Spellengek Top-100 - 2026: tel mee af naar 1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Pura Vida
Kardinaal

Re: Spellengek Top-100 - 2026: tel mee af naar 1

Bericht door Pura Vida »

@ Peter Hein: dat klopt wel ja, dat nadenken over dat ene woord dat dan ook nog eens niet hét vanzelfsprekende woord mag zijn omdat de kans bestaat dat meer mensen dat opschrijven. Toch wel taalnerd materiaal dus, oké oké, ik geef toe.
Over coops: ik ben inderdaad niet snel te porren voor samenwerkspellen en al helemaal niet voor campagnes die na spelen waardeloos worden. Ook het genre van kelders en draken is aan mij nooit echt besteed geweest. Menig avondje DenD wist ik vroeger al te verknallen door als dork te gaan zitten trollen. Destijds al liever Diplomacy ofzo, haha. Maar als gezegd: pandemie zelf best vaak gespeeld en ook Gloomhaven heb ik echt geprobeerd (JotL), maar helaas. Staat nog in de kast hoor, dus wie weet.

@ Wiljan: ik ga juist graag op groen! Lukt lang niet altijd maar is wel cool om te proberen. Verder merk ik dat juist het spreiden vaak nut heeft. Beetje geel voor de smeer en blauw voor de punten en de plaatjes :wink: , niet teveel verliezen op rood, groen met paar leuke setjes, paars lekker doen enzovoort. Leuk hoor. Meteen weer zin. Bij IaWW is het vooral goud dat blinkt. Moneys en mannetjes. Dus veel grijs en zwart ook in begin. Zoiets. Vrij standaard op den duur. Vond ik dan he. Spel is weg en ik mis het niet. 7W zou ik wèl missen.
Afbeelding

Labels:
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Peter Hein »

Bij de meeste mensen met wie ik het speel gaan Codenames en Just One prima, maar als je niet heel talig bent kan het best uitdagend zijn. Ik speelde Codenames ooit met iemand die er na een paar minuten niets meer uitperste dan bijvoorbeeld 'dier, 1'. Tja, dan is het voor niemand leuk.

Bij Just One is de activiteit erg leuk, maar de puntentelling vrij doelloos. Wanneer zijn twee woorden nu hetzelfde of niet en wanneer reken je het geraden woord goed? Dat grijze gebied is nog verrassend groot en omdat het coöperatief is tegelijk vrij betekenisloos. Lap de punten dus maar aan je laars en geniet van het creatieve proces (als dat je ligt),

Een moment Just One zal me wel altijd bijblijven. Bij het te raden woord 'radio' schreven mijn beide dochters 'moorkop' op. De rest van de tafel begreep daar niets van, ik kon mijn lachen niet inhouden. Zelden heb ik zo het gevoel gehad dat hun opvoeding geslaagd was :D
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Codenames is als je een woord moet verzinnen waar je minstens 3 kaartjes aan kunt linken gemiddeld genomen dan ook een stuk moeilijker een hint verzinnen die andere niet hebben bij Just One. Bij Just One probeer ik vaak een out of the box aanwijzing te geven. Een van de leukste momenten was bij mij het woord 'tang'. Mijn vader moest deze raden en er stonden allemaal hints op de bordjes zoals 'knijp', 'combinatie' etc.. allerlei soorten tangen maar hij kwam er maar niet op terwijl hij deze week regelmatig gebruikt bij het klussen in en rond het huis. We lagen dubbel van het lachen.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Woensdagochtend, de tien volgende spellen in de aftellijst. Een dagelijkse portie genieten!

Dit zijn de nummers 50 tot 41:
Spellengek Top-100 -2026 | 50-41
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

100-91
Gespeeld: 7
In bezit: 1 (Take 5!)
In top 20: -

90-81
Gespeeld: 8
In bezit: 3 (Codenames, Qwixx, Dixit)

80-71
In bezit: 3 (Lost Cities, Odin, Love Letter)

70-61
In bezit: 3 (Gloomhaven, Finspan, Machiavelli)

60-51
In bezit: 3 (Just One, 7 Wonders, Pixies, It's a Wonderful World)

50-41
In bezit: 3 (Pandemie, Sea Salt & Paper, Meadow)

Totaal
Gespeeld: 47/60
In bezit: 13
In top 20: 0
Afbeelding
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

O ik ben fan van Clank! Catacombs. Als ik gestemd zou hebben, zou die zeker in de top 5 geeindigd zijn.

Sea salt & paper vinden wij thuis ook leuk. Wel lastig uit te leggen op een of andere manier, waardoor die op de spellenavond niet aanslaat.

Meadow is een lieflijk spel door het artwork. Je bent continu bezig met strategie aanpassen omdat er ineens andere kaarten liggen en omdat iemand anders jouw most wanted kaart pakt. Dus zo heel lieflijk is het ook weer niet.

