Wingspan voor de zesde keer #1 in de Spellengek Top-100

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Wingspan voor de zesde keer #1 in de Spellengek Top-100

Bericht door Bart »

Na tien dagen aftellen maakte Peter Hein van de website Spellengek vanochtend de hoogst genoteerde spellen uit de Spellengek Top-100 van de Lage Landen –editie 2026– bekend. Voor de zesde keer op rij staat Wingspan, het spel van auteur Elizabeth Hargrave dat voor het eerst verscheen in 2019 en bij ons wordt uitgegeven door 999 Games, op de hoogste plaats van deze spellenhitlijst. In 2020, een jaar na zijn verschijnen al, stootte Wingspan Azul van de nummer één.

Wingspan.webp

Naast Wingspan vervolledigen Ark Nova (Mathias Wigge/2021/White Goblin Games) en Forest Shuffle (Koch/2023/Lookout Games) de top-3.

Wingspan kent ondertussen vier uitbreidingen met vogels uit verschillende continenten. De voorbije jaren verschenen ook de varianten Wyrmspan (2024) en Finspan (2025).

Dit jaar staan er voor de eerste keer in negentien edities van de Spellengek Top-100 geen nieuwkomers in de top-10, met slechts beperkte verschuivingen.

Zestien spellen (waarvan vier terugkomers) zijn nieuw in de lijst. Castle Combo (White Goblin Games/2025) en Bomb Busters (999 Games/2025) zijn de hoogste binnenkomers. Zij halen bij hun eerste notering al meteen de top-20.

Tot eind april mochten spelers uit Nederland en Vlaanderen hun persoonlijke top-20 insturen. Spellengek verzamelde alle lijstjes en stelde daaruit de jaarlijkse Top-100 samen, een traditie die voor veel spelliefhebbers telkens opnieuw een klein feestje vormt.

De Spellengek Top-100 biedt bovendien een boeiend inzicht in de spellensmaak van spelers uit de Lage Landen, die toch geregeld verschilt van de internationale ranglijst op BGG. De Spellengek Top-100 toont dan ook de crème-de-la-crème van de spellen die in Nederland en Vlaanderen gespeeld worden.

Jaarlijks presenteert Niels (mazinho op dit forum) de volledige Top-100 opnieuw in een overzichtelijke hitkrant.(link naar BSM-topic Top 100 de hitkrantjes)

Daarnaast kan je binnenkort via de speciale Spellengekpagina snel ontdekken welke spellen uit de Top-100 je al gespeeld hebt en welke zich in je eigen collectie bevinden door je BGG-account in te geven.

Tal van spelers deelden intussen al hun commentaren en persoonlijke lijstjes bij de verschillende spellen uit de nieuwe Top-100 (zie Spellenprijzen). En mogelijk vind je zelf dat er andere spellen in deze lijst zouden moeten staan. Ook nu nog word je uitgenodigd om je mening en persoonlijke top te delen in het draadje “Spellengek Top-100 - 2026: tel mee af naar 1”.

Morgen verschijnt nog de traditionele nabeschouwing van Peter Hein over de Spellengek Top-100 - editie 2026.

spellengektop100.jpg

Link: Spellengek

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Wingspan voor de zesde keer #1 in de Spellengek Top-100

Bericht door Pura Vida »

Beetje ongericht, want niemand van de makers van Wingspan leest dit natuurlijk, maar toch: al 7 jaar op 1 is een felicitatie waard. Een kleine revolutie in de wereldwijde spellenmarkt ook nog, als je kijkt wat er sindsdien aan nieuwe spellen is uitgebracht met de natuur als thema. Spellen die in zekere zin allemaal schatplichtig zijn aan dit prachtige vogelspel.
Afbeelding
Fregonar
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Fregonar »

Pura Vida schreef: zo 17 mei 2026, 10:30 Beetje ongericht, want niemand van de makers van Wingspan leest dit natuurlijk, maar toch: al 7 jaar op 1 is een felicitatie waard. Een kleine revolutie in de wereldwijde spellenmarkt ook nog, als je kijkt wat er sindsdien aan nieuwe spellen is uitgebracht met de natuur als thema. Spellen die in zekere zin allemaal schatplichtig zijn aan dit prachtige vogelspel.
Absoluut niet ongericht hoor. :-) Ik laat elk jaar opnieuw aan Jamey en Elizabeth weten dat Wingspan deze eer te beurt valt in de Nederlandse top 100, en ze zijn er elk jaar heel blij mee. :-)

