Spellengek Top-100 - 2026: tel mee af naar 1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spellengek Top-100 - 2026: tel mee af naar 1

Bericht door Bart »

Tromgeroffel... Het is bijna zover, vanaf morgenochtend begint het aftellen met de Spellengek Top-100 - editie 2026, zo vernemen we van Dagmar, Peter Hein, Roger en Wendy.

Een maand lang kregen spelers uit Nederland en Vlaanderen de kans om hun persoonlijke lijst met de beste twintig spellen in te zenden. Welke spellen kregen dit jaar de meeste stemmen en mogen zich terecht de beste spellen van De Lage Landen noemen? De Spellengek Top-100 weerspiegelt veel beter welke spellen populair zijn in onze contreien dan deze op BGG.

Welke nieuwe spellen veroveren een plek in de Top 100? Houden de nieuwkomers van vorig jaar stand? Maken oude favorieten hun comeback? Welke spellen verdwijnen dit jaar uit de lijst, na een kort of lang verblijf? Krijgen de klassiekers de eer die ze verdienen, of overheerst de “cult of the new”? En natuurlijk dé vraag: kan Wingspan voor het zevende jaar op rij de eerste plaats behouden, of zien we verschuivingen aan de top?

Vanaf morgen wordt dagelijks een tipje van de sluier opgelicht. Spellengek brengt iedere dag de volgende tien spellennamen. Welke spellen openen de Spellengek Top-100 en staan op de plaatsen 100 tot 91?

Tel mee af naar de absolute nummer één.

spellengektop100.jpg

En natuurlijk horen we ook graag jouw reactie:
  • stonden deze spellen ook in jouw persoonlijke lijst?
  • welke spellen heb je reeds gespeeld? / zitten in jouw collectie? / staan op jouw verlanglijst?
  • zitten er ook spellen tussen die je absoluut niet zou kiezen?

Labels:
Bart
Beheerder

Re: Spellengek Top-100 - 2026: tel mee af naar 1

Bericht door Bart »

Vanochtend is Spellengek begonnen met de 'countdown'.

Dit zijn de nummers 100 tot 91:

Spellengek Top-100 -2026 | 100-91
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Toch altijd een leuke traditie, om mee af te tellen met de lijst, de reacties te lezen, ...
Uit 91-100 had ik eentje zelf op mijn lijst: Dierenrijk.
Architecten, Cubirds, Port Royal en Marco Polo heb ik allemaal met plezier gespeeld.

Van take 5 hebben we enkel de bonte baron, met dank aan... jawel, de spellengekrecentie.
Mijn vrouw wint 'm systematisch en claimt dat ze gewoon gelukt heeft. Allemaal excuses om haar geheime tactiek niet te hoeven delen.
Scout zie ik al langere tijd circuleren op lijstjes, maar speelde ik nog nooit. Maakt wel benieuwd.
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

Ik ga het ook volgen, ik hoop alleen niet te veel inspiratie te krijgen :)

Van deze 10 heb ik Cubirds, Take 5 en Port Royal. Als we 2 topics gaan mengen dan denk ik dat Cubirds mag blijven en Port Royal op d'n duur de kast mag verlaten. Take 5 mag ook blijven totdat de kaarten uit elkaar vallen. Dan zal ik geen nieuwe meer kopen.

Ipv Dierenrijk hebben we Ark Nova. Dit weekend nog gespeeld. Wij zijn geen die-hard expertspellen-spelers, maar deze vinden we allebei erg leuk en goed te doen. Het thema werkt vermoedelijk mee.

Scout speel ik heel af en toe op de spellenavond, maar ik vergeet altijd de regels. Wel een spel voor met meer spelers, dus prima om het niet zelf te hebben en zo nu en dan met anderen mee te spelen.

Slay the Spire laat ik in de winkel liggen. Ik snap de populariteit, maar niet mijn stijl (niet helemaal (of helemaal niet) vergelijkbaar, maar Clank! vind ik dan weer fantastisch).
Laatst gewijzigd door Patries op vr 08 mei 2026, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Leuk!

Van de nummers 100-91 gespeeld & in bezit:

Obsession
Zelf ook ingediend voor de top 100. Heerlijk thematisch en prachtig uitgevoerde worker placement/ hand management.
Cubirds
Ja leuk, maar op de een of andere manier echt zo'n typisch vakantie spel voor ons.
Architecten
Zelf ook ingediend voor de top 100. Toen ik las dat je hier de werkers van je tegenstanders gevangen kon nemen was ik verkocht!
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Jammer om Marco Polo en Maracaibo te zien afglijden en mogelijk verdwijnen volgend jaar.
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Edwin84 schreef: vr 08 mei 2026, 14:55 Jammer om Marco Polo en Maracaibo te zien afglijden en mogelijk verdwijnen volgend jaar.
Ach, zo moet je het denk ik niet zien 🙂 Juist mooi dat die klassiekers jarenlang zo’n plek hebben gehad. Dat neemt niemand meer af. En eerlijk: als een spel echt goed is, blijft het toch wel op tafel komen, ongeacht een lijstje. Koester gewoon de herinneringen aan die geweldige potjes en ontdekkingen destijds. Nieuwe generaties maken nu weer hún klassiekers.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Het aftellen is begonnen en ik tel ook graag mee af.

