regels aan het toepassen en nalezen bent. Als dan ook nog onderweg nieuwe regels worden toegevoegd met de aliens, wordt het snel een beetje een bezoeking.Lucky Jack schreef: ma 09 feb 2026, 17:06 Dit weekend ons eerste potje SETI gespeeld. Ik had er ontzettend veel zin in en had me goed voorbereid. In de spelregels werd geadviseerd om de regels voor de aliens nog niet te lezen, om het verrassingselement te behouden.
Maar het wordt met elk potje beter, dat kan ik garanderen. Speelduur neemt af tot anderhalf uur, misschien iets langer in de volle bezetting. Die aliens ga je straks allebei in de eerste ronde al hebben ontdekt, soms in ronde 2. Je gaat weggetjes vinden naar punten die je eerst nog niet had gezien, waarbij inderdaad het scannen in combinatie met blauwe techniek heel goed werkt. Juist ook met meer spelers trouwens.
Bij ons sleepte het thema en de leuke informatieve teksten op de kaarten ons door die eerste potjes heen, en dat het spel eigenlijk continu in beweging is dankzij het draaiende zonnestelsel en die ontdekte aliens. Spel voor spel werd het soepeler voor ons.
- humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
de afgelopen 2 weken zijn er wat minder spellen op tafel gekomen, mijn gezondheid laat het even wat meer afweten. Wel online een potje 7 wonders dice gedaan en daarmee het spel voor het eerst ontdekt en ik werd positief verrast! Leuke toegepaste dice versie van t gewone spel 
~ Always look on the bright side of life ~

-
Patries
- Sojaboon
Gisteren speelde ik (voor het eerst) Saltfjord. Ik heb het al sinds de release in huis, maar nog niet aan toegekomen om te spelen (ik heb een shelfje-of-shame).
Ik vond het erg leuk, maar ik hou ook wel van het spelmechanisme. Het is in beginsel een eenvoudig spel met acties die voor zich spreken, maar we moeten dit spel echt nog wel meer spelen om de tactiek te ontdekken. Het gaat dan vooral om de volgorde van acties, om het meeste eruit te halen.
Ik vond het erg leuk, maar ik hou ook wel van het spelmechanisme. Het is in beginsel een eenvoudig spel met acties die voor zich spreken, maar we moeten dit spel echt nog wel meer spelen om de tactiek te ontdekken. Het gaat dan vooral om de volgorde van acties, om het meeste eruit te halen.
-
Dennis77
- Veenboer
Wij zijn in de ban van Bandido. Wat een simpel kaartspelletje al niet te weeg kan brengen. We zaten in een café en kozen dit spelletje om even tussendoor te spelen. Dat deden we vervolgens meerdere keren achter elkaar. Meteen besteld en kwam gisteren binnen. Meteen weer een aantal potjes gespeeld en ik zie het er vandaag ook nog wel van komen.
Overigens ook meteen maar Bandida erbij bestelt, maar deze vooralsnog in de seal.
Overigens ook meteen maar Bandida erbij bestelt, maar deze vooralsnog in de seal.
- Pura Vida
- Kardinaal
Gisteren speelden we ons 1000ste potje Wingspan. Eergisteren speelden we logischerwijze dus ons 999ste potje, waarbij ikzelf de relatie nog niet eens gelegd had met de naam van de Nederlandse uitgever van dit prachtspel. Ik werd er nota bene door onze eigen @roubosga op gewezen, die mijn verslagje op BGG had gelezen.
Enfin. Dat 999ste potje won mijn zoon, met miniem verschil van zijn ouders. Gisteren won ik, ook weer met een klein verschil. Daarna won zoonlief onze andere periodieke verslaving Race, met één punt. Dat zegt iets over deze spelletjes.
Laat ik gezegd hebben: het is geen prestatie, die 999 potjes, wel een teken van de ongekende vredige luxe waarin wij als gezin kennelijk verkeren. Een luxe die niet vanzelfsprekend is. Door naar de volgende 1000 maar.
Enfin. Dat 999ste potje won mijn zoon, met miniem verschil van zijn ouders. Gisteren won ik, ook weer met een klein verschil. Daarna won zoonlief onze andere periodieke verslaving Race, met één punt. Dat zegt iets over deze spelletjes.
Laat ik gezegd hebben: het is geen prestatie, die 999 potjes, wel een teken van de ongekende vredige luxe waarin wij als gezin kennelijk verkeren. Een luxe die niet vanzelfsprekend is. Door naar de volgende 1000 maar.
- Edwin84
- Elfenkoning
Wow dat is wel vrij uniek 1.000 potjes van hetzelfde spel. Dat je er na al die jaren nog niet op uitgekeken ben en alles al hebt gezien.
Met name omdat het een volwaardig spel is. Het is geen spel van 5 tot 10 minuten waar je 3 tot 5.potjes achter elkaar speelt.
Met name omdat het een volwaardig spel is. Het is geen spel van 5 tot 10 minuten waar je 3 tot 5.potjes achter elkaar speelt.
- siepie
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
- Contacteer:
Respect! Ik heb gisteren de Nesting Box ontvangen en ingericht. Vond ik op zich ook al een leuk iets. Maar spelen is leuker natuurlijk
- Pura Vida
- Kardinaal
Het pakken, uithalen en na het spel weer inruimen van de Nesting Box vind ik een heerlijk Zen karweitje en is onderdeel van de lol geworden. Vooral omdat ik elke keer toch weer wat kaartjes lees.siepie schreef: do 26 mar 2026, 09:03![]()
Respect! Ik heb gisteren de Nesting Box ontvangen en ingericht. Vond ik op zich ook al een leuk iets. Maar spelen is leuker natuurlijk![]()
- Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Contacteer:
Laat ik het maar gewoon toegeven: ik zie soms groen van jaloezie om het gemak waarmee je zo vaak de wat langere spellen (als in langer dan 15 minuten) op tafel krijgt. Daar heb ik mijn gezin nooit in meegekregen.Pura Vida schreef: do 26 mar 2026, 08:21 Laat ik gezegd hebben: het is geen prestatie, die 999 potjes, wel een teken van de ongekende vredige luxe waarin wij als gezin kennelijk verkeren. Een luxe die niet vanzelfsprekend is. Door naar de volgende 1000 maar.