Ik ben zelf betrokken bij het grafisch design en het solo design en dus in die zin is er zelfs één van de makers die rechtstreeks meeleest. ;-)
Laatst gewijzigd door Fregonar op zo 17 mei 2026, 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ook mijn persoonlijke nummer 1 en nu wellicht nog specialer vanwege het volgende:

Ik heb een stelletje merels in mijn tuin zitten waarvan de 3 jonge mereltjes uit het nest zijn gevallen een paar dagen geleden. Vader en moeder Merel vliegen af en aan met voedsel en een paar jonge merels zitten zo dichtbij de ramen dat dit een bijzonder tafereel is om te zien.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Fregonar schreef: zo 17 mei 2026, 11:11
Pura Vida schreef: zo 17 mei 2026, 10:30 Beetje ongericht, want niemand van de makers van Wingspan leest dit natuurlijk, maar toch: al 7 jaar op 1 is een felicitatie waard. Een kleine revolutie in de wereldwijde spellenmarkt ook nog, als je kijkt wat er sindsdien aan nieuwe spellen is uitgebracht met de natuur als thema. Spellen die in zekere zin allemaal schatplichtig zijn aan dit prachtige vogelspel.
Absoluut niet ongericht hoor. :-) Ik laat elk jaar opnieuw aan Jamey en Elizabeth weten dat Wingspan deze eer te beurt valt in de Nederlandse top 100, en ze zijn er elk jaar heel blij mee. :-)

Ik ben zelf betrokken bij het grafisch design en het solo design en dus in die zin is er zelfs één van de makers die rechtstreeks meeleest. ;-)
Mooi! En gefeliciteerd dus ook voor jou!
En Wiljan: uit het nest gevallen of gevlogen? Dat eerste zou best naar zijn, het tweede meer gebruikelijk. Gaat ook gepaard met veel nutteloos gefladder, vallen en opstaan. Ik wens ze het beste.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Gevallen. Ik heb de dierenambulance gebeld en foto's doorgestuurd. Zij zeiden dat ze vermoedelijk net een weekje te vroeg uit hebben willen vliegen. Dat dit natuurlijk gedrag is van vogels en zodra vader en moeder aan blijven met eten kan het geen kwaad. Bovendien komen hier geen katten in mijn tuin dus zitten ze ook nog eens vrij veilig. Bijzonder vind ik ook in te zien hoe vader en moeder nog steeds poep van jongen opruimen (en daar mijn tegels mee schoonhouden)

Bij mijn ouders is dit trouwens ook het geval maar dan met kwikstaartjes. Gisteren was ik daar en zag ik ook een jong. Die zit al wel meer in de veren dan de merels hier. Het is natuurlijk gedrag want de jongen moeten toch een keertje leren vliegen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: zo 17 mei 2026, 13:00 Gevallen. Ik heb de dierenambulance gebeld en foto's doorgestuurd. Zij zeiden dat ze vermoedelijk net een weekje te vroeg uit hebben willen vliegen. Dat dit natuurlijk gedrag is van vogels en zodra vader en moeder aan blijven met eten kan het geen kwaad. Bovendien komen hier geen katten in mijn tuin dus zitten ze ook nog eens vrij veilig. Bijzonder vind ik ook in te zien hoe vader en moeder nog steeds poep van jongen opruimen (en daar mijn tegels mee schoonhouden)

Bij mijn ouders is dit trouwens ook het geval maar dan met kwikstaartjes. Gisteren was ik daar en zag ik ook een jong. Die zit al wel meer in de veren dan de merels hier. Het is natuurlijk gedrag want de jongen moeten toch een keertje leren vliegen.
Mooi verhaal, zeg ik! Sterke vogel ook: "als je allevier de acties hebt gedaan deze ronde, speel dan een extra vogel." :D
Afbeelding