Mooi toch, dat het spel zo een tweede leven krijgt? Heel veel speelplezier er mee nog!Pura Vida schreef: zo 05 apr 2026, 10:07 Mooie: een spel doorgronden en dan door naar de volgende. Het duurt bij ons alleen soms heel lang, dat doorgronden.En er komt nog iets bij: ook als je het spel doorgrond hebt, kan je nog verrast worden, wat de levensduur van het spel verlengt.
Terug naar Tapestry. De afgelopen potjes met ons tweeën waren eigenlijk gewoon weg leuk en spannend en we hebben elke keer iets anders geprobeerd, elkaar goed dwars gezeten en heerlijk ons eigen stadje gebouwd. Als puzzelbezigheid is dit spel eigenlijk zeer geslaagd. Ik had het na die eerste 14 potjes jaren geleden gewoon niet weg moeten doen.
Tapestry eerste indrukken
Moderators: Website beheerders, Ereleden
Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.
Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.
Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
-
Dennis77
- Regenmaker
Re: Tapestry eerste indrukken
Labels:
-
Pura Vida
- Kardinaal
Conclusie na alweer 10 potjes in het tweede leven van Tapestry: ik heb dit spel destijds te snel beoordeeld; een medium zwaar strategisch spel met zoveel leuke eigenschappen verdient meer speeltijd voor een oordeel. Meer speelervaring met Tapestry zorgt voor meer speelplezier en dus een bijgestelde waardering. Fijn dat je terug in huis bent, Tapestry.
-
Dennis77
- Regenmaker
Ik heb gisteren weer eens Tapestry gespeeld, dit keer met de Kunst en Architectuur uitbreiding. Ik vond het opnieuw weer een geweldig spel. Het vijfde Kunst spoor voegt echt wel wat toe. Ik haalde het einde van het spoor en het leverde me VEEL punten op. Het spoor heeft wel veel nieuwe mogelijkheden en ik vraag me af of het niet een té sterk spoor is. Ik won het spel met gemiddeld ongeveer 100 punten voorsprong op de andere twee spelers. Overigens vrijwel geheel zonder het gebruik van mijn beschaving. Daar zijn er ineens VEEL van.
Natuurlijk zit er altijd een geluksfactor in, omdat je niet altijd weet welke kaarten je gaat krijgen. En met deze uitbreiding krijg je ook nieuwe kaartsoorten. Maar het is natuurlijk wél zo dat elke keuze die je zelf maakt een strategische keuze is. Op basis van de kaarten die je wel trekt, kun je keuzes maken en kleine engines proberen te bewerkstelligen. Ik heb bij dit spel gewoon altijd het gevoel dat ik de controle heb. Bij een spel als Orleans kun je van alles bedenken, maar als je vervolgens niet de juiste fiches trekt, dan kan een ronde slecht aflopen (al vind ik Orleans ook gewoon een leuk spel). Binnenkort gaan we ook nog de derde uitbreiding spelen. Ik ben benieuwd.
Op dit moment zijn Tapestry en Saltfjord wel mijn favorieten.
Natuurlijk zit er altijd een geluksfactor in, omdat je niet altijd weet welke kaarten je gaat krijgen. En met deze uitbreiding krijg je ook nieuwe kaartsoorten. Maar het is natuurlijk wél zo dat elke keuze die je zelf maakt een strategische keuze is. Op basis van de kaarten die je wel trekt, kun je keuzes maken en kleine engines proberen te bewerkstelligen. Ik heb bij dit spel gewoon altijd het gevoel dat ik de controle heb. Bij een spel als Orleans kun je van alles bedenken, maar als je vervolgens niet de juiste fiches trekt, dan kan een ronde slecht aflopen (al vind ik Orleans ook gewoon een leuk spel). Binnenkort gaan we ook nog de derde uitbreiding spelen. Ik ben benieuwd.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Leuk! En te sterk weet ik niet, maar het kunst spoor is zeker de moeite waard. Wijzelf kunnen intussen niet meer stoppen met dat spel. Met A&A erbij en sinds gisteren ook net F&F. Wat een heerlijk spel. Ja, die tapestries zijn soms tamelijk waardeloos en een andere keer heel sterk, maar los daarvan heb je alle vrijheid en veel keuzes en inderdaad veel controle. Al die kleine beslissingen zijn gewoon heel gaaf. Punten verschillen kunnen wel uitpakken ja. Maar een spelletje is in een uurtje gespeeld dus hop, revanche. Al tig potjes verder zijn we nog steeds in de ontdek fase. Wat een grote plus is. Nogmaals: wat heb ik me in dit spel vergist zeg, ooit.Dennis77 schreef: vr 15 mei 2026, 11:07 Ik heb gisteren weer eens Tapestry gespeeld, dit keer met de Kunst en Architectuur uitbreiding. Ik vond het opnieuw weer een geweldig spel. Het vijfde Kunst spoor voegt echt wel wat toe. Ik haalde het einde van het spoor en het leverde me VEEL punten op. Het spoor heeft wel veel nieuwe mogelijkheden en ik vraag me af of het niet een té sterk spoor is. Ik won het spel met gemiddeld ongeveer 100 punten voorsprong op de andere twee spelers. Overigens vrijwel geheel zonder het gebruik van mijn beschaving. Daar zijn er ineens VEEL van.
