Geharrewar in de sushibar – Junior

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Spelmaecker Davy
Garnaal

Geharrewar in de sushibar – Junior

Bericht door Spelmaecker Davy »

Sushi, ik ben er helemaal geen fan van. Geef mij maar een goed pak friet. “Tureluur in de frituur” zou volgens mij een instant hit zijn in ons Belgenlandje.

Voorlopig moeten we het doen met de Nederlandse speltitel: Geharrewar in de sushibar – Junior.
geharrewar_in_de_shushi-bar_junior_999_games_.jpg
In de juniorversie van Geharrewar in de sushibar stapelen de spelers alle sushi op één grote stapel. Sushi levert punten op, maar hier en daar zitten graten en die leveren minpunten op. Wie aan het einde van het spel de meeste punten heeft, is de winnaar.

Bij aanvang worden alle sushitegels willekeurig in één lange rij gelegd; de sushitegel van 5 punten sluit de rij af.
PXL_20260525_184801821.jpg
Om beurten dobbelen de spelers met drie dobbelstenen. Na iedere worp moet je minstens één dobbelsteen afzonderen, de overige dobbelstenen mag je opnieuw gooien. Zo kun je maximaal drie keer rollen; de derde worp is dan definitief.
De worp vertelt je van welke sushi je kunt smullen. Je telt hoeveel sushi er op je dobbelstenen staat. Zijn er bijvoorbeeld 4 rolletjes zichtbaar, dan neem je de vierde tegel uit de sushirij.

Gooide je twee eetstokjes, dan kun je ervoor kiezen om de bovenste sushi van een van de medespelers te stelen. Slaagde je erin om drie eetstokjes te rollen, dan mag je een tegel kiezen uit iemands rij. Pas op: je mag alleen niet kijken! Het komt er dus op neer om goed te onthouden op welke positie de waardevolle tegels liggen.

Naast de gewone sushitegels en vissengraten liggen er ook vier nigiritegels van 8 punten. Deze leveren echter pas 8 punten op als je twee gelijke tegels in jouw bezit hebt.

Zodra iemand de sushitegel van vijf punten neemt, is het spel afgelopen en telt iedereen zijn sushipunten.
PXL_20260525_184947632.jpg
Hier bij ons thuis zijn we fan van vlotte, kleine spellen met de kids. Op het moment van spelen waren mijn kinderen 6 en 9. De uitgever raadt 5+ aan, wat een correcte inschatting is. Mijn jongste is één jaartje ouder en heeft ondertussen ook geen hulp meer nodig bij het tellen van de overwinningspunten. De oudste is vooral fan van het aspect waarbij je tegels kunt stelen.

Het spel speelt weg in een kwartiertje, wat het ideaal maakt als tussendoortje.

Kortom, een ideaal spelletje om mee te nemen op reis!

PS: Mocht 999 Games mijn idee voor de Vlaamse markt ooit oppikken: over die royalties valt te onderhandelen 😉

• Spel: Geharrewar in de sushibar – Junior
• Uitgever: 999 Games
• Auteur: Reiner Knizia
• Artwork: Jeanne Landart
• Leeftijd: Vanaf 5 jaar (aangepast op basis van je tekst)
• Aantal spelers: 2-5 spelers
• Speelduur: 10-15 minuten
• Adviesprijs: € 16,99
• Productpagina: https://www.999games.nl/product/geharre ... 1184283509

Labels: