Wingspan Midden- en Zuid-Amerika: spelen met kolibries

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Wingspan Midden- en Zuid-Amerika: spelen met kolibries

Bericht door siepie »

Patries schreef: di 24 mar 2026, 14:59 Toch geen korting op deze nieuwe uitbreiding?
Jawel 7 euro (20%) korting met code die ik in de mail kreeg.
Afbeelding

Labels:
Patries
Sojaboon

Bericht door Patries »

O kreeg je die bij inschrijving op de alert-mail? Ik heb alleen de nieuwsbrief en daar staat geen code in.

Enfin, ik hoef er niets bij te bestellen, dus anders zou ik ook weer verzendkosten hebben. Ik maak er dit weekend gewoon een leuk uitje van.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Midden- en Zuid-Amerika ligt in de winkels hoor. En eerlijk hè, een Nederlandse versie is wel zo leuk, met namen als vlagstaartwitpluimbroekje, kapsijs, vampiergrondvink of moerasdikbekje. Daar wil je toch mee spelen? En wisten jullie dat de bijkolibrie een spanwijdte heeft van 3 centimeter? Past op je pink, die vogel.
PXL_20260327_160431969.webp
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Ja mooi hè, alles vertaald naar het Nederlands in tegenstelling tot Reforest.
Er zit ook een vogel bij (ik weet even de naam niet meer) die een geluid produceert van 100 dB en die je kunt horen op 400 meter afstand. Je zult hem in de tuin hebben.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

roubosga schreef: vr 27 mar 2026, 20:27 Ja mooi hè, alles vertaald naar het Nederlands in tegenstelling tot Reforest.
Er zit ook een vogel bij (ik weet even de naam niet meer) die een geluid produceert van 100 dB en die je kunt horen op 400 meter afstand. Je zult hem in de tuin hebben.
Hahaha, lijkt me fantastisch. De schreeuwpiha.
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Ik heb mijn eerste potje er op zitten en dat beviel prima. En wat een mooie plaatjes zijn het weer.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Dagmar schreef: vr 27 mar 2026, 22:30 Ik heb mijn eerste potje er op zitten en dat beviel prima. En wat een mooie plaatjes zijn het weer.
Ah... het plezier van zo'n eerste potje. Ik kijk uit naar je recensie.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Hier net ook mijn eerste potje met de kolibries gespeeld en ik ben eigenlijk gelijk om. Leuke toevoeging. Niet alle potjes hoeven ermee gespeeld te gaan worden maar ik zie deze uitbreiding zeker nog wel vaker op tafel komen.

Aangezien ik nectar niet op de Oceanië manier gebruikt heb ik voor de kolibries met nectar gelijk de volgende huisregel toegepast: je mag een willekeurige voedselsoort pakken.

We liepen ook tegen een specifieke situatie aan die niet uitgelegd in de regels waarbij ik benieuwd ben wat jullie ervan vinden. De Muskuseend zegt: EINDE RONDE: lok maximaal 2 kolibries.
Wat als het volgende zich voordoet:
Er liggen al 2 kolibries. Je lokt een kolibrie en voert de actie uit dat je op een willekeurig kolibriespoor een bakje naar boven mag. Dat vakje triggert een nieuwe kolibrie actie waarbij je dus een kolibrie terug stuurt.
Hierdoor is er weer een vakje vrij gekomen waar je de 2e kolibrie kaart van de muskuseend naar toe kunt lokken.
Mag je dan pas de 2e kolibrie lokken of is de bedoeling van die kaart dat je direct 2 kolibries lokt en de acties uitvoert?
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: za 04 apr 2026, 16:46 Hier net ook mijn eerste potje met de kolibries gespeeld en ik ben eigenlijk gelijk om. Leuke toevoeging. Niet alle potjes hoeven ermee gespeeld te gaan worden maar ik zie deze uitbreiding zeker nog wel vaker op tafel komen.

Aangezien ik nectar niet op de Oceanië manier gebruikt heb ik voor de kolibries met nectar gelijk de volgende huisregel toegepast: je mag een willekeurige voedselsoort pakken.

We liepen ook tegen een specifieke situatie aan die niet uitgelegd in de regels waarbij ik benieuwd ben wat jullie ervan vinden. De Muskuseend zegt: EINDE RONDE: lok maximaal 2 kolibries.
Wat als het volgende zich voordoet:
Er liggen al 2 kolibries. Je lokt een kolibrie en voert de actie uit dat je op een willekeurig kolibriespoor een bakje naar boven mag. Dat vakje triggert een nieuwe kolibrie actie waarbij je dus een kolibrie terug stuurt.
Hierdoor is er weer een vakje vrij gekomen waar je de 2e kolibrie kaart van de muskuseend naar toe kunt lokken.
Mag je dan pas de 2e kolibrie lokken of is de bedoeling van die kaart dat je direct 2 kolibries lokt en de acties uitvoert?
Leuk dat het bevalt! En je actie met de muskuseend is geheel legitiem.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Pura, er valt ons nog iets op een aangezien je vast al vele potjes erop hebt zitten ben ik ook benieuwd naar het volgende:
Klopt het dat je nu juist minder vogels speelt dan normaal gesproken omdat als je andere actie uitvoert je de kolibrie actie uitvoert.
Die actie is namelijk best sterk, want als je hoog op de sporen komt levert dat je ook aardig wat punten op.
Mijn tegenstander had bijv maar 8 vogels gespeeld en kwam bij 3 van de 5 kolibrietracks helemaal tot de 10.
Nu vraag ik mij af wat ongeveer gemiddeld is bij jouw potjes qua het aantal gespeelde vogels in samenhang met de kolibritrack?
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Pura Vida schreef: za 28 mar 2026, 09:17 Ah... het plezier van zo'n eerste potje. Ik kijk uit naar je recensie.

