3 oktober dan aten we altijd hutspot. Omdat de mensen dat kregen toen Leiden was bevrijd, zei mijn moeder.Pura Vida schreef: wo 03 jun 2026, 12:55Ha, in Leiden dus? #1574 #LeidensOntzethermanroozen schreef: wo 03 jun 2026, 12:53 We hebben een datum: zaterdag 3 oktober 2026.
Nadere gegevens volgen.
Revolution: The Dutch Revolt 1568-1648 in het NMTO
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
roubosga
- El Capitan
Re: Revolution: The Dutch Revolt 1568-1648 in het NMTO
-
Pura Vida
- Kardinaal
Klopt deels. Dat waren de pannen met gekookte peen en uien die de Spanjaarden achterlieten toen ze halsoverkop hun stellingen rond Leiden moesten verlaten omdat de dijken waren lek gestoken en de Geuzen eraan kwamen op hun platte boten. De aardappels en het vlees zijn daar pas in de 20ste eeuw aan toegevoegd.roubosga schreef: wo 03 jun 2026, 13:433 oktober dan aten we altijd hutspot. Omdat de mensen dat kregen toen Leiden was bevrijd, zei mijn moeder.Pura Vida schreef: wo 03 jun 2026, 12:55Ha, in Leiden dus? #1574 #LeidensOntzethermanroozen schreef: wo 03 jun 2026, 12:53 We hebben een datum: zaterdag 3 oktober 2026.
Nadere gegevens volgen.
-
hermanroozen
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: tekst en tekeningen
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Nee, in het Nationaal Museum Tachtigjarige Oorlog in Groenlo.Pura Vida schreef: wo 03 jun 2026, 12:55Ha, in Leiden dus? #1574 #LeidensOntzethermanroozen schreef: wo 03 jun 2026, 12:53 We hebben een datum: zaterdag 3 oktober 2026.
Nadere gegevens volgen.
Maar het staat je vrij iets soortgelijks te organiseren in Leiden. Met hutspot.
-
Obelix
- Garnaal
Ik houd me nog steeds aanbevolen, Herman. Stuur je me alle details eventueel via pm? Van zodra ik meer details heb, boek ik alvast een overnachting in de buurt van Groenlo.hermanroozen schreef: wo 03 jun 2026, 17:49Nee, in het Nationaal Museum Tachtigjarige Oorlog in Groenlo.Pura Vida schreef: wo 03 jun 2026, 12:55Ha, in Leiden dus? #1574 #LeidensOntzethermanroozen schreef: wo 03 jun 2026, 12:53 We hebben een datum: zaterdag 3 oktober 2026.
Nadere gegevens volgen.
Maar het staat je vrij iets soortgelijks te organiseren in Leiden. Met hutspot.
-
hermanroozen
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: tekst en tekeningen
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Vandaag ben ik in het NMTO geweest om even de hand te schudden van de conservator (Godfried is de toegewijde conservator van het NMTO. Met zijn uitgebreide kennis en passie voor de geschiedenis zorgt hij voor de zorgvuldige selectie en presentatie van onze collectie, waardoor bezoekers een diepgaand inzicht krijgen in de Tachtigjarige Oorlog.) en de directeur (Daphne is de bevlogen directeur van het NMTO. Met haar passie voor geschiedenis en jarenlange ervaring in de culturele sector leidt ze het museum met visie en toewijding, waardoor het een dynamisch centrum van cultuur en educatie is.).
Zaterdag 3 oktober valt tussen keurig tussen twee grote tentoonstellingen in, dus we kunnen spelen beneden in de kerk, en ik kan een lezing geven op de plek waar op zondag af en toe kerkdiensten worden gehouden. De event manager was er niet. Die ga ik de komende tijd bestoken met organisatorische vragen. Vooralsnog is het programma:
10:00 uur: De deuren gaan open. Wel entree betalen. (12,50) Ontvangst met koffie en koek.
10:30 uur: Ik hou een praatje over het spel en hoe de geschiedenis er in verwerkt is. Godfried onderbreekt me zodra ik begin te raaskallen. En ik leg kort de regels uit.
11:00 uur: Beginnen met spelen. Totdat het museum sluit om 17:00. Het museum zorgt voor een lunch.
We moeten nog iets verzinnen over het aanmelden. Waarschijnlijk gaat dat allemaal via mij lopen.
Zaterdag 3 oktober valt tussen keurig tussen twee grote tentoonstellingen in, dus we kunnen spelen beneden in de kerk, en ik kan een lezing geven op de plek waar op zondag af en toe kerkdiensten worden gehouden. De event manager was er niet. Die ga ik de komende tijd bestoken met organisatorische vragen. Vooralsnog is het programma:
10:00 uur: De deuren gaan open. Wel entree betalen. (12,50) Ontvangst met koffie en koek.
10:30 uur: Ik hou een praatje over het spel en hoe de geschiedenis er in verwerkt is. Godfried onderbreekt me zodra ik begin te raaskallen. En ik leg kort de regels uit.
11:00 uur: Beginnen met spelen. Totdat het museum sluit om 17:00. Het museum zorgt voor een lunch.
We moeten nog iets verzinnen over het aanmelden. Waarschijnlijk gaat dat allemaal via mij lopen.
-
Obelix
- Garnaal
Top! Ik boek alvast een overnachting in de buurt!