Na de koude editie van vorig jaar, vond ik dat ik toch even moest binnenspringen om de beurs te zien op een zonnige dag.
Het Arsenaal is een oud gebouwencomplex van de spoorwegen waar de stad Gent verschillende organisatie een plaats geeft en evenementen kan laten plaatsvinden. De hal waar Bordspelfestival doorgaat, kan nog wat opknapwerk gebruiken. Er zitten nog wat gaten en kieren in de muren waardoor je vooral moet rekenen op een fijn weertje buiten. In tegenstelling tot de vorige editie was dit vandaag - 9 mei- zeker het geval.
De organisatie ligt nu in handen van een vzw met enkele gedreven mensen die er een mooi evenement van willen maken. En dat lukt. Er is aan alles gedacht: ruim voldoende uitgevers die allemaal ongeveer evenveel tafels krijgen, een mooi zithoek, prima verzorgde catering, een koffie- en gebakjesbar, winkeliers met een zeer uiteenlopend aanbod, spellenclubs die speluitleg geven, een bescheiden tweedehandsstand,... Allemaal heel aardig. De omschrijving 'Het evenement van het jaar voor bordspelliefhebbers!' dat fier bovenaan de website prijkt, lijkt mij echter nog iets overdreven.
Bij de start stond er een groepje mensen voor de deur. Het was echter geen gedrum van een immense horde beursbezoekers die zo snel mogelijk binnen wil geraken. Een verademing als je het vergelijkt met sommige beurzen waar je beter wacht tot later om binnen te gaan.
Bij de rondgang viel het mij op dat de gekende uitgevers (999 Games, Asmodee, Geronimo, Happy Meeple, White Goblin Games,...) hun voorjaarsaanbod voorstelden. Als je andere beurzen hebt bezocht, dan wist je al wat hier op tafel zou komen. Redelijk normaal natuurlijk.
Het fijne aan Bordspelfestival is het aanbod dat je kan spelen bij de spellenclubs en bij enkele kleine uitgevers.
Het publiek is ook wat anders dan bij de klassieke beurzen. Het viel me, net als vorig jaar, op dat er zeer veel studenten of pas afgestudeerden rondlopen die je anders niet op beurzen aantreft. Of het een goed gerichte reclamecampagne is of de locatie die mensen lokt: ik weet het niet. Maar het is zeker fijn dat er weer een nieuw blik jonge spellenliefhebbers opengetrokken wordt.
Ik had de tijd om wat babbels te doen en om twee spellen te spelen.
The Hobbit: There and Back Again zag ik op het Spellenspektakel, maar toen slaagde ik er niet in om het spel te spelen. Hier hadden we wel de kans met Christophe en Bram.
Het spel is een behoorlijk eenvoudige en duidelijk R&W. In het eerste scenario moet je proberen om zoveel mogelijk trollen naar de uitgang te begeleiden door wegen te tekenen. Onderweg kan je extra punten verdienen door broden en zwaarden te verzamelen.
Een aardig spel met een vlotte instap. Ik nam een exemplaartje mee voor onze spellenclub.
Bij Asmodee schoof ik met Christophe en Thierry aan voor een partijtje All In: Predicitions. De spelers proberen met de vijf kaarten in hun hand een zo goed mogelijke pokerscore te halen. Elke beurt mag je een kaart uitspelen die je toelaat om wat andere kaarten te verzamelen zodat jouw hand verbeterd kan worden. Sommige kaarten geven je ook de mogelijkheid om wat kaarten van de tegenspeler te bekijken of om na te vragen wat voor score hij/zij haalt. Als iedereen All In gegaan is of als de afleglijst vol ligt, waagt ieder een gokje op wie er het beste zal scoren.
Je scoort punten met jouw eigen hand en als je goed geraden hebt wie er de beste hand zou hebben.
Een fijn tussendoortje dat ook zijn weg gevonden heeft naar onze clubcollectie.
Mijn gevoel bij Bordspelfestival: het team dat deze beurs opbouwt, heeft iets in zijn mars waardoor er een mooie toekomst is weggelegd voor het evenement. Maar de locatie biedt geen zekerheid voor een leuk sfeertje. Wind en regen kunnen veel verknallen.
Wat ik ook horde bij verschillende uitgevers: twee beurzen in dezelfde stad (Bordspelfestival en Zomerspel) in drie weken tijd: is dat wel nodig. Kunnen ze niet samen iets groters uitbouwen? Of in een verschillende periode iets organiseren?