Ik heb hem zojuist geplaatst (zie hier: https://www.spellengek.nl/wingspanmiddenenzuidamerika/). Het zal geen verrassing zijn dat ik hem de maximale waardering geef.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: zo 05 apr 2026, 11:16 @ Pura, er valt ons nog iets op een aangezien je vast al vele potjes erop hebt zitten ben ik ook benieuwd naar het volgende:
Klopt het dat je nu juist minder vogels speelt dan normaal gesproken omdat als je andere actie uitvoert je de kolibrie actie uitvoert.
Die actie is namelijk best sterk, want als je hoog op de sporen komt levert dat je ook aardig wat punten op.
Mijn tegenstander had bijv maar 8 vogels gespeeld en kwam bij 3 van de 5 kolibrietracks helemaal tot de 10.
Nu vraag ik mij af wat ongeveer gemiddeld is bij jouw potjes qua het aantal gespeelde vogels in samenhang met de kolibritrack?
Er zijn bij ons wel uitschieters op het kolibriebordje ja. Maar wat ons met de kolibries vooral opvalt, is dat het hele spel op een hoger niveau komt. Veel meer vogels zijn nu goed te gebruiken en ook de bonuskaarten zijn sneller te maximaliseren. Het spelen van vogels levert behalve punten ook een betere positie op voor rondedoelen, bonuskaarten, nectar strijd, yin/yang bordje. Wij ervaren hier een goeie balans tussen enerzijds het inzetten van de kolibries voor je economie en anderzijds voor de eigen punten. Iemand die hoog scoort op het kolibriebordje, zal beduidend minder scoren op de andere categorieën, en vice versa. De totalen liggen vaak heel dicht bij elkaar.
Dagmar schreef: zo 05 apr 2026, 13:07
Pura Vida schreef: za 28 mar 2026, 09:17 Ah... het plezier van zo'n eerste potje. Ik kijk uit naar je recensie.
Ik heb hem zojuist geplaatst (zie hier: https://www.spellengek.nl/wingspanmiddenenzuidamerika/). Het zal geen verrassing zijn dat ik hem de maximale waardering geef.
Geen verrassing inderdaad. Leuk stukje. :)
Afbeelding
Patries
Sojaboon

Bericht door Patries »

Wij hebben deze uitbreiding gisteren ook voor het eerst gedaan en het was erg leuk. We hebben best veel vogels gespeeld, misschien dat dat nog in ons 'systeem' zat. Maar ik had ook vogelkaarten met bruine acties waarbij ik elke keer eieren of vogelkaarten kreeg. De kolibriesporen gingen niet snel: we hebben er vooral voor gezorgd dat we van de -3 af kwamen :)
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Van de -3 moet je volgens mij ieder potje op ieder spoor wel doen. Die -3 zijn gewoonweg te veel minpunten om open te laten staan lijkt mij of niet Pura?

Gisteren hebben de korte variant gespeeld (met 1 blokje minder), omdat we iets minder tijd hadden.
Daarbij kwamen we natuurlijk niet zover op de kolibriesporen en de scores waren ook wat lager (zo’n 20 punten), maar het speelde met een blokje minder eigenlijk ook nog goed weg.
@ Pura, heb je deze korte variant ook al gespeeld en wat vind je ervan?
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: di 07 apr 2026, 13:11 Van de -3 moet je volgens mij ieder potje op ieder spoor wel doen. Die -3 zijn gewoonweg te veel minpunten om open te laten staan lijkt mij of niet Pura?

Gisteren hebben de korte variant gespeeld (met 1 blokje minder), omdat we iets minder tijd hadden.
Daarbij kwamen we natuurlijk niet zover op de kolibriesporen en de scores waren ook wat lager (zo’n 20 punten), maar het speelde met een blokje minder eigenlijk ook nog goed weg.
@ Pura, heb je deze korte variant ook al gespeeld en wat vind je ervan?
Ik lijk nu ineens dé kenner, als je me op de man af vraagt wat we doen met de kolibrie sporen. Dat is geenszins het geval :wink: Die -3 punten pakt in elk geval niemand hier in huis. Onze strategie is ongeveer deze: markers lekker op scherp zetten tegen zo'n kolibrie symbool aan voor toekomstige superbeurten, alle markers sowieso op 0, één marker proberen te maximaliseren, evt daarna nog een. Maar zoals eerder al geschreven: het maximaliseren van de sporen concurreert met het spelen van vogels die nuttig zijn vanwege de punten, de doelen, de bonuskaarten, het centrale Azië bordje enzovoort. Teveel punten najagen op het kolibriebordje kost punten elders.

We hebben geen behoefte aan kortere potjes dus doen nooit een blokje weg.
Afbeelding
Plaats reactie