Schuifpret Spelling

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Spelmaecker Davy
Garnaal
Contacteer:

Schuifpret Spelling

Bericht door Spelmaecker Davy »

In de jaren 90 — mijn kindertijd — waren schuifpuzzels een stuk populairder dan nu. 999 Games blaast dit klassieke mechanisme nu nieuw leven in met een educatief solospel. In Schuifpret Spelling vormen kinderen woorden aan de hand van diverse opdrachtkaarten.

Schuifpret_Spelling_L.jpg

Vanaf een jaar of 6 kunnen kinderen zelfstandig aan de slag. In de doos zitten verschillende kaarten die netjes per niveau zijn opgedeeld. Voor je begint, haal je een extra letter uit het rooster, zodat er twee lege vakjes ontstaan. Dit maakt het schuiven een stuk eenvoudiger. Echte bollebozen kunnen de uitdaging natuurlijk vergroten door slechts één vakje open te laten.

Gevarieerde uitdagingen

Je kiest kaarten van het gewenste niveau en werkt deze één voor één af. De variatie in opdrachten is groot:

• Vorm het woord dat bij de afbeelding past.
• Zoek het juiste rijmwoord.
• Kraak de lettercode om een woord te vinden.
• Zet letters in alfabetische volgorde.
• Los rebussen en kruiswoordpuzzels op.
• Vorm verkleinwoorden of meervouden aan de hand van een plaatje.
• Vind een specifiek woord op de bijgevoegde praatplaat.

PXL_20260406_085833682.jpg

Bij iedere opdracht vorm je minstens één woord. Zodra je de letters in de juiste volgorde hebt geschoven in een van de horizontale rijen, mag je door naar de volgende kaart. Je kunt dit herhalen tot de stapel op is of de concentratie opraakt.

De praktijktest

Mijn jongste zoon van 6 zit net in het eerste leerjaar en was direct dolenthousiast. Zelf was ik vooraf wat sceptisch over de 'funfactor', maar tot mijn verbazing vond hij het fantastisch om ermee bezig te zijn. In een mum van tijd doorliep hij alle kaartjes van zijn niveau en waagde hij zich zelfs aan de moeilijkere opdrachten.

Ondanks dat eerste succes ligt het spel inmiddels alweer twee maanden onaangeroerd in de kast. Sinds die eerste speelsessie is het er niet meer uitgekomen. Ligt dat aan de enorme hoeveelheid andere spellen waar ze hier uit kunnen kiezen, of speelt het mee dat het een solospel is?

Vlak voor het schrijven van deze review liet ik mijn dochter van 9 het spel ook nog even testen. Ook zij wist van geen ophouden en vond de opdrachten best uitdagend, maar gaf eerlijk toe dat ze het spel zelf nooit uit de kast zou hebben gepakt.

PXL_20260406_085701792.jpg

Conclusie

Als ouder zie ik de absolute meerwaarde van dit spel. De puzzels zijn leuk, uitdagend en leerzaam. Het grote pluspunt is dat kinderen niet het gevoel hebben dat ze aan het "leren" zijn, terwijl ze wel degelijk met taal bezig zijn.

Kortom: Schuifpret Spelling is een sterke educatieve titel, maar houd er rekening mee dat kinderen soms een duwtje in de rug nodig hebben om het uit de kast te trekken.

• Schuifpret spelling
• Ontwerp: 999 Games
• Illustraties: Marlies Barends
• 999 Games
• 6 tot en met 9 jaar
• 1 speler
• 20 minuten
• Adviesprijs: 29,99 euro
https://www.999games.nl/product/schuifp ... 1184280706

Labels:
Edwin84
Elfenkoning

Re: Schuifpret Spelling

Bericht door Edwin84 »

In de jaren 90 vond ik schuif puzzels altijd erg irritant.

Dan kreeg je oom er één gratis bij aankoop van iets. Kreeg je zo een puzzel met het logo van een bedrijf erop. Probeerde je uit beleefdheid altijd te puzzel te maken en dankbaar te zijn. Maar eigenlijk was er niks aan
Dennis77
Veenboer

Re: Schuifpret Spelling

Bericht door Dennis77 »

De eerste twee waren altijd wel een uitdaging. Maar als je het trucje kende, dan hield het op. Net als mét Rubik’s Magic en Rubik’s Clock.

Maar ik kan me voorstellen dat dit iets meer uitdaging biedt.
Plaats reactie