-
Dennis77
- Regenmaker
Haha, geweldig om te lezen! Maar sowieso tof dat je het een nieuwe kans hebt gegeven én dat je er nu dan juist dan fan bent.
Ik probeer het telkens ook op een andere manier te spelen, zodat je inderdaad weer kunt ontdekken. Ik probeer altijd een beschaving te kiezen die ik nog niet heb gehad, probeer altijd een spoor te prioriteren waar ik dat nog niet eerder deed. Zo blijft elk potje interessant en een soort van vernieuwend.
En scores ach, ik vind de uitdaging vooral om weer iets nieuws te proberen. Natuurlijk is het leuk om te winnen, maar ik heb sowieso al veel plezier tijdens het spelen, als je de uiteindelijke scores nog niet eens weet.
Heerlijk spel!
Ik probeer het telkens ook op een andere manier te spelen, zodat je inderdaad weer kunt ontdekken. Ik probeer altijd een beschaving te kiezen die ik nog niet heb gehad, probeer altijd een spoor te prioriteren waar ik dat nog niet eerder deed. Zo blijft elk potje interessant en een soort van vernieuwend.
En scores ach, ik vind de uitdaging vooral om weer iets nieuws te proberen. Natuurlijk is het leuk om te winnen, maar ik heb sowieso al veel plezier tijdens het spelen, als je de uiteindelijke scores nog niet eens weet.
Heerlijk spel!
-
Pura Vida
- Kardinaal
Precies dat ja... winnen of verliezen is geen issue, het gaat er steeds weer om of je de combinatie van beschaving, kaarten en stadsplattegrond wel werkend krijgt. Soms lukt dat voor geen meter en soms gaat het écht door het plafond. Met een laatste puntentelling die idioot is, zo leuk.Dennis77 schreef: za 16 mei 2026, 10:38 Haha, geweldig om te lezen! Maar sowieso tof dat je het een nieuwe kans hebt gegeven én dat je er nu dan juist dan fan bent.
Heerlijk spel!
Wij stoppen de gespeelde beschavingen steevast onderop, zodat we sowieso elke keer een andere spelen. We zijn er nog lang niet doorheen.
-
Dennis77
- Regenmaker
Dat is wel een goede tip! Al spelen we het (helaas) lang niet zo vaak als jij. Dus het zal hier ook nog wel even duren voor we er door heen zijnPura Vida schreef: za 16 mei 2026, 10:46Precies dat ja... winnen of verliezen is geen issue, het gaat er steeds weer om of je de combinatie van beschaving, kaarten en stadsplattegrond wel werkend krijgt. Soms lukt dat voor geen meter en soms gaat het écht door het plafond. Met een laatste puntentelling die idioot is, zo leuk.Dennis77 schreef: za 16 mei 2026, 10:38 Haha, geweldig om te lezen! Maar sowieso tof dat je het een nieuwe kans hebt gegeven én dat je er nu dan juist dan fan bent.
Heerlijk spel!
Wij stoppen de gespeelde beschavingen steevast onderop, zodat we sowieso elke keer een andere spelen. We zijn er nog lang niet doorheen.