Van deze tien vind ik gezien ik er zelf op heb gestemd Scout het leukste. Het is dan ook jammer om te zien dat die zo'n flinke val omlaag in de lijst heeft gemaakt.

100-91
Gespeeld: 6 (Marco Polo, Port Royal, Scout, Take 5, Cubirds en Architecten)
In bezit: 3 (Port Royal, Scout en Take 5)
In top 20: 1 (Scout)

Totaal
Gespeeld: 6
In bezit: 3
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Ook op zaterdag is Peter Hein vroeg wakker.

Dit zijn de nummers 90 tot 81:
Spellengek Top-100 -2026 | 90-81
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

De helft heb ik gespeeld. Root en Clank ben ik opzich wel benieuwd naar omdat ik daar veel over heb gehoord.
De rest niet omdat het ook behoorlijke zware kost is en ik mijn interesse daarnaartoe eigenlijk weg is.

90-81
Gespeeld: 5 (Codenames, Taipan, Tzolkin, Qwixx, Bonanza)
In bezit: 4 (Codenames, Taipan, Qwixx, Bonanza)
In top 20: -

100-91

Totaal
Gespeeld: 11
In bezit: 7
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

ja het is weer begonnen!

100-91: alle 10 gespeeld, 2 in bezit (scout en marco polo)

Elk jaar merk ik weer dat ik veel speel, en veel verschillende spellen speel. Nieuwe, oudjes, van alles door elkaar. Van deze 10 heb ik er echter maar 2 in eigen bezit, scout en marco polo. Vooral scout komt gemakkelijk op tafel en is favoriet wel. Maar ook Slay the spire doe ik erg graag. Er is nu net de computergame deel II uit, en dat wakkert ook weer de zin aan om het bordspel weer op tafel te krijgen bij de vriend die het heeft :).

90-81 8 gespeeld, 5 in bezit.
Qwixx is by far het meest gespeelde spel uit deze 10 in de lijst. Met familie komt het nog regelmatig op tafel, al is Hitster dit jaar wel het meest gespeelde 'spel'. Tai pan/ tichu is ook een van mijn favorieten, al is het even geleden dat dit de tafel heeft gevonden. Ik zal er weer eens een lans voor breken in mijn spelgroepje.
Tzlokin is altijd een van mijn favorieten geweest en ik heb de mooie tandwielen ook laten beschilderen en daardoor zijn ze nog mooier geworden. Ik heb m dit jaar nog gespeeld en hoop dat ie nog eens op tafel komt!

In deze lijst bevinden zich 2 spellen die ik nog niet heb gedaan. De basis dune: imperium en uitbreiding heb ik wel gespeeld, maar uprising nog niet. Wie weet komt het een keer, maar ik ga er niet specifiek moeite voor doen. De gewone dune vond ik immers prima, maar niet fantastisch zoals anderen dit vinden.
Nemesis is een spel wat ik nooit zal spelen, (mogelijke) hidden traitors is een mechaniek waar ik echt heel slecht op ga en die spellen vermijd ik. Zelfs in het kleinste spelletje kan ik hier echt niet tegen, laat staan een groter spel waar je meer tijd mee bezig bent.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Een aardig luchtig rijtje waarvan de spellen die ik daarvan bezit ook nog steeds graag speel en eigenlijk ook nog wel jaarlijks op tafel komen. Zelf heb ik op Earth gestemd en waarom ik dat heb gedaan is te lezen bij spellengek. Altijd leuk als je motivatie daar voorbij komt.
Naar de 3 spellen die ik nog niet heb gespeeld ben ik eigenlijk niet echt benieuwd. Misschien een beetje naar Sleeping Gods omdat mijn neef dat helemaal geweldig vind, maar eigenlijk zijn het allemaal te lange spellen waar mijn interesse niet naar uit gaat.

80-71
Gespeeld: 7 (Niet: Sleeping Gods, Odin en Galactic Cruise)
In bezit: 6 (Niet: Sleeping Gods, Odin, Terra Mystica en Galactic Cruise)
In top 20: 1 (Earth)

90-81
Gespeeld: 5 (Codenames, Taipan, Tzolkin, Qwixx, Bonanza)
In bezit: 4 (Codenames, Taipan, Qwixx, Bonanza)

100-91

Totaal
Gespeeld: 18
In bezit: 13
In top 20: 2 (Scout, Earth)
Afbeelding
Nautilus
Garnaal

Bericht door Nautilus »

Vond het al lastig wat mijn nummer 1 zou zijn. Dune Imperium of de opvolger Uprising. Mooi om te zien dat Uprising de top 100 heeft bereikt. Deze zal denk ik de komende jaren stijgen ten opzichte van de eerste editie.