Wondrous Creatures op het spsp gespeeld en an sich best leuk, maar qua spelmechanismen had het te veel overlap met spellen die ik al had.

Taveernen heb ik pas voor het eerst gespeeld en ik was eigenlijk wel positief verrast. Als ik dat eerder had geweten, had ik het vermoedelijk ook wel gekocht. Nu vind ik het te oud.
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Een korte reactie:
Hoogspanning schommelt nu al een aantal jaren rond de 50e plek. Voor een relatief zwaar spel dat al ruim twintig jaar meegaat is dat erg bijzonder. Daar kunnen de meeste nieuwe spellen niet tegenop.
Ik ben het volledig eens met je conclusie: "Daar kunnen de meeste spellen niet tegenop". Hoewel Hoogspanning dit jaar enkele plaatsen stijgt in de lijst, verdient dit geweldige economische spel een veel hogere notering.
Mijn persoonlijke nummer 1.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester

Patries schreef: wo 13 mei 2026, 09:42 Taveernen heb ik pas voor het eerst gespeeld en ik was eigenlijk wel positief verrast. Als ik dat eerder had geweten, had ik het vermoedelijk ook wel gekocht. Nu vind ik het te oud.
Die snap ik niet helemaal. Als een spel leuk genoeg is om te kopen doet leeftijd er toch niet toe? Sterker nog, best kans dat je het voor een leuke prijs tweedehands kunt vinden.
Afbeelding
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

Het is meer dat ik voor mezelf een grens heb gesteld om mijn kast niet te vol te laten worden. Ik bewaar de lege plekken liever voor toekomstige spellen.

Maar ik heb inmiddels een zoekopdracht aangemaakt voor marktplaats. Als die voor max 20 in de buurt wordt aangeboden, dan heb je kans dat ik wel ga reageren.
Peter Hein
Burgemeester

Dat probleem herken ik helemaal :D
Afbeelding
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

Ja zo'n top 100 maakt het er niet makkelijker op :D
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Patries schreef: wo 13 mei 2026, 11:24 Ja zo'n top 100 maakt het er niet makkelijker op :D
Inderdaad. Hoogspanning altijd laten liggen wegens te droog en te spreadsheet en te lang en intussen door mij ook nog als 'te oud' weggezet. En nu moet ik het dus toch eens gaan proberen, begrijp ik. Op MP voor twee tientjes te koop, argh de verleiding. Terug naar de top 100 en dus naar Taveernen. Is alweer de deur uit hier maar was zeker wel een leuk spel! Pandemic en Wyrmspan zijn hier ook de deur weer uit. Pandemic omdat het geen concurrentie was voor de veel leukere Pandemic Rising Tide en Wyrmspan omdat het mij veel te mechanisch werd allemaal. Gewoon niet zo'n goed spel, vonden wij. Overigens vond ik een citaat bij dit spel op Spellengek.nl wel grappig, alsof de focus van Wingspan het geluk zou zijn, wat natuurlijk onzin is. De focus van Wingspan is een leuk tableau bouwend spel op tafel. Niet het geluk van de stenen of beschikbare kaarten. Als je Wingspan goed speelt heb je geen last van pech. Overigens is de geluksfactor bij Wyrmspan net zo hoog, want de dobbelstenen zijn daar gewoon vervangen door willekeurig beschikbare grotkaartjes. Sea, salt and paper vinden we erg leuk en ook Meadow blijft bekoren. Wondrous Creatures laat ik liggen, zonder goede reden eigenlijk.
De enige eigen top 20 van de nummers 50-41 is 7 Wonders Duel. Uitstekende tweepersoons, beter dan het grote 7 Wonders.
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Patries schreef: wo 13 mei 2026, 11:24 Ja zo'n top 100 maakt het er niet makkelijker op :D
Je kan proberen om een schadevergoeding te vragen aan de opstellers van deze Top-100. :D
Afbeelding
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

Proberen ... :wink:

Het is overigens niet alleen de ruimte, maar ook dat anderen spellen minder op tafel komen.
Nautilus
Garnaal

Bericht door Nautilus »

Dune Imperium is afgezakt. Wat te verwachten was nadat DI: Uprising is uitgebracht. De uitbreidingen hebben er toch voor gezorgd dat het spel niet meer zo scherp gespeeld kan worden.

100-91
Gespeeld: 4
In bezit: 1 (Marco Polo)

90-81
Gespeeld: 6
In bezit: 1 (Nemesis)
In top 20: 1 (Dune Imperium Uprising)

80-71
Gespeeld: 3
In bezit: 1 (Terra Mystica)
In top 20: 2 (Rovers van de Noordzee, Terra Mystica)

70-61:
Gespeeld: 5
In bezit: 2 (Pandemic Legacy, Machiavelli)

60-51
In bezit: 1 (7 Wonders)

50-41
In bezit: 3 (Hoogspanning, Pandemie, Dune Imperium)

Totaal
Gespeeld: 28
In bezit: 9
In top 20: 3