100-91
Gespeeld: 4
In bezit: 1 (Marco Polo)

90-81
Gespeeld: 6
In bezit: 1 (Nemesis)
In top 20: 1 (Dune Imperium Uprising)

80-71
Gespeeld: 3
In bezit: 1 (Terra Mystica)
In top 20: 2 (Rovers van de Noordzee, Terra Mystica)

Totaal
Gespeeld: 13
In bezit: 2
In top 20: 3
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

De volgende 10 staan (80-71) alweer online, zo te lezen. Je vindt ze hier.

Al vaker moest ik helaas constateren dat ik toch niet zo'n heel erge spellengek ben. Van de nummers 100 tot 81 heb ik niet veel gespeeld. Nooit interesse gehad in spellen als Dune, Clank, Nemesis, Marco Polo, Obsession, Maracaibo en Port Royal, waarschijnlijk geheel onterecht.

Dierenrijk vinden we dan weer erg leuk. Irritant grote doos maar prima tegellegrace (3x woordwaarde). Scout is leuk maar alleen met 4 of 5 spelers. Cubirds blijft ook voorlopig, al was het maar om het mooie artwork. Take 5! heeft zijn diensten ruim bewezen hier maar is intussen bij iemand anders aan het werk. Slay the spire zegt me helemaal niets en dat laat ik maar zo. Architecten staat al tijden op mijn probeerlijst, net als alle andere van Shem Phillips. Omdat dat er intussen zoveel zijn en ze qua doos allemaal op elkaar lijken, is mijn keuzestress intussen zo groot dat ik helemaal niets in huis haal. Rovers van de Noordzee is trouwens wat mij betreft een van de schaarse missers in de geschiedenis van de Nederlandse Spellenprijs. Ligt niet aan Rovers trouwens.

Codenames is ons beste partyspel. Briljant gevonden, je moet er stevig bij nadenken, deduceren en associëren, het is in teams te spelen en gewoon altijd feest. Als je het met goede bekenden speelt, behoren series van 5 tot zelfs 7 tot de mogelijkheden. Dat leuke geldt ook voor Dixit trouwens, mijn tweede favoriete partyspel. Root staat al te lang op mijn verlanglijst. Dat zal er wel niet meer van komen. Tichu/Taipan valt voor mij in de categorie van Klaverjas, Hartenjagen, Toepen en Boerenbridge. Leuk, maar alleen met 4. En persoonlijk sla ik Klaverjas dan toch een stuk hoger aan. Rotterdams natuurlijk. Qwixx was een revolutie in Yahtzee-land, leuk maar uiteindelijk bijna net zo matig. Hoe komt dit in iemands top 20 terecht, denk ik dan. Tzolk'in staat ook al te lang op mijn lijst. Vraag: is deze nou wat soepeler dan de latere spellen van deze spellenmeester die onmiskenbaar geniaal is maar spellen aflevert die ikzelf te tergend vind?

Boonanza is erg leuk en heel lang een favoriet tussendoortje geweest met de kinderen, neefjes en nichtjes en vriendjes en vriendinnetjes. Ik deed altijd mee, maar top 20, nee. Dit alles geldt precies ook voor Keer op Keer en Love Letter, en met Peter Hein zou ik de Bureau versie van LL direct in huis halen. Ad 'stip op de keel' Muller mag daarin niet ontbreken natuurlijk, en Dé Haan als gravin. Mieters.

Verder bevat het lijstje van 80 tot 71 gelukkig meer spellen die we gespeeld hebben. De meeste erg vaak trouwens. Odin niet, die was mij iets teveel van het goede Rosenberg. Sagrada, Earth, Terra Mystica, Lost Cities: uitstekende spellen wat mij betreft, allemaal voor eigen momenten. Earth heeft mijn top 20 ook gehaald, maar ben het met Peter Hein eens: toch net niet het niveau van Ark Nova of Wingspan. Galactic Cruise is er zo een die ik een paar jaar terug geheid in huis zou halen, maar met spellen als Gaia Project, SETI en Terraforming Mars in huis, is die behoefte intussen ongeveer nul.

Alles overziend begin ik te vrezen voor Tapestry, niet in mijn top 20 maar wèl in die van zoon 2 die voor het eerst een lijstje heeft ingestuurd. Vorig jaar stond ie nog net in de top 100 en gestegen zal dit spel niet zijn. Wat een verdriet. Volgend jaar stem ik Tapestry met hem mee terug de top 100 in.

Sorry voor de hap tekst, maar ik laat me dit fijne jaarlijks terugkerende spellengeklets niet afnemen.
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Inderdaad, de volgende tien spellen staan online:

nummers 80 tot 71:
Spellengek Top-100 -2026 